16-17.11.2001
PORZĄDEK DZIENNY
Piątek, 16 listopada
Delegacje z krajów członkowskich Unii Europejskiej
- Otwarcie konferencji
- Przygotowania do kolejnych konferencji i sprawy różne
- Sesja główna: Rola parlamentów narodowych w strukturze europejskiej oraz wkład parlamentów w proces reformy Unii zapoczątkowany na szczycie w Nicei
Sobota, 17 listopada
Delegacje z krajów członkowskich Unii Europejskiej i krajów kandydujących
- Sesja z udziałem zaproszonych przewodniczących z krajów kandydujących: Rola parlamentów w czasie prowadzenia negocjacji akcesyjnych
- Podsumowanie zaprezentowane przez przewodniczącego prowadzącego obrady
Le sommaire de la Présidente
Wystąpienie Marszałka (17.11.2001)
SPRAWOZDANIE
opublikowane w Kronice Sejmowej nr 7 (488) 28 listopada - 4 grudnia 2001 r.
W dniach 16-17 listopada 2001 r. marszałek Sejmu Marek Borowski oraz marszałek Senatu Longin Pastusiak uczestniczyli w Sztokholmie w corocznej Konferencji Przewodniczących Parlamentów Unii Europejskiej. Organizatorzy po raz pierwszy zaprosili przewodniczących parlamentów krajów kandydujących do Unii Europejskiej do wzięcia udziału także w drugiej części konferencji nt. "Rola parlamentów w czasie prowadzenia negocjacji akcesyjnych".
W swoim wystąpieniu marszałek Marek Borowski podkreślił, że jest "zdecydowany uczynić z integracji Polski z Unią Europejską priorytet obecnej kadencji". Zaznaczył także, że po raz pierwszy w polskim parlamencie reprezentowane są środowiska nie tylko zwolenników, ale także - choć w mniejszości - przeciwników przystąpienia naszego kraju do struktur europejskich. Marszałek uznał za istotny fakt, iż dialog na ten temat może toczyć się wewnątrz parlamentu, a nie poza nim. Marszałek wymienił główne zadania, jakie stoją przed polskim Sejmem w przededniu przystąpienia do UE:
"Po pierwsze - zamierzamy dokończyć proces przyjmowania prawa wspólnotowego. Oceniamy, że do końca roku 2002 pozostało nam do przyjęcia jeszcze ok. 75 ustaw, obejmujących także przyrost prawa wspólnotowego.
Drugie wielkie zadanie parlamentu w czasie prowadzenia negocjacji wynika z jego funkcji kontrolnej. Chcemy tu wykorzystać doświadczenia parlamentów krajów członkowskich, zwłaszcza tych, które stosunkowo niedawno wchodziły do Unii.
W związku z tym zamierzamy doprowadzić do częstszych i bardziej intensywnych kontaktów posłów z członkami polskiego zespołu negocjacyjnego. Powinni oni informować o osiągniętym postępie lub trudnościach przed każdą kolejną rundą rozmów, jak i po niej. Zależy nam na maksymalnie możliwej otwartości rokowań. Uważam bowiem, że fałszywe stereotypy i mity na temat integracji wynikają przede wszystkim z niewiedzy.
Po trzecie, kolejnym zadaniem parlamentu jest monitorowanie opinii publicznej oraz udział w procesie informowania społeczeństwa o naturze i celach Unii Europejskiej. Tutaj działania muszą zostać zintensyfikowane.
I wreszcie po czwarte, po wynegocjowaniu traktatu akcesyjnego najważniejszym wyzwaniem stojącym przed Polską będzie przeprowadzenie ogólnonarodowego referendum w sprawie jego ratyfikacji".
W końcowej części swojego wystąpienia marszałek M. Borowski wyraził przekonanie, iż obecny, trudny moment w życiu wspólnoty międzynarodowej będzie impulsem do intensyfikacji działań na rzecz rozszerzenia Unii, a proces ten będzie korzystny nie tylko dla kandydatów, ale dla całej "starej piętnastki".
Podsumowując konferencję, przewodnicząca szwedzkiego Riksdagu Birgitta Dahl powiedziała, że "obecność przewodniczących parlamentów krajów kandydujących w drugiej części konferencji była traktowana jako rzecz naturalna w świetle postanowień Rady Europejskiej z Nicei i Goeteborga oraz potrzeby zwiększenia liczby krajów członkowskich. Konferencja z satysfakcją odnotowała postępy, jakie ostatnim czasie poczyniły kraje kandydujące w negocjacjach na temat przystąpienia do Unii". Zwróciła także uwagę na konieczność zintensyfikowania debat parlamentarnych na temat poszerzenia UE, co przybliżyłoby obywatelom znaczenie ratyfikacji przez parlamenty narodowe.