Print

VIII SPOTKANIE

8-10.10.2008, PRAGA

SKŁAD DELEGACJI

W spotkaniu uczestniczyli: pos. Andrzej Grzyb (PSL) - przewodniczący Komisji do Spraw Unii Europejskiej Sejmu RP, pos. Tadeusz Iwiński (Lewica) - wiceprzewodniczący Komisji, sen. Edmund Wittbrodt (PO) - przewodniczący Komisji Spraw Unii Europejskiej Senatu RP oraz sen. Jan Wyrowiński (PO) - wiceprzewodniczący Komisji.

PORZĄDEK DZIENNY

  1. Wystąpienie inauguracyjne Petra Krilla, wiceprzewodniczącego Komisji do Spraw Europejskich Izby Poselskiej parlamentu Republiki Czeskiej.
  2. Przygotowania do czeskiej prezydencji w Radzie UE z perspektywy parlamentarnej.
  3. Test subsydiarności.
  4. Energia, zmiany klimatu i bezpieczeństwo energetyczne.
  5. Polityka spójności.
  6. Przyjęcie konkluzji.

wersja pdf

CONCLUSIONS*

of the
Meeting of the European Affairs Committees of the Chamber of Deputies of the Czech Republic, the Senate of the Czech Republic, the Hungarian National Assembly, the Sejm of the Republic of Poland, the Senate of the Republic of Poland and the Slovak National Council

The representatives of the European Affairs Committees of the Visegrad Group Countries:

On the Czech Republic’s Presidency of the Council of the European Union

On the Subsidiarity

On the climate change and energy security

On the Cohesion Policy


KONKLUZJE
ze
spotkania komisji do spraw europejskich Izby Deputowanych i Senatu Republiki Czeskiej, węgierskiego Zgromadzenia Narodowego, , Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej oraz Rady Narodowej Republiki Słowackiej

 

Przedstawiciele komisji do spraw europejskich państw Grupy Wyszehradzkiej
W odniesieniu do prezydencji Republiki Czeskiej w Radzie UE

- z zadowoleniem przyjmują informację przedstawicieli Czech dotyczącą przygotowania do czeskiego przewodnictwa w Unii Europejskiej;

- uważają czeskie przewodnictwo w Unii Europejskiej za możliwość większego zaangażowania państw Grupy Wyszehradzkiej w działalność na szczeblu politycznym;

W odniesieniu do zasady pomocniczości

- z zadowoleniem przyjmują Sprawozdanie roczne za rok 2007 na temat stosunków między Komisją Europejską a parlamentami narodowymi;

- podkreślają decydującą rolę parlamentów narodowych w zakresie kontroli stosowania zasady pomocniczości, która jest najważniejszym narzędziem kontrolowania inicjatywy legislacyjnej Komisji Europejskiej przez państwa członkowskie;
- podkreślają znaczenie pomocniczości jako zasady pozwalającej na skuteczne zarządzanie sprawami publicznymi;

- podkreślają znaczenie toczących się kontroli pomocniczości w ramach COSAC dla jakości procesu podejmowania decyzji w UE i dla europejskiej legislacji;

- z zadowoleniem przyjmują wykorzystanie nowoczesnych technologii informacyjnych i komunikacyjnych w celu poprawienia komunikacji pomiędzy Komisją Europejską a parlamentami narodowymi oraz pomiędzy samymi parlamentami narodowymi, a także wspieranie dalszego rozwoju używanych narzędzi komunikacji;

- wzywają instytucje europejskie, zwłaszcza Komisję Europejską, aby przy składaniu wniosków, które powinny zostać zbadane w ramach mechanizmu kontroli zasady pomocniczości, brała pod uwagę wakacje parlamentarne;

W odniesieniu do zmian klimatycznych i bezpieczeństwa energetycznego

- wyrażają swoje obawy co do możliwych konsekwencji ostatniego konfliktu na Kaukazie Południowym, który wywołał dużą niestabilność regionu, generując realne zagrożenie dla bezpieczeństwa dostaw surowców energetycznych dla członków UE;

- doceniają bieżącą dyskusję na temat skutków stosowania biopaliw w transporcie, a także nad kryteriami dla zrównoważonego wykorzystania biopaliw oraz na temat możliwej rewizji zaproponowanych celów (10% w 2020 roku), ponieważ uważają, że nadzór nad warunkami, w których biopaliwa są produkowane i stosowane jest kluczowym elementem gwarantującym pozytywny efekt ich stosowania;

- stwierdzają, że tempo wprowadzenia EU ETS - systemu handlu emisjami powinno uwzględniać specyfikę sektorów energetycznych w poszczególnych krajach;

- ze względu na zauważalne wahania cen ropy naftowej na rynkach światowych oraz rosnącą zależność krajów Europy Środkowej od importu ropy naftowej wzywają do spójnego stosowania środków prowadzących do podniesienia efektywności energetycznej i do wzmożonego wysiłku w celu zmaksymalizowania potencjalnych oszczędności towarów energetycznych, gdyż uważają oszczędność energii za podstawę polityki energetycznej UE;

- przyjmują z zadowoleniem niedawną dyskusję na temat możliwości wykorzystania energii jądrowej, gdyż uważają, że wykorzystanie energii jądrowej ma wielkie znaczenie zarówno dla Europy Środkowej jak też dla UE jako całości, zarówno w celu zagwarantowania bezpieczeństwa dostaw energii jak i ograniczenia emisji gazów cieplarnianych;

- popierają deklarację przyjętą 26 września przez rządy państw Grupy Wyszehradzkiej Warszawie w sprawie pakietu klimatyczno-energetycznego;

- uznają za konieczne branie pod uwagę zobowiązań nowych państw członkowskich UE w ramach Protokołu z Kioto, a także uwzględnianie bardziej sprawiedliwego podziału obciążeń pomiędzy państwa członkowskie;

- wspierają stopniowe wprowadzanie kwot w sektorze elektrycznym, jak również zdecydowane uznanie kwot redystrybucji w oparciu o PKB na mieszkańca;

- zalecają przyjąć rok 1990 za rok referencyjny dla projektu decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie redukcji emisji gazów cieplarnianych;

W odniesieniu do polityki spójności

- potwierdzają gotowość kontynuowania i pogłębiania współpracy w zakresie wymiany informacji i doświadczeń w dziedzinie funduszy strukturalnych i funduszu spójności, zarządzania i wdrażania mającego za cel przyczynienie się do lepszej skuteczności i wydajności wkładów finansowych z funduszy strukturalnych i spójności;

- z zadowoleniem przyjmują inicjatywę Komisji Europejskiej, która rozpoczęła szeroką dyskusję na temat przyszłości polityki spójności jako jednego z podstawowych instrumentów na rzecz rozwoju i pogłębiania spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej państw członkowskich i wszystkich regionów Unii Europejskiej;

- wyrażają przekonanie, że utrzymujące się różnice między państwami członkowskimi i regionami stworzyły potrzebę docenienia wśród polityk Unii Europejskiej polityki spójności. W związku z tym polityka spójności powinna pozostać centralnym filarem zrównoważonego rozwoju UE także po 2013 roku;

- uznają znaczenie współpracy w dziedzinie formułowania wspólnych stanowisk jako instrument wzmocnienia pozycji państw Grupy Wyszehradzkiej;

W odniesieniu do kryzysu finansowego

- wyrażają poważne obawy w związku z postępującym kryzysem finansowym i stwierdzają konieczność reagowania na negatywne jego skutki;

- proponują skoordynowane podejście państw członkowskich UE i wzywają swoje rządy do wspólnych działań, mających na celu zwalczenie zagrożeń globalnych za pomocą środków unijnych.


* Tekst konkluzji opracowany i przyjęty w jęz. ang.

wróć do góry