Drukuj

Okres refleksji - debata parlamentarna

Okres refleksji – debaty parlamentów narodowych i Parlamentu Europejskiego

1. W dniach 11-12 czerwca 2007 r. odbyło się w Brukseli trzecie wspólne spotkanie parlamentarne na temat przyszłości Europy: „Razem, ale jak?”. Obradowano w 3 grupach roboczych, które zajmowały się następującymi tematami: nowe wyzwania stojące przed Unią Europejską, szczególnie w dziedzinie zmian klimatycznych i bezpieczeństwa energetycznego; struktura i treść przyszłego traktatu; rola parlamentów narodowych w procesie reform.

(Adres portalu internetowego konferencji: http://www.futureofeurope.europarl.europa.eu/future/cms/site/event3)

2. 7 czerwca 2007 r. Parlament Europejski przyjął rezolucję w sprawie planu działań dotyczącego kontynuacji procesu konstytucyjnego w Unii (P6_TA-PROV(2007)0234).

(Źródło: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 7 czerwca 2007 r. w sprawie planu działań dotyczącego kontynuacji procesu konstytucyjnego w Unii)

3. 27 maja 2007 roku, we wnioskach ze spotkania w Bratysławie, Konferencja Przewodniczących Parlamentów UE wezwała prezydencję portugalską, aby dokonała ona podsumowania propozycji parlamentów narodowych co do przyszłości UE i przekazała je urzędującej prezydencji, Parlamentowi Europejskiemu i Komisji Europejskiej. Przewodniczący podkreślili także konieczność zagwarantowania parlamentom nie mniejszej roli niż ta przewidziana w Traktacie ustanawiającym Konstytucję dla Europy.

(Tekst konkluzji przyjętych przez Konferencję Przewodniczących Parlamentów UE – w języku angielskim – znajduje się na stronie: http://www.eu-speakers.org/upload/application/pdf/c92ab674/EUSC%20Conclusions%2026.5.07.pdf)

4. 23 maja 2007 r. w Parlamencie Europejskim odbyła się debata w sprawie przyszłości Europy z udziałem premiera Niderlandów Jana Pietera Balkenendego, który opowiedział się za stopniowym poprawianiem traktatów metodą "mniejszych kroków" i za dokumentem o tradycyjnym charakterze traktatu, a także za wyraźnym określeniem granic kompetencji UE oraz włączeniem kryteriów kopenhaskich dotyczących rozszerzenia do przyszłego traktatu. Podkreślił również, że należy skupić się na przestrzeganiu zasady pomocniczości i zwiększeniu demokratycznej kontroli sprawowanej przez parlamenty krajowe, które powinny mieć możliwość blokowania projektów, gdy zasada ta zostanie naruszona.

Była to czwarta z cyklu debat z udziałem szefów państw i rządów państw członkowskich Unii Europejskiej.

(Źródło: Informacja prasowa Parlamentu Europejskiego)

5. 22 maja 2007 r. w Parlamencie Europejskim odbyła się debata w sprawie przyszłości Europy z udziałem premiera Włoch Romano Prodiego, który podkreślił, że przyjęcie nowego traktatu powinno nastąpić przed wyborami europejskimi w 2009 roku oraz że mandat konferencji międzyrządowej powinien obejmować tylko kilka najważniejszych kwestii i oferować sposoby ich rozwiązania. Prodi opowiedział się przeciwko radykalnym zmianom w części dotyczącej reform instytucjonalnych oraz zasugerował, że w przypadku braku porozumienia w sprawie traktatu jedynym wyjściem będzie zacieśnianie współpracy w ramach grupy krajów, które wyrażą takie życzenie, z zastrzeżeniem, że drzwi pozostaną otwarte dla krajów, które będą chciały dołączyć później.

Była to trzecia z cyklu debat z udziałem szefów państw i rządów państw członkowskich Unii Europejskiej.

(Źródło: Informacja prasowa Parlamentu Europejskiego)

6. 13-15 maja 2007 r. COSAC, na XXXVII spotkaniu w Berlinie, wezwała państwa członkowskie do działań mających na celu zwiększenie wiedzy na temat deklaracji berlińskiej. Konferencja przyjęła z zadowoleniem propozycję zwołania konferencji międzyrządowej przed wyborami w 2009 roku, w której – jak oczekuje – będą mogły aktywnie uczestniczyć zarówno Parlament Europejski, jak i parlamenty narodowe. COSAC nalega także, aby porozumienie zawarte na konferencji uwzględniało istotną rolę parlamentów narodowych w procesie integracji europejskiej oraz aby nie była ona mniejsza niż przewidziana w obecnym Traktacie ustanawiającym Konstytucję dla Europy. COSAC proponuje również zorganizowanie wspólnego spotkania PE i parlamentów narodowych m.in. w celu dyskusji i oceny perspektywy reformy traktatowej podczas spodziewanej konferencji międzyrządowej.

(Tekst stanowiska przyjętego na XXXVII posiedzeniu COSAC – w języku angielskim – znajduje się na stronie: http://www.cosac.eu/en/meetings/Berlin2007/plenary/contribution.pdf)

7. 14 marca 2007 r. w Parlamencie Europejskim odbyła się debata poświęcona projektowi Deklaracji Berlińskiej. Rozpoczynając dyskusję, przewodniczący Parlamentu Europejskiego Hans-Gert Pőttering podkreślił, że Parlament jest zwolennikiem przyjęcia konstytucji i chce, aby główne elementy tego projektu stały się rzeczywistością.

(Źródło: Protokół posiedzenia Parlamentu Europejskiego z 14 marca 2007 – (P6_PV-PROV(2007)03-14) oraz informacja prasowa Parlamentu Europejskiego)

8. 13 lutego 2007 r. Hans-Gert Poettering, nowy przewodniczący Parlamentu Europejskiego, wygłosił przemówienie inauguracyjne, w którym podkreślił m.in., że nie można dłużej kierować Unią Europejską, używając niewystarczających instrumentów obowiązującego prawa traktatowego oraz że Traktat Konstytucyjny wzmacnia zarówno Parlament Europejski, jak i parlamenty krajowe. Poettering zapowiedział także przedstawienie przewodniczącym grup politycznych projektu kompleksowej reformy funkcjonowania Parlamentu Europejskiego.

(Źródło: Przemówienie inauguracyjne przewodniczącego PE Hansa-Gerta Poetteringa)

9. 17 stycznia 2007 r. kanclerz Angela Merkel przedstawiła w Parlamencie Europejskim program prezydencji niemieckiej. Angela Merkel podkreśliła, że w oparciu o dzisiejsze zasady traktatowe UE nie może ani się rozszerzać, ani podejmować decyzji. Kanclerz zapowiedziała, że do końca niemieckiego przewodnictwa, czyli w czerwcu 2007 r., podjęte zostaną najważniejsze decyzje w sprawie Traktatu Konstytucyjnego.

(Źródło: Informacja prasowa Parlamentu Europejskiego)

10. 18 grudnia 2006 w Parlamencie Europejskim odbyło się nadzwyczajne posiedzenie poświęcone wynikom półrocznego przewodnictwa Finlandii w Radzie oraz wnioskom ze szczytu Rady Europejskiej, w dniach 14 i 15 grudnia, na którym prezydencja przedstawiła m.in. ocenę konsultacji na temat Traktatu Konstytucyjnego. Podczas debaty parlamentarnej zarówno premier Finlandii, Matti Vanhanen, jak i przewodniczący Komisji Europejskiej, José Manuel Barroso, zwrócili uwagę na rosnące zainteresowanie dyskusją i pracami nad Traktatem Konstytucyjnym ze strony państw członkowskich. Premier Finlandii podkreślił również, że należy szukać takiego rozwiązania, które pozwoliłoby przyjąć nowy traktat przed wyborami do Parlamentu Europejskiego w 2009 roku i przed powołaniem nowej Komisji Europejskiej.

(Źródło: Protokół posiedzenia Parlamentu Europejskiego z 18 grudnia 2006 – (P6_PV-PROV(2006)12-18) oraz Konkluzje prezydencji, Rada Europejska w Brukseli, 14-15.12.2006)

11. W dniach 4-5 grudnia 2006 r. odbyło się w Brukseli wspólne spotkanie parlamentarne na temat przyszłości Europy: „Od refleksji do działania”. Obradowano w 3 grupach roboczych, które zajmowały się następującymi tematami: przyszłe finansowanie UE; w kierunku europejskiej polityki energetycznej; rola UE w zapobieganiu konfliktom. Następne wspólne posiedzenie parlamentarne zostanie zorganizowane przez prezydencję niemiecką.

(Adres portalu internetowego konferencji: http://www.futureofeurope.europarl.europa.eu/future/cms/lang/pl/pid/86 )

12. 29 listopada 2006 r. w Parlamencie Europejskim odbyła się debata na temat przyszłości Europy z udziałem premiera Irlandii Bertie Aherna, który odniósł się m.in. do kwestii Traktatu Konstytucyjnego. Była to druga z cyklu debat z udziałem szefów państw i rządów Państw Członkowskich Unii Europejskiej. W pierwszej, 31 maja 2006 r., wziął udział premier Belgii Guy Verhofstadt.

(Źródło: Protokół posiedzenia Parlamentu Europejskiego z 29 listopada 2006 – (P6_PV-PROV(2006)11-29))

13. 20-21 listopada 2006 r. COSAC, na XXXVI posiedzeniu w Helsinkach, wezwała prezydencje fińską i niemiecką do przejścia od refleksji do działania, w celu osiągnięcia porozumienia w sprawie traktatu. Podkreślono również, że zbliżające się spotkanie międzyparlamentarne (4-5 grudnia 2006 r.) stanowi znakomitą okazję do kontynuowania dyskusji na temat przyszłości Europy.
Wezwano prezydencję niemiecką do uwzględnienia poglądów parlamentów narodowych i Parlamentu Europejskiego podczas przygotowywania deklaracji berlińskiej z okazji pięćdziesięciolecia traktatu rzymskiego.

(Tekst stanowiska przyjętego przez XXXVI COSAC znajduje się na stronie:
http://www.cosac.eu/en/meetings/helsinki2006/ordinary/contribution.pdf/)

14. 20 czerwca 2006 r. odbyła się w PE debata nad oświadczeniem Komisji i sprawozdaniem Rady Europejskiej z jej spotkania w dniach 15-16 czerwca 2006 r., z udziałem przewodniczącego Komisji Europejskiej oraz kanclerza Austrii Wolfganga Schüssela. Jednym z tematów debaty były zawarte w konkluzjach propozycje dotyczące przyszłości Traktatu Konstytucyjnego.

(Źródło: Protokół posiedzenia Parlamentu Europejskiego z 20 czerwca 2006 – (P6_PV-PROV(2006)06-20))

15. W konkluzjach z 16 czerwca 2006 r. Rada Europejska w punkcie „Kontynuacja reformy: traktat konstytucyjny” podsumowuje okres refleksji, proponując na najbliższy okres podejście dwutorowe: z jednej strony jak najlepsze wykorzystanie możliwości stwarzanych przez istniejące traktaty, a z drugiej kontynuowanie debaty nad przyszłością Traktatu Konstytucyjnego. W pierwszej połowie 2007 r. prezydencja ma przedstawić Radzie sprawozdanie oparte na wynikach konsultacji z państwami członkowskimi. Na tej podstawie Rada podejmie decyzje co do sposobu kontynuowania procesu reform. Niezbędne kroki powinny zostać podjęte najpóźniej w drugiej połowie 2008 roku.

(Tekst konkluzji znajduje się na stronie:
http://register.consilium.europa.eu/pdf/pl/06/st10/st10633.pl06.pdf)

16. 14 czerwca 2006 r. Parlament Europejski przyjął rezolucję „W sprawie kolejnych kroków dotyczących okresu refleksji i analiz na temat przyszłości Europy” (P6_TA-PROV(2006)0263).

(Źródło: Rezolucja Parlamentu Europejskiego "W sprawie kolejnych kroków dotyczących okresu refleksji i analiz na temat przyszłości Europy")

17. 31 maja 2006 r. w Parlamencie Europejskim odbyła się debata w sprawie przyszłości Europy, z udziałem premiera Belgii Guya Verhofstadta. Przewodniczący PE ogłosił, że parlament będzie od tej pory zapraszał szefów rządów państw członkowskich, które nie przewodniczą w danym momencie Radzie, a pragną uczestniczyć w debacie plenarnej na temat przyszłości Europy.

(Źródło: Protokół posiedzenia Parlamentu Europejskiego z 31 maja 2006 – (P6_PV-PROV(2006)05-31))

18. 22-23 maja 2006 r. COSAC, na XXXV posiedzeniu w Wiedniu, zaapelowała o kontynuowanie szerokiej debaty nad przyszłością Europy i wezwała Radę Europejską do przedstawienia propozycji dalszych działań, które powinny zostać podjęte zarówno w odniesieniu do procesu ratyfikacji Traktatu Konstytucyjnego, jak i wzmocnienia jakości funkcjonowania Unii. COSAC wezwała też instytucje europejskie, „aby lepiej wyjaśniły pozytywne strony Traktatu Konstytucyjnego nie tylko w odniesieniu do kwestii instytucjonalnych, ale także do praw obywatelskich, przejrzystości, równowagi solidarności i pomocniczości, demokracji, uprawnień parlamentów narodowych oraz wartości”.

(Tekst stanowiska przyjętego na XXXV posiedzeniu COSAC znajduje się na stronie:
images/files/international/cosac35.pdf)

19. W dniach 8-9 maja 2006 odbyło się w Brukseli spotkanie międzyparlamentarne „Przyszłość Europy”, które zgromadziło ok. 200 parlamentarzystów z parlamentów narodowych i Parlamentu Europejskiego. Obradowano w 4 grupach roboczych, które zajmowały się następującymi tematami: Unia Europejska w świecie i granice Unii; globalizacja a europejski model społeczno-gospodarczy; wolność, bezpieczeństwo i sprawiedliwość – perspektywy; środki finansowe Unii w przyszłości. Uczestnicy obrad zgodzili się, że istnieje potrzeba większego zaangażowania się parlamentów narodowych w sprawy europejskie. Przewodniczący Komisji Europejskiej poinformował, że zamierza przekazywać bezpośrednio parlamentom narodowym wszystkie nowe projekty aktów prawnych i dokumenty konsultacyjne.
Następne takie forum parlamentarne ma się odbyć w grudniu 2006.

(Adres portalu internetowego konferencji:http://www.futureofeurope.europarl.europa.eu/future/cms/site/myjahiasite)

20. 10 kwietnia 2006 r. odbyła się w Lublinie jedna z serii debat publicznych organizowanych przez Parlament Europejski w ramach okresu refleksji „Lubelskie w Unii Europejskiej: szanse i wyzwania”. Uczestniczyli w niej m.in. europosłowie, przedstawiciele władz miasta i regionu oraz środowiska akademickiego. Podobne debaty odbyły się w pierwszej połowie roku w Niemczech, Francji, Grecji i Szwecji. Na wrzesień zaplanowano je w Czechach, Francji, Włoszech, Portugalii i Słowenii. W listopadzie i grudniu odbędą się kolejne debaty w Holandii, Czechach, Słowenii, Włoszech, Grecji, Portugalii i Francji. Więcej informacji nt. pierwszej, drugiej i trzeciej tury forów w artykułach: Fora obywatelskie - regiony o przyszłości Europy, Posłowie i obywatele: wspólne Europejczyków rozmowy oraz Fora Obywatelskie w listopadzie i grudniu 2006.

Informacje prasowe PE o kolejnych forach:
- Fora Obywatelskie: lokalne debaty, nowe pomysły, 18-04-2007
- II Forum Obywateli we Wrocławiu, 26-06-2007

(Źródło: Informacja ze strony Parlamentu Europejskiego:
Forum Obywateli - Lubelskie w Unii Europejskiej: szanse i wyzwania)

21. Parlamenty narodowe włączyły się do dyskusji o Traktacie Konstytucyjnym i przyszłości Europy w bardzo różnorodny sposób. W większości uznały, że dyskusja ta obejmuje również wszelkie kwestie związane z przyszłością Europy takie jak np. „plan D”, program legislacyjny i prac Komisji czy „problematyka subsydiarności”. Szczegółowe odpowiedzi dotyczące debaty parlamentarnej w okresie refleksji, zawarte w załączniku do V raportu COSAC, pokazują, że w działalności parlamentów można wyodrębnić następujące kategorie przedsięwzięć:
- doroczne (lub odbywające się częściej) debaty z udziałem rządu na tematy Unii Europejskiej zawierające tym razem wątek rozważań o Traktacie Konstytucyjnym,
- debaty w odpowiednich komisjach do spraw europejskich,
- liczne wizyty i spotkania z eurodeputowanymi, komisarzami, parlamentarzystami z innych krajów, regionalnymi ciałami legislacyjnymi,
- szeroko zakrojona działalność popularyzatorska, zwiększająca świadomość problematyki europejskiej w społeczeństwach, jak na przykład przesłuchania na temat przyszłości Europy z udziałem wyborców i organizacji społeczeństwa obywatelskiego, obchody „tygodnia europejskiego”, konferencje, seminaria, otwieranie stron internetowych poświęconych traktatowi lub przyszłości Europy, tworzenie parlamentarnych ośrodków informacyjnych, publikacje parlamentarne,
- powoływanie stałych przedstawicieli parlamentów w Brukseli.

Kilka parlamentów uznało, że ich udział w debacie w okresie refleksji najlepiej odzwierciedla fakt ratyfikowania przez nie Traktatu Konstytucyjnego.

(Źródło: Załącznik do V raportu COSAC, maj 2006
http://www.cosac.org/en/documents/biannual/annex/)

22. 19 stycznia 2006 r. Parlament Europejski przyjął rezolucję „Okres refleksji: struktura, zagadnienia i kontekst oceny debaty na temat Unii Europejskiej” (P6_TA-PROV(2006)0027).

(Źródło: Rezolucja Parlamentu Europejskiego "Okres refleksji: struktura, zagadnienia i kontekst oceny debaty na temat Unii Europejskiej")

23. 10-11 października 2005 r. COSAC, na XXXIV posiedzeniu w Londynie, wezwała do szeroko zakrojonej publicznej debaty nad przyszłością Europy, co miałoby ułatwić decyzję w sprawie przyszłości Traktatu Konstytucyjnego. Stwierdzono, że specjalna odpowiedzialność za to przedsięwzięcie spoczywa na parlamentach narodowych i Parlamencie Europejskim.

(Tekst stanowiska skierowanego do instytucji UE przez XXXIV COSAC znajduje się na stronie:
images/files/international/stanowisko.pdf)

24. Po odrzuceniu Traktatu Konstytucyjnego w referendach we Francji i w Niderlandach, Rada Europejska przyjęła 18 czerwca 2005 r. deklarację (SN 117/05), która przewiduje, że niezbędny jest okres wspólnej refleksji w kwestii przyszłości tego traktatu.

Okres refleksji – spotkania i debaty w Sejmie

(stan na 20.06.2007)
1. 15 czerwca 2007 r. na 43. posiedzeniu Sejm rozpatrzył i przyjął informację Rządu na temat stanowiska negocjacyjnego Polski w związku ze szczytem Unii Europejskiej w dniach 21–22 czerwca 2007 roku. Sejm przyjął też uchwałę w sprawie negocjowania nowego Traktatu Unii Europejskiej: wzywa w niej Rząd do skutecznego działania na rzecz uwzględnienia w mandacie negocjacyjnym konferencji międzyrządowej kwestii ważenia głosów w Radzie UE i opowiada się za uznaniem pierwiastkowego systemu ważenia siły głosów za właściwe rozwiązanie kompromisowe.

(Źródło: Sprawozdanie stenograficzne z 43. posiedzenia Sejmu z dnia 15 czerwca 2007 r. oraz Uchwała Sejmu RP z dnia 15 czerwca 2007 r. w sprawie negocjacji nowego Traktatu Unii Europejskiej)

2. 11 maja 2007 r. na 41. posiedzeniu Sejmu minister spraw zagranicznych w swojej informacji o zadaniach polskiej polityki zagranicznej w 2007 r. odniosła się m.in. do Traktatu ustanawiającego Konstytucję dla Europy. Minister mówiła m.in. o celach reform traktatowych, pożądanym trybie dyskusji nad nim i o tym, jakie stanowisko zajmie Polska w trakcie prac nad nowym traktatem.

(Źródło: Sprawozdanie stenograficzne z 41. posiedzenia Sejmu z dnia 11 maja 2007 r.)

3. 26 kwietnia 2007 r. na 40. posiedzeniu Sejm rozpatrzył informację o udziale Polski w pracach UE w okresie lipiec – grudzień 2006. Podczas debaty poruszano m.in. problem Traktatu ustanawiającego Konstytucję dla Europy i przyszłości Europy.

(Źródło: Sprawozdanie stenograficzne z 40 posiedzenia Sejmu z dnia 26 kwietnia 2007 r. - Monitor Polski 2007 r., nr 31, poz.339)

4. 2 marca 2007 r. na 35. posiedzeniu Sejm rozpatrzył informację Ministra Spraw Zagranicznych na temat stanowiska Polski w debacie nad Traktatem ustanawiającym Konstytucję dla Europy oraz projektem Deklaracji Berlińskiej. Po wystąpieniu minister Anny Fotygi odbyła się dyskusja. 7 marca 2007 r. na 36. posiedzeniu Sejm przyjął informację Ministra Spraw Zagranicznych.

(Źródło: Sprawozdanie stenograficzne z 35 posiedzenia Sejmu z dnia 2 marca 2007 r. oraz Sprawozdanie stenograficzne z 36 posiedzenia Sejmu z dnia 7 marca 2007 r.)

5. 10 stycznia 2007 r. ambasador Republiki Federalnej Niemiec Reinhard Schweppe spotkał się z członkami sejmowej Komisji Spraw Zagranicznych, a 11 stycznia z członkami Komisji do Spraw UE, aby przedstawić program prezydencji. Reinhard Schweppe poinformował, że Niemcy chcą skupić się m.in. na kwestii Traktatu Konstytucyjnego i do końca prezydencji doprowadzić do porozumienia co do sposobu, w jaki ma zostać wypracowany jego ostateczny tekst. Niemcy chcą też ustalić kalendarz działań, które mają doprowadzić do tego, aby następne wybory do Parlamentu Europejskiego w 2009 r. odbywały się według nowych reguł.

(Źródło: Biuletyn komisji sejmowych, 1466/V oraz Biuletyn komisji sejmowych, 1484/V)

6. 14 grudnia 2006 r. na 30. posiedzeniu Sejm rozpatrzył, a 15 grudnia na 31. posiedzeniu przyjął, informację o udziale Polski w pracach UE w okresie styczeń – czerwiec 2006. Podczas debaty poruszano m.in. problem Traktatu Konstytucyjnego i przyszłości Europy.

(Źródło: Sprawozdanie stenograficzne z 30 posiedzenia Sejmu z dnia 14 grudnia 2006 r. oraz Uchwała Sejmu RP z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie udziału Rzeczypospolitej Polskiej w pracach Unii Europejskiej w okresie styczeń-czerwiec 2006 r. (podczas Prezydencji austriackiej) -  Monitor Polski 2006 r., nr 90, poz.932)

7. 12 października 2006 r. odbyła się trzecia z cyklu debat organizowanych przez Marszałka Sejmu i Polski Instytut Spraw Międzynarodowych na temat wizji współpracy i ładu europejskiego. Podczas konferencji dyskutowano o szansach i wyzwaniach związanych z wejściem Polski do strefy euro.

(Źródło: Kronika Sejmowa nr 23 (615), 15.10.2006)

8. W dniach 11-14 września 2006 r. odbyła się w Krakowie międzynarodowa konferencja „Jaka Unia? Jaka przyszłość? Jaka Europa?” organizowana przez Uniwersytet Jagielloński. Patronat nad konferencją objęli Marszałkowie Sejmu i Senatu oraz Parlament Europejski. W konferencji wzięli udział m.in. przewodniczący Parlamentu Europejskiego Josep Borrell Fontelles oraz komisarz ds. polityki regionalnej Danuta Hübner. W czasie dyskusji podejmowane były m.in. zagadnienia przyszłości Europy, roli Parlamentu Europejskiego i parlamentów narodowych w społeczeństwie obywatelskim, przybliżenia obywatelom instytucji europejskich oraz prawnych aspektów członkostwa Polski w UE.

(Więcej informacji na temat konferencji znajduje się na stronie internetowej:
http://confer.uj.edu.pl/europa/index.html)

9. 12 lipca 2006 r. ambasador Finlandii Jan Store spotkał się z członkami sejmowej Komisji do Spraw UE, aby przedstawić priorytety prezydencji. Jednym z tematów debaty była przyszłość Traktatu Konstytucyjnego. Ambasador Store powiedział, że fińska prezydencja zamierza, w ścisłej współpracy z prezydencją niemiecką, prowadzić konsultacje z krajami członkowskimi na temat ewentualnych sposobów przełamania obecnego impasu.

(Źródło: Biuletyn komisji sejmowych, nr 866/V)

10. 22 czerwca 2006 r. odbyła się druga z cyklu debat organizowanych przez Marszałka Sejmu i Polski Instytut Spraw Międzynarodowych na temat wizji współpracy i ładu europejskiego. Tematem konferencji była "Tradycja i tożsamość europejska".

(Źródło: Kronika Sejmowa nr 18 (610), 30.06.2006)

11. 11 maja 2006 r. odbyła się pierwsza z cyklu debat organizowanych przez Marszałka Sejmu i Polski Instytut Spraw Międzynarodowych na temat wizji współpracy i ładu europejskiego. Podczas konferencji dyskutowano o kondycji, sprawności i spójności unijnych instytucji i kierunkach ich rozwoju.

(Źródło: Kronika Sejmowa nr 15 (607), 15.05.2006)

12. 27 kwietnia 2006 r. na 16. posiedzeniu Sejm rozpatrzył i przyjął informację o udziale Polski w pracach UE w okresie lipiec – grudzień 2005. Podczas debaty podnoszono problem Traktatu Konstytucyjnego i polskiego stanowiska w tej sprawie.

(Źródło: Sprawozdanie stenograficzne z 16 posiedzenia Sejmu z dnia 27 kwietnia 2006 r. oraz Uchwała Sejmu RP z dnia 27 kwietnia 2006 r. w sprawie udziału Rzeczypospolitej Polskiej w pracach Unii Europejskiej w okresie lipiec-grudzień 2005 r. (podczas prezydencji brytyjskiej) - Monitor Polski 2006 r., nr 32, poz.347)

13. 15 lutego 2006 r. na 10. posiedzeniu Sejmu minister spraw zagranicznych w swojej informacji o zadaniach polskiej polityki zagranicznej w 2006 r. odniósł się m.in. do sprawy Traktatu Konstytucyjnego. Minister podkreślił, że liczy na współpracę z Sejmem w sprawie debaty na temat przyszłości UE. Posłowie stwierdzali konieczność rozpoczęcia w Polsce szeroko zakrojonej debaty nad Traktatem Konstytucyjnym oraz wypracowania wyraźnego stanowiska Polski w tej kwestii.

(Źródło: Sprawozdanie stenograficzne z 10. posiedzenia Sejmu z dnia 15 lutego 2006 r.)

14. 27 stycznia 2006 r. ambasador Austrii Alfred Längle spotkał się z członkami sejmowej Komisji do Spraw UE, aby przedstawić priorytety prezydencji. Jednym z tematów debaty była przyszłość Traktatu Konstytucyjnego. Ambasador Längle powiedział, że austriacka prezydencja będzie chciała sporządzić bilans debat narodowych o przyszłości Europy.

(Źródło: Biuletyn komisji sejmowych, nr 261/V)

15. 27 stycznia 2006 r. podczas obrad Komisji Spraw Zagranicznych Sejmu, które koncentrowały się na informacjach MSZ dotyczących oceny prezydencji Zjednoczonego Królestwa, priorytetów prezydencji austriackiej i planu prac Rady UE, poruszano również problem Traktatu Konstytucyjnego. Podczas debaty posłowie podkreślali, że istotnym minusem prezydencji brytyjskiej było niepodejmowanie poważnej dyskusji nad traktatem.

(Źródło: Biuletyn komisji sejmowych, nr 262/V)

16. 18 stycznia 2006 r. podczas spotkania Komisji Spraw Zagranicznych Sejmu z delegacją Komisji Spraw Zagranicznych Izby Gmin Zjednoczonego Królestwa przedyskutowano m.in. kwestię Traktatu Konstytucyjnego.

(Źródło: Biuletyn komisji sejmowych, nr 217/V)

17. 16 grudnia 2005 r. na 5. posiedzeniu Sejmu odbyła się debata nad programem legislacyjnym i prac Komisji Europejskiej na 2006 rok.

(Źródło: Sprawozdanie stenograficzne z 5. posiedzenia Sejmu w dniu 16 grudnia 2006 r.)

18. 6 lipca 2005 r. w Komisji do Spraw UE odbyła się debata na temat programu prezydencji brytyjskiej z udziałem ambasadora Zjednoczonego Królestwa Charlesa Grahama Crawforda. Podczas dyskusji poruszano także problem przyszłości Traktatu Konstytucyjnego.

(Źródło: Biuletyn komisji sejmowych, nr 4880/IV)

19. 28 czerwca 2005 r. Komisja do Spraw Unii Europejskiej spotkała się z przedstawicielami Komisji Spraw Konstytucyjnych Parlamentu Europejskiego. Dyskusja koncentrowała się na perspektywach wejścia w życie Traktatu ustanawiającego Konstytucję dla Europy.

(Źródło: Biuletyn komisji sejmowych, nr 4796/IV)

Ratyfikacja Traktatu Konstytucyjnego przez państwa członkowskie

Państwo członkowskie Procedura

Stan ratyfikacji

Austria Parlamentarna (Nationalrat
i Bundesrat)

Zgoda Nationalratu 11 maja 2005
Zgoda Bundesratu 25 maja 2005

Belgia Parlamentarna (Izba Deputowanych i Senat + zgromadzenia wspólnot i regionów)
Referendum konsultacyjne zostało wykluczone.

Zgoda Senatu 28 kwietnia 2005
Zgoda Izby Reprezentantów 19 maja 2005
Zgoda Rady Regionu Stołecznego Brukseli 17 czerwca 2005
Zgoda Rady Wspólnoty Niemieckojęzycznej w Belgii 20 czerwca 2005
Zgoda Rady Regionu Walońskiego 29 czerwca 2005
Zgoda Rady Wspólnoty Francuskiej 19 lipca 2005
Zgoda Rady Regionu Flamandzkiego 8 lutego 2006

Bułgaria Parlamentarna Zgoda parlamentu 11 maja 2005
Cypr Parlamentarna Zgoda Izby Reprezentantów 30 czerwca 2005
Czechy Referendum
Nie ma jeszcze jednak ostatecznej decyzji.
Referendum przełożone na koniec 2006 - początek 2007
Dania Referendum Referendum przełożone (nie ustalono jeszcze daty).
Estonia Parlamentarna Zgoda parlamentu 9 maja 2006
Finlandia Parlamentarna 25 listopada 2005 przedłożenie parlamentowi raportu rządu.
Zgoda parlamentu 5 grudnia 2006.
Francja Referendum Referendum 29 maja 2005, wynik negatywny („nie”: 54,68%; frekwencja: 69,34%)
Grecja Parlamentarna
Partie lewicowe przedłożyły jednak wspólną propozycję referendum.
Zgoda parlamentu 19 kwietnia 2005
Hiszpania Parlamentarna (Kongres i Senat) + referendum konsultacyjne Referendum 20 lutego 2005
„Za”: 76,7%, frekwencja: 42,3%
Zgoda Kongresu 28 kwietnia 2005
Zgoda Senatu 18 maja 2005
Irlandia Parlamentarna + referendum Referendum przełożone (nie ustalono jeszcze daty).
13 października 2005 parlamentowi zaprezentowano Białą Księgę.
Litwa Parlamentarna Zgoda parlamentu 11 listopada 2004
Luksemburg Parlamentarna (dwa głosowania) + referendum konsultacyjne Zgoda Izby Deputowanych (pierwsze czytanie) 28 czerwca 2005
10 lipca 2005 - pozytywny wynik referendum(„za”: 56,52%, „przeciw”: 43,48%)
Ostateczna zgoda Izby 25 października 2005 (57 głosów „za”, „1 przeciw”).
Łotwa Parlamentarna Zgoda parlamentu 2 czerwca 2005
Malta Parlamentarna Zgoda parlamentu 6 lipca 2005
Niderlandy Parlamentarna (Senat i Izba Reprezentantów) + referendum czerwca 2005 - negatywny wynik referendum („nie”: 61,6%, frekwencja: 62,8%)
Niemcy* Parlamentarna (Bundestag i Bundesrat) Zgoda Bundestagu 12 maja 2005
Zgoda Bundesratu 27 maja 2005
Polska Dotychczas brak decyzji Parlament nie zagłosował 5 lipca 2005 r. nad procedurą ratyfikacyjną. Ratyfikacja przełożona (nie ustalono daty).
Portugalia Referendum Referendum przełożone (nie ustalono jeszcze daty).
Rumunia Parlamentarna Zgoda Izby Deputowanych i Senatu 17 maja 2005
Słowacja** Parlamentarna Zgoda parlamentu 11 maja 2005
Słowenia Parlamentarna Zgoda parlamentu 1 lutego 2005
Szwecja Parlamentarna
Nie przewidziano referendum na tym etapie.
Ratyfikacja przełożona (nie ustalono jeszcze daty).
Węgry Parlamentarna Zgoda parlamentu 20 grudnia 2004
Włochy Parlamentarna (Izba Deputowanych i Senat) Zgoda Izby Deputowanych 25 stycznia 2005 i Senatu 6 kwietnia 2005
Zjednoczone Królestwo Parlamentarna (Izba Gmin i Izba Lordów) + referendum Zawieszona parlamentarna procedura ratyfikacji (zawieszenie ogłoszone przez rząd Zjednoczonego Królestwa 6 czerwca 2005)

* „W celu zakończenia procesu ratyfikacji, traktat musi zostać podpisany przez prezydenta.” (informacja ze strony COSAC)
** „Sąd Konstytucyjny zdecydował, że wykonanie decyzji parlamentu w sprawie ratyfikacji należy odłożyć i zobowiązał prezydenta do niepodpisywania aktu ratyfikacyjnego, aż do podjęcia decyzji w tej sprawie przez Sąd.” (informacja ze strony COSAC)

Tabela przygotowana na podstawie informacji zawartych na stronie COSAC: http://www.cosac.eu/en/info/ratification/ratification/ oraz na stronie w portalu Europa poświęconej Traktatowi ustanawiającemu Konstytucję dla Europy: http://europe.eu.int/constitution/ratification_en.htm

Dokumenty podsumowujące debaty na szczeblu UE i narodowym, w tym debaty parlamentarne, w okresie refleksji

  1. Konkluzje prezydencji, Rada Europejska w Brukseli, 21-22.06.2007.
  2. “Plan D - Wider and deeper debate on Europe” (Plan D – szersza i bardziej pogłębiona debata na temat Europy), nota informacyjna wiceprzewodniczącej Wallström dla Komisji Europejskiej, SEC(2006) 1553.
  3. The cost of the non-Constitution. Commission staff Working paper (Koszty braku Konstytucji. Dokument roboczy Komisji Europejskiej), raport przedstawiony Komisji do Spraw Konstytucyjnych Parlamentu Europejskiego w dniu 22.11.2006.
  4. Report by Speaker of the Danish Parliament for Conference of Speakers of EU Parliaments on The future of the European Union & Interparliamentary Cooperation, Copenhagen, 29 June 2006-1 July 2006
    (Raport przewodniczącego parlamentu duńskiego na Konferencję Przewodniczących Parlamentów Unii Europejskiej na temat przyszłości UE i współpracy międzyparlamentarnej, Kopenhaga, 29 czerwca 2006-1 lipca 2006)
  5. Komunikat Komisji do Rady Europejskiej „Okres refleksji i plan D”, COM(2006)212
  6. Komunikat Komisji do Rady Europejskiej: Plan osiągnięcia wyników dla Europy z myślą o obywatelach, COM(2006)211
  7. Piąty raport półroczny: zmiany stosowanych w Unii Europejskiej procedur i praktyk dotyczących kontroli parlamentarnej, Wiedeń, 21-23 maja 2006
  8. Sprawozdanie okresowe z przebiegu debat krajowych w okresie refleksji nad przyszłością Europy (Sprawozdanie prezydencji brytyjskiej i austriackiej), 15576/05, 14.12.2005.

wróć do góry