Home > Interparliamentary Cooperation > Multilateral Parliamentary Cooperation > COSAC > COSAC meetings > XXVII COSAC

 

logo be

AAA Print

XXVII COSAC

16-18.10.2002, KOPENHAGA

SKŁAD DELEGACJI

Pos. Józef Oleksy (SLD) - przewodniczący Komisji Europejskiej Sejmu RP, pos. Jacek Protasiewicz (PO) - członek Komisji Europejskiej Sejmu RP, sen. Genowefa Grabowska (SLD-UP) - przewodnicząca Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej Senatu RP

PORZĄDEK DZIENNY

Czwartek, 17 października 2002

  1. Powitanie, przemówienie przewodniczącego Folketing, Ivara Hansena
  2. Otwarcie sesji roboczej przez przewodniczącego Komisji ds. europejskich, Clausa Larsen-Jensena
  3. Przyszła rola parlamentów europejskich i reforma COSAC, zaprezentowane przez przewodniczącego Komisji ds. europejskich, Clausa Larsen-Jensena
  4. Debata
  5. Spotkanie przewodniczących w duńskim parlamencie

Piątek, 18 października 2002

  1. Konwent Europejski – status prac, prezentacja przewodniczącej grupy roboczej ds. parlamentów narodowych, Giseli Stuart
  2. Debata
  3. Prezydencja UE i rozszerzenie, przemówienie ministra spraw zagranicznych, Per Stiga Mollera
  4. Debata
  5. Przyjęcie Oświadczenia Końcowego XXVII COSAC

wersja pdf

STANOWISKO

skierowane do Konwentu Europejskiego, instytucji UE,

parlamentów narodowych i prezydencji

I. Wzmocnienie roli parlamentów narodowych i COSAC

1. Na swym spotkaniu COSAC uzgodnił, że należy w większym stopniu włączyć parlamenty narodowe w krajowe decyzje w kwestiach unijnych, aby zapewnić bardziej stabilny demokratyczny fundament współpracy UE. Obywatele i demokratycznie wybrani parlamentarzyści w różnych krajach uzyskają tym samym większy i bardziej bezpośredni udział we wspólnych decyzjach europejskich, które wywierają istotny wpływ na politykę krajową.

Potrzeba większego zaangażowania parlamentów narodowych w działania UE jest odnotowana zarówno w Traktacie z Maastricht (1993), jak i w protokole o parlamentach narodowych dołączonym do Traktatu Amsterdamskiego (1999). Rolą parlamentów narodowych zajmuje się następnie deklaracja do Traktat z Nicei (2000) i deklaracja Rady Europejskiej w Laeken (2001).

Konwent Europejski rozważa rolę parlamentów narodowych w związku z możliwymi przyszłymi poprawkami do Traktatu. COSAC przyjmuje z zadowoleniem rozważania Konwentu i prace grup roboczych Konwentu dotyczące zasady subsydiarności i roli parlamentów narodowych.

2. COSAC wyraża swą niechęć wobec tworzenia nowych instytucji.

3. COSAC zauważa, że Protokół do Traktatu Amsterdamskiego na temat roli parlamentów narodowych z 1999 roku stwarza parlamentom narodowym i COSAC szerokie możliwości, które muszą być w pełni wykorzystane i wzmocnione.

4. Podczas spotkania COSAC w Madrycie w dniach 12 - 14 maja 2002 roku podjęto decyzję o wzmocnieniu współpracy COSAC, a trojka prezydencji została poproszona o przygotowanie propozycji podniesienia skuteczności COSAC poprzez zwiększenie koncentracji na roli parlamentów narodowych. Tak więc duńska prezydencja COSAC przygotowała na spotkanie w Kopenhadze z 16-18 października 2002 roku propozycję reformy COSAC.

II. Reforma COSAC i utworzenie grupy roboczej

5. W czasie spotkania COSAC w Kopenhadze przeprowadzono szeroką dyskusję nad duńskim projektem reformy COSAC oraz nad kilkoma projektami kontrybucji.

6. Na podstawie tej dyskusji i w ramach obecnych przepisów traktatu, COSAC postanawia utworzyć grupę roboczą w celu kontynuowania prac nad propozycją reform przedstawioną przez prezydencję duńską, jednocześnie zwracając uwagę na inne propozycje. Grupa robocza będzie miała następujące zadania:

  1. kontynuowanie prac nad projektem kodeksu postępowania, określającym minimalne standardy sprawowania przez parlamenty narodowe efektywnej kontroli ich rządów,
  2. opracowanie propozycji zmian w regulaminie COSAC, dotyczących podejmowania decyzji większością głosów,
  3. opracowanie propozycji dotyczących utworzenia sekretariatu COSAC, który zapewni niezbędną ciągłość jego prac, włącznie z możliwymi zmianami w regulaminie COSAC,
  4. rozważenie organizacji przyszłych spotkań COSAC, w tym kwestii sposobu włączenia stałych komisji branżowych i kwestii składu delegacji,
  5. rozważenie możliwości pozwolenia COSAC na ocenę rocznych programów legislacyjnych Komisji, w celu zapewnienia ich zgodności z zasadą subsydiarności,
  6. rozważenie możliwości nadania COSAC nowej i bardziej zrozumiałej nazwy,
  7. rozważenie nowej strategii współpracy informatycznej i administracyjnej pomiędzy jednostkami administracyjnymi UE w parlamentach narodowych, a także z przedstawicielstwami tych parlamentów w Brukseli,
  8. rozważenie, czy istnieje potrzeba ustanowienia umów o współpracy pomiędzy instytucjami UE,
  9. śledzenie postępów w pracach Konwentu Europejskiego i Konferencji Międzyrządowej.

7. Grupa robocza zakończy prace do 31 grudnia 2002 roku. Monitorowanie pracy Konwentu Europejskiego będzie jednak kontynuowane przez grupę roboczą po upływie tego terminu. Zalecenia grupy roboczej będą omawiane na nadzwyczajnym posiedzeniu COSAC, które ma być uzgodnione przez prezydencję duńską i grecką.

8. Grupa robocza składa się z przewodniczących komisji ds. wspólnotowych i europejskich w parlamentach narodowych i odpowiedniej komórki Parlamentu Europejskiego. Przedstawiciele parlamentów krajów kandydujących uczestniczą w pracach grupy roboczej jako obserwatorzy.

Warszawa, 29 października, 2002
Tłum. z jęz. ang.: Halina Wrońska - Zwolińska (BSE)
deskryptory bazy REX: UE, COSAC, Komisja Europejska Sejmu RP.

wróć do góry