Home > Interparliamentary Cooperation > Multilateral Parliamentary Cooperation > COSAC > COSAC meetings > Nadzwyczajny XXVIII COSAC

 

logo be

AAA Print

Nadzwyczajny XXVIII COSAC

27.01.2003, BRUKSELA

SKŁAD DELEGACJI

Pos. Józef Oleksy (SLD) - przewodniczący Komisji Europejskiej Sejmu RP, pos. Jacek Protasiewicz (PO) - członek Komisji Europejskiej Sejmu RP

PORZĄDEK DZIENNY

Poniedziałek, 27 stycznia 2003

  1. Otwarcie konferencji przez przewodniczącego komisji ds. europejskich parlamentu greckiego Dinosa Vrettosa, przyjęcie porządku dnia
  2. Przedstawienie przez przewodniczącego Komisji ds. Europejskich duńskiego parlamentu Clausa Larsena- Jensena konkluzji ze spotkań grupy roboczej w Kopenhadze, dotyczących reformy COSAC
  3. Dyskusja
  4. Przyjęcie zmienionego regulaminu COSAC
  5. Przyjęcie Dokumentu końcowego

wersja pdf

SPRAWOZDANIE
z nadzwyczajnego posiedzenia COSAC
Bruksela, 27 stycznia 2003

W nadzwyczajnym posiedzeniu COSAC z ramienia Sejmu udział wzięli: przewodniczący Komisji Europejskiej, poseł Józef Oleksy (SLD) oraz poseł Jacek Protasiewicz (PO). Spotkanie poświęcone było podsumowaniu prac grupy roboczej w sprawie reformy COSAC i zmian w regulaminie COSAC (zał.1,2).

Przewodniczący Komisji ds. Europejskich duńskiego Folketingu przedstawił konkluzje prac grupy roboczej (zał. 3) oraz projekt opartej o konkluzje kontrybucji COSAC skierowanej do Konwentu, instytucji UE, parlamentów narodowych oraz prezydencji. Projekt kontrybucji składał się z trzech części:

  1. Wzmocnienie roli parlamentów narodowych:
    • niezbędne jest włączenie parlamentów narodowych w szerszym zakresie w proces decyzyjny UE. Reforma COSAC pozwala parlamentom narodowym na lepszą informację, wymianę najlepszych praktyk oraz wyrażanie swoich poglądów na politykę UE w sposób bardziej zadowalający;
    • COSAC potwierdza swój sprzeciw wobec tworzenia nowej instytucji. Reforma COSAC nie jest i nie powinna być krokiem do tworzenia nowej instytucji. Celem reformy jest pozwolenie parlamentom narodowym na odgrywanie aktywnej roli oraz na otrzymywanie informacji dotyczących polityk UE, zgodnie z propozycjami grupy roboczej Konwentu w sprawie parlamentów narodowych;
    • COSAC oczekuje, że Konwent włączy rolę parlamentów narodowych oraz reformę COSAC do swoich prac nad nowym traktatem konstytucyjnym UE;
    • Wzmocnienie roli parlamentów narodowych stoi w zgodzie ze wzmocnieniem Parlamentu Europejskiego.
  2. Reforma COSAC:
    1. COSAC przyjmuje Kopenhaskie wytyczne parlamentarne dotyczące relacji między rządami a parlamentami w sprawach wspólnotowych i zwraca się do prezydencji, aby je opublikowała w Oficjalnym Dzienniku Wspólnot Europejskich, seria C;
    2. COSAC decyduje się zmienić zasady głosowania w sprawie przyjmowania kontrybucji. Kontrybucje powinny być przyjmowane większością 2/3 głosów biorących udział w głosowaniu. Uzyskana większość musi jednocześnie stanowić co najmniej 50% wszystkich głosów. Każda delegacja ma 2 głosy, co w przypadku parlamentów dwuizbowych daje możliwość podjęcia decyzji przez każdą izbę niezależnie. W kwestiach zmiany regulaminu COSAC w dalszym ciągu obowiązywała będzie zasada jednomyślności, a każda delegacja dysponować będzie jednym głosem. Kontrybucje COSAC mają być publikowane w Oficjalnym Dzienniku Wspólnot Europejskich, seria C.
    3. W celu kontynuowania działalności COSAC potrzebne jest wsparcie stałego sekretariatu. Wszyscy członkowie COSAC zgodzili się, że niewielki sekretariat, który powinien mieć swoją siedzibę w Brukseli, nie będzie tworzył nowej instytucji, nie będzie zwiększał biurokracji, będzie opłacany z budżetów parlamentów narodowych, będzie powiązany z trojką oraz państwem sprawującym prezydencję, będzie współpracował z przedstawicielami parlamentów narodowych w Brukseli oraz będzie stanowił jedynie pomoc techniczną. Ponadto, COSAC zdecydował się przedstawić swoje propozycje dotyczące sekretariatu Konferencji Przewodniczących Parlamentów Europejskich, która odbędzie się w dniach 23-24 maja 2003 roku. COSAC zaprasza również Konferencję Przewodniczących Parlamentów Europejskich, aby ta przyjęła rolę prezydium COSAC, które decydowałoby o budżecie COSAC i aprobowało go. Decyzja o powołaniu sekretariatu COSAC zostałaby podjęta na bazie decyzji Konferencji Przewodniczących Parlamentów Europejskich w drugiej połowie 2003 roku.
    4. COSAC uznaje potrzebę lepszego i długoterminowego planowania spotkań, dopasowanego do rocznych planów działalności Rady.
    5. COSAC chce wspierać wzrastającą współpracę pomiędzy stałymi komisjami branżowymi.
    6. COSAC powinien raz do roku zapraszać Komisję Europejską do odbycia ogólnej dyskusji dotyczącej rocznego planu prac oraz programu legislacyjnego. W związku z propozycją mechanizmu wczesnego ostrzegania COSAC chce zaproponować pomoc sekretariatu jako clearing house, które zbierałoby z parlamentów narodowych informacje dotyczące wszelkich zastrzeżeń oraz przekazywało je innym parlamentom.
    7. Kwestie związane z nową nazwą COSAC powinny zostać przekazane grupie roboczej, która będzie śledziła prace Konwentu.
    8. COSAC przyjmuje nową strategię IT.
    9. COSAC prosi, aby przewodniczący komisji kontynuowali podczas swojego spotkania prace nad umowami operacyjnymi pomiędzy parlamentami narodowymi a instytucjami UE.
    10. COSAC prosi, żeby prezydencja poinformowała Konwent o reformie COSAC.
    11. COSAC musi przyjąć swoje stanowisko w sprawie przyszłej roli parlamentów narodowych w UE w pierwszych miesiącach 2003 roku, jeśli chce mieć wpływ na prace Konwentu i Konferencji Międzyrządowej.
  3. Przyjęcie nowego regulaminu:
    Nowy regulamin wchodzi w życie 1 lutego 2003 roku.

Również delegacja włoska przedstawiła swój projekt kontrybucji, którego głównym założeniem jest, aby zadania sekretariatu COSAC koordynowała administracja parlamentu państwa sprawującego prezydencję. Pracownicy sekretariatu COSAC, skupiającego urzędników z parlamentów wchodzących w skład trojki, współpracowaliby drogą elektroniczną oraz odbywając wspólne spotkania w Brukseli, w biurze przeznaczonym na sekretariat COSAC, najlepiej w siedzibie Parlamentu Europejskiego.

W trakcie dyskusji, która skupiała się na duńskim projekcie kontrybucji, wystąpiła pełna zgoda co do tego, że reforma COSAC nie może zmierzać do stworzenia nowej instytucji. Różnice zdań dotyczyły natomiast roli COSAC jako forum wymiany informacji oraz koordynacji współpracy międzyparlamentarnej. Ponadto, zgodzono się w kwestii nowych strategii IT i przyjęcia Kopenhaskich Wytycznych Parlamentarnych. W tej ostatniej kwestii delegacja niemiecka zwróciła się o podkreślenie, że wytyczne są jedynie sugestią, nie mającą charakteru obligatoryjnego. Najwięcej obiekcji budziły kwestie związane ze zmianą sposobu głosowania oraz z utworzeniem sekretariatu.

Zmiana sposobu głosowania:
Zdecydowanie przeciwko zmianie sposobu głosowania z jednomyślności na głosowanie kwalifikowaną większością opowiedzieli się przedstawiciele parlamentu holenderskiego. Natomiast przedstawiciel niemieckiego Bundestagu zgłosił propozycję, aby duże państwa dysponowały większą liczbą głosów. Przedstawiciel Grecji (A. Skyllakos) wyraził obawę, że taki sposób podejmowania decyzji spowoduje, iż zdanie mniejszości nie będzie brane pod uwagę. Zmiany zdecydowanie poparli Austriacy, Brytyjczycy, Bułgarzy, Francuzi, Polacy (wystąpienie przewodniczącego Komisji Europejskiej J. Oleksego – zał. 4) i Portugalczycy.

Sekretariat
Potrzebę stworzenia niewielkiego, stałego sekretariatu poparli delegaci z Bułgarii, Francji, Hiszpanii, Niemiec, Polski, Portugalii i Wielkiej Brytanii. Zgodzono się, że sekretariat powinien zapewniać jedynie wsparcie techniczne dla COSAC. Sceptycznie wobec powołania sekretariatu odnieśli się Austriacy, bojący się utworzenia nowej instytucji. Niechętne stanowisko prezentowali Holendrzy, a zdecydowanie przeciwko opowiedzieli się delegaci z Włoch. Wobec takiego przebiegu dyskusji francuski senator H. Hennel zaproponował, aby do czasu utworzenia stałego sekretariatu, jego funkcje przejęli przedstawiciele parlamentów narodowych w Parlamencie Europejskim. Propozycja ta nie spotkała się z poparciem innych delegatów.

Konferencja Przewodniczących Parlamentów Europejskich jako prezydium COSAC
Przedstawiciel belgijskiego senatu (P. Mahoux) opowiedział się przeciwko nazwaniu Konferencji Przewodniczących Parlamentów Europejskich prezydium COSAC i sugerował zmianę nazwy na inną. Przedstawiciel Parlamentu Europejskiego (J. Leinen) zwracał uwagę, że utworzenie prezydium COSAC jest krokiem w kierunku stworzenia nowej instytucji. Delegat hiszpański (M. Casan) wyraził obawy, że utworzenie prezydium, bez nadania mu kompetencji, nie jest dobrym rozwiązaniem. Zdecydowanie przeciw propozycji utworzenia prezydium COSAC opowiedzieli się Włosi.

Współpraca komisji branżowych
Przedstawiciel Parlamentu Europejskiego opowiedział się przeciwko ustanawianiu współpracy komisji branżowych, jeśli miałoby to oznaczać powstanie nowego forum współpracy międzyparlamentarnej. Przeciwni takiej współpracy byli również przedstawiciele Wielkiej Brytanii i Niemiec. Poparli propozycję Włosi, proponując, aby została ona zorganizowana na wzór COSAC.

Informowanie Konwentu o reformie COSAC
Przedstawiciel Włoch zgłosił sprzeciw wobec propozycji zapisu, aby prezydencja poinformowała Konwent o reformie COSAC przez prezydencję, gdyż „temat ten nie był omawiany przez grupę roboczą COSAC”.

Nowa nazwa COSAC
Zmiana nazwy ma służyć zarówno lepszej rozpoznawalności COSAC wśród obywateli UE, jak i wzmocnieniu jego roli. Musi więc ona w pełni oddawać to, czym COSAC jest w rzeczywistości. Zdaniem przedstawiciela Irlandii (G. Mitchella), nazwa „Forum” jest za słaba. Przedstawicielka Holandii (C. De Blecourt-Maas) przekonywała, że COSAC powinien być forum dyskusyjnym, a nie konferencją, co również powinno znaleźć odzwierciedlenie w jego nazwie, choć uznała, że także nazwa „Konferencja Parlamentów Europejskich” jest do przyjęcia.

Podsumowując dyskusję, przedstawiciel prezydencji duńskiej, Claus Larsen-Jensen, podkreślał, że konkluzje prac grupy roboczej COSAC są jedynie wypełnieniem protokołu nr 9 do Traktatu Amsterdamskiego i wyraził zdziwienie opinią niektórych parlamentarzystów, że to co parlamentom narodowym daje protokół, to i tak zbyt dużo. Apelował, aby COSAC podjął decyzję, a delegaci niechętni niektórym rozwiązaniom konstruktywnie wstrzymali się od głosu, nie blokując całego procesu reform.

Ostatecznie przyjęto kontrybucję rezygnując z zapisów dotyczących powołania sekretariatu i wprowadzając nieznaczne zmiany do pozostałych punktów, z wyjątkiem kwestii dotyczących sposobu głosowania. W tym wypadku zdecydowano, że przy podejmowaniu decyzji w sprawie kontrybucji, będzie się dążyć do pełnego konsensusu, a w przypadku gdyby nie udało się go osiągnąć, decyzje będą podejmowane większością 3 głosów biorących udział w głosowaniu. Muszą one w dalszym ciągu stanowić co najmniej 50% wszystkich głosów.

Dyskusja nad projektem nowego regulaminu COSAC została przełożona do następnego posiedzenia COSAC, które odbędzie się w dniach 5-6 maja br., w Atenach. Tym samym nowy regulamin nie wejdzie w życie w proponowanym terminie 1 lutego br.

Oprac. M. Skrzyńska

wróć do góry