Home > Interparliamentary Cooperation > Multilateral Parliamentary Cooperation > Visegrád Group > Meetings of the European Affairs... > XV SPOTKANIE

 

logo be

AAA Print

XV SPOTKANIE

 

25-27.09.2012, SAROSPATAK

SKŁAD DELEGACJI

W spotkaniu uczestniczyli: pos. Andrzej Gałażewski (PO) - wiceprzewodniczący Komisji do Spraw Unii Europejskiej Sejmu RP, pos. Witold Klepacz (RP) - wiceprzewodniczący Komisji, pos. Andrzej Sztorc (PSL) - wiceprzewodniczący Komisji, pos. Anna Zalewska (PiS) - członek Komisji, sen. Edmund Wittbrodt (PO) - przewodniczący Komisji Spraw Unii Europejskiej Senatu RP oraz sen. Stanisław Gorczyca (PO) – członek Komisji.

PORZĄDEK DZIENNY

  1. Wieloletnie Ramy Finansowe na lata 2014-2020 w odniesieniu do polityki spójności
  2. Inwestycje projakościowe jako efekt funduszy unijnych – doświadczenia państw Grupy Wyszehradzkiej w wykorzystaniu funduszy UE

DOKUMENTY


pdf

CONCLUSIONS*

of the
Meeting of the European Affairs Committees of the the Hungarian National Assembly, the Chamber of Deputies and the Senate of the  Czech Republic, the Sejm and the Senate of the Republic of Poland and the National Council of the Slovak Republic

with the participation of the European Integration Committee of the Croatian Parliament

 

The Representatives of the European Affairs Committees of the Visegrad Group Countries

Regarding the upcoming accession of Croatia to the EU:
- welcome the signing of the Accession Treaty of Croatia to the European Union at the European Council meeting in December 2011 and regarding its entry into force call upon the national parliaments concerned to the timely completion of the ratification process in order to ensure the accession of Croatia to the EU as of 1 July 2013;
- express their conviction that the accession of Croatia sends a clear signal for the Western Balkans, strengthening its European perspective and highly appreciate in this respect the opening of the accession negotiations with Montenegro on 29 June 2012 and the granting of the candidate status to Serbia on 2 March 2012;

Regarding the Multiannual Financial Framework for 2014-2020 with special regard to the Cohesion policy:
- recall the conclusions of the European Council of June 2012 and support that within the future Multiannual Financial Framework (MFF), spending should be mobilised to support growth, employment, competitiveness and convergence, in line with the Europe 2020 Strategy. The reformed cohesion policy offers an opportunity to invest out of the crisis as it is a major tool for investment, growth and job creation at EU level and for structural reforms at national level;
- warmly welcome the Joint Declaration adopted in June by the Friends of Cohesion on the next MFF and highlight that the cohesion policy has consistently proved its added value for the EU, especially that the growing convergence allows to maintain and deepen the Single Market, the core element of the European integration;
- underline that the cohesion policy plays a major role in striking the balance between economic growth and fiscal stability and emphasize that the cohesion resources should be primarily concentrated on the less developed regions in line with the objectives of the cohesion policy;
- invite the competent EU institutions to cooperate closely in the negotiation process to ensure the timely adoption of the next MFF with a view to reaching an agreement by the end of 2012;

Regarding the utilisation of EU funds:
- acknowledge that the numerous national and cross-border investments realized by financial assistance of the EU funds contributed to the prosperity, job creation, fostered people to people contacts;
- underline that in same EU Member States due to the budgetary conditions, the EU budget constitutes the most important source of public investments;
- fully agree that ameliorating the absorption capacity with regard to available funds in the framework of current MFF is essential and call upon the national authorities to the acceleration of the appropriate spending of the funds;
- point out that the lessons learnt and best practices developed during the current seven-year EU budget should be duly taken into account in the course of the next MFF.


pdf

KONKLUZJE

Spotkania komisji właściwych ds. europejskich Izby Deputowanych i Senatu Republiki Czeskiej, Zgromadzenia Narodowego Węgier, Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej
oraz Rady Narodowej Republiki Słowackiej

 

Przedstawiciele komisji właściwych ds. europejskich parlamentów państw Grupy Wyszehradzkiej:

- doceniają wkład i podkreślają spuściznę Pana Vaclava Havla, jednego z ojców idei współpracy wyszehradzkiej;

W odniesieniu do kwestii ogólnych Unii Europejskiej:
- uznają, że węgierska i polska prezydencja w Radzie Unii Europejskiej stanowiły sukces oraz wartościowe przywództwo Unii w rozwiązywaniu kluczowych dla UE kwestii w 2011 r.;
- wyrażają zadowolenie z podpisania Traktatu Akcesyjnego między Unią Europejską i Chorwacją na posiedzeniu Rady Europejskiej w dniu 9 grudnia 2011 r., a także uznają to wydarzenie za ważny moment w procesie stabilizacji Bałkanów Zachodnich. Zachęcają pozostałe parlamenty narodowe Unii Europejskiej do szybkiego i pomyślnego zakończenia procesu ratyfikacji Traktatu Akcesyjnego, aby przyjąć Chorwację, jako nowe państwo członkowskie z dniem 1 lipca 2013;
- wyrażają zadowolenie z postępu dokonanego przez pozostałe kraje kandydujące oraz potencjalnych kandydatów do członkostwa w UE, w szczególności Czarnogórę i Serbię. Zachęcają Czarnogórę do dalszych reform w odniesieniu do kwestii rządów prawa i praw człowieka. Równocześnie, zachęcają Serbię do utrzymania dotychczasowej dynamiki w wypełnianiu kryteriów politycznych określonych w traktatach;
- popierają proces rozszerzenia UE, lecz także podkreślają konieczność spełnienia kryteriów przedakcesyjnych;
- podkreślają potrzebę strategicznego rozwijania Partnerstwa Wschodniego i podpisania wynegocjowanej umowy pomiędzy UE a Ukrainą.

W odniesieniu do kwestii gospodarczych i finansowych (strefa euro, zarządzanie gospodarcze w UE):
- popierają działania zmierzające do rzeczywistej poprawy funkcjonowania strefy euro oraz do wzmocnienia dyscypliny fiskalnej i konsolidacji finansów publicznych;
- podkreślają, że wzmocnione zarządzanie strefą euro musi być zgodne z zasadami chroniącymi integralność Unii Europejskiej;
- podkreślają, że przywrócenie zaufania do wspólnej europejskiej waluty dotyczy wszystkich państw członkowskich, a jednocześnie zwracają uwagę, że przywrócenie zaufania możliwe jest w drodze konsolidacji finansów publicznych;
- popierają stanowisko, że państwa sygnatariusze paktu fiskalnego, obecni i przyszli członkowie strefy euro, powinny posiadać takie samo prawo do udziału w spotkaniach na szczycie Eurogrupy;
- wspierają przestrzeganie zasad jednolitego rynku, stanowiącego sedno projektu europejskiego;
- popierają Strategię Europa 2020 oraz bliższą współpracę między państwami członkowskimi UE w implementacji celów Strategii Europa 2020 w praktyce;
- popierają rozwijanie i koordynację narzędzi stabilizacyjnych;
- wyrażają zadowolenie z rozpoczęcia drugiego semestru europejskiego w celu wzmocnienia koordynacji polityki gospodarczej.

W odniesieniu do nowych kompetencji parlamentów narodowych na podstawie Traktatu z Lizbony (zasada subsydiarności i wnoszenie uzasadnionych opinii):
- z uznaniem odnoszą się do obecnych konsultacji oraz wymiany informacji między państwami członkowskimi Unii Europejskiej (dotyczących projektów legislacyjnych, które mogłyby naruszać zasadę subsydiarności) w celu osiągnięcia wymaganej większości w procedurze „żółtej” i „pomarańczowej” kartki;
- wyrażają zadowolenie i mocno popierają wykorzystanie sieci IPEX jako przydatnego narzędzia wzajemnej wymiany informacji dotyczących kontroli projektów ustawodawczych UE;
- na podstawie Programu Prac Komisji, mocno wspierają bliższą współpracę państw Grupy Wyszehradzkiej we wczesnej wymianie informacji na temat projektów aktów ustawodawczych UE, które mogłyby mieć znaczenie w odniesieniu do zgodności tych projektów z zasadą subsydiarności;
- popierają ideę rozważenia na forum COSAC problemu niedostatecznej efektywności zasady subsydiarności. 

Tłumaczenie z jęz. ang.: Iga Cieślicka-Tomaszewska (BSM)

 


Tekst konkluzji opracowany i przyjęty w jęz. ang.