17-18.05.2005, LUKSEMBURG
Pos. Robert Smoleń (SLD) – przewodniczący Komisji do Spraw Unii Europejskiej Sejmu RP, pos. Józef Cepil (Samoobrona), pos. Andrzej Grzyb (PSL) – zastępcy przewodniczącego Komisji do Spraw Unii Europejskiej Sejmu RP, pos. Grażyna Ciemniak (SLD) – członek Komisji do Spraw Unii Europejskiej Sejmu RP, sen. Zygmunt Alojzy Cybulski (SLD) – przewodniczący Komisji Spraw Unii Europejskiej Senatu RP, sen. Edmund Wittbrodt (Blok Senat 2001) – zastępca przewodniczącego Komisji Spraw Unii Europejskiej Senatu RP
Wtorek, 17 maja 2005
- Eksperymentalny test subsydiarności (trzeci pakiet kolejowy)
- dyskusja
- wymiana opinii z Lucienem Luksem, ministrem transportu - Wymiana opinii na temat polskiej propozycji dotyczącej zmiany art. 4 ust. 2 regulaminu
- Wymiana opinii na temat strategii lizbońskiej z Jeannotem Krecké, ministrem gospodarki i handlu zagranicznego
- Dyskusja na temat bliższej współpracy parlamentów dotyczącej kontroli budżetu UE (wprowadzenie – Ankie Broekers-Knol, członek niderlandzkiej delegacji)
- Spotkanie przewodniczących COSAC (przygotowanie stanowiska XXXIII posiedzenia COSAC)
Środa, 18 maja 2005
- Rola parlamentów narodowych w przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości (wprowadzenie – Patrick Santer, przewodniczący Komisji ds. Prawnych Izby Deputowanych)
- Wymiana opinii z premierem Jeanem-Claudem Junckerem
- Wymiana opinii na temat postępów IPEX z Andersem Forsbergiem, przewodniczącym grupy roboczej ds. IPEX i sekretarzem generalnym szwedzkiego Riksdagu
- Stanowisko przyjęte na XXXIII posiedzeniu COSAC
STANOWISKO (17 i 18 maja 2005)
COSAC:
- Przyjmuje z zadowoleniem postępy w ratyfikacji Traktatu ustanawiającego Konstytucję dla Europy i ponawia swój apel wystosowany podczas XXXII spotkania COSAC do parlamentów Państw Członkowskich, które jeszcze nie zakończyły procedury ratyfikacyjnej, oraz do obywateli, aby przyjęli Traktat.
Zwraca się również do parlamentów z prośbą, aby dołożyły wszelkich starań, informując obywateli w sposób obiektywny o treści Konstytucji i o tym, co jest stawką w obecnym procesie. - Odnotowuje, że projekt pilotażowy sprawdzający, na przykładzie trzeciego pakietu kolejowego, funkcjonowanie mechanizmu wczesnego ostrzegania w odniesieniu do zasady pomocniczości został zrealizowany przez większość parlamentów narodowych i stwierdza, że był to pożyteczny eksperyment.
Uważa, że pomimo obowiązujących już postanowień traktatu dotyczących pomocniczości i proporcjonalności, takich jak „Protokół w sprawie stosowania zasad pomocniczości i proporcjonalności” załączony do Traktatu o Unii Europejskiej (TUE), uzasadnienia zgodności z zasadą pomocniczości i proporcjonalności przedstawione przez Komisję Europejską w odniesieniu do czterech wniosków legislacyjnych badanych w projekcie pilotażowym były niewystarczające. COSAC apeluje do Komisji o przedstawianie w przyszłości bardziej pogłębionych argumentów.
Zwraca się do Komisji z prośbą o przedstawianie uzasadnień dotyczących zgodności z zasadą pomocniczości i proporcjonalności projektów legislacyjnych kierowanych przez nią do Parlamentu Europejskiego i Rady.
Uważa, że należy kontynuować prace nad wyjaśnianiem różnicy pomiędzy zasadą pomocniczości a zasadą proporcjonalności.
Odnotowuje, że parlamenty narodowe powinny wspólnie uzgodnić sposób skutecznego wdrożenia mechanizmu wczesnego ostrzegania w sprawach pomocniczości.
Zobowiązuje się realizować drugi projekt pilotażowy dotyczący projektu aktu prawnego Komisji, opublikowanego we wszystkich językach urzędowych 25 Państw Członkowskich UE, w celu ułatwienia skuteczniejszej wymiany poglądów między parlamentami narodowymi w ramach mechanizmu wczesnego ostrzegania w sprawach pomocniczości.
Zwraca się do Prezydencji Zjednoczonego Królestwa o zaproponowanie tematu i harmonogramu drugiego projektu pilotażowego.
Przyznaje, że w kontekście mechanizmu wczesnego ostrzegania ustanowionego w Traktacie Konstytucyjnym, sześciotygodniowy okres, w którym parlamenty narodowe miałyby przeprowadzać kontrolę zgodności z zasadą pomocniczości, powinien rozpoczynać się wówczas, gdy projekt danego aktu prawnego zostanie przetłumaczony na wszystkie języki urzędowe 25 Państw Członkowskich UE. - Odnotowuje postęp dokonany przez IPEX przy stałym wsparciu ze strony Parlamentu Europejskiego i spodziewa się uruchomienia strony internetowej IPEX-u na jesieni 2005 roku. Posłuży ona jako platforma wymiany informacji między parlamentami UE we wszystkich sprawach dotyczących Unii, w tym kontroli stosowania zasady pomocniczości.
Apeluje do parlamentów narodowych, aby podjęły decyzję o przekazywaniu informacji i aktywnym uczestnictwie w jej wymianie.
Wita z zadowoleniem zamiar Komisji Europejskiej odgrywania aktywnej roli w ułatwianiu wymiany informacji o Unii Europejskiej drogą elektroniczną między parlamentami narodowymi, w szczególności z wykorzystaniem sieci IPEX. - Wita z zadowoleniem zamiar Komisji Europejskiej, aby wzmocnić współpracę z parlamentami narodowymi, wyrażony przez przewodniczącego i wiceprzewodniczącą Komisji w piśmie skierowanym do przewodniczących parlamentów UE (z dnia 21 kwietnia 2005 r.).
Oczekuje, że kontakty między parlamentami narodowymi a Komisją Europejską przyniosą wymierne efekty i nie ograniczą się tylko do przemówień i deklaracji.
Popiera w szczególności zamiar pani Margot Wallström złożenia wizyt we wszystkich parlamentach narodowych Państw Członkowskich, jeśli to możliwe w 2005 roku.
Na podstawie art. 4 ust. 3 Regulaminu COSAC, w zależności od porządku obrad, może zostać wystosowane zaproszenie dla pani Wallström. - Wita z zadowoleniem raport przedstawiony przez delegację niderlandzką na temat „Zarządzanie finansami Unii Europejskiej i ich kontrola” i odnotowuje zawarte w nim zalecenia wprowadzenia budzącego zaufanie zarządzania budżetem oraz poprawy systemów kontroli, aby lepiej informować o Europie jej obywateli, jak też zacieśnić współpracę między parlamentami w zakresie kontroli i wdrażania ogólnego budżetu Unii Europejskiej. COSAC powróci do tego tematu i zaprosi przewodniczącego Trybunału Obrachunkowego do dalszej dyskusji.
Nawołuje do ściślejszej współpracy międzyparlamentarnej w Unii Europejskiej, aby wzmocnić demokratyczną kontrolę nad wydatkami unijnymi. - Odnotowuje fakt, że większość parlamentów narodowych stosuje wspólne procedury w celu kontroli środków podejmowanych w przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości.
Radzi parlamentom narodowym, aby uświadomiły sobie, że Komisja Europejska nie bierze na siebie inicjatywy ustawodawczej w sprawach, które powinny być podejmowane na szczeblu krajowym.
Apeluje do parlamentów UE o skontrolowanie planu działania na rzecz wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości, przedstawionego przez Komisję Europejską w dniu 10 maja 2005 r., zgodnie ze swoimi wewnętrznymi procedurami i programami pracy.
Wzywa parlamenty narodowe do podjęcia decyzji o sposobie sprawowania kontroli nad Europolem i Eurojustem.
Apeluje do parlamentów narodowych o zwiększenie współpracy przy kontrolowaniu Europolu i Eurojustu.
Zwraca się do sekretariatu COSAC o przygotowanie harmonogramu kontroli Europolu i Eurojustu w parlamentach narodowych. - Wita z zadowoleniem śródokresową ocenę strategii lizbońskiej i uznaje konieczność skierowania jej priorytetów na wzrost i zatrudnienie, jak również spójność społeczną i zrównoważone środowisko.
Odnotowuje również z zadowoleniem, że Rada Europejska docenia znaczenie efektywnego wykorzystania energii jako czynnika konkurencyjności i zrównoważonego rozwoju.
Wita z zadowoleniem nową procedurę ustanowioną dla dalszej realizacji strategii lizbońskiej, a mianowicie strategiczne raporty Komisji Europejskiej, zintegrowane wytyczne przyjęte przez Radę Europejską - ogólne wytyczne w sprawie polityki gospodarczej (BEPG) i wytyczne w sprawie zatrudnienia (EG) - programy reform krajowych, które przygotują Państwa Członkowskie oraz „Wspólnotowy program lizboński”, który przedstawi Komisja Europejska.
Wita z zadowoleniem pierwsze wspólne spotkanie parlamentarne parlamentów narodowych i Parlamentu Europejskiego poświęcone strategii lizbońskiej, które odbyło się w marcu 2005 r. Na posiedzeniu tym pokreślono znaczenie rozwoju i wzmocnienia wymiaru parlamentarnego w Unii Europejskiej. - Wita z zadowoleniem konkluzje Prezydencji Konferencji Przewodniczących Parlamentów UE przyjęte w Budapeszcie w maju 2005 r. i proponuje, aby „roczny program legislacyjny i program pracy” Komisji Europejskiej był przedmiotem dyskusji na forum parlamentów narodowych i Parlamentu Europejskiego.
Apeluje do Komisji Europejskiej o przedstawianie programu pracy we wszystkich wersjach językowych jednocześnie.
Zwraca się do sekretariatu COSAC o złożenie sprawozdania z postępów dokonanych przez parlamenty narodowe w realizacji „Deklaracji w sprawie wzmocnienia w narodach świadomości europejskiej”, tak aby było to podstawą debaty na ten temat na przyszłym posiedzeniu plenarnym COSAC. - Odnotowuje pismo wystosowane przez delegacje polską, łotewską, litewską i estońską, w którym wyrażają one zaniepokojenie pogarszającą się sytuacją polityczną na Białorusi i popierają naród białoruski w jego dążeniach do urzeczywistnienia jego ideałów demokracji.
Przyznaje, że zapewnienie wolnego dostępu do wiarygodnej i obiektywnej informacji ma dla społeczeństwa białoruskiego zasadnicze znaczenie. - W kontekście wniosku o zaproszenie Ukrainy jako specjalnego gościa COSAC, podjęto decyzję o przeprowadzeniu dyskusji nad interpretacją art. 4 ust. 3 Regulaminu Konferencji na jej spotkaniu w czasie Prezydencji Zjednoczonego Królestwa.
- Wyraża podziękowanie sekretariatowi Konferencji za trzeci półroczny raport o procedurach i praktykach przyjętych przez parlamenty narodowe w zakresie kontroli parlamentarnej.
Uważa, że raport ten jest interesującym źródłem informacji, pozwalającym na przydatne porównanie różnych systemów kontroli. - Przypomina, że na swoim XXX spotkaniu COSAC podjęła decyzję, że po upływie dwóch lat od rozpoczęcia działalności sekretariatu, COSAC powinien ocenić jego funkcjonowanie.
W związku z tym, zwraca się do Prezydencji Zjednoczonego Królestwa o dokonanie oceny funkcjonowania sekretariatu oraz o włączenie tego zagadnienia do porządku obrad XXXIV posiedzenia COSAC. - Wita z zadowoleniem podpisanie Traktatu Akcesyjnego z Bułgarią i Rumunią w dniu 25 kwietnia 2005 r. w Luksemburgu i wyraża nadzieję, że te dwa kraje będą kontynuowały procesy reform wewnętrznych.
Zwraca się do parlamentów narodowych o poparcie ratyfikacji tego Traktatu.
Tłum. z jęz. ang.: Katarzyna Górska