4-5.04.2011
PORZĄDEK DZIENNY
- Otwarcie konferencji – przyjęcie porządku dziennego
- Kontrola parlamentarna wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa (WPZiB) oraz wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony (WPBiO)
Wystąpienie: Danny Pieters, przewodniczący belgijskiego Senatu
Debata - Parlament, opinia publiczna i media
Wystąpienie: André Flahaut, przewodniczący belgijskiej Izby Reprezentantów
Debata - Rola parlamentów w kontroli europejskiego obszaru wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości
(1) Kontrola parlamentarna nad służbami specjalnymi: projekt bazy danych dla wymiany informacji pomiędzy odpowiednimi komisjami parlamentarnymi
Wystąpienie: Danny Pieters, przewodniczący belgijskiego Senatu
(2) Rola parlamentów w monitorowaniu Europolu
Wystąpienie: Per Westerberg, przewodniczący szwedzkiego Riksdagu
Debata - Kryzys finansowy w Europie i jego konsekwencje dla budżetów narodowych oraz dla stabilności euro: rola parlamentów i współpracy międzyparlamentarnej w zakresie europejskiego zarządzania gospodarczego i europejskiego semestru (okresu oceny)
Wystąpienie: Gérard Larcher, przewodniczący francuskiego Senatu
Debata - Dyskusja i przyjęcie konkluzji prezydencji
KONFERENCJA PRZEWODNICZĄCYCH PARLAMENTÓW UNII EUROPEJSKIEJ
Bruksela, 4-5 kwietnia 2011
KONKLUZJE PREZYDENCJI
Uwagi wstępne
- Konferencja Przewodniczących Parlamentów Unii Europejskiej odbyła się na wspólne zaproszenie przewodniczących Parlamentu Federalnego Belgii, w Brukseli w dniach 3-5 kwietnia 2011 r. Uczestniczyli w niej przewodniczący lub ich przedstawiciele z trzydziestu siedmiu izb, z dwudziestu siedmiu państw członkowskich Unii Europejskiej, oraz przewodniczący Parlamentu Europejskiego. Udział w konferencji wzięli również przewodniczący z pięciu krajów kandydujących do Unii Europejskiej. Konferencja odbyła się pod przewodnictwem André Flahaut, przewodniczącego Izby Reprezentantów oraz Danny Pieters’a, przewodniczącego Senatu.
- W poniedziałek 4 kwietnia 2011 r., konferencja przeprowadziła dyskusję na następujące tematy:
- Parlamentarne badanie* (scrutiny/suivi) wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa (WPZiB) oraz wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony (WPBiO);
- Rola parlamentów w kontrolowaniu** (oversight/surveillance) europejskiej przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości. Temat ten zawierał dwa podtematy: kontrola (oversight/contrôle) parlamentarna służb bezpieczeństwa i wywiadowczych (projekt bazy danych dla wymiany informacji pomiędzy właściwymi komisjami parlamentarnymi) oraz rola parlamentów w kontrolowaniu (monitoring/contrôle) działalności Europolu.
- We wtorek 5 kwietnia 2011 r., konferencja podjęła temat kryzysu finansowego w Europie i jego konsekwencji dla budżetów narodowych: Rola parlamentów i współpracy między parlamentami w europejskim zarządzaniu gospodarczym oraz w odniesieniu do „semestru europejskiego”***. Ta część prac konferencji miała charakter nieformalnego spotkania w formacie jeden plus jeden, czyli przewodniczący izby parlamentu lub jego przedstawiciel oraz jeden doradca.
Następnie konferencja kontynuowała swoją debatę na temat parlamentarnego badania (scrutiny/suivi) WPZiB oraz WPBiO. - Temat dotyczący parlamentarnego badania (scrutiny/suivi) WPZiB oraz WPBiO zaprezentował Danny Pieters, przewodniczący Senatu. Przedstawił on kompromisową propozycję na podstawie stanowisk zajętych przez parlamenty narodowe i Parlament Europejski, przekazanych belgijskiej prezydencji konferencji. W trakcie debaty mówcy dziękowali prezydencji belgijskiej za jej dotychczasowy wysiłek w dążeniu do osiągnięcia konsensusu w kwestii ustanowienia niezbędnego mechanizmu parlamentarnego. Przewodniczący przedstawili stanowiska swoich izb w odniesieniu do podstawowych kwestii, zgodnie z którymi ten mechanizm powinien zostać określony.
W wyniku debaty, prezydencja belgijska przedstawiła zmodyfikowaną, kompromisową propozycję - Temat „Rola parlamentów w kontrolowaniu (monitoring/surveillance) europejskiej przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości” został przedstawiony przez dwóch przewodniczących. Przewodniczący Senatu, Danny Pieters, omówił projekt bazy danych dla wymiany informacji pomiędzy właściwymi komisjami parlamentarnymi w kontekście stworzenia europejskiej sieci ekspertyzy dotyczącej parlamentarnej kontroli (oversight/contrôle) służb bezpieczeństwa i wywiadowczych.
Per Westerberg, przewodniczący szwedzkiego Riksdagu, przedstawił rolę parlamentów w kontrolowaniu (monitoring/contrôle) działalności Europolu. Ta prezentacja odnosiła się do komunikatu Komisji Europejskiej COM (2010) 776 w sprawie warunków kontroli działalności Europolu przez Parlament Europejski z udziałem parlamentów narodowych.
W trakcie debaty mówcy uznali za konieczne bliższe i głębsze śledzenie (oversight/suivi) przez parlamenty działalności Europolu. Rozważali również procedury wdrożenia wyżej wymienionej bazy danych. - W trakcie nieformalnej części konferencji, według formuły jeden plus jeden, przewodniczący francuskiego Senatu, Gérard Larcher, przedstawił temat „Kryzys finansowy w Europie i jego konsekwencje dla budżetów narodowych oraz stabilności euro: rola parlamentów i współpracy międzyparlamentarnej w europejskim zarządzaniu gospodarczym
i w odniesieniu do europejskiego semestru”.
W trakcie debaty, mówcy przypomnieli, że obywatele europejscy oczekują podjęcia odpowiednich środków celem zaradzenia konsekwencjom kryzysu finansowego i ekonomicznego dla budżetów krajowych.
Mówcy przedstawili, w jaki sposób państwa członkowskie i parlamenty narodowe reagują na kryzys i przygotowują się do realizacji europejskiego semestru. W niektórych państwach zostały wdrożone różne metody pracy, aby odpowiedzieć na zobowiązania europejskie poprzez współpracę pomiędzy zgromadzeniami parlamentarnymi (większość i opozycja) a rządami, przy jednoczesnej trosce o włączenie posłów do Parlamentu Europejskiego.
Przywołując „semestr europejski”, nowe narzędzie stworzone przez Radę Europejską do wzmocnienia zarządzania ekonomicznego Unią Europejską i strefą euro, uczestnicy debatowali na temat propozycji przewodniczącego francuskiego Zgromadzenia Narodowego dotyczącej organizowania, według zasad, które zostaną ustalone, corocznego spotkania międzyparlamentarnego z udziałem przewodniczących komisji właściwych do spraw budżetu parlamentów narodowych i przewodniczących odpowiednich komisji Parlamentu Europejskiego. Celem takiego spotkania byłoby przeprowadzenie debaty na temat koordynacji polityki budżetowej w państwach członkowskich. - Parlament, opinia publiczna i media : prezydencja belgijska zaproponowała przełożyć tę debatę na następną Konferencję Przewodniczących.
Konkluzje prezydencji
- Dotyczące parlamentarnego badania (scrutiny/suivi) wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa (WPZiB) oraz wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony (WPBiO)
- Przewodniczący uznali ważną pracę wykonaną przez prezydencję belgijską, w celu utworzenia międzyparlamentarnego mechanizmu badania (scrutiny/suivi) wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa (WPZiB) oraz wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony (WPBiO).
- Przewodniczący podkreślili, jak istotny jest fakt, że istnieje możliwość wyrażenia różnorodnych opinii przez parlamenty narodowe i Parlament Europejski oraz że zaproponowany mechanizm powinien pozwolić na wyrażanie różnych punktów widzenia.
- Przewodniczący podkreślili, że celem tej nowej struktury jest raczej zapewnienie badania WPZiB/WPBiO z parlamentarnego punktu widzenia (scrutiny) niż sprawowanie nad nimi rzeczywistej kontroli (control), która wiązałaby się z kompetencją do nakładania sankcji. Konferencja parlamentarna pełni przede wszystkim funkcję informacyjną, która z jednej strony powinna umożliwić parlamentom narodowym lepsze badanie (scrutinize/suivre) własnych rządów w odniesieniu do międzyrządowego wymiaru WPZiB/WPBiO, z drugiej zaś powinna umożliwić Parlamentowi Europejskiemu wykonywanie jego funkcji w ramach europejskich ram instytucjonalnych.
- Przewodniczący zauważyli, że jedyna różnica między punktami widzenia poszczególnych parlamentów dotyczyła wyboru pomiędzy koncentracją na międzyrządowym wymiarze WPZiB i WPBiO lub na włączeniu także wymiaru wspólnotowego.
- W świetle powyższych rozważań oraz z uwagi na rozbieżne poglądy, przewodniczący nie osiągnęli porozumienia w sprawie wszystkich aspektów tworzenia Międzyparlamentarnej Konferencji ds. Wspólnej Polityki Zagranicznej i Bezpieczeństwa (WPZiB) oraz Wspólnej Polityki Bezpieczeństwa i Obrony (WPBiO), składającej się z delegacji parlamentów narodowych państw członkowskich Unii Europejskiej i Parlamentu Europejskiego. Jednakże konferencja uzgodniła, co następuje:
- Powołuje się Międzyparlamentarną Konferencję ds. Wspólnej Polityki Zagranicznej i Bezpieczeństwa (WPZiB) oraz Wspólnej Polityki Bezpieczeństwa i Obrony (WPBiO). Składa się ona z delegacji parlamentów narodowych państw członkowskich UE i Parlamentu Europejskiego. Konferencja ta zastępuje dotychczasowe spotkania COFACC i CODAC.
- Każdy parlament narodowy państwa kandydującego do członkostwa oraz każdego europejskiego państwa członkowskiego NATO może uczestniczyć w charakterze obserwatora.
- Konferencja spotyka się dwa razy do roku w kraju, który sprawuje 6-miesięczną prezydencję Rady, lub w Parlamencie Europejskim w Brukseli. Decyzję w tej sprawie podejmuje prezydencja. Nadzwyczajne posiedzenia odbywają się w razie konieczności lub w pilnych przypadkach.
- Posiedzeniom przewodniczy parlament narodowy państwa członkowskiego sprawującego rotacyjną prezydencję Rady, w ścisłej współpracy z Parlamentem Europejskim.
- Wysoki Przedstawiciel ds. Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa Unii Europejskiej jest zapraszany na spotkania konferencji w celu przedstawienia ogólnego zarysu i strategii wspólnej polityki zagranicznej i obrony Unii.
- Konferencja może przyjąć niewiążące wnioski w drodze konsensusu.
- Konferencja uchwala swój regulamin i metody pracy na podstawie ww. zasad.
- Przewodniczący podkreślili odpowiedzialność polityczną parlamentów narodowych i Parlamentu Europejskiej w sprawie przestrzegania i wykonywania ich właściwych kompetencji w procesie legislacyjnym jako zasadę ogólną.
- Przewodniczący dyskutowali na temat wdrożenia Deklaracji z Brukseli, przyjętej 1 października 2010 r. przez 6. konferencję komisji parlamentarnych do spraw kontroli służb wywiadowczych i bezpieczeństwa państw członkowskich Unii Europejskiej.
- Przewodniczący uzgodnili, że ważne jest, aby parlamenty narodowe były w stanie kontrolować (monitor/contrôler) działalność służb wywiadowczych celem zapewnienia ochrony wolności i praw podstawowych. Przewodniczący zauważają potrzebę i celowość bardziej intensywnej wymiany informacji niemających charakteru poufnego pomiędzy komisjami kontroli parlamentarnej państw członkowskich Unii Europejskiej.
- Przewodniczący poparli utworzenie, przy użyciu Internetu, europejskiej sieci kontroli (monitoring/contrôle) służb specjalnych (European Network of National Intelligence Reviewers - ENNIR). Głównym zadaniem tej sieci byłaby poprawa kontroli demokratycznego funkcjonowania służb wywiadowczych i bezpieczeństwa. W związku z tym, przewodniczący wyrazili swoją generalną zgodę co do zaproponowanego systemu finansowania, przy czym koszty zostaną rozdzielone pomiędzy uczestniczące państwa członkowskie.
- Przewodniczący podkreślili ważną rolę parlamentów narodowych i Parlamentu Europejskiego w ocenianiu i kontroli (scrutiny/contrôle) dalszego rozwoju europejskiej przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości.
W tym duchu, z zadowoleniem przyjmują komunikat Komisji Europejskiej COM (2010) 776 dotyczący kontroli działalności Europolu przez Parlament Europejski i parlamenty narodowe. - Przewodniczący uznali, że polityczne monitorowanie (monitoring/contrôle) działalności Europejskiego Urzędu Policyjnego (Europol) powinno być wykonywane przez parlamenty narodowe i Parlament Europejski w duchu art. 88 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
- Przewodniczący wyrazili opinię, że obecne formy kontroli (scrutiny/contrôle) są niewystarczające. W związku z powyższym, ta kontrola powinna być sprawowana przez organ międzyparlamentarny, w którym spotykaliby się regularnie przedstawiciele parlamentów narodowych i Parlamentu Europejskiego. Kontrola ta powinna zostać zorganizowana w ramach istniejących międzyparlamentarnych struktur, w celu ograniczenia kosztów. Komisja LIBE Parlamentu Europejskiego mogłaby organizować wspólne spotkania z właściwymi komisjami parlamentów narodowych poświęcone Europolowi. Przewodniczący komisji właściwych dla spraw wewnętrznych mogliby również organizować regularne spotkania na temat Europolu. Taka zwiększona przejrzystość wzmocniłaby legitymizację Europolu.
- Celem tych spotkań powinno być omówienie wszystkich kwestii związanych ze strukturą, funkcjonowaniem, planowaniem i pracą Europolu. W związku z tym przewodniczący Zarządu lub dyrektor Europolu mogliby być wysłuchani w sprawie strategicznych dokumentów Europolu lub raportów ewaluacyjnych przygotowanych przez tę instytucję.
- Przewodniczący podkreślili konieczność wzmocnienia zarządzania gospodarczego w Unii Europejskiej oraz zapewnienia stabilności strefy euro. Przewodniczący odnotowali życzenie, wyrażone przez Radę Europejską składającą się z szefów państw i rządów w dniach 24-25 marca 2011, w sprawie pełnego włączenia parlamentów narodowych i Parlamentu Europejskiego we wdrażanie polityk mających na celu zwalczanie kryzysu, utrzymanie stabilności finansowej oraz postępów na drodze zrównoważonego wzrostu.
- Przewodniczący z zadowoleniem przyjęli nową procedurę zwaną „semestrem europejskim”, ustanowioną przez Unię Europejską celem istotnego wzmocnienia koordynacji polityk budżetowych, równolegle ze środkami podjętymi w ramach strategii „Europa 2020”. Podkreślili konieczność zapewnienia opinii publicznej wystarczającej i przejrzystej informacji.
- W tym względzie przewodniczący zauważyli, że wiele rozwiązań praktycznych pozostaje nadal do uzgodnienia, a w szczególności dokładne określenie roli parlamentów w kontekście "semestru europejskiego". Z zadowoleniem przyjęli inicjatywy podjęte przez Komisję Gospodarczą i Monetarną oraz Komisję Budżetową Parlamentu Europejskiego celem wymiany poglądów na temat włączenia parlamentów w realizację „semestru europejskiego".
- Przewodniczący poparli wniosek złożony przez przewodniczącego Zgromadzenia Narodowego Republiki Francuskiej, aby ustanowić niezbędny dialog w sprawach budżetowych między Parlamentem Europejskim a parlamentami narodowymi, poprzez organizację corocznego spotkania międzyparlamentarnego - „Konferencji Budżetowej", składającego się z przewodniczących komisji do spraw budżetu parlamentów narodowych oraz przewodniczących odpowiednich komisji Parlamentu Europejskiego, według ustaleń, które zostaną przyjęte.
- Przewodniczący podkreślili, że ten dialog musi mieć wartość dodaną: pomiędzy ilością i jakością danych powinna nastąpić konwergencja. Należy znaleźć równowagę między środkami solidarności, działaniami oszczędnościowymi, ale także działaniami wspierającymi badania i rozwój oraz zrównoważony rozwój i politykę zatrudnienia, szczególnie w celu zapobiegania kryzysom, które dotykają najuboższych.
- Zaproponowano również, aby do bazy danych IPEX dodać sekcję w celu wymiany informacji dotyczących „semestru europejskiego” i zarządzania gospodarczego. Pozwoliłoby to zwiększyć widoczność IPEX, umożliwiając jednocześnie zewnętrznym użytkownikom dostęp do potrzebnych informacji.
W sprawie roli parlamentów w kontrolowaniu (monitoring/surveillance) europejskiej przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości
Parlamentarna kontrola (oversight/suivi) służb bezpieczeństwa i wywiadowczych: projekt bazy danych dla wymiany informacji pomiędzy właściwymi komisjami parlamentarnymi
W sprawie roli parlamentów w kontrolowaniu (monitoring/contrôle) działalności Europolu
W sprawie kryzysu finansowego w Europie i jego konsekwencji dla budżetów narodowych i stabilności strefy euro: rola parlamentów i współpracy międzyparlamentarnej w europejskim zarządzaniu gospodarczym i w odniesieniu do semestru europejskiego
Tłumaczenie:
U. Żurek-Kucharska, E. Kalita, BSM WUE Kancelarii Sejmu;
BSMiUE Kancelarii Senatu
* KPPUE podkreśla w konkluzjach dotyczących parlamentarnego badania WPZiB/WPBiO, które są przyjmowane w językach angielskim i francuskim, że chodzi o badanie (ang. scrutiny, monitoring, fr. le suivi) a nie o kontrolę (control, le contrôle), z którą „wiązałaby się kompetencja nakładania sankcji” (por. pkt 3 konkluzji dotyczących parlamentarnego badania WPZiB/WPBiO). W związku z tym w tłumaczeniu użyto słowa „badanie”, choć w większości tekstów dotyczących problematyki parlamentarnej scrutiny jest tłumaczone jako „kontrola” – przyp. OIDE
** W odniesieniu do europejskiej przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości oraz do służb bezpieczeństwa i wywiadowczych w konkluzjach użyto następujących określeń: oversight, monitoring, scrutiny, la surveillance, le contrôle. W tłumaczeniu przyjęto określenie „kontrola” – przyp. OIDE
*** “European semester” jest niekiedy tłumaczony jako europejski okres oceny – przyp. OIDE