|
|
|
|
|
DOKUMENTY UE W SEJMIE |
|
|
|
|
|
W styczniu Komisja do Spraw Unii Europejskiej (SUE) zebrała się na 7 posiedzeniach: nr 216-222. Rozpatrzyła ok. 40 dokumentów UE. Komisja wysłuchała również informacji Rady Ministrów na temat przyszłości rynku wewnętrznego Unii Europejskiej i jego wpływu na konkurencyjność polskich przedsiębiorstw, a także zapoznała się z bilansem prezydencji belgijskiej i programem prezydencji węgierskiej w Radzie Unii Europejskiej.
BADANIE ZGODNOŚCI Z ZASADĄ POMOCNICZOŚCI PROJEKTÓW AKTÓW USTAWODAWCZYCH:
COM(2010) 728 wersja ostateczna - termin badania upłynął 7 lutego 2011 Projekt rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1234/2007 w odniesieniu do stosunków umownych w sektorze mleka i przetworów mlecznych
21.01.2011, na 221. posiedzeniu Komisja ds. UE przyjęła opinię nr 76 o niezgodności z zasadą pomocniczości projektu COM(2010) 728 wersja ostateczna.
W styczniu opublikowano:
- informacje oraz dokumenty dotyczące posiedzeń SUE nr 216 i 217, dostarczone przez sekretariat Komisji - w bazach SUE i IPEX.
|
|
|
|
|
|
BADANIE POMOCNICZOŚCI W PARLAMENTACH NARODOWYCH |
|
|
|
|
|
Badanie pomocniczości w styczniu *
(Informacje z bazy IPEX wg stanu na 07.02.2011)
|
Projekt aktu ustawodawczego
|
Termin badania zasady pomocniczości upływa |
Przyjęcie / przekazanie uzasadnionej opinii
|
Izba / parlament (państwo)
|
COM(2010) 662 |
7.01.2011 |
- |
|
COM(2010) 624 |
11.01.2011 |
- |
|
COM(2010) 708 |
27.01.2011 |
- |
|
* Dotyczy projektów, których termin badania upłynął w styczniu
|
|
|
|
|
|
W BAZIE UST |
|
|
|
|
|
W styczniu do Sejmu wpłynęły cztery projekty ustaw zawierających przepisy wykonujące prawo Unii Europejskiej - por. druki nr:
-
3812 – Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw,
-
3788 – Rządowy projekt ustawy o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina,
-
3781 – Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego oraz niektórych innych ustaw,
-
3780 – Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o wjeździe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, pobycie oraz wyjeździe z tego terytorium obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej i członków ich rodzin.
Spośród projektów ustaw umieszczonych wcześniej w bazie UST, uchwalono następujące ustawy [druk nr]:
- Ustawa o zmianie ustawy - Kodeks karny, ustawy - Kodeks karny wykonawczy oraz ustawy - Kodeks karny skarbowy [3597] ,
- Ustawa o zmianie ustawy - Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw [3425] ,
- Ustawa o zmianie ustawy o broni i amunicji oraz ustawy o wykonywaniu działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania i obrotu materiałami wybuchowymi, bronią, amunicją oraz wyrobami i technologią o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym [3388],
- Ustawa o kierujących pojazdami [2879] .
Opublikowano następującą ustawę zawierającą przepisy wykonujące prawo Unii Europejskiej [druk nr]:
- Ustawa o publicznym transporcie zbiorowym [2916].
|
|
|
|
|
|
WAŻNE DEBATY PARLAMENTARNE W SPRAWACH UE |
|
|
|
|
|
|
NAJNOWSZE PUBLIKACJE |
|
|
|
|
|
SPRAWY BIEŻĄCE I KOMENTARZE
Lista artykułów z prasy specjalistycznej dostępnych on-line, dotyczących aktualnych kwestii polityczno-gospodarczych w Unii Europejskiej
- Bastian J., Rossi V.: The Euro:'Til Debt Do Us Part, „The World Today”, January 2011, Vol. 67, No. 1.
- Biscop S.: From Lisbon to Lisbon: Squaring the Circle of EU and NATO Future Roles, „Security Policy Brief”, 16 January 2011.
- Bressand A.: Between Kant and Machiavelli: EU foreign policy priorities in the 2010s, “International Affairs “, Royal Institute of International Affairs (Chatham House), January 2011.
- Emerson M., Balfour R., Corthaut T., Kaczyński P. M., Renard T., Wouters J.: Upgrading the EU's Role as Global Actor, „CEPS Commentaries”, 25 January 2011.
- Füle Š.: Future Prospects for EU Enlargement and Neighbourhood Policy, Chatham House, Transcript, 13 January 2011.
- Gostyńska A., Tokarski P., Wojna B.: Prezydencja Węgier w Radzie Unii Europejskiej, „Biuletyn PISM”, 2011, nr 2.
- Guild E., Carrera S.: Towards an Internal (In)security Strategy for the EU? “CEPS Liberty and Security in Europe”, 12 January 2011.
- Jaskiernia J.: Projekt klauzuli integracyjnej do Konstytucji RP, „Państwo i Prawo” 2011, nr 1, s. 3.
- Marchetti A., Clouet L.-M.: Leadership by Credibility. Franco-German Visions of the Future of the Union, "ZEI Discussion Paper" 2011, C 205.
- Mijs A., Wolff S.: Policy Recommendations. The EU as a Global Player: Financing EU's Ambitions for 2014-2020, “Netherlands Institute for International Relations Clingendael”, January 2011.
PROBLEMATYKA USTROJOWA UE *
Wąsiewski G.J.: KONCEPCJA „PATRIOTYZMU KONSTYTUCYJNEGO” JURGENA HABERMASA, Toruń 2010.
W książce przedstawiono problem poszukiwania modelu ustrojowego Unii Europejskiej z perspektywy koncepcji patriotyzmu konstytucyjnego, zaproponowanej na gruncie teorii działania komunikacyjnego filozofa Jurgena Habermasa. Koncepcja ta przewiduje, że polityka powinna skupiać się wokół norm wartości i procedur demokratycznej konstytucji, a nie kultury narodowej czy wspólnoty ludzi, co ma zapewnić stabilność, obronę podstawowych zasad i stworzenie silniejszych więzi. Po krótkim omówieniu powstania i rozwoju Unii Europejskiej oraz pojęcia konstytucji i konstytucjonalizmu, autor przedstawia prawo, ewolucję państwa i prawa oraz patriotyzm konstytucyjny w ujęciu Jurgena Habermasa. Następnie prezentuje on kwestię konstytucjonalizacji w ramach Unii Europejskiej, poddaje analizie z perspektywy patriotyzmu konstytucyjnego prace Konwentu i projekt Konstytucji dla Europy oraz referenda okołotraktatowe i Traktat z Lizbony. Autor podkreśla, że według Habermasa istnieje możliwość stworzenia w Europie nowej tożsamości na gruncie istniejących tradycji narodowych i zwraca uwagę, że to brak zdefiniowanego celu istnienia Unii jest przyczyną jej kolejnych kryzysów, a nie, jak twierdzą niektórzy przedstawiciele doktryny, brak narodu europejskiego. W ten sposób autor przywołuje postulat Habermasa budowania europejskiego społeczeństwa obywatelskiego scalonego konstytucją. Konstytucja i wspólne procedury jej interpretacji mogą pogodzić spór między republikanizmem i liberalizmem, które w gruncie rzeczy się nie wykluczają lecz stanowią swoje naturalne uzupełnienie. W koncepcji Habermasa istnieje też szereg rozwiązań praktycznych dotyczących np. rozwoju europejskiej sfery publicznej i publicznego dyskursu. Przeniesienie bowiem pewnych osiągnięć państwa narodowego na szczebel ponadnarodowy wymaga oparcia Unii Europejskiej o zasady demokratyczne i poczucie wspólnoty. Zdaniem autora, koncepcja Habermasa jest skutecznym narzędziem analizy przyczyn obecnego kryzysu UE i zawiera wiele propozycji jego przezwyciężenia.
***
Biernat S., Dudzik S.: DOŚWIADCZENIA PRAWNE PIERWSZYCH LAT CZŁONKOSTWA POLSKI W UNII EUROPEJSKIEJ, Warszawa 2011.
Książka stanowi zbiór artykułów poświęconych różnym aspektom polskiego członkostwa w UE, odnoszącym się m.in. do kwestii instytucjonalnych, orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego, stosowania prawa unijnego przez polskie sądy oraz wpływu członkostwa na szeroko rozumiane prawo gospodarcze w Polsce. W pierwszym artykule omówiono rolę parlamentu i rządu w kształtowaniu polityki integracyjnej, w tym rządowy system koordynacji spraw związanych z członkostwem w UE oraz model współpracy rządu i parlamentu przewidziany w nowej ustawie koordynacyjnej, przyjętej w związku z wejściem w życie Traktatu z Lizbony. Następnie przedstawiony został wpływ unijnych regulacji na rolę Senatu RP w latach 2004-2010. Autorka podkreśla, że choć w polskim systemie konstytucyjnym druga izba ma ograniczony zakres kompetencji, to akcesja Polski do UE sprawiła, że pojawiły się nowe funkcje – funkcje europejskie. Zwraca ona uwagę, że wraz z wejściem w życie Traktatu z Lizbony nastąpiło radykalne umocnienie roli Senatu, m.in. poprzez uzyskanie samodzielności w ramach mechanizmu przestrzegania zasady pomocniczości, wyrażania sprzeciwu wobec skorzystania przez Radę Europejską z procedury kładki na mocy art. 48 ust. 7 TUE i w niektórych przypadkach kładek ad hoc. W kolejnych artykułach omówiono orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego w sprawach związanych z członkostwem Polski w UE, w tym dotyczące zgodności instytucji pytań prejudycjalnych z normami konstytucyjnymi, a także kwestię udziału Polski jako interwenienta (poparcie wniosków jednej ze stron) w postępowaniach przed ETS. Następnie w książce znalazły się artykuły prezentujące różne aspekty stosowania prawa unijnego przez polskie sądy, w tym zagadnienie związane z wykładnią proeuropejską i jej granicami. W odrębnych artykułach omówiono wpływ prawa unijnego na różne dziedziny gospodarki, m.in. współpracę administracyjną organów krajowych w ramach dyrektywy usługowej, prawa ochrony konsumentów oraz telekomunikacyjnego.
***
SECURITY COOPERATION BEYOND THE NATION STATE: THE EU'S COMMON SECURITY AND DEFENCE POLICY, “Journal of Common Market Studies – Special Issue”, January 2011, Vol. 49, Iss. 1.
W specjalnym wydaniu “Journal of Common Market Studies” znalazły się artykuły poświęcone wspólnej polityce bezpieczeństwa i obrony UE, analizowanej przede wszystkim z perspektywy teoretycznej. Po omówieniu ogólnych założeń wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony (Bickerton Ch. J.: Towards a Social Theory of EU Foreign and Security Policy) oraz pozycji UE na arenie międzynarodowej (Toje A.: The European Union as a Small Power), WPBiO została poddana analizie z punktu widzenia dwóch koncepcji stosunków międzynarodowych – realizmu (Rynning S.: Realism and the Common Security and Defence Policy) oraz konstruktywizmu (Meyer Ch. O., Strickmann E.: Solidifying Constructivism: How Material and Ideational Factors Interact in European Defence). Następnie przedstawiono kontekst instytucjonalny, w którym kształtowała się i osadzona jest WPBiO (Menon A.: Power, Institutions and the CSDP: The Promise of Institutionalist Theory oraz Hofmann S. C.: Why Institutional Overlap Matters: CSDP in the European Security Architecture). W kolejnych artykułach podjęto problem zarządzania w ramach WPBiO (Mérand F., Hofmann S. C., Irondelle B.: Governance and State Power: A Network Analysis of European Security oraz Merlingen M.: From Governance to Governmentality in CSDP: Towards a Foucauldian Research Agenda). Autorzy podkreślają m.in., że choć współpraca w dziedzinie obrony obejmuje złożoną konstelację narodowych i unijnych aktorów, powiązanych ze sobą na wielu poziomach i płaszczyznach, to WPBIO jest zdominowana przez niewielką grupę uczestników umocowanych tradycyjnie w strukturach państwowych (jak ambasadorowie w Brukseli), którzy utrzymują strategiczną pozycję w stosunku do słabszych uczestników ponadnarodowych lub pozapaństwowych. W numerze znalazł się również artykuł odnoszący się do społecznej teorii wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa, która głosi, że demokracja i biurokracja to dwie konkurujące ze sobą formy polityczne w ramach nowoczesnego państwa. Zdaniem autorów równowaga między tymi dwoma formami generuje współpracę w obszarze polityki zagranicznej i bezpieczeństwa w Europie (Bickerton Ch.J., Irondelle B., Menon A.: Security Co-operation beyond the Nation-State: The EU's Common Security and Defence Policy).
***
WYBRANE ARTYKUŁY I OPRACOWANIA
- Bache I., Andreou G., Atanasova G., Tomsic D.: Europeanization and multi-level governance in south-east Europe: the domestic impact of EU cohesion policy and pre-accession aid, “Journal of European Public Policy”, 2011, Vol. 18, Iss. 1, s. 122.
- Barcz J.: W sprawie formuły prawnej wprowadzenia do prawa UE Europejskiego Mechanizmu Stabilizacyjnego, „Europejski Przegląd Sądowy” 2011, nr 1, s. 4.
- Bickerton Ch. J.: Towards a Social Theory of EU Foreign and Security Policy, “Journal of Common Market Studies”, Vol. 49, Iss. 1, s. 171.
- Bickerton Ch.J., Irondelle B., Menon A.: Security Co-operation beyond the Nation-State: The EU's Common Security and Defence Policy, “Journal of Common Market Studies”, Vol. 49, Iss. 1, s. 1.
- Bredt S.: Prospects and Limits of Democratic Governance in the EU, “European Law Journal”, 2011, Vol. 17, Iss. 1, s. 35.
- Callanan M.: EU decision-making: reinforcing interest group relationships with national governments? “Journal of European Public Policy”, 2011, Vol. 18, Iss. 1, s. 17.
- Costello R.: Does Bicameralism Promote Stability? Inter-institutional Relations and Coalition Formation in the European Parliament, “West European Politics”, 2011, Vol. 34, Iss. 1, s. 122.
- Delcamp A.: Les parlements nationaux et l'Union européenne: de la reconnaissance à l'engagement, “Revue du Marché Commun et de l’Union Européenne”, 2011, No. 544, s. 7.
- Garlicki L.: Przystąpienie UE do Europejskiej Konwencji Praw Człowieka - przygotowania i problemy, „Europejski Przegląd Sądowy” 2011, nr 1, s. 14.
- Gibbs A. H.: Reasoned ‘Balance’ in Europe's Area of Freedom, Security and Justice, “European Law Journal”, 2011, Vol. 17, Iss. 1, s. 121.
- Gornitzka A., Sverdrup U.: Access of Experts: Information and EU Decision-making, “West European Politics”, 2011, Vol. 34, Iss. 1, s. 48.
- Gosalbo Bono R.: État de droit et droit de l'Union européenne – Première partie, “Revue du Marché Commun et de l’Union Européenne”, 2011, No. 544, s. 13.
- Häge F. M.: Politicising Council Decision-making: The Effect of European Parliament Empowerment, “West European Politics”, 2011, Vol. 34, Iss. 1, s. 18.
- Harpaz G.: European Integration in the Aftermath of the Ratification of the Treaty of Lisbon: Quo Vadis?, “European Public Law”, 2011, Vol. 17, Iss. 1, 2011, s. 73.
- Héritier A., Moury C.: Contested Delegation: The Impact of Co-decision on Comitology, “West European Politics”, 2011, Vol. 34, Iss. 1, s. 145.
- Hofmann S. C.: Why Institutional Overlap Matters: CSDP in the European Security Architecture, “Journal of Common Market Studies”, Vol. 49, Iss. 1, s. 101.
- Judge D., Earnshaw D.: ‘Relais actors’ and co-decision first reading agreements in the European Parliament: the case of the advanced therapies regulation, “Journal of European Public Policy”, 2011, Vol. 18, Iss. 1, s. 53.
- Karolewski I. P.: Pathologies of Deliberation in the EU, “European Law Journal”, 2011, Vol. 17, Iss. 1, s. 66.
- Kreppel A.: Looking ‘Up’, ‘Down’ and ‘Sideways’: Understanding EU Institutions in Context, “West European Politics”, 2011, Vol. 34, Iss. 1, s. 167.
- Menon A.: Power, Institutions and the CSDP: The Promise of Institutionalist Theory, “Journal of Common Market Studies”, Vol. 49, Iss. 1, s. 83.
- Mérand F., Hofmann S. C., Irondelle B.: Governance and State Power: A Network Analysis of European Security, “Journal of Common Market Studies”, Vol. 49, Iss. 1, s. 121.
- Merlingen M.: From Governance to Governmentality in CSDP: Towards a Foucauldian Research Agenda, “Journal of Common Market Studies”, Vol. 49, Iss. 1, s. 149.
- Meyer Ch. O., Strickmann E.: Solidifying Constructivism: How Material and Ideational Factors Interact in European Defence, “Journal of Common Market Studies”, Vol. 49, Iss. 1, s. 61.
- Naurin D., Rasmussen A.: New External Rules, New Internal Games: How the EU Institutions Respond when Inter-institutional Rules Change, “West European Politics”, 2011, Vol. 34, Iss. 1, s. 1.
- Olsen T. V.: The political constitution of the EU citizen rights regime, “Journal of European Public Policy”, 2011, Vol. 18, Iss. 1, s. 35.
- Rasmussen A., Toshkov D.: The Inter-institutional Division of Power and Time Allocation in the European Parliament, “West European Politics”, 2011, Vol. 34, Iss. 1, s. 71.
- Rynning S.: Realism and the Common Security and Defence Policy, “Journal of Common Market Studies”, Vol. 49, Iss. 1, s. 23.
- Saliceti A. I.: The Protection of EU Citizens Abroad: Accountability, Rule of Law, Role of Consular and Diplomatic Services, “European Public Law”, 2011, Vol. 17, Iss. 1, s. 91.
- Simón L., Mattelaer A.: EUnity of Command - The Planning and Conduct of CSDP Operations, „Egmont Papers”, January 2011, No. 41.
- Toje A.: The European Union as a Small Power, “Journal of Common Market Studies”, Vol. 49, Iss. 1, s. 43.
- Trondal J.: Domestic Agencies in an Emergent European Executive Order, “Journal of European Integration”, 2011, Vol. 33, Iss. 1, s. 55.
- Wollenschläger F.: A New Fundamental Freedom beyond Market Integration: Union Citizenship and its Dynamics for Shifting the Economic Paradigm of European Integration, “European Law Journal”, 2011, Vol. 17, Iss. 1, s. 1.
- Ziller J.: Le dialogue judiciaire et la Cour de Karlsruhe Quelques réflexions à propos du jugement de la Cour constitutionnelle fédérale allemande concernant le Traité de Lisbonne, “Revue Trimestrielle de Droit Europeen”, 2011, Iss. 1, s. 93.
- Yordanova N.: Inter-institutional Rules and Division of Power in the European Parliament: Allocation of Consultation and Co-decision Reports, “West European Politics”, 2011, Vol. 34, Iss. 1, s. 97.
* Opisy wybranych nowości z księgozbioru Biblioteki Sejmowej oraz spis artykułów z czasopism specjalistycznych dostępnych w Internecie lub Bibliotece Sejmowej.
|
|
|
|
|
|
|
|