|
SPRAWY BIEŻĄCE I KOMENTARZE
Lista artykułów z prasy specjalistycznej dostępnych on-line, dotyczących aktualnych kwestii polityczno-gospodarczych w Unii Europejskiej
- Boussaguet L.: A l'écoute des citoyens : bilan des premières expériences participatives organisées à l'échelle communautaire, Notre Europe, Policy paper No 44.
- Deubner C.: Mieux gouverner la zone euro : le fragile compromis franco-allemand, Note du Cerfa, n°82, mars 2011.
-
The EU budget – an Instrument for Shaping and Delivering Key EU policy Priorities, European Policy Centre, 21 March 2011.
- Fioramanti M., Vicarelli C.: The New Stability and Growth Pact: Primum non nocere, CEPS Working Documents, 31 March 2011.
- Grant C.: A new neighbourhood policy for the EU, CER Policy Brief, March 2011.
- Gros D.: Financial Stability: 'Collective responsibility' will not work, CEPS Commentaries, 9 March 2011.
- Kopf C.: Restoring financial stability in the euro area, CEPS Policy Briefs, 15 March 2011.
- Menkes M., Tokarski P.: Szczyt szefów państw i rządów strefy euro z 11 marca 2011. Najważniejsze postanowienia i próba oceny, Biuletyn PISM nr 29, 18 marca 2011.
- Messerlin P., Emerson M., Jandieri G., Le Vernoy A.: An Appraisal of the EU's Trade Policy towards its Eastern Neighbours: The Case of Georgia, CEPS Paperbacks, 1 March 2011.
- Messori M.: Can the eurozone countries still live together happily ever after? , CEPS Policy Brief, 21 March 2011.
- Micossi S., Carmassi J., Peirce F.: On the Tasks of the European Stability Mechanism, CEPS Policy Briefs, 9 March 2011.
-
Migratory flows from North Africa: challenges for the EU, European Policy Centre, 7 March 2011.
- Świeboda P.: Europa Środkowa powinna być liderem w kształtowaniu oferty Unii Europejskiej dla Afryki Północnej, demosEUROPA, 31 marca 2011.
- Świeboda P.: The Pact for Competitiveness is better than nothing, demosEUROPA, Commentary, 1 marca 2011.
- Vaïsse J. Kundnani H.: European Foreign Policy Scorecard 2010, European Council on Foreign Relations, March 2011.
- Verhelst S.: Renewed Financial Supervision in Europe – Final or transitory?, Egmont Paper n°44, March 2011.
-
What next for EU Cohesion Policy? Going 'beyond GDP' to deliver greater well-being, European Policy Centre, 11 March 2011.
- Znojek B.: Negocjacje UE-Mercosur. Bliżej umowy stowarzyszeniowej?, Biuletyn PISM nr 34, 31 marca 2011.
PROBLEMATYKA USTROJOWA UE *
Galetta D.U.: PROCEDURAL AUTONOMY OF EU MEMBER STATES: PARADISE LOST? A Study on the "Functionalized Procedural Competence" of EU Member States, Berlin 2010
Autorka, profesor prawa administracyjnego i europejskiego prawa administracyjnego na Uniwersytecie Mediolańskim, podejmuje analizę związków dwóch zasad: pierwszeństwa europejskiego prawa materialnego (EU substantive law) i autonomii proceduralnej państw członkowskich (procedural autonomy). Podkreśla zasadniczy brak kompetencji Unii do wydawania przepisów proceduralnych ze względu na brak podstaw prawnych, zarówno traktatowych, jak i dorozumianych, które wynikałyby z kompetencji przyznanych przez traktaty w różnych sferach prawa materialnego. Rozważa pojęcie autonomii proceduralnej z punktu widzenia zasad regulujących stosunki między prawem narodowym a unijnym, a w szczególności analizuje wpływ wywierany przez UE na proceduralne kompetencje państw członkowskich poprzez mechanizm effet utile skutku bezpośredniego.
Zasadnicza część książki jest poświęcona omówieniu najważniejszych orzeczeń ETS dotyczących autonomii proceduralnej, wydawanych w trybie prejudycjalnym. To orzecznictwo pozwala doprecyzować pojęcie „funkcjonalnej" kompetencji proceduralnej państw członkowskich jako służebnej w stosunku do ich obowiązku zagwarantowania skuteczności europejskiemu prawu materialnemu.
Autorka, zwracając uwagę na rozszerzanie, za sprawą sądów krajowych, zakresu spraw objętych trybem prejudycjalnym, identyfikuje przesłanki leżące u podstaw tych orzeczeń i dowodzi, że ETS, kierując się spójną logiką, zapewnia stałą równowagę między zasadą pierwszeństwa prawa materialnego UE a zasadą autonomii proceduralnej państw członkowskich.
***
Bunse S.: SMALL STATES AND EU GOVERNANCE. Leadership through the Council Presidency, Londyn 2009
Rotacyjna prezydencja Rady UE znalazła się w centrum debaty nad reformą traktatów i dostarczyła argumentu w irlandzkim referendum, w którym odrzucono Traktat z Lizbony. Autorka przygląda się tej instytucji z perspektywy małych państw członkowskich UE przed wejściem w życie Traktatu z Lizbony. Analizuje prezydencję w ramach ówczesnej równowagi instytucjonalnej UE, śledzi ewolucję jej zadań i uwarunkowania sukcesów. Podkreśla, że jej funkcje nie sprowadzają się do zwykłego administrowania. Pokazuje mechanizmy, które – „dzieląc" przywództwo pomiędzy wiele podmiotów – zapobiegają powstawaniu silnego, stałego centrum (hegemonii). Osobne rozdziały poświęcono analizie prezydencji 3 państw: Finlandii (1999), Belgii (2001) i Grecji (2003), prezentując szczegółowo ich wpływ w dwóch dziedzinach: na regulacje rynku wewnętrznego i politykę zagraniczną. Pokazano, że argumenty o nadmiernym przeciążeniu małych państw zadaniami związanymi z prezydencją są nieprawdziwe. Małe rozmiary krajów, a zatem ograniczone środki materialne, nie są przeszkodą dla kształtowania agendy UE czy łatwiejszego uzyskiwania wyników uwzględniających krajowe preferencje.
W podsumowaniu autorka stwierdza, że polityczny cel rotacyjnej prezydencji, jakim jest zachowanie równości w UE, jej potencjał ustalania nowych priorytetów i innowacyjnych rozwiązań oraz osiągane pozytywne rezultaty są w interesie nie tylko małych państw, ale dobrze służą, a raczej służyły, całej Unii.
***
Lindseth P.L.: POWER AND LEGITIMACY. Reconciling Europe and the Nation–State, Oxford 2010
Autor podejmuje próbę analizy charakteru integracji europejskiej przeprowadzając syntezę prawno-historyczną, w ramach której integracja ta została zdefiniowana jako kolejny etap rozwoju zarządzania administracyjnego (administrative governance). „Administracyjny” w ujęciu Lindsetha nie znaczy nie-polityczny czy techniczny, ale oznacza, że ponadnarodowa władza regulacyjna jest „delegowana” przez historycznie ustanowione, konstytucyjne organy państwa narodowego (rząd, parlament, sądy). To właśnie te narodowe struktury dostarczają szerokich ram legitymizujących dla europejskiej integracji, która podlega ich nadzorowi według wzorca „przeniesionej legitymizacji” rozwiniętego najpierw w ramach powojennego państwa administracyjnego, a dopiero później zastosowanego na szczeblu europejskim. Ten mechanizm pozwala przezwyciężyć istotne „pęknięcie” pomiędzy wykonywaniem autonomicznej ponadnarodowej „władzy” regulacyjnej z jednej strony a trwaniem państwa narodowego jako pierwotnym źródłem demokratycznej i konstytucyjnej legitymizacji europejskiego systemu z drugiej. Autor wykazuje, że to właśnie poprzez odwoływanie się do legitymizujących struktur i zasad normatywnych „powojennej konstytucyjnej struktury zarządzania administracyjnego”, prawo europejskie było w stanie godzić „Europę” i państwo narodowe przez ponad 50 lat.
***
WYBRANE ARTYKUŁY I OPRACOWANIA
- Costa O., Dehousse R., Trakalovà A.: La codécision et les "accords précoces" : progrès ou détournement de la procédure legislative, Notre Europe, Etudes & Recherches No 84.
- Giegerich T.: Ostatnie słowo Niemiec w sprawie zjednoczonej Europy - wyrok Federalnego Trybunału Konstytucyjnego w sprawie Traktatu z Lizbony, „Europejski Przegląd Sądowy" 2011, nr 3, s. 4.
- Hardacre A., Kaeding M.: Delegated & Implementing Acts - The New Comitology, EIPA Essential Guide, March 2011.
- Łazowski A.: Half full and half empty glass: The application of EU law in Poland (2004–2010), „Common Market Law Review" 2011, Vol. 48, iss. 2, s. 503.
- Schoutheete P.: Mode de décision dans l'Union, Notre Europe, Bref No 24, 28.03.2011
- Van Vooren B.: A legal-institutional perspective on the European External Action Service, „Common Market Law Review" 2011, Vol. 48, iss. 2, s. 475.
- de Wilde P.: No effect, weapon of the weak or reinforcing executive dominance? How media coverage affects national parliaments' involvement in EU policy-formulation, "Comparative European Politics" 2011, Vol. 9, iss.2, s. 123.
* Opisy wybranych nowości z księgozbioru Biblioteki Sejmowej oraz spis artykułów z czasopism specjalistycznych dostępnych w Internecie lub Bibliotece Sejmowej.
|
|