|
SPRAWY BIEŻĄCE - KOMENTARZE
Lista artykułów z prasy specjalistycznej dostępnych on-line, dotyczących aktualnych kwestii polityczno-gospodarczych w Unii Europejskiej
- Bertoncini Y.: The politics of the "EMU governance", „European Policy Brief” 2012, No. 7.
- Dehousse R.: The "Fiscal Compact": legal uncertainty and political ambiguity, Norte Europe, „Policy Brief" 2012, No. 33.
- Gostyńska A., Tokarski P.: Spór o nowy pakt fiskalny – analiza i ocena, „Biuletyn PISM" 2012, nr 17 (882).
- Kałan D.: Postępowanie Komisji Europejskiej wobec Węgier – stan obecny i perspektywy, „Biuletyn PISM" 2012, nr 13 (878).
- Katsarova I.: EU Cohesion Policy 2014-2020: what will change, Library of the European Parliament, „Library Briefing", 07.02.2012.
- Král D.: Why the Czechs did not sign up to the fiscal treaty, „EPIN Commentaries" 2012, No. 9.
- Kreilinger V.: The making of a new treaty: Six rounds of political bargaining, Notre Europe, „Policy Brief" 2012, No. 32.
- Paul A.: To sign or not to sign? That's the EU-Ukraine question, European Policy Centre, „EPC Commentary", 13.02.2012.
- Świeboda P.: Europe from scratch, demosEUROPA, „Policy paper", 13.02.2012.
- Valiante D.: The Euro Prisoner's Dilemma, „ECMI Commentaries" 2012, No. 32.
- Whyte P.: Europe's growth strategy: All supply and no demand, Centre for European Reform, 27.02.2012.
PROBLEMATYKA USTROJOWA UE* Wybrane książki
Barcz J.: TRAKTAT Z LIZBONY. WYBRANE ASPEKTY PRAWNE DZIAŁAŃ IMPLEMENTACYJNYCH, Warszawa 2012
W książce przedstawiono działania implementacyjne dotyczące reformy ustrojowej wprowadzonej przez Traktat z Lizbony. W pierwszych rozdziałach autor omawia pakiet zagadnień związanych z przekształceniem Unii w jednolitą organizację międzynarodową, a następnie kwestie konsolidacji państw strefy euro, będącej reakcją na kryzys finansowy (ustanowienie „Paktu euro plus” i Europejskiego Mechanizmu Stabilności) oraz związane z tym problemy zróżnicowania statusu państw członkowskich UE.
W kolejnych rozdziałach analizie poddano regulacje i ukształtowanie nowej praktyki w odniesieniu do: prezydencji „hybrydowej”, zmian w procedurach stanowienia prawa pierwotnego, stanowienia prawa pochodnego UE, procedury zawierania przez UE umów międzynarodowych oraz przystąpienie Unii do Europejskiej Konwencji Praw Człowieka i Podstawowych Wolności. Autor omawia ponadto działania implementacyjne w państwach członkowskich UE, gdzie – z uwagi na nowe kompetencje parlamentów narodowych przyznane przez Traktat z Lizbony – konieczne stało się przemodelowanie relacji pomiędzy rządami a parlamentami w sprawach UE. Punktem wyjścia jest analiza wyroku niemieckiego Federalnego Trybunału Konstytucyjnego z 30 czerwca 2009 oraz niemieckiej ustawy kooperacyjnej. Autor przedstawia też obszernie rozwiązania wprowadzone w ustawie z 8 października 2010 o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem RP w UE, wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 24 listopada 2010 oraz założenia projektów nowelizacji Konstytucji RP w odniesieniu do problematyki unijnej, nad którymi toczyły się prace w Sejmie VI kadencji.
Pudło A.: ROLA DRUGICH IZB PARLAMENTÓW PAŃSTW CZŁONKOWSKICH W SPRAWACH UNII EUROPEJSKIEJ W ŚWIETLE REGULACJI KRAJOWYCH I UNIJNYCH, Warszawa 2011
Autorka publikacji analizuje i uzasadnia tezę, że, po pierwsze – nowe kompetencje parlamentów, które pojawiły się w toku integracji europejskiej, przyczyniły się do wyodrębnienia nowej funkcji parlamentów określanej jako funkcja europejska, a po drugie – ta właśnie funkcja w sposób szczególny oddziałuje na pozycję drugich izb.
Na początek omówiono rolę drugich izb w Unii Europejskiej w świetle uregulowań prawa pierwotnego, które odwołuje się albo do parlamentu narodowego albo do izby parlamentu narodowego, nie czyniąc żadnego rozróżnienia pomiędzy izbami. Przykładowo, dwa głosy przyznane parlamentowi narodowemu w mechanizmie wczesnego ostrzegania są – w przypadku parlamentów dwuizbowych – rozdzielone pomiędzy obie izby. Następnie przeprowadzono analizę kompetencji drugich izb w sprawach UE z punktu widzenia ich pozycji ustrojowej w systemie konstytucyjnym danego państwa: w systemie federalnym, w unitarnym o równorzędnej pozycji ustrojowej obu izb i unitarnym o asymetrycznej pozycji izb. Przedstawiono tryby powoływania komisji europejskich, mechanizmy współdziałania z rządem w sprawach europejskich, przekazywanie drugim izbom informacji dotyczących UE oraz monitorowanie przestrzegania zasady pomocniczości.
Oddzielne rozdziały poświęcono współpracy parlamentarnej drugich izb w sprawach UE na forach wielostronnych (COSAC, KPPUE, ECPRD i inne) oraz współpracy drugich izb z instytucjami i organami UE. Szczegółowo przedstawiono pozycję Senatu RP, omawiając zarówno ewolucję funkcji tradycyjnych (udział w procedurach ratyfikacyjnych, implementacji), jak i nowe elementy funkcji europejskiej (współpraca z rządem, monitorowanie zasady pomocniczości).
Szczepanik M.: POLACY W PARLAMENCIE EUROPEJSKIM. PODSUMOWANIE PIERWSZEJ POŁOWY 7. KADENCJI. Raport z badań Instytutu Spraw Publicznych, Warszawa 2012
Instytut Spraw Publicznych już po raz trzeci prezentuje raport na temat aktywności polskich posłów do Parlamentu Europejskiego. Publikacja, która dotyczy pierwszej połowy siódmej kadencji, powstała w oparciu o wywiady z posłami i pracownikami PE, informacje zawarte w serwisie EUROPARL oraz analizy statystyczne wyników głosowań.
Raport zawiera analizę pozycji i potencjału politycznego polskich posłów do PE. Autor omówił czynniki, które tę pozycję determinują: doświadczenie polityczne, przynależność do grup politycznych i członkostwo w komisjach. Przedstawił też różne formy działalności posłów w Parlamencie, takie jak: przygotowywanie sprawozdań i opinii, wypowiedzi na posiedzeniach plenarnych, pytania i deklaracje pisemne. Ponadto, autor przedstawił wpływ zaangażowania politycznego w kraju na aktywność posłów w PE.
Według zapowiedzi, druga część raportu, zawierająca informacje o działalności polskich posłów w wybranych dziedzinach (negocjacje nowej perspektywy finansowej, kwestie związane z kryzysem finansowym, polityka spójności, rynek wewnętrzny, polityka sąsiedztwa), ma zostać opublikowana w kwietniu 2012.
PROBLEMATYKA USTROJOWA UE* Wybrane artykuły i opracowania
- Dhéret C., Zuleeg F., Chiorean-Sime S.: Analysis of the simplification measures mentioned in both the proposal for a EU Financial Regulation and the cohesion policy legislative package, European Policy Centre, 2012.
- Duke S.: The European External Action Service: Antidote against Incoherence?, „European Foreign Affairs Review" 2012 (17), s. 45–68.
- Marchegiani G.: The European Investment Bank after the Treaty of Lisbon, „European Law Review" 2012, Issue 1.
- Sobczyński D.: Ramy prawne tzw. mechanizmu greckiego oraz Europejskiego Mechanizmu Stabilności, „Europejski Przegląd Sądowy" 2012, nr 2.
- Van Cleynenbreugel P.: Judge-Made Standards of National Procedure in the Post-Lisbon Constitutional Framework, „European Law Review" 2012, Issue 1.
- Wennerås P.: Sanctions against Member States under Article 260 TFEU: Alive, but not kicking?, „Common Market Law Review" 2012 (49), s. 145–175.
* Opisy wybranych nowości z księgozbioru Biblioteki Sejmowej oraz spis artykułów z czasopism specjalistycznych dostępnych w Internecie lub Bibliotece Sejmowej.
|
|