|
SPRAWY BIEŻĄCE - KOMENTARZE
Lista artykułów z prasy specjalistycznej dostępnych on-line, dotyczących aktualnych kwestii polityczno-gospodarczych w Unii Europejskiej
- Grant C.: How to keep Britain in the EU, Centre for European Reform, 26 March 2012.
- Gros D., Mayer T.: Liquidity in times of crisis: Even the ESM needs it, „CEPS Policy Briefs", 28 March 2012.
- Gros D.: The Treaty on Stability, Coordination and Governance in the Economic and Monetary Union (aka Fiscal Compact), „CEPS Commentaries", 8 March 2012.
- De Grauwe P.: How not to be a lender of last resort, „CEPS Commentaries", 23 March 2012.
- Fischer S., Geden O.: The EU's Energy Roadmap 2050: Targets without Governance, „SWP Comments" 2012, No. 8.
- Kaca E.: Stanowisko Francji w sprawie negocjacji wieloletnich ram finansowych UE 2014–2020, „Biuletyn PISM" nr 29 (894), 21 marca 2012.
- Katsarova I.: EU funding for outermost and sparsely populated regions, „Library Briefing. Library of the European Parliament", 23.03.2012.
- Kujawa K.: Możliwość zaostrzenia sporu cypryjsko-tureckiego – konsekwencje dla Unii Europejskiej, „Biuletyn PISM" nr 24 (889), 9 marca 2012.
- O'Donnell C.: Poland's U-turn on European defence: A missed opportunity?, Centre for European Reform, „Policy Brief", March 2012.
- Thompson G.: In brief: provisions of the eurozone fiscal compact and economic issues, House of Commons Library - Standard Note, 27.03.2012.
- Tokarski P., Toporowski P.: The EU Budgetary Chess Game, the Polish Presidency and the Shadows of the Debt Crisis, „PISM Policy Paper" 2012, No. 26.
- Świeboda P.: Greening the EU Budget – the Battle Goes On, demosEUROPA - Centrum Strategii Europejskiej, „Policy Paper", Marzec 2012.
- Żornaczuk T.: Przełom w dialogu z Kosowem przybliża Serbię do UE, „Biuletyn PISM" nr 31 (896), 26 marca 2012.
PROBLEMATYKA USTROJOWA UE* Wybrane książki
ZASADA POMOCNICZOŚCI. WYMIAR EUROPEJSKI, NARODOWY, REGIONALNY I LOKALNY (red. A. Pawłowska, S. Grabowska), Rzeszów 2011
Książka zawiera zbiór artykułów poświęconych zasadzie pomocniczości, w tym refleksje teoretyczne dotyczące jej aspektów doktrynalnych, prawnych i politycznych oraz społeczno- gospodarczych, a także opracowania dotyczące przykładów stosowania tej zasady w praktyce.
Autorzy podjęli próbę przedstawienia zasady pomocniczości w ujęciu wielopoziomowym (poziom wspólnotowy, narodowy i samorządowy) i wielowarstwowym, czemu podporządkowano strukturę publikacji. W pierwszej części znalazły się opracowania dotyczące źródeł i ewolucji pomocniczości w nauczaniu społecznym Kościoła oraz jej zastosowania jako normy dla społeczeństwa obywatelskiego i administracji publicznej. Tutaj znalazł się ciekawy artykuł na temat konstytucjonalizacji tej zasady w polskiej konstytucji, co jest rozwiązaniem wyjątkowym, choć czerpiącym inspirację z Traktatu o UE. Następnie przedstawiono wymiar ponadnarodowy i narodowy tej zasady – w poszczególnych artykułach omówiono pomocniczość jako normę prawa unijnego i krajowego oraz jej stosowanie na przykładzie orzecznictwa sądów konstytucyjnych Polski i Słowacji. Trzecia, najobszerniejsza część publikacji dotyczy implementacji zasady pomocniczości na poziomie regionalnym i lokalnym. Autorzy przedstawili wpływ tej zasady na funkcjonowanie samorządu wojewódzkiego, powiatowego i gminnego w Polsce, w tym na wykonywanie niektórych usług publicznych. Przeanalizowali także realizację zasady pomocniczości w kontekście zmieniającego się zakresu sfery publicznej i pojawienia się w niej nowych podmiotów na przykładzie polityki sąsiedztwa w Wielkiej Brytanii oraz w formie władztwa miejscowego przez samorząd terytorialny Stanów Zjednoczonych Ameryki.
Kozub P.: STANOWISKO PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO WOBEC REFORMY INSTYTUCJONALNEJ UNII EUROPEJSKIEJ W LATACH 1996-2007, Toruń 2011
Na mocy Jednolitego Aktu Europejskiego z 1986 roku i Traktatu z Maastricht, który wszedł w życie w 1992 roku, pozycja Parlamentu Europejskiego zakresie legislacji i kontroli wzmocniła się. Wraz ze zwiększeniem kompetencji wzrosło także zaangażowanie PE w prace nad reformą instytucjonalną Unii. Patrycja Kozub prezentuje w swojej publikacji stanowisko PE oraz jego wpływ na kształt i rezultaty kolejnych konferencji międzyrządowych, na których podejmowano kluczowe dla przyszłości UE i jej kształtu instytucjonalnego decyzje, przy czym omawiane są zarówno te inicjatywy, które znalazły odzwierciedlenie w traktatach, jak i te, których nie udało się zrealizować. Zaangażowanie Parlamentu widoczne było zarówno w pracach nad przygotowaniem konferencji oraz uczestnictwie jego przedstawicieli w obradach, jak i w opracowaniu szeregu raportów, rezolucji czy udziale w szeroko pojętej dyskusji na temat przyszłości instytucji Unii.
Autorka, zachowując porządek chronologiczny, szczegółowo przedstawia aktywność Parlamentu Europejskiego przed 1996 rokiem, a następnie na konferencjach międzyrządowych w latach: 1996-1997 (zakończona podpisaniem Traktatu Amsterdamskiego), 2000 (Traktat z Nicei), 2003-2004 (Traktat Konstytucyjny) i 2007 (Traktat z Lizbony). Opisuje także wpływ PE na przebieg prac Konwentu w sprawie Karty Praw Podstawowych w 2000 roku (w skład 60-osobowego Konwentu weszło 16 przedstawicieli PE) oraz Konwentu w sprawie przyszłości Europy obradującego w latach 2002-2003.
Autorka, analizując reformy instytucjonalne UE w kontekście stanowisk zajmowanych przez Parlament Europejski, wypełnia istniejącą w piśmiennictwie lukę, a przy tym umożliwia śledzenie dynamiki przemian tej instytucji oraz metod, które doprowadziły do wzmocnienia jego pozycji.
Taborowski M.: KONSEKWENCJE NARUSZENIA PRAWA UNII EUROPEJSKIEJ PRZEZ SĄDY KRAJOWE, Warszawa 2012
Obowiązek zapewnienia efektywności prawa unijnego w krajowych porządkach prawnych spoczywa na organach państw członkowskich, w szczególności na wszystkich sądach krajowych. Przedmiotem pracy jest ustalenie konsekwencji przewidzianych prawem UE w przypadku wydania przez sąd krajowy definitywnego rozstrzygnięcia sprzecznego z prawem unijnym (rozstrzygnięcie ma charakter definitywny, jeśli nie podlega dalszej weryfikacji pod kątem zgodności z prawem unijnym i nie może być, w razie stwierdzenia takiej niezgodności, zmienione w ramach prawa wewnętrznego).
Autor wykazuje, że prawo UE przewiduje mechanizmy pozwalające usunąć błędy w interpretacji bądź zastosowaniu prawa unijnego, występujące w definitywnym rozstrzygnięciu sądu krajowego. Analizuje w związku z tym orzecznictwo ETS, który zajmuje się tą kwestią od niedawna i wydał w tym zakresie dopiero kilkanaście wyroków. Na tej podstawie zostały wyodrębnione cztery podstawowe mechanizmy. Są to: a) odpowiedzialność odszkodowawcza państwa za naruszenie prawa UE przez definitywne rozstrzygnięcie sądu krajowego, b) wzruszalność definitywnego rozstrzygnięcia krajowego, c) ograniczenie mocy wiążącej definitywnego rozstrzygnięcia krajowego oraz d) wszczęcie przeciwko państwu członkowskiemu postępowania na podstawie art. 258-260 TFUE.
W kolejnych rozdziałach książki autor omawia powyższe mechanizmy, przedstawiając ich podstawy prawne, umiejscowienie w systemie prawa unijnego, zakres i przesłanki oraz konsekwencje prawne ich zastosowania. Przedstawiony został również wpływ tych mechanizmów na autonomię proceduralną państw członkowskich oraz zasadę pewności prawa.
PROBLEMATYKA USTROJOWA UE* Wybrane artykuły i opracowania
- Barcz J.: Akty delegowane i akty wykonawcze - pojęcie i kryteria rozróżnienia, „Europejski Przegląd Sądowy" - Nr 3/2012, s. 6.
- Belling V.: Supranational Fundamental Rights or Primacy of Sovereignty?: Legal Effects of the So-Called Opt-Out from the EU Charter of Fundamental Rights, „European Law Journal", Volume 18, Issue 2, March 2012, s. 251–268.
- Carrera S.: An Assessment of the Commission's 2011 Schengen Governance Package: Preventing abuse by EU member states of freedom of movement?, „CEPS Liberty and Security in Europe" No. 47, March 2012.
- Eckes C.: Protecting Supremacy from External Influences: A Precondition for a European Constitutional Legal Order?, „European Law Journal", Volume 18, Issue 2, March 2012.
- Gostyńska A.: Komitologia - stary versus nowy system, „Europejski Przegląd Sądowy" - Nr 3/2012, s. 23.
- Hofmann H.: The European Research Council as Case Study for Agency Design in the EU, „European Public Law", Vol. 18, Issue 1, (2012) s. 175–190.
- Kiiver P.: The conduct of subsidiarity checks of EU legislative proposals by national parliaments: analysis, observations and practical recommendations, „ERA-Forum", Volume 12, No. 4, March 2012, s. 535-547.
- Kratsas G.: A Case for OLAF: The Place and Role of the Anti-fraud Office in the European Union Context, „European Public Law", Vol. 18, Issue 1, (2012) s. 65–97.
- Paszkowska M.: Organy i instytucje ochrony prawnej unii europejskiej (cz. 1), „Jurysta – magazyn prawniczy" nr 3 (2012).
- Peers S.: Sanctions for Infringement of EU Law after the Treaty of Lisbon, „European Public Law", Vol. 18, Issue 1, (2012) s. 33–64.
- Piesiak A.: Główne problemy w negocjacjach i we wprowadzaniu w życie nowego systemu aktów delegowanych i wykonawczych zgodnie z art. 290 i art. 291 TFUE, „Europejski Przegląd Sądowy" - Nr 3/2012, str. 17.
- Rabinovici I.: The Right to Be Heard in the Charter of Fundamental Rights of the European Union, „European Public Law", Vol. 18, Issue 1, (2012) s. 149–173.
- Rokicka K.: European public law: new developments of old principles, „ERA-Forum", Volume 12, No. 4, March 2012, s. 511-515.
- Schepel H.: Constitutionalising the Market, Marketising the Constitution, and to Tell the Difference: On the Horizontal Application of the Free Movement Provisions in EU Law, „European Law Journal", Volume 18, Issue 2, March 2012, s. 175–333.
- Smith M.: Developing Administrative Principles in the EU: A Foundational Model of Legitimacy?, „European Law Journal", Volume 18, Issue 2, March 2012, s. 269–288.
- Szpunar M.: Implementacja Traktatu z Lizbony: akty delegowane versus akty wykonawcze, „Europejski Przegląd Sądowy" - Nr 3/2012, s. 4.
- Volacu A.: Cooperation and Competition in the European Parliament: A Game Theoretical Interpretation, „Romanian Journal of European Affairs" 2012, Vol. 12, No. 1.
* Opisy wybranych nowości z księgozbioru Biblioteki Sejmowej oraz spis artykułów z czasopism specjalistycznych dostępnych w Internecie lub Bibliotece Sejmowej.
|
|