 |
SPRAWY BIEŻĄCE - KOMENTARZE
Lista artykułów z prasy specjalistycznej dostępnych on-line, dotyczących aktualnych kwestii polityczno-gospodarczych w Unii Europejskiej
- Balcerowicz L.: Eurozone I: Bail-outs are no substitute for reforms, „Europe's World", Spring 2012.
- Copeland N.: The EU's accession to the ECHR, Library of the European Parliament, „Library Briefing", 13.04.2012.
- Delors J.: For a revival of Europe, Notre Europe. Tribune, 11 April 2012.
- Gros D.: Macroeconomic Imbalances in the Euro Area: Symptom or cause of the crisis?, „CEPS Policy Briefs" 2012, No. 266.
- Miller V.: The Treaty on Stability, Coordination and Governance in the Economic and Monetary Union: views in other EU Member States, Libraries of the House of Commons and House of Lords and the Parliamentary Office of Science and Technology, Research briefings, 03.04.2012.
- Niklewicz K.: Ile tej spójności?, „Policy Paper" 2012, demos Europa.
- Peet J., Tindale S.: The European Union budget 2014-20: More boldness needed, „ Centre for European Reform. Policy brief" 2012.
- Renard T.: The EU Strategic Partnerships Review: Ten Guiding Principles, „FRIDE Policy Brief" 2012, No.2.
- Świeboda P.: Greening the EU Budget – the Battle Goes On, „Policy Paper" 2012, demos Europa.
PROBLEMATYKA USTROJOWA UE* Wybrane książki
Kołodziej T.: RZĄDOWA KOORDYNACJA POLITYKI EUROPEJSKIEJ W POLSCE. EWOLUCJA SYSTEMOWA W OKRESIE OD APLIKACJI O CZŁONKOSTWO DO PREZYDENCJI W RADZIE UNII EUROPEJSKIEJ, Warszawa 2012
Autor, specjalista z dziedziny programów pomocy zagranicznej w UKIE a następnie Ministerstwie Rozwoju Regionalnego, przedstawia w książce przeobrażenia koordynacji polityki europejskiej w polskiej administracji rządowej w okresie od aplikacji o członkostwo do polskiej prezydencji w Radzie UE. Kolejne etapy relacji Polski z UE (okres przedakcesyjny, pierwsze lata członkostwa oraz przygotowanie i objęcie prezydencji) wiązały się ze specyficznymi wyzwaniami, które wpływały na zmiany funkcjonowania systemu koordynacji. Rada Ministrów przeszła w tym czasie od filozofii dostosowania do filozofii maksymalnego wykorzystania nowych możliwości w ramach aktywnego członkostwa w UE.
Autor nie ogranicza się w książce do analizy rozwiązań instytucjonalnych i ram prawnych, która dominowała we wcześniejszych publikacjach na ten temat, ale podejmuje próbę przedstawienia uwarunkowań koordynacji polityki europejskiej, faktycznego wykonywania zadań oraz konsekwencji zastosowanych rozwiązań. Zagadnienia te przedstawia w ujęciu dynamicznym, przy uwzględnieniu zmian w ramach procesów integracyjnych, w tym ewolucji relacji państwo – UE. Analizując polski system rządowej koordynacji polityki europejskiej autor odniósł go do rozwiązań występujących w innych państwach członkowskich Unii i doszedł do wniosku, że nie ma on charakteru odrębnego modelu, a poszukiwanie optymalnej jego wersji powinno być stałym zadaniem polskiego rządu.
Misztal A.: DEGRESYWNA PROPORCJONALNOŚĆ A KSZTAŁTOWANIE SKŁADU PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO, Wrocław 2012
Podstawowym tematem książki jest analiza pojęcia degresywnej proporcjonalności oraz propozycje różnych formuł doprecyzowania i korygowania tej metody podziału mandatów w odniesieniu do Parlamentu Europejskiego. Autor poprzedził swoje rozważania prezentacją proporcjonalnych metod podziału mandatów między okręgi wyborcze oraz pomiędzy partie polityczne. Osobne rozdziały poświęcił systemom proporcjonalnym w wyborach do Sejmu RP (okres międzywojenny i po 1989) oraz wyborom do Parlamentu Europejskiego.
W Traktacie z Lizbony, w artykule dotyczącym rozdziału mandatów przypadających państwom członkowskim w Parlamencie Europejskim, po raz pierwszy odwołano się do zasady degresywnej proporcjonalności, nie precyzując jednak tej formuły, co pozostawia dziś zbyt duży margines dla prowadzących niekiedy do paradoksów interpretacji. Autor, uznając zatem za kluczowe zagadnienie rozdziału mandatów w Parlamencie Europejskim, podjął zadanie przedstawienia możliwych do zastosowania degresywnie proporcjonalnych metod, przy uwzględnieniu warunków brzegowych określonych w Traktacie z Lizbony (minimalny i maksymalny próg mandatów na państwo członkowskie – odpowiednio 6 oraz 96; łączna liczba mandatów 750, nie licząc przewodniczącego). Ze względu na zmiany demograficzne zachodzące w krajach Unii, zaproponował rozwiązanie umożliwiające dokonanie podziału mandatów w Parlamencie na więcej niż jedną kadencję poprzez zdefiniowanie pojęcia stabilności demograficznej i określenie współczynnika tej stabilności (tylko pod warunkiem, że przez dłuższy czas UE nie będzie zmieniać swojego składu). Inne opisane metody (uwzględniające wzrost liczby państw członkowskich) wraz z wyliczeniem na ich podstawie liczby przypadających mandatów to m.in.: „przesunięta proporcjonalność”, metoda paraboliczna Ramireza, potęgowa Ramireza, potęgowa Hamana, kumulacyjna, rekurencyjna, odwróconej rekurencji.
POLSKA PREZYDENCJA W RADZIE UNII EUROPEJSKIEJ. WYBRANE ZAGADNIENIA W PERSPEKTYWIE POLITOLOGICZNEJ I MEDIALNEJ, red. naukowa Cezary Żołędowski, Warszawa 2012
Autorami zbioru artykułów poświęconych problematyce sprawowania przez Polskę prezydencji w Radzie Unii Europejskiej są przede wszystkim pracownicy Wydziału Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego. Podjęli oni próbę dokonania analizy i oceny polskiej prezydencji bezpośrednio po jej zakończeniu, z perspektywy zarówno badaczy nauk politycznych jak i medioznawców.
Kwestie zawarte w publikacji zostały ujęte w trzech grupach tematycznych. Pierwszą z nich poświęcono problematyce społeczno-politycznej w Unii Europejskiej. Przybliżona została m.in. instytucja prezydencji wraz ze zmianami wprowadzonymi przez Traktat z Lizbony, scharakteryzowana modernizacja administracji publicznej w UE i jej dostosowania do przekształceń instytucjonalnych Unii czy Partnerstwo Wschodnie (jeden z priorytetów polskiej prezydencji). Osobny artykuł poświęcono kryzysowi polityki wielokulturowości w UE. W drugiej części przedstawiono przebieg sprawowania prezydencji przez Polskę. Dokonano oceny przewodnictwa z perspektywy możliwości i ograniczeń wpływania przez Polskę na Unię oraz działań logistyczno-organizacyjnych polskiej administracji publicznej (ocena wypadła pozytywnie). Przedstawiono analizę prezydencji w perspektywie społecznego komunikowania, gdzie, jak wykazano, przekaz propagandowy dominował nad rzetelną informacją, i omówiono reakcje głównych tytułów prasy zagranicznej, które miały dla nas pozytywny efekt promocyjny. W ostatniej części publikacji („Lepsi niż Węgrzy?”) znalazły się artykuły zarówno polskich jak i węgierskich autorów o tym, jak polskie tygodniki widziały węgierską prezydencję oraz co węgierskie media pisały na temat polskiej. Węgierski autor prezentuje też stosunki polsko-węgierskie w kontekście historycznym i wysuwa postulaty wzmocnienia współpracy w Europie Środkowej, dostrzegając tu szczególną rolę dla Polski. Ostatni artykuł zawiera zdecydowaną krytykę polskiego prawa prasowego.
PROBLEMATYKA USTROJOWA UE* Wybrane artykuły i opracowania
- Adam S., Elsuwege P. V.: Citizenship Rights and the Federal Balance between the European Union and its Member States: Comment on Dereci, „European Law Review" April 2012.
- Andersen S.: The Relationship between the Commission Acting as Guardian of the EU Treaties and Complainants : Selected Topics, European Parliament, Directorate- General for Internal Policies. Policy Department C. Citizens' Rights and Constitutional Affairs.
- Brink L M.J. van den: EU Citizenship and EU Fundamental Rights: Taking EU Citizenship Rights Seriously?, „Legal Issues of Economic Integration" 2012, Vol. 39, Iss.2, p. 273–289.
- Carrapiço H., Trauner F.: The External Dimension of EU Justice and Home Affairs after the Lisbon Treaty: Analysing the Dynamics of Expansion and Diversification, „European Foreign Affairs Review" 2012, Vol.17, Iss. 2/1, p. 1–18.
- Cooper I.: A 'Virtual Third Chamber' for the European Union? National Parliaments after the Treaty of Lisbon, „West European Politics" 2012, Vol.35, Iss.3, p. 441-465.
- Miller V.: National Parliaments and EU law-making: how is the 'yellow card' system working? Libraries of the House of Commons and House of Lords and the Parliamentary Office of Science and Technology, Research briefings, 12.04.2012.
- Półtorak N.: State liability for violation of European Union law—a Polish perspective, „ERA-Forum" 2012, Vol.12.
- Saiz Arnaiz A., Torres Pérez A.: Main Trends in the Recent Case Law of the EU Court of Justice and the European Court of Human Rights in the Field of Fundamental Rights, European Parliament, Directorate- General for Internal Policies. Policy Department C. Citizens' Rights and Constitutional Affairs.
- Winzen T.: National Parliamentary Control of European Union Affairs: A Cross-national and Longitudinal Comparison, „West European Politics" 2012, Vol.35, Iss.3, p. 657-672.
* Opisy wybranych nowości z księgozbioru Biblioteki Sejmowej oraz spis artykułów z czasopism specjalistycznych dostępnych w Internecie lub Bibliotece Sejmowej.
|
 |