|
SPRAWY BIEŻĄCE - KOMENTARZE
Lista artykułów z prasy specjalistycznej dostępnych on-line, dotyczących aktualnych kwestii polityczno-gospodarczych w Unii Europejskiej
- Carmassi J., Di Noia C., Micossi S.: Banking Union in the Eurozone and the European Union, „CEPS Commentaries", 2012.
- Crafts N.: Saving the Eurozone: Is a Real Marshall Plan the Answer?, „Chatham House Series" 2012, No. 1.
- Emerson M.: Implications of the Eurozone Crisis for EU Foreign Policy: Costs and Opportunities, „CEPS Commentaries", 1 June 2012.
- Fabbrini S.: After the Euro Crisis: The President of Europe - A new paradigm for increasing legitimacy and effectiveness in the EU, „EuropEos Commentaries", No. 12, 2012.
- Fernandes S.: European guarantees to get out of the crisis?, „Notre Europe. Policy Brief" 2012, No. 36.
- Ferraro F.: Amendment of the Statute of the Court of Justice, Library of the European Parliament, „Library Briefing", 29.06.2012.
- Gros D.: The Fiscal Economics of a Greek Exit, „CEPS Commentaries", 1 June 2012.
- Gros D.: Why an ESM programme could be a kiss of death: Recovery Values and Subordination, „CEPS Commentaries", 27 June 2012.
- Ivanov K.: Future of the Single Market Act, Library of the European Parliament, „Library Briefing", 08.06.2012.
- Knops L.: CAP Reform: Will the European Parliament take the bull by the horns?, „CEPS Commentaries", 7 June 2012.
- Lannoo K.: Banking Union in Three Steps, „CEPS Commentaries", 12 June 2012.
- Martens H.: It's now or never for European growth, European Policy Center, „Commentary", 28 June 2012.
- Micossi S.: An Agenda for the European Council: Feasible steps to bring the eurozone back from the precipice „CEPS Policy Briefs" 2012, No. 274.
- Parkes R. The Cypriot presidency marks the quiet implosion of EU home affairs cooperation, EUROPEUM, „Policy Brief", June 2012.
- Pisani-Ferry J., Sapir A., Véron N., Wolff G.B.: What kind of European banking union?, „Bruegel Poicy Contribution", Iss. 2012/12.
- Ragonnaud G.: Direct payments to farmers in 2013, Library of the European Parliament, „Library Briefing", 29.06.2012.
- Steinberg F.: A bail-out that leaves questions unanswered, The Elcano Royal Institute (Real Instituto Elcano), June 2012.
- Steinberg F.: Saving the Euro requires a great leap forward in political integration, The Elcano Royal Institute (Real Instituto Elcano), June 2012.
- Van de Voorde W.: Some Reflections on the Results and the Working Methods of the Belgian EU-Presidency in 2010, Egmont, „European Policy Brief" 2012, No. 11.
- Vanden Bosch X., Verhelst S.: A Briefing on Eurobonds, Egmont, „European Policy Brief" 2012, No. 10.
- Vitorino A.: The European "Fiscal Compact": a goal or a starting point?, Notre Europe. Tribune, 7 June 2012.
- Vutz C.: ACTA - Anti-Counterfeiting Trade Agreement, Library of the European Parliament, „Library Briefing", 29.06.2012.
- Zibold F.: Europe 2020 Project Bonds initiative, Library of the European Parliament, „Library Briefing", 29.06.2012.
PROBLEMATYKA USTROJOWA UE* Wybrane książki
Fałkowska M., Łada A.: EUROPOSEŁ W SIECI, Warszawa 2012
Autorki książki Europoseł w sieci, która jest efektem badania przeprowadzonego przez Instytut Spraw Publicznych w okresie październik 2011 – styczeń 2012 na całkowitej grupie polskich posłów do PE, podejmują zagadnienie wykorzystania Internetu w praktyce parlamentarnej europosłów. Kryzys w Unii Europejskiej, a także wzrastające uprawnienia Parlamentu Europejskiego po wejściu w życie Traktatu z Lizbony, powodują większą liczbę pytań ze strony obywateli. W tej sytuacji, gdy europosłowie powinni być naturalnym łącznikiem pomiędzy UE a obywatelami, wzrasta rola Internetu jako łatwego i szybkiego sposobu komunikacji.
W książce przeanalizowano znaczenie Internetu w codziennej pracy posłów do Parlamentu Europejskiego oraz narzędzia internetowe, za pomocą których porozumiewają się oni z wyborcami. Wykorzystywane są tu zarówno aplikacje służące do komunikacji statycznej takie jak strona WWW, newsletter czy biuletyn, jak i dynamicznej - pozwalające internautom na podejmowanie aktywności (np. Facebook, Twitter). Ponadto sprawdzono, jak wygląda komunikacja na linii europoseł – obywatel: tematyka (europejska czy krajowa), dwustronność komunikacji, czy jest ona skierowana wyłącznie do obywateli polskich i jaki jest odbiór zewnętrzny polskiego europosła w sieci.
We wnioskach stwierdzono m.in., że polscy posłowie do PE w większości nie wykorzystują potencjału narzędzi internetowych do komunikowania się z obywatelami i – zamiast działać – ograniczają się do istnienia w sieci. Ta tendencja jest niezależna od wieku ani grupy politycznej posła.
***
Piris J.-C.: THE FUTURE OF EUROPE. TOWARDS A TWO-SPEED EU?, Cambridge 2012
Jean-Claude Piris, długoletni dyrektor generalny Służby Prawnej Rady UE oraz doradca podczas konferencji międzyrządowych (od Maastricht po Lizbonę), poddaje analizie potencjalne scenariusze rozwoju Unii w przyszłości. Jak wskazuje autor, wyzwania, przed którymi stoi dziś Unia Europejska, są związane nie tylko z kryzysem strefy euro, ale także ze spadkiem zaufania europejskiej opinii publicznej do UE oraz ograniczonymi możliwościami instytucji europejskich do wypracowania skutecznych rozwiązań w oparciu o obecne procedury. Reformy przewidziane w Traktacie z Lizbony okazały się – zdaniem autora – niewystarczające dla prowadzenia przez liczącą 27 członków Unię spójnych działań zarówno w wymiarze wewnętrznym, jak i zewnętrznym.
Jean-Claude Piris wskazuje trzy warianty na przyszłość: istotną reformę traktatów, kontynuowanie obecnej drogi współpracy oraz rozważenie ściślejszej współpracy grupy państw (prawdopodobnie strefy euro), przez co powstanie Europa „dwóch prędkości". To ostatnie rozwiązanie można zastosować, podpisując nową umowę międzynarodową lub – w „miękkim" wariancie – bez dodatkowych instrumentów prawnych.
Autor analizuje poszczególne możliwości, uwzględniając obecne uwarunkowania polityczne i ekonomiczne. Zmiana traktatów jest jego zdaniem mało prawdopodobna ze względów politycznych. Metoda ograniczająca się do zastosowania istniejących mechanizmów jest możliwa pod warunkiem wystarczającej woli politycznej i większej dyscypliny ze strony państw, niesie jednak za sobą ryzyko osłabienia roli UE w wymiarze wewnętrznym i na arenie międzynarodowej. Z tego powodu najlepszym rozwiązaniem wydaje się czasowa ściślejsza integracja polityczna i ekonomiczna grupy państw dążących do celów wspólnych dla całej Unii, pod warunkiem, że pozostanie ona otwarta dla innych (Europa „dwóch prędkości"). Zdaniem autora, nie należy tego mylić z Europą „dwóch klas", oznaczającą trwały, strukturalny podział, który nie był rozważany w prezentowanej publikacji.
***
THE EUROPEAN COURT OF JUSTICE AND THE AUTONOMY OF THE MEMBER STATES (red. H.-W. Micklitz, B. De Witte), Cambridge – Antwerp – Portland 2012
Publikacja zawiera zbiór esejów napisanych w oparciu o referaty wygłoszone podczas konferencji zorganizowanej w Europejskim Instytucie Uniwersyteckim we Florencji w 2009 roku. Autorzy analizują w niej napięcia pomiędzy ekspansywnym Trybunałem Sprawiedliwości, dążącym do rozszerzenia europejskiego porządku prawnego, a państwami członkowskimi zaniepokojonymi ich stopniowo ograniczaną autonomią. Zwracają uwagę na fakt, że pomimo krytyki Trybunału ze strony poszczególnych państw członkowskich, zwłaszcza w wypadku orzeczeń prowadzących do ograniczenia autonomii państw w dziedzinach postrzeganych jako wrażliwe, ogół członków Unii każdorazowo przy okazji rewizji traktatów wyraża zgodę na wzrost jego uprawnień. Sytuacja ta wynika – zdaniem autorów – z przekonania państw członkowskich, że ograniczenie uprawnień TS niekorzystnie wpłynęłoby na efektywność procesu integracji europejskiej.
Książka składa się z czterech części poświęconych następującym kwestiom:
- kształt autonomii państw członkowskich w orzecznictwie TSUE jako problem kompetencji;
- rynek wewnętrzny, obywatelstwo i migracja (np. stosowanie i metodologia zasady proporcjonalności w orzecznictwie dotyczącym rynku wewnętrznego, autonomia państw członkowskich w kontekście obywatelstwa UE);
- orzecznictwo dotyczące praw podstawowych i ich konstytucyjny wymiar w kontekście autonomii państw członkowskich;
- sądowa doktryna „autonomii proceduralnej" i jej znaczenie dla autonomii prawa procesowego państw członkowskich.
Z przedstawionych artykułów wynika, że w doktrynie przyszły wpływ Trybunału na kierunek europejskiej integracji budzi rozmaite wątpliwości. W tym kontekście autor ostatniego, podsumowującego konferencję artykułu, Hans-W. Micklitz, który uważa, że TSUE całkiem dobrze zachowuje równowagę pomiędzy rozszerzaniem unijnego prawa i autonomią państw członkowskich, uzasadnia tezę, że rola Trybunału w obszarze tworzenia „autentycznego" i „autonomicznego" europejskiego systemu prawa, środków ochrony prawnej i procedur powinna ulec wyraźnemu zwiększeniu.
PROBLEMATYKA USTROJOWA UE* Wybrane artykuły i opracowania
- Bast J.: New categories of acts after the Lisbon reform: Dynamics of parliamentarization in EU law, „Common Market Law Review" 2012, Vol. 49, Iss. 3, s. 885–927.
- Bełdowski J., Zachariasiewicz M.: Nowy etap harmonizacji prawa umów w UE (cz. I), „Europejski Przegląd Sądowy" 2012, nr 6, s. 4.
- Broeksteeg H., de Waele H.: The semi-permanent European Council Presidency: Some reflections on the law and early practice, „Common Market Law Review" 2012, Vol. 49, Iss. 3, s. 1039–1074.
- Craig P.: The Stability, Coordination and Governance Treaty: Principle, Politics and Pragmatism, „European Law Review" 2012,Vol. 37. No.3, p.231-248.
- Enderlein H., Bofinger P., Boone L. i in.: Completing the Euro. A road map towards fiscal union in Europe. Report of the „Tommaso Padoa-Schioppa Group", Notre Europe, June 2012.
- De León S. A.: Regions and Subsidiarity in the European Union: A Look at the Role of the Spanish and other Regional Parliaments in the Monitoring of Compliance with the Principle of Subsidiarity, „European Public Law" 2012, Iss. 2, s. 305–321.
- Goldoni M., Mindus, P.: Between Democracy and Nationality: Citizenship Policies in the Lisbon Ruling, „European Public Law" 2012, Iss. 2, s. 351–371.
- Nieto-Garrido E.: Possible Developments of Article 298 TFEU: Towards an Open, Efficient and Independent European Administration, „European Public Law" 2012, Iss. 2, s. 373–397.
- Schwarze J.: European Administrative Law in the Light of the Treaty of Lisbon, „European Public Law" 2012, Iss. 2, s. 285–304.
* Opisy wybranych nowości z księgozbioru Biblioteki Sejmowej oraz spis artykułów z czasopism specjalistycznych dostępnych w Internecie lub Bibliotece Sejmowej.
|
|