|
SPRAWY BIEŻĄCE - KOMENTARZE
Lista artykułów z prasy specjalistycznej dostępnych on-line, dotyczących aktualnych kwestii polityczno-gospodarczych w Unii Europejskiej
- Darvas Z.: The euro crisis: ten roots, but fewer solutions, "Bruegel Policy Contribution", October 2012.
- De Jong W.: European Central Bank: (Un)Conventional policy measures, "Library Briefing", Library of the European Parliament, 02.10.2012.
- De Jong W.: The 2012 European Semester, "Library Briefing", Library of the European Parliament, 18.10.2012.
- Dullien S.: Why the euro crisis threatens the EU single market, "The European Council on Foreign Relations (ECFR) Policy Memo", 8.10. 12.
- Emmanouilidis J. A.: Stepping stone to an ambitious deal? – the results of an 'intermediate summit', European Policy Centre, 22.10.2012.
- Ferraro F.: 2013 European Year of Citizens, "Library Briefing", Library of the European Parliament, 18.10.2012.
-
Focus on the Reform of the Common Agricultural Policy, European Parliament - Directorate General For Internal Policies, 15.10.2012.
- Gostyńska A., Liszczyk D.: Ratyfikacja paktu fiskalnego we Francji: w kierunku dalszej fragmentacji UE?, „Biuletyn PISM" nr 94 (959), 18.10. 2012.
- Kałan D., Tokarski P., Toporowski P.: Visegrad's Winding Road to the EU Multiannual Financial Framework 2014–2020, PISM Policy Paper no. 39, October 2012.
- Kölling M., Leal C. S.: The Negotiation of the Multiannual Financial Framework: Budgeting Europe 2020 or Business as Usual?, "Analysis of the Real Instituto Elcano", 19.10.2012.
- Pisani-Ferry J.: The known unknowns and the unknown unknowns of the EMU, "Bruegel Policy Contribution", October 2012.
- Szczepanski M.: Twenty years on: Deepening the Single Market, "Library Briefing", Library of the European Parliament, 18.10.2012.
- Thompson G.: The eurozone crisis: action taken by the European Central Bank (ECB), "Commons Library Standard Note", House of Commons Library, 24 October 2012.
- Toporowski P.: „Lepsze wydatki" w wieloletnich ramach finansowych UE: wzrost gospodarczy czy większe oszczędności?, „Biuletyn PISM" nr 96 (961), 30.10.2012.
- Verhelst S.: Banking Union: Are the EMU design mistakes being repeated?, "Egmont European Policy Brief", 12.10.2012.
- Véron N.: Europe's single supervisory mechanism and the long journey towards banking union, "Bruegel Policy Contribution", October 2012.
- Zuleeg F., Emmanouilidis J. A.: A budget for the euro zone?, "European Policy Centre Commentary", 15.10.2012.
PROBLEMATYKA USTROJOWA UE*
CONSTITUTIONALISING THE EU JUDICIAL SYSTEM. ESSAYS IN HONOUR OF PERNILLA LINDH (red. P. Cardonnel, A. Roses, N. Wahl), Oxford 2012
Publikacja, przygotowana w celu uhonorowania długoletniej kariery sędzi Pernilli Lindh w Trybunale Sprawiedliwości UE, zawiera zbiór esejów dotyczących rozwoju orzecznictwa i systemu sądowego w UE.
Publikacja została podzielona według trzech głównych obszarów tematycznych. Pierwszy obejmuje kwestie architektury systemu sądowego UE, w tym jego pluralistyczny, wielopoziomowy charakter zestawiony z zasadą pierwszeństwa prawa UE wobec prawa państwa członkowskich. W tym kontekście odniesiono się m.in. do miejsca zasady pomocniczości w porządku prawnym UE, wskazując na możliwość różnej interpretacji sądowego rozstrzygania sporów w tym zakresie (tylko akty uchwalone, czy również w trakcie procedury?) Postawiono też tezę, że zasada pomocniczości powinna stać się, podobnie jak zasada proporcjonalności, ogólną zasadą prawa UE. Druga część publikacji zawiera eseje dotyczące obywatelstwa UE oraz praw podstawowych, w tym zakresu stosowania Karty Praw Podstawowych UE i jej wpływu na orzecznictwo TSUE w wielu dziedzinach unijnych polityk. W trzeciej części zebrano artykuły dotyczące kwestii proceduralnych, w tym stosowania przez TSUE zasady proporcjonalności czy prawa do właściwej procedury prawnej w ramach reguł konkurencji. Omówiono również kwestie przejrzystości i dostępu do dokumentów w UE w świetle orzecznictwa TSUE, ze szczególnym uwzględnieniem postępowań w ramach reguł konkurencji oraz wyjątków przewidzianych w rozporządzeniu nr 1049/2001 w sprawie w sprawie publicznego dostępu do dokumentów.
***
Ch. Lord.: ON THE LEGITIMACY OF MONETARY UNION, Swedish Institute for European Policy Studies, Report no. 3, September 2012.
Publikacja stanowi głos w toczącej się dyskusji nad koniecznością wypracowania nowych mechanizmów wzmocnienia legitymizacji unii gospodarczej i walutowej, w świetle zmian przewidzianych m.in. w ramach tzw. paktu fiskalnego czy semestru europejskiego. Autor omawia czynniki postrzegane jako warunki niezbędne dla zapewnienia legitymizacji, jak zgoda państw członkowskich, poparcie opinii publicznej, kwestie sprawiedliwości, a także kontrola demokratyczna.
Uznając ten ostatni czynnik za kluczowy, autor odnosi się, z jednej strony, do możliwości pogodzenia niezależności Europejskiego Banku Centralnego z koniecznością zapewnienia odpowiedniej legitymacji demokratycznej, a z drugiej, do różnych opcji demokratycznej kontroli nad nowymi uprawnieniami Rady Europejskiej, Rady UE i Komisji Europejskiej w ramach paktu fiskalnego i semestru europejskiego.
Autor zwraca uwagę, że reformy w ramach unii gospodarczej i walutowej oznaczają zmianę w relacjach między UE a państwami członkowskimi, co powoduje konieczność debaty nad kwestią legitymizacji i kontroli demokratycznej. W tym kontekście wskazał na możliwe problemy w realizacji kontroli parlamentarnej np. w ramach semestru europejskiego, spowodowane m.in. brakiem efektywnej współpracy międzyparlamentarnej, co może prowadzić do dalszego osłabienia pozycji ciał przedstawicielskich w UE na rzecz egzekutyw.
***
PREZYDENCJA POLSKI W RADZIE UNII EUROPEJSKIEJ. BILANS OSIĄGNIĘĆ (red. S. Konopacki), Toruń 2012
Książka zawiera zbiór tekstów podsumowujących osiągnięcia polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej (1 lipca – 31 grudnia 2011). Punktem wyjścia do tych rozważań jest omówienie zmian instytucjonalnych wynikających z postanowień Traktatu z Lizbony, które wpłynęły na zakres zadań prezydencji i sposób jej wykonywania, oraz przegląd wybranych koncepcji analitycznych stosowanych przy badaniach nad przewodnictwem w Radzie UE.
W kolejnych artykułach przeanalizowano realizację celów przewodnictwa (priorytety gospodarcze, w tym walka z kryzysem, polityka energetyczna, działania w obszarze wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości) oraz stosunki Unii z wybranymi państwami w drugim półroczu 2011. W publikacji podjęto także próbę dokonania oceny polskiej prezydencji z perspektywy zarządzania procesem legislacyjnym w UE, czyli „odpowiedzialności” legislacyjnej. Jej miarą jest udział aktów prawnych przyjętych bez sprzeciwu lub wstrzymania się od głosu – w wypadku polskiego przewodnictwa wynosi on 72,4 % (średnia to 81%; wynik najsłabszy w ciągu ostatnich 16 lat). Zdaniem autora może to zostać uznane za największą porażkę prezydencji. Lepiej oceniono natomiast działania Polski na płaszczyźnie organizacyjnej (koordynacja prac Rady, dobra współpraca z Komisją i Parlamentem Europejskim).
Ostatnie cztery artykuły poświęcono wizerunkowi prezydencji w Polsce i za granicą. Przedstawiono w nich ocenę polskiego przewodnictwa w Rosji, Niemczech, Szwajcarii oraz w wybranych polskich tygodnikach.
***
Wybrane artykuły i opracowania
- Biondi A., Ripley S.: Recent Developments in Luxembourg: The Activity of the European Union Courts in 2011, "European Public Law" 2012, vol. 18, iss. 4, s. 599.
- Brandsma G. J., Blom-Hansen J.: Negotiating the Post-Lisbon Comitology System: Institutional Battles over Delegated Decision-Making, "Journal of Common Market Studies" 2012, vol. 50, iss. 6, s. 939.
- Casteleiro A. D.: EU Declarations of Competence to Multilateral Agreements: A Useful Reference Base?, "European Foreign Affairs Review" 2012, vol. 17, iss. 4, s. 491.
- Czuczai J.: The Autonomy of the EU Legal Order and the Law-making Activities of International Organizations: Some Examples Regarding the Council's most Recent Practice, "Yearbook of European Law" 2012, vol. 31, iss. 1, s. 452.
- Frąckowiak-Adamska A.: O istocie praw wynikających z obywatelstwa Unii, „Europejski Przegląd Sądowy" 2012, nr 10, s. 21.
- Konstadinides T.: Drawing the line between Circumvention and Gap-Filling: An Exploration of the Conceptual Limits of the Treaty's Flexibility Clause, "Yearbook of European Law" 2012, vol. 31, iss. 1, s. 227.
- Kuo M.: From administrative law to administrative legitimation? Transnational administrative law and the process of European integration, "International and Comparative Law Quarterly", vol. 61, iss. 4, October 2012, s. 855.
- Lang I., G.: The Impact of Enlargement(s) on the EU Institutions and Decision-Making Special Focus: Croatia, "Yearbook of European Law" 2012, vol. 31, iss. 1, s. 473.
- Lenaerts K.: The European Court of Justice and Process-Oriented Review, "Yearbook of European Law" 2012, vol. 31, iss. 1, s. 3.
- Lock T.: End of an Epic? The Draft Agreement on the EU's Accession to the ECHR, "Yearbook of European Law" 2012, vol. 31, iss. 1, s. 162.
- Martinico G.: The Tangled Complexity of the EU Constitutional Process: On Complexity as a Constitutional Theory of the EU, "Yearbook of European Law" 2012, vol. 31, iss. 1, s. 198.
- Merket H.: The European External Action Service and the Nexus between CFSP/CSDP and Development Cooperation, "European Foreign Affairs Review" 2012, vol. 17, iss. 4, s. 625.
- Peers S.: The Future of EU Treaty Amendments, "Yearbook of European Law" 2012, vol. 31, iss. 1, s. 17.
- Smulders B., Eisele K.: Reflections on the Institutional Balance, the Community Method and the Interplay between Jurisdictions after Lisbon, "Yearbook of European Law" 2012, vol. 31, iss. 1, s. 112.
- Tierney S.: The People's Last Sigh? Referendums and European Integration, "European Public Law" 2012, vol. 18, iss. 4, s. 683.
- Zalisko M.: Uznawanie i wykonywanie orzeczeń w prawie unijnym, „Europejski Przegląd Sądowy"2012, nr 10, s. 34.
* Wybrane nowości dostępne w Internecie lub Bibliotece Sejmowej.
|
|