|
SPRAWY BIEŻĄCE - KOMENTARZE
Lista artykułów z prasy specjalistycznej dostępnych on-line, dotyczących aktualnych kwestii polityczno-gospodarczych w Unii Europejskiej
- Allen G.: EU annual budgets 2007 – 2013, "Commons Library Standard Note", House of Commons Library, 15.11.2012.
- Bertoncini Y.: Reforming the EU budget in times of crisis, Notre Europe - “Tribune”, 15.11.2012.
- Biscop S.: Raiders of the Lost Art: Strategy-Making in Europe, “Security Policy Brief” No. 40, Egmont, November 2012.
- Blockmans S.: The Prize is more Peace: The EU should consolidate its enlargement process, “CEPS Commentaries”, 8 November 2012.
- Brudzińska K.: Początki Europejskiego Funduszu na rzecz Demokracji, „Biuletyn PISM” nr 104 (969), 29.11.2012.
- D'Alfonso A.: European Union Solidarity Fund, “Library Briefing”, Library of the European Parliament, 15.11.2012.
- De Grauwe P.: How to avoid a double-dip recession in the Eurozone, “CEPS Commentary”, 15.11.2012.
- De Jong W.: A first step towards banking union: The single supervisory mechanism, “Library Briefing”, Library of the European Parliament, 12.11.2012.
- Delors J.: The Single Market: cornerstone of the EU, Notre Europe - “Tribune”, 21.11.2012.
- Edmonds T.: European banking union, “Commons Library Standard Note”, House of Commons Library, 5.11.2012.
- Grevi G.: A progressive European global strategy, “Policy Brief” No. 140, FRIDE, November 2012.
- Gros D.: What distinguishes the euro crisis from a ‘normal’ financial crisis?, “CEPS Commentary”, 6.11.2012.
- Hallerberg M., Marzinotto B., Wolff G.: On the effectiveness and legitimacy of EU economic policies, “Bruegel Policy Brief” iss. 2012/04, November 2012.
- Jones E.: Bringing Stability to Europe: Why Europe needs a banking union, “FIIA Briefing Paper” 117 (2012), 13.11.2012.
- Kaca E.: Przyszłość zasady „więcej za więcej” w polityce sąsiedztwa, „Biuletyn PISM” nr 101 (966), 16.11.2012.
- Kölling M., Fernández Sola N.: Bridging the Gap between Ambitions, Expectations and Capability: External Action in the EU’s Multiannual Financial Framework (2014-20), “Working Papers” No. 16, Real Instituto Elcano, 6/11/2012.
- Marzinotto B.: The long-term EU budget: size or flexibility?, “Bruegel Policy Contribution” iss. 2012/20, November 2012.
- Núnez Ferrer J.: Chronicles of a Disagreement Foretold, “CEPS Commentary”, 28.11.2012.
- Onno Ruding H.: The Contents and Timing of a European Banking Union: Reflections on the differing views, “CEPS Essays”, 30.11.2012.
- Perissich R.: 20 years on: the single market still at the top of the EU agenda, Notre Europe - “Tribune”, 29.11.2012.
- Rubio E.: Eurozone budget: 3 functions, 3 instruments, Notre Europe - “Tribune”, 15.11.2012.
- Tokarski P., Verhelst S.: Macroeconomic Conditionality in Cohesion Policy: Added Value or Unnecessary Burden?, “European Policy Brief” No. 13, Egmont, November 2012.
- Tokarski P.: Unia bankowa: wiele pytań, mało odpowiedzi, „Biuletyn PISM” nr 100 (965), 14.11.2012.
- Toporowski P.: Współpraca w dziedzinie polityki spójności: trudna misja dla Grupy Wyszehradzkiej i Niemiec, „Biuletyn PISM” nr 102 (967), 22.11.2012.
- Viesti G, Prota F.: 1930s or 2020s? A European Growth Strategy, “IAI Working Papers” No. 12, 29.11.2012.
- Zuleeg F.: No complete breakdown – at least not just yet, “EPC Commentary”, 23.11.2012.
PROBLEMATYKA USTROJOWA UE*
Barcz J., Chruściak R., Herma C., Nowacki M., Pudło A., Socha A.: REWIZJA TRAKTATÓW STANOWIĄCYCH PODSTAWĘ UNII EUROPEJSKIEJ PO WEJŚCIU W ŻYCIE TRAKTATU Z LIZBONY. PRAKTYKA, PROBLEMY PRAWNE I PROCEDURALNE, Warszawa 2012
Traktat z Lizbony umożliwia kontynuowanie reform ustrojowych UE, gdyż uelastycznił on proces decyzyjny w Unii. Wprowadził uproszczone procedury zmiany (tzw. kładki, np. art. 48 ust. 6 i 7 TUE), w ramach których Rada Europejska lub Rada UE podejmują decyzję o zmianie ściśle określonych postanowień traktatów bez konieczności wszczynania skomplikowanej procedury rewizyjnej, choć oczywiście zmiany te wymagają zatwierdzenia ze strony państw członkowskich lub zgody ich parlamentów narodowych. Jedną z kładek zastosowano przy okazji uzupełnienia art. 136 TfUE, w celu ustanowienia podstawy prawnej dla Europejskiego Mechanizmu Stabilności. Po wejściu w życie Traktatu z Lizbony wszczęto także trzykrotnie zwykłą procedurę zmiany traktatów w odniesieniu do protokołów: hiszpańskiego (zmiana postanowień dotyczących liczby posłów do Parlamentu Europejskiego), irlandzkiego i czeskiego (wypełnienie zobowiązań wobec Irlandii i Czech podjętych podczas posiedzeń Rady Europejskiej w 2009).
Ponadto – w związku z kryzysem w strefie euro – państwa członkowskie Unii zawarły umowy międzynarodowe w celu ustabilizowania finansów publicznych i poprawy zarządzania gospodarczego (Traktat ustanawiający Europejski Mechanizm Stabilizacyjny i Traktat o unii fiskalnej). Umowy te – nie stanowiące traktatów rewizyjnych – zostały zawarte poza Unią, podobnie jak układ z Schengen z 1985 roku. Dlatego też mówi się o rewitalizacji tzw. metody schengeńskiej, polegającej na zawieraniu umów międzynarodowych w sprawach ważnych dla całej UE i objętych jej kompetencją, a następnie przejmowaniu takich rozwiązań do unijnego acquis. Metoda ta mogłaby mieć duży wpływ na rozwój ustroju Unii.
W książce poddano analizie procedury rewizji traktatów – zwykłą procedurę zmiany oraz procedury uproszczone (kładki), ze szczególnym uwzględnieniem rozwiązań przyjętych w prawie krajowym w związku z zatwierdzaniem podjętych w ramach kładek decyzji. Szczegółowo omówiono procedurę ratyfikacji w Polsce decyzji Rady Europejskiej w sprawie uzupełnienia art. 136 TfUE oraz spory polityczne i konstytucyjne związane z wyborem trybu ratyfikacji tej decyzji.
***
TRAKTAT Z LIZBONY – WYBRANE ZAGADNIENIA. THE TREATY OF LISBON: SELECTED ISSUES (red. M. M. Kenig-Witkowska, R. Grzeszczak), Warszawa 2012
Publikacja przygotowana w oparciu o materiały z konferencji międzynarodowej „Znaczenie Traktatu z Lizbony dla Polski” zorganizowanej 14 października 2011 roku. Książka została podzielona na trzy części. W pierwszej, poświęconej procesom wzmacniania demokracji w UE, znalazły się eseje dotyczące m.in. roli parlamentów narodowych, Parlamentu Europejskiego oraz inicjatywy obywatelskiej w demokratyzacji struktur europejskich. Druga część została poświęcona UE jako wspólnocie wartości, w tym kwestiom orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE w zakresie praw podstawowych oraz przystąpieniu UE do Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności. Ostatnia część publikacji obejmuje artykuły dotyczące obecnego etapu integracji europejskiej w świetle m.in. zmian wprowadzonych Traktatem z Lizbony oraz kryzysu w strefie euro. W zawartych w tej części esejach poświęconych uprawnieniom parlamentów narodowych w zakresie kontroli zasady pomocniczości autorzy zwracają uwagę, z jednej strony, na problemy związane z wykorzystaniem mechanizmów ex ante kontroli zasady pomocniczości, w tym niewystarczającą koordynację między parlamentami, brak jasnych kryteriów oceny zgodności z zasadą pomocniczości oraz ograniczony zakres kontroli. Z drugiej strony podkreślają, że korzystanie przez parlamenty narodowe z możliwości zainicjowania skargi w sprawie naruszenia przez akt ustawodawczy UE zasady pomocniczości (art. 8 Protokołu nr 2 w sprawie stosowania zasad pomocniczości i proporcjonalności) będzie wymagać woli politycznej i determinacji z uwagi na wysokie wymagania formalne i merytoryczne stawiane przez Trybunał Sprawiedliwości.
***
Dunin-Wąsowicz M., Darska A., Tchorek G.: INTEGRACJA EUROPEJSKA I NOWY ŁAD GOSPODARCZY. RAPORT, Warszawa 2012
Tematem raportu, przygotowanego z inicjatywy autorów pro publico bono, jest wpływ kryzysu strefy euro na integrację europejską. Analiza obejmuje okres do końca kwietnia 2012 i stanowi rozszerzoną wersję Raportu w sprawie debaty o możliwościach i warunkach utworzenia unii fiskalnej w Unii Europejskiej, przekazanego do Kancelarii Prezydenta RP 24 kwietnia 2012 roku. Autorzy rozważają możliwe scenariusze prowadzące do pogłębienia integracji w ramach unii gospodarczej, która – ich zdaniem – powinna stanowić uzupełnienie unii walutowej. Jednocześnie uznają za niewystarczające rozwiązania przyjęte przez państwa członkowskie Unii w Traktacie o stabilności, koordynacji i zarządzaniu w UGW z marca 2012. Odpowiedzią na problemy UE może być w opinii autorów europejski projekt federalny. Przedstawiają oni konieczne elementy takiego projektu, podkreślając jednak, że jego wprowadzenie w przewidywalnej perspektywie jest nierealistyczne.
Książkę podzielono na cztery części. Pierwsza z nich zawiera diagnozę kryzysu w unii walutowej i krytyczną ocenę mechanizmów jego zwalczania (sześciopak, mechanizmy stabilizacji finansowej, Europejska Rada Ryzyka Systemowego). W drugiej części dokonano oceny stanowisk politycznych wobec konstrukcji UGW oraz ich wpływu na formułowanie obecnych celów i zadań polityk fiskalnej i pieniężnej. Następnie autorzy kreślą wizję „ścieżki przejścia” do projektu federalnego, aby na koniec przedstawić propozycje i uwarunkowania działań krótko-, średnio- i długookresowych na rzecz rozwoju UGW oraz główne kierunki polskiej strategii członkostwa w UGW.
***
Wybrane artykuły i opracowania
- Barcz J.: Stabilizacja sytuacji finansowej w strefie euro a uprawnienia parlamentów narodowych - wyrok niemieckiego Federalnego Trybunału Konstytucyjnego z 12.09.2012 r., „Europejski Przegląd Sądowy”, Nr 11/2012, s. 4.
- Costello R., Thomassen J., Rosema M.: European Parliament Elections and Political Representation: Policy Congruence between Voters and Parties, “West European Politics”, vol. 35, No. 6, s. 1226.
-
Democratic Scrutiny, Transparency and Modalities of Vote in the National Parliaments of the Member States and in the European Parliament, European Parliament - Directorate General For Internal Policies, November 2012.
- Fredriksen H.: Bridging the Widening Gap between the EU Treaties and the Agreement on the European Economic Area, “European Law Journal” 2012, vol. 18, iss. 6.
- Konstadinides T.: When in Europe: Customary International Law and EU Competence in the Sphere of External Action, “German Law Journal” (2012), vol. 13.
- Łazowski A.: Withdrawal from the European Union and Alternatives to Membership, “European Law Review”, vol. 37, no. 5., s. 523.
- Ostropolski T.: Judicial cooperation in criminal matters - 3 years with the Treaty of Lisbon, “Europejski Przegląd Sądowy”, Nr 11/2012, s. 29.
- Schyff G.: The Constitutional Relationship between the European Union and its Member States: The Role of National Identity in Article 4(2) TEU, "European Law Review", vol. 37, no. 5., s. 563.
* Wybrane nowości dostępne w Internecie lub Bibliotece Sejmowej.
|
|