|
SPRAWY BIEŻĄCE - KOMENTARZE
Lista artykułów z prasy specjalistycznej dotyczących aktualnych kwestii polityczno-gospodarczych w Unii Europejskiej dostępnych on-line (dostęp 6.03.2013)
- Balcer A.: The EU and Turkey in the Southern Neighbourhood: A new opening?, Notre Europe - Jacques Delors Institute, demosEUROPA, 19.02.2013.
- Bertoncini Y., Vitorino A.: The EU budget: taking a second look, Notre Europe -Jacques Delors Institute, „Tribune”, 05.02.2013.
- Blockmans S., Van Vooren B.: Strengthening the strategic choice offered to the EU’s southern Mediterranean neighbours, „CEPS Commentaries”, 01.02.2013.
- Comelli M.: Potential and limits of the European Neighbourhood Policy, „(IAI) Policy Paper” n° 68, „Notre Europe - Jacques Delors Institute”, February 2013.
- Copeland N.: The EU Accession procedure, Library of the European Parliament, „Library Briefing”, 21.02.2013.
- D'Alfonso A.: Financing of the EU budget. The own resources system, Library of the European Parliament, „Library Briefing”, 20.02.2013.
- De Grauwe P., Ji Y.: More evidence that financial markets imposed excessive austerity in the eurozone, „CEPS Commentaries”, 05.02.2013.
- Dehousse R.: The Community Method, the EU's "default" operating system, Notre Europe - Jacques Delors Institute, 11.02.2013.
- Kałan D.: East of Centre: Can the Visegrad Group Speak with One Voice on Eastern Policy?, „PISM Policy Paper” no. 5 (53), February 2013.
- Keohane D.: Strategic priorities for EU defence policy, Fride, „Policy Brief” Nº 146, February 2013.
- O'Donnell C.: Time to bite the bullet on European defence, Centre for European Reform, 01.02.2013.
- Raik K., Rantanen T.: Managing the decline of European diplomacy: More burden-sharing in the EU is needed to counter the cuts in national foreign services, „FIIA Comment” 4 (2013), 19.2.2013.
- Toporowski P.: Lutowy szczyt Rady Europejskiej: nierozwiązana kwestia wieloletnich ram finansowych, „Biuletyn PISM” nr 10 (986), 6.02.2013.
- Zuleeg F.: The EU Multiannual Financial Framework (MFF): agreement but at a price, European Policy Centre, „Commentary”, 11.02.2013.
- Żornaczuk T.: Wpływ rozszerzenia o Chorwację na funkcjonowanie Unii Europejskiej, „Biuletyn PISM” nr 18 (994), 25.02.2013.
PROBLEMATYKA USTROJOWA UE (z nabytków Biblioteki Sejmowej)
CONSTITUTIONAL CONVERSATIONS IN EUROPE. ACTORS, TOPICS AND PROCEDURES (red. M. Claes, M. de Visser, P. Popelier, C. Van de Heyning), Cambridge 2012
Książa ukazała się w serii poświęconej wspólnym fundamentom europejskiego systemu prawnego, opublikowanej pod auspicjami Institute for Transnational Legal Research Uniwersytetu Maastricht. Jej tematem są relacje między sądami krajowymi i europejskimi opisywane jako „komunikacja/dialog”, w tym przede wszystkim różne aspekty dialogu między krajowymi sądami konstytucyjnymi a Trybunałem Sprawiedliwości UE (TSUE): procedura pytań prejudycjalnych, wymiana argumentów prawniczych zawartych w orzeczeniach czy mechanizmy nieformalne, takie jak np. spotkania sędziów.
Publikację podzielono na pięć części. W pierwszej odniesiono się do aspektu normatywnego dialogu sądów w UE, wskazując m.in. na minimalistyczny charakter orzecznictwa TSUE, pozostawiający duży margines interpretacyjny prawa UE sądom krajowym oraz konieczność większej aktywności sądów konstytucyjnych. W drugiej części książki omówiono sposoby komunikacji sądów konstytucyjnych z TSUE, odwołując się – na przykładzie Belgii, Włoch, Czech i Hiszpanii – nie tylko do procedury pytań prejudycjalnych, ale również do dialogu „za pośrednictwem” orzecznictwa. W trzeciej części autorzy zajęli się przede wszystkim kwestią tożsamości konstytucyjnej, która może być istotnym argumentem podważającym bezwarunkowe pierwszeństwo prawa UE w konkretnych krajowych porządkach prawnych. Jeden z rozdziałów, autorstwa Krystyny Kowalik-Bańczyk, jest poświęcony dialogowi polskiego Trybunału Konstytucyjnego z TSUE. Podkreślono w nim, że wyrok polskiego TK w sprawie zgodności z Konstytucją RP postanowień Traktatu z Lizbony wpisuje się w linię orzeczniczą innych sądów konstytucyjnych, zgodnie z którą sądy te mogą blokować skutki aktów wydanych bez wyraźnie przekazanych kompetencji i kwestionować pierwszeństwo prawa wtórnego UE, jeśli narusza ono tożsamość konstytucyjną państw członkowskich. W czwartej części autorzy poszerzają analizę o wpływ zakresu uprawnień sądów krajowych w sprawach unijnych na pozycję sądów konstytucyjnych, odwołując się szerzej do przykładów Francji, Belgii i Niderlandów. Na zakończenie omówiono procedurę wyroku pilotażowego (art. 61 regulaminu ETPCz) jako narzędzie dialogu Europejskiego Trybunału Praw Człowieka z rządami i sądami krajowymi.
***
EUROPEAN UNION BUDGET REFORM. INSTITUTIONS, POLICY AND ECONOMIC CRISIS (G. Benedetto, S. Milio), Basingstoke 2012
Książka dotyczy zagadnień budżetu UE w kontekście negocjacji nowych wieloletnich ram finansowych 2014-2020, w związku ze zmianami wprowadzonymi przez Traktat z Lizbony – najważniejszymi od czasu traktatów budżetowych z lat 70-tych – oraz przy założeniu, że tytułowe słowo „reforma” jest rozumiane bardzo szeroko jako „zmiana”. Poddano w niej analizie uwarunkowania i perspektywy zmian budżetu UE w świetle tradycyjnych napięć między państwami płatnikami i beneficjentami, nowych wyzwań związanych z rozszerzeniem UE, globalnym kryzysem gospodarczym i kryzysem w strefie euro.
W pierwszej części publikacji opisano procedurę i ogólne uwarunkowania negocjacji budżetowych, postulując wprowadzenie takiego mechanizmu decyzyjnego, którego efektem mógłby być „budżet realizujący priorytety”. Przeanalizowano postanowienia Traktatu z Lizbony, sygnalizując, że nie ułatwiają one reformy budżetu, zwłaszcza w czasach „polityki kryzysowej”, w których wzmocniła się rola Rady Europejskiej kosztem Komisji. W ostatnim wreszcie eseju tej części opisano „impas budżetowy” wynikający z istnienia dwóch koalicji blokujących (płatników netto i beneficjentów) oraz implikacje kryzysu finansowego dla budżetu UE.
W drugiej części książki przedstawiono uwarunkowania i perspektywy reformy budżetu UE po 2013 r. w trzech obszarach: wspólnej polityki rolnej, polityki spójności oraz wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa / wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony.
***
Wawrzyk P.: PRZESTRZEŃ WOLNOŚCI, BEZPIECZEŃSTWA I SPRAWIEDLIWOŚCI UNII EUROPEJSKIEJ, Warszawa 2012
W książce podjęto próbę przedstawienia w sposób kompleksowy działań i regulacji prawnych Unii Europejskiej dotyczących przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości. Autor omawia rozwój współpracy w tym zakresie od lat siedemdziesiątych (za jej początek uważa się powołanie Grupy TREVI w 1975). Pokazuje, jak ewoluowały jej cele i formy, w jaki sposób działania o charakterze współpracy międzyrządowej były stopniowo uzupełniane o elementy ponadnarodowe. Analizuje wynikające z wejścia w życie traktatów rewizyjnych zmiany struktury instytucjonalnej i stosowanych instrumentów prawnych. Obszernie zostały też omówione poszczególne płaszczyzny współpracy: zwalczanie przestępczości zorganizowanej, nielegalnej imigracji, handlu narkotykami i handlu ludźmi, terroryzmu, przestępstw finansowych i korupcji, a także współpraca sądowa w sprawach karnych i współpraca sądów cywilnych. W ostatnim rozdziale autor kreśli perspektywy rozwoju przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości, omawiając propozycje nowych instrumentów prawnych.
***
Wybrane artykuły i opracowania (dostępne w Bibliotece Sejmowej lub on-line, dostęp 6.03.2013)
- Arestis G.: Fundamental rights in the EU: three years after Lisbon, the Luxembourg perspective, College of Europe, „Cooperative Research Paper” 2/2013, February 2013.
- Blockmans S. i in.: EEAS 2.0: A legal commentary on Council Decision 2010/427/EU establishing the organisation and functioning of the European External Action Service, „CEPS Paperbacks”, 07.02.2013.
- De Schoutheete P., Micossi S.: On Political Union in Europe: The changing landscape of decision-making and political accountability, „CEPS Essays”, 21.02.2013.
- Fiott D.: Improving CSDP Planning and Capability Development: Could there be a ‘Frontex Formula’?, „European Foreign Affairs Review” (2013) 18, iss. 1, s. 47–62.
- Furness M.: Who Controls the European External Action Service? Agent Autonomy in EU External Policy, „European Foreign Affairs Review” (2013) 18, iss. 1, s. 103–125.
- Helwig N., Ivan P., Kostanyan H.: The New EU Foreign Policy Architecture: Reviewing the first two years of the EEAS, „CEPS Paperbacks”, 10.02.2013.
- Hillion Ch.: The EU neighbourhood competence under Article 8 TEU, „(SIEPS) Policy Paper” n° 69, Notre Europe - Jacques Delors Institute, February 2013.
- Longo F.: Justice and Home Affairs as a New Dimension of the European Security Concept, „European Foreign Affairs Review” (2013) 18, iss. 1, s. 29–46.
- Ostropolski T.: Zasada proporcjonalności a europejski nakaz aresztowania, „Europejski Przegląd Sądowy” Nr 3/2013, s. 14.
-
The European Union’s Rule of Law Promotion in its Neighbourhood: A Structural Foreign Policy Analysis, (red. R. Metais, C.Thépaut, S. Keukeleire), College of Europe, „EU Diplomacy Papers” 4/2013, February 2013.
- Tömmel I., Verdun A.: Innovative Governance in EU Regional and Monetary Policy Making, „German Law Journal”, vol. 14, iss. 2, 2013.
- Wisniewski E.: The Influence of the European Parliament on the European External Action Service, „European Foreign Affairs Review” (2013) 18, iss. 1, s. 81–101.
- Zalewska M., Gstrein O.: National Parliaments and their Role in European Integration: The EU’s Democratic Deficit in Times of Economic Hardship and Political Insecurity, College of Europe, „Bruges Political Research Papers” No. 28, February 2013.
|
|