|
SPRAWY BIEŻĄCE - KOMENTARZE
Lista artykułów z prasy specjalistycznej dotyczących aktualnych kwestii polityczno-gospodarczych w Unii Europejskiej dostępnych on-line (dostęp 06.06.2013)
- Biscop S.: And what will Europe do? The European Council and Military Strategy, "Security Policy Brief" no. 46, May 2013.
- Blick A.: EU Regulation and the European Single Market: Incompatible or inseparable?, "Policy Brief", The Federal Trust, May 2013.
- Cîrlig C.: The EU-US Trade and Investment Partnership, "Library Briefing", Library of the European Parliament, 16.05.2013.
- De Jong W.: A single EU banking supervisory mechanism, "Library Briefing", Library of the European Parliament, 16.05.2013.
- Eriksson J., Hjeds Löfmark M.: Crisis Management in the EU: Strengthening Economic Governance and Financial Stability; Summary of the report, Swedish Institute for European Policy Studies.
- Fouéré E.: Thessaloniki ten years on: Injecting momentum into the enlargement process for the Western Balkans, "CEPS Commentaries", 15.05.2013.
- Gawlikowska-Fyk A.: Jaki klimat dla nowej polityki energetycznej UE?, „Biuletyn PISM" nr 48 (1024), 14.05. 2013.
- Grieger G.: Sanctions as an EU foreign policy instrument, "Library Briefing", Library of the European Parliament, 22.05.2013.
- Katsarova I.: Former Yugoslav Republic of Macedonia. Seventh EU progress report towards accession: what has changed, "Library Briefing", Library of the European Parliament, 16.05.2013.
- Kościński P.: Umowa stowarzyszeniowa UE–Ukraina: stanowisko Komisji Europejskiej, „Biuletyn PISM" nr 51 (1027), 17.05.2013.
- Lannoo K.: The EU should tax in harmony, "CEPS Commentaries", 03.05.2013.
- Lecarte J.: Bosnia and Herzegovina: reactions to the Commission's 2012 progress report, "Library Briefing", Library of the European Parliament, 16.05.2013.
- Liszczyk D.: Jak radzić sobie z deficytem demokracji w Unii Europejskiej? Wnioski z Międzyparlamentarnej Konferencji ds. WPZiB/WPBiO, „Biuletyn PISM" nr 52 (1028), 20.05.2013.
- Mayer T.: A Copernican Turn for Banking Union, "CEPS Policy Brief", 14.05.2013.
- Poptcheva E.: A FATCA for the EU?, Data protection aspects of automatic exchange of bank information, "Library Briefing", Library of the European Parliament, 27.05.2013.
- Szczepanski M.: Further steps to complete the Single Market, "Library Briefing", Library of the European Parliament, 17.05.2013.
- Tindale S.: Commission should move to structural reform of the ETS, Centre for European Reform, 09.05. 2013.
- Tomkiewicz J.: Przyjęcie euro a konkurencyjność gospodarki, "INFOS - Zagadnienia społeczno-gospodarcze" nr 10(147), Biuro Analiz Sejmowych, 23.05.2013.
- Torreblanca J., Leonard M.: The continent-wide rise of Euroscepticism, European Council on Foreign Relations (ECFR),16.05. 2013.
- Verhelst S.: Don't complicate it even further: Macroeconomic Conditionality as a Substitute for new Structural Reform Contracts, "European Policy Brief" no. 15, May 2013.
PROBLEMATYKA USTROJOWA UE (z nabytków Biblioteki Sejmowej)
THE ROLE OF LEGAL TRANSLATION IN LEGAL HARMONIZATION (red. C.J.W. Baaij), Wolters Kluwer 2012
Książka jest zbiorem artykułów poświęconych zagadnieniu tłumaczenia tekstów prawnych w Unii Europejskiej w warunkach wielojęzyczności jako immanentnej cechy unijnego systemu prawnego. Autorzy, będący naukowcami i ekspertami w zakresie tłumaczeń prawnych, prawa porównawczego i europejskiego prawa prywatnego, analizują praktykę translatorską unijnych instytucji prawotwórczych, stopień wpływu tłumaczeń na harmonizację prawa i zastanawiają się nad ograniczeniami i potencjałem działalności translatorskiej w kontekście rozwoju jednego, wielojęzycznego języka prawnego Unii Europejskiej.
Jednym z najistotniejszych zagadnień harmonizacji prawa w UE jest, zdaniem autorów, nie tyle brak jednolitej terminologii, ile przede wszystkim brak jednorodnych instytucji i pojęć prawnych. Język prawny bowiem, pozostając w ścisłym związku z językiem ogólnym, odnosi się do konkretnego systemu prawnego, który jest produktem określonej kultury narodowej. W przypadku UE należy także brać pod uwagę autonomiczny język unijnego systemu prawa (obecnie w 23 autentycznych wersjach językowych). Z tego punktu widzenia autorzy analizują dwa akty, które są próbą stworzenia jednolitego systemu pojęć, a mianowicie dyrektywę w sprawie ochrony praw konsumentów 2011/83/UE oraz projekt rozporządzenia w sprawie wspólnych europejskich przepisów dot. sprzedaży COM(2011) 635. Zastanawiają się nad warunkami uzyskania pełnej odpowiedniości (korespondencji) 23 wersji językowych aktów prawnych potrzebnej dla jednolitej ich interpretacji i stosowania w celu budowy wewnętrznego rynku UE. Podkreślają, że warunkiem europeizacji terminologii prawnej jest stworzenie nowych pojęć o autonomicznym znaczeniu.
W kolejnych rozdziałach omawiane są m.in. rola prawników-lingwistów w zwykłej procedurze ustawodawczej, stosowane strategie i narzędzia translatorskie, wzajemne powiązania i wpływ tłumaczeń prawnych i komparatystyki prawnej. Przeprowadzono też analizę języka angielskiego jako współczesnej lingua franca kontynentalnej Europy pod kątem jego przydatności w rozwijaniu paneuropejskiego języka prawnego.
***
FEDERALISM IN THE EUROPEAN UNION (red. E. Cloots, G. De Baere, S. Sottiaux), Oxford 2012
W książce omówiono dwie, niekiedy przeciwstawne, koncepcje federalizmu: na szczeblu UE oraz w państwach członkowskich Unii. Autorzy podkreślają, że idea ta na poziomie UE jest postrzegana jako narzędzie integracji, podczas gdy wewnątrz poszczególnych państw członkowskich służy uwzględnieniu dążeń do autonomii różnych grup narodowych. Ten dualizm pojęcia federalizmu znalazł odzwierciedlenie w strukturze książki.
W pierwszej części omówiono miejsce federalizmu w porządku konstytucyjnym UE. W dwóch pierwszych esejach autorzy próbują odpowiedzieć na pytanie, czy Unia może być uznana za system federalny, proponując kilka definicji tego pojęcia, i poddają analizie różne jego wymiary w UE. Następne eseje dotyczą m.in. roli Trybunału Sprawiedliwości jako federalnego sądu konstytucyjnego z perspektywy prawno-porównawczej, dualistycznego systemu ochrony praw podstawowych w Unii w świetle federalizmu amerykańskiego, czy zagadnienia federalizmu i stosunków międzynarodowych w UE i USA.
Druga część książki została poświęcona wzajemnemu oddziaływaniu prawa UE i rozwiązań federacyjnych w państwach członkowskich w dwóch obszarach. W obszarze procesu decyzyjnego omówiono rolę regionów w UE po wejściu w życie Traktatu z Lizbony, w tym pozycję parlamentów regionalnych w świetle nowych uprawnień Komitetu Regionów i parlamentów narodowych w UE. Autorzy podkreślają, że chociaż nadal w gestii państw członkowskich pozostaje decydowanie o stopniu autonomii ich regionów, to Traktat z Lizbony umożliwił regionom obronę swoich interesów w ramach procesu decyzyjnego w UE. Zwracają uwagę na to, że procedura kontroli poszanowania zasady pomocniczości daje parlamentom regionalnym narzędzie wywierania wpływu na poziomie unijnym. W obszarze orzecznictwa sądów europejskich i krajowych autorzy omówili m.in. orzecznictwo TSUE odnoszące się do wzajemnego oddziaływania na siebie prawa UE i rozwiązań przyjętych w państwach członkowskich w zakresie podatków, spraw socjalnych i polityk językowych, a także poddali analizie wyroki sądów konstytucyjnych we Włoszech, Hiszpanii i Belgii z punktu widzenia wpływu prawa UE na porządek federacyjny tych państw.
***
S. Andersen: THE ENFORCEMENT OF EU LAW. THE ROLE OF THE EUROPEAN COMMISSION, Oxford 2012 W książce przeanalizowano rolę Komisji w zakresie nadzorowania stosowania prawa Unii Europejskiej przez państwa członkowskie. W pierwszych rozdziałach autorka przedstawia uprawnienia Komisji w tym zakresie i ich uwarunkowania polityczne, a następnie omawia procedury kontroli wykonywania zobowiązań członkowskich przewidziane w art. 258 i 260 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, ze szczególnym uwzględnieniem sankcji finansowych. Analizuje, jaki wpływ na realizację kompetencji przez Komisję miały zmiany wprowadzone przez Traktat z Lizbony i przedstawia ich skutki, także te o charakterze pozaprawnym. Autorka dokonuje oceny wymienionych procedur na tle rozwiązań stosowanych w prawie międzynarodowym.
Rozważania te stanowią punkt wyjścia do przeprowadzenia analizy zagadnień, którym dotychczas poświęcono niewiele uwagi – S. Andersen przedstawia nieudane próby uzyskania przez Komisję dodatkowych uprawnień w zakresie skargi ad hoc w sprawie naruszenia przepisów przez państwo członkowskie. Przyznanie Komisji takich uprawnień, co zapewne skutkowałoby większą skutecznością jej działań, nie ma jednak podstaw w traktatach i wymagałoby ich uprzedniej zmiany.
Autorka analizuje szeroki zestaw dostępnych Komisji instrumentów, które pozwalają jej egzekwować prawo wtórne w innym trybie niż ogólne procedury kontroli. Omawia zatem stosowane dodatkowe mechanizmy o charakterze niewiążącym, takie jak powoływanie grup ekspertów do spraw oceny implementacji dyrektyw, oceny wprowadzania w życie przez władze państw członkowskich polityk w ramach przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości (art. 70 TfUE), czy inne kompleksowe mechanizmy współpracy. Zdaniem autorki, ich wykorzystywanie wynika z ogólnej tendencji do stosowania przez Komisję mniej sformalizowanych środków w ramach nadzorowania wykonywania przez państwa członkowskie prawa UE.
***
Wybrane artykuły i opracowania (dostępne w Bibliotece Sejmowej lub on-line, dostęp 06.06.2013)
-
Article 136 TFEU, ESM, Fiscal Stability Treaty - Ratification Requirements and Present Situation in the Member States, May 2013, European Parliament - Directorate General For Internal Policies, 21.05.2013.
- Chiti E., Teixeira P.: The constitutional implications of the European responses to the financial and public debt crisis, "Common Market Law Review" (2013) 50, Issue 3, s. 683–708.
- Hartmann M., De Witte Floris.: Ending the Honeymoon: Constructing Europe Beyond the Market, "German Law Journal" Vol. 14, No. 05.
- Hartmann M.: Administrative Constitutionalism and the Political Union, "German Law Journal", Vol. 14, No. 05.
- Hönnige C., Panke D.: The Committee of the Regions and the European Economic and Social Committee: How Influential are Consultative Committees in the European Union?, "Journal of Common Market Studies" Vol. 51, Issue 3, May 2013, s. 452–471.
- Pascouau Y.: Intra-EU mobility: the 'second building block' of EU labour migration policy, European Policy Centre, 06.05.2013.
- José Menéndez A.: The Existential Crisis of the European Union, "German Law Journal", Vol. 14, No. 05.
- Miller V.: Voting Behaviour in the EU Council, "Commons Library Standard Note", House Of Commons, 23.05.2013.
- Misiak M.: Polityka stabilizacyjna w wieloszczeblowym systemie sprawowania władzy. Przykład Unii Gospodarczo-Walutowej w dobie kryzysu gospodarczo-finansowego, Centrum Europejskie Natolin, „Zeszyt nr 50".
- Molina I., Sorroza A.: Strengthening the EU as a global actor: the EEAS and the Europeanisation of national diplomacies, EGS 6/2013, 27.05.2013.
- Pisani-Ferry J., Sapir A., Wolff G.: EU-IMF assistance to euro area countries: an early assessment, Bruegel, 16.05. 2013.
- Somek A.: What is Political Union?, "German Law Journal", Vol. 14, No. 05.
|
|