|
|
|
|
|
EUROPEJSKIE DEBATY SEJMU |
|
|
|
|
|
25 lipca 2013 Sejm wysłuchał informacji bieżącej i przeprowadził debatę w sprawie podziału środków na politykę spójności w latach 2014-2020 (stenogram).
29 sierpnia 2013 Sejm wysłuchał informacji i przeprowadził debatę o udziale Rzeczypospolitej Polskiej w pracach Unii Europejskiej w okresie styczeń-czerwiec 2013, w okresie prezydencji irlandzkiej (stenogram, pkt 23). Projekt uchwały został odesłany do Komisji do Spraw Unii Europejskiej. |
|
|
|
|
|
DOKUMENTY UE W SEJMIE |
|
|
|
|
|
W lipcu i sierpniu 2013 Komisja do Spraw Unii Europejskiej (SUE) zebrała się na 15 posiedzeniach: nr 169-183. W trakcie tych posiedzeń:
SUE
- rozpatrzyła 172 dokumenty UE,
- przyjęła 4 opinie dotyczące dokumentów UE (nr 39, 40, 41 i 43), w tym jedną w sprawie pomocniczości (nr 40),
- rozpatrzyła informację na temat przyczyn rozbieżności pomiędzy stanowiskiem Rzeczypospolitej Polskiej a opinią SUE w sprawie niezgodności COM(2012) 614 z zasadą pomocniczości (pos. nr 170),
- wysłuchała informacji na temat stanu prac nad nowelizacją projektu dyrektywy PE i Rady w sprawie egzekwowania dyrektywy 96/71/WE dotyczącej delegowania pracowników w ramach świadczenia usług (COM(2012) 131), przedstawionej przez Danutę Jazłowiecką, posłankę do PE (pos. nr 172),
- wysłuchała informacji na temat współpracy międzyparlamentarnej wynikającej z członkostwa Polski w Unii Europejskiej, przedstawionej przez pos. Andrzeja Gałażewskiego oraz Danutę Jazłowiecką, posłankę do PE (pos. nr 177),
- pozytywnie zaopiniowała kandydaturę Macieja Szpunara na stanowisko rzecznika generalnego Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (opinia nr 42, pos. nr 179),
- rozpatrzyła informację o udziale Rzeczypospolitej Polskiej w pracach Unii Europejskiej w okresie styczeń-czerwiec 2013, podczas przewodnictwa Irlandii w Radzie Unii Europejskiej (druk nr 1624), i przyjęła projekt uchwały w tej sprawie (pos. nr 182),
- rozpatrzyła i pozytywnie zaopiniowała dla Komisji Finansów Publicznych rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy budżetowej na rok 2013 w zakresie właściwości SUE (opinia nr 44, pos. nr 183),
SUE wspólnie z Komisją Finansów Publicznych (pos. nr 178)
- wysłuchała informacji na temat prac nad unią bankową, przedstawionej przez Jacka Dominika, podsekretarza stanu w MF,
SUE wspólnie z Komisją Spraw Zagranicznych (pos. nr 180):
- spotkała się z Ambasadorem Irlandii Eugenem Hutchinsonem i odbyła dyskusję na temat bilansu prezydencji irlandzkiej w Radzie UE,
- spotkała się z Ambasador Republiki Litewskiej Loretą Zakareviciene i odbyła dyskusję na temat programu prezydencji litewskiej w Radzie UE.
KONTROLA ZASADY POMOCNICZOŚCI
COM(2013) 296 – termin badania pomocniczości upłynął 30.07.2013
Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego ramy w zakresie dostępu do rynku usług portowych oraz przejrzystości finansowej portów
Komisja do Spraw UE:
- 5.07.2013, pos. 169 - opinia nr 40 w sprawie niezgodności dokumentu z zasadą pomocniczości,
- 11.07.2013, pos. 173 - komisyjny projekt uchwały zawierającej uzasadnioną opinię (druk nr 1567),
- 23.07.2013, pos. 174 - pierwsze czytanie komisyjnego projektu uchwały zawierającej uzasadnioną opinię,
Sejm:
- 26.07.2013, pos. 46 - przyjęcie uchwały zawierającej uzasadnioną opinię o niezgodności projektu z zasadą pomocniczości (tekst uchwały),
- 29.07.2013 - przesłanie uchwały do przewodniczącego Komisji Europejskiej, Rady i Parlamentu Europejskiego.
WSZYSTKIE UZASADNIONE OPINIE PRZYJĘTE PRZEZ SEJM (TABELA)
W lipcu i sierpniu 2013 w bazach Europejskie Dokumenty Legislacyjne w Sejmie (EDL-S) i IPEX opublikowano informacje i dokumenty dotyczące posiedzeń SUE nr 169-171, 173-176, 179 i 181-183, dostarczone przez sekretariat komisji.
|
|
|
|
|
|
Z PRAC KOMISJI SEJMOWYCH |
|
|
|
|
|
|
WYKONYWANIE PRAWA UE - BAZA UST |
|
|
|
|
|
W lipcu i sierpniu 2013
-
skierowano do I czytania następujące projekty ustaw wykonujących prawo Unii Europejskiej [druk nr]:
- Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym [1627],
- Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych [1589],
- Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo farmaceutyczne oraz niektórych innych ustaw [1588],
- Rządowy projekt ustawy o cudzoziemcach [1526],
- Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o dokumentach paszportowych [1510].
-
uchwalono następujące ustawy wykonujące prawo UE [druk nr]:
- Ustawa z dnia 30 sierpnia 2013 r. o zmianie ustawy - Prawo geologiczne i górnicze oraz niektórych innych ustaw [1493],
- Ustawa z dnia 30 sierpnia 2013 r. o zmianie ustawy o transporcie kolejowym [1407],
- Ustawa z dnia 30 sierpnia 2013 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz ustawy o kontroli skarbowej [1405],
- Ustawa z dnia 26 lipca 2013 r. o zmianie ustawy o dokumentach paszportowych [1510],
- Ustawa z dnia 26 lipca 2013 r. o zmianie ustawy – Kodeks pracy [909],
- Ustawa z dnia 12 lipca 2013 r. o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym [1046],
- Ustawa z dnia 12 lipca 2013 r. o zmianie ustawy o usługach płatniczych oraz niektórych innych ustaw [1290].
-
opublikowano następujące ustawy wykonujące prawo Unii Europejskiej [druk nr]:
- Ustawa z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustawy – Kodeks postępowania cywilnego [1272],
- Ustawa z dnia 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi [815].
|
|
|
|
|
|
BADANIE POMOCNICZOŚCI W PARLAMENTACH NARODOWYCH |
|
|
|
|
|
|
WSPÓŁPRACA MIĘDZYPARLAMENTARNA |
|
|
|
|
|
|
NAJNOWSZE PUBLIKACJE |
|
|
|
|
|
SPRAWY BIEŻĄCE - KOMENTARZE
Lista artykułów z prasy specjalistycznej dotyczących aktualnych kwestii polityczno-gospodarczych w Unii Europejskiej dostępnych on-line (dostęp 02.09.2013)
- Bertoncini Y., Kreilinger V.: Beyond the Troika: which divides and faces for the EU?, Notre Europe, "Tribune", 29.07.2013.
- Downing E.: CAP Reform 2014-2020: Reaching Agreement, House of Commons, "Commons Library Standard Note", 14.08.2013.
- Dudzińska K., Gostyńska A.: Prezydencja Litwy w Radzie UE: wzrost znaczenia współpracy regionalnej, „Biuletyn PISM" nr 69 (1045), 01.07.2013.
- Formuszewicz R., Stormowska M.: Wybory do Parlamentu Europejskiego w 2014 r.: czy obywatele Unii Europejskiej się od niej odwrócą?, „Biuletyn PISM" nr 77 (1053), 25.07.2013.
- Gostyńska A., Stormowska M.: Komisja Europejska w zarządzaniu gospodarczym UE: w poszukiwaniu kapitału politycznego, „Biuletyn PISM" nr 76 (1052), 23.07.2013.
- Gros D.: Has austerity failed in Europe?, "CEPS Commentary", 16.08.2013.
- Kaca E., Zubel K.: Francja i Polska: perspektywy współpracy w polityce sąsiedztwa UE, „Biuletyn PISM" nr 72 (1048), 04.07.2013.
- Lazarowicz A., Pascouau Y.: The Stockholm programme: what's next?, European Policy Centre, "Information Paper", 22.07.2013.
- Linnenkamp H., Mölling C.: A Doable Agenda for the European Defence Council 2013, Three Proposals, "SWP Comments" 2013/C 28, August 2013.
- Mayer T.: A Copernican turn in Banking Union urgently needed, "CEPS Policy Brief", 16.07.2013.
- Mortensen J.: The EU's Economic Policy Architecture after Ratification of the Fiscal Stability Treaty, "CEPS Commentary", 30.08.2013.
- Piedrafita S.: Elections to the European Parliament and the trouble with vox populi, "EPIN Commentary" no. 12/22, August 2013.
- Piedrafita S.: Ireland gets the new Trio Presidency off to a propitious start, "CEPS Commentary", 28.08. 2013.
- Poptcheva E.: Electoral thresholds in European elections. Developments in Germany, Library of the European Parliament, "Library Briefing", 25.07.2013.
- Rosselli C.: EU External Action: Time for a Strategic Rebound, Notre Europe, "Synthesis" , 01.07.2013.
- Rosselli C.: Looking for an ambitious European Migration strategy, Notre Europe, "Synthesis", 29.08.2013.
- Rostowska M.: Ripping into TTIP? Debates Surrounding the Upcoming EU–U.S. Negotiations, "PISM Policy Paper" no. 19 (67), 09.07.2013.
- Šešelgyte M: The First Leadership Test: What to Expect from the Lithuanian Presidency of the EU, Swedish Institute for European Policy Studies, "European Policy Analysis" iss. 2013:13.
- Sobják A.: Is Moldova Tired of Being the Success Story of the Eastern Partnership?, "PISM Policy Paper" no. 20 (68), 15.07.2013.
- Sobják A.: Wnioski z polskiej prezydencji w Grupie Wyszehradzkiej, „Biuletyn PISM" nr 70 (1046), 02.07.2013.
- Szpala M.: Chorwacja – nowy członek UE, "INFOS Zagadnienia społeczno-gospodarcze" nr 13(150), 11.07.2013.
***
PROBLEMATYKA USTROJOWA UE
Wybrane artykuły i opracowania (dostępne w Bibliotece Sejmowej lub on-line, dostęp 02.09.2013)
- Barcz J.: Środki międzyrządowe konsolidujące strefę euro (w świetle wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE w sprawie Pringle), „Państwo i Prawo" nr 8/2013, s. 3.
- Bertoncini Y.: Eurozone and democracy(ies): a misleading debate, Notre Europe, "Policy paper" no. 94, 18.07.2013.
- Broberg M., Fenger N.: Variations in Member States' Preliminary References to the Court of Justice—Are Structural Factors (Part of) the Explanation?, "European Law Journal" vol. 19, iss. 4, July 2013, s. 488–501.
- Cisotta R.: What Role for the European Commission in the New Governance of the Economic and Monetary Union?, "IAI Working Papers" 13/24 – July 2013.
- Crum B.: Saving the Euro at the Cost of Democracy?, "JCMS: Journal of Common Market Studies" vol. 51, iss. 4, July 2013, s. 614–630.
- Häge F.: Coalition Building and Consensus in the Council of the European Union, "British Journal of Political Science" vol. 43, iss. 03, July 2013, s. 481-504.
- Hinarejos A.: The Court of Justice of The EU and the legality of the European Stability Mechanism, "The Cambridge Law Journal" vol. 72, iss. 02, July 2013, s. 237–240.
- Horsley T.: Reflections on the role of the Court of Justice as the "motor" of European integration: Legal limits to judicial lawmaking, "Common Market Law Review" iss. 4, (2013) 50, s. 931–964.
- Kochenov D.: The Right to Have What Rights? EU Citizenship in Need of Clarification, "European Law Journal" vol. 19, iss. 4, July 2013, s. 502–516.
- Kostanyan H., Vandecasteele B.: The EuroNest Parliamentary Assembly: The European Parliament as a Socializer of its Counterparts in the EU's Eastern Neighbourhood?, "EU Diplomacy Papers", 5/2013 (August 2013).
- Leino-Sandberg P., Salminen J.: Should the Economic and Monetary Union Be Democratic After All? Some Reflections on the Current Crisis, "German Law Journal" vol. 14, no. 07, s. 844-868.
- Mitrus L.: Prawa społeczne w Karcie Praw Podstawowych Unii Europejskiej, „Państwo i Prawo" nr 7/2013, s. 16.
- Oršolić Dalessio T.: The Social Dimension of EU Citizenship – A Castle in the Air or Construction Gone Wrong?, "German Law Journal" vol. 14, no. 7 (2013), s. 869-888.
- Semmelmann C.: General Principles in EU Law between a Compensatory Role and an Intrinsic Value, "European Law Journal" vol. 19, iss. 4, July 2013, s. 457–487.
-
The 'Lisbonisation' of the European Parliament - Assessing Progress, Shortcomings and Challenges for Democratic Accountability in the Area of Freedom, Security and Justice, European Parliament - Directorate General for Internal Policies, 09.07.2013.
-
Tools for Ensuring Implementation and Application of EU Law and Evaluation of Their Effectiveness, European Parliament - Directorate General for Internal Policies, 15.07.2013.
- Tosza S.: Projekt modelowych reguł postępowania karnego dla Prokuratury Europejskiej, „Państwo i Prawo" nr 8/2013, s. 77.
- Van den Sanden T.: EU External Relations Law and Policy in the Post-Lisbon Era, "Common Market Law Review" iss. 4, (2013) 50, s. 1173–1175.
***
Z nabytków Biblioteki Sejmowej
J. Helios, W. Jedlecka, ZASADY STOSOWANIA PRAWA UNII EUROPEJSKIEJ, Toruń 2013.
Celem opracowania jest analiza katalogu zasad, które gwarantują jednolite stosowanie prawa UE we wszystkich państwach członkowskich. Są one zaliczane do źródeł unijnego prawa, jednakże brak traktatowego katalogu tych zasad oraz ich legalnej definicji powoduje trudności interpretacyjne. W rozdziale pierwszym autorki omawiają rozumienie zasad prawa w teorii prawa, odwołując się m.in. do koncepcji Ronalda Dworkina i Roberta Alexy’ego. W kolejnych rozdziałach poddają analizie pojmowanie i funkcje zasad prawa (np. interpretacyjna, kreacyjna, korygująca) oraz ich ujęcie w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości UE, będącego nie tylko sądem stosującym, lecz także tworzącym prawo (precedensy prawotwórcze). Następnie autorki omawiają poszczególne zasady prawa UE, bądź to wywodzące się z samych traktatów, bądź z orzecznictwa TSUE, w tym zasady proceduralne, zasadę pierwszeństwa prawa UE, autonomii prawa UE, jego skutku bezpośredniego i bezpośredniego stosowania, a także zasady kompetencji powierzonych, pomocniczości oraz solidarności.
Autorki podkreślają, że struktura unijnego prawa i jego specyficzny charakter sprawiają, że niezbędne staje się wkomponowanie zasad prawa w system źródeł prawa UE. Zwracają uwagę, że pomimo braku katalogu czy definicji takich zasad, odgrywają one istotną rolę w wykładni prawa europejskiego i umożliwiają wypełnianie luk istniejących w porządku prawnym UE.
***
LE PARLAMENT EUROPÉEN APRÈS L’ENTREE EN VIGUEUR DU TRAITÉ DE LISBONNE (red. J. Auvret-Finck), Bruxelles 2013.
W książce przeanalizowano uprawnienia Parlamentu Europejskiego po wejściu w życie Traktatu z Lizbony, odnosząc się do czterech głównych obszarów. Po pierwsze, omówiono pozycję PE w ramach stosunków międzyinstytucjonalnych, w tym możliwość kontroli przez PE aktów delegowanych oraz jego prerogatywy w procedurze budżetowej. Po drugie, w obszarze stosunków zewnętrznych poddano analizie rolę PE w procedurze zawierania umów międzynarodowych oraz w odniesieniu do demokratycznej kontroli WPZiB/WPBiO. Po trzecie, omówiono relacje PE z obywatelami UE, w tym w kontekście inicjatywy obywatelskiej, lobbingu i reformy systemu wyborczego. W ostatniej części odniesiono się natomiast do stosunków PE z parlamentami narodowymi, prezentując m.in. główne gremia współpracy międzyparlamentarnej, np. KPPUE czy COSAC, platformy wymiany informacji, takie jak IPEX i ECPRD, oraz omawiając wdrożenie procedury kontroli poszanowania zasady pomocniczości w parlamentach francuskim i polskim.
Autorzy zwracają uwagę, że Traktat z Lizbony umocnił pozycję PE w ramach procedury ustawodawczej oraz zawierania umów międzynarodowych, jak również międzyinstytucjonalnych, nie wzmacniając przy tym jego legitymizacji. Podkreślają zatem, że największe wyzwania stoją przez PE właśnie w obszarze legitymizacji UE i relacji z jej obywatelami.
***
Szymańska J.: ROLA WYSPECJALIZOWANYCH AGENCJI UNII EUROPEJSKIEJ W OBSZARZE SPRAW WEWNĘTRZNYCH I WYMIARU SPRAWIEDLIWOŚCI, Warszawa 2013
Współpraca w obszarze spraw wewnętrznych i wymiaru sprawiedliwości, zainaugurowana w połowie lat 70. XX w. podlega dziś istotnym przeobrażeniom. Konieczność zwalczania negatywnych zjawisk takich jak przestępczość czy terroryzm, a jednocześnie przyzwolenie państw i instytucji UE na delegowanie uprawnień w tym obszarze, doprowadziły do wzrostu liczby i znaczenia unijnych agencji.
Autorka analizuje genezę, kompetencje, struktury organizacyjne, finansowanie, działalność oraz miejsce i rolę agencji w budowaniu systemu bezpieczeństwa wewnętrznego UE. Omawia także współpracę międzyagencyjną oraz współpracę agencji z instytucjami UE. Prezentuje kolejno agencje w obszarach: współpracy policyjnej i narkotykowej, wymiaru sprawiedliwości i praw podstawowych oraz ochrony granic zewnętrznych i kwestii imigracyjno-azylowych. Przedstawia wskaźniki przemawiające za tezą o rosnącej roli agencji: rozrost kompetencji formalnych agencji i szersze wykorzystanie tych kompetencji w praktyce, wzrost jakości ich usług, wydajności w wydatkowaniu środków, rozwój struktur wyspecjalizowanych.
Na zakończenie autorka omawia 3 potencjalne scenariusze rozwoju agencji w obszarze spraw wewnętrznych i wymiaru sprawiedliwości, sygnalizując jednocześnie pożądane kierunki dalszych badań (problem rozliczalności wyspecjalizowanych struktur, skutecznego zarządzania agencjami, przejrzystości i efektywności ich działań).
|
|
|
|
|
|
|
|