|
|
|
|
|
EUROPEJSKIE DEBATY SEJMU |
|
|
|
|
|
27 września 2013 Sejm przyjął informację o udziale Rzeczypospolitej Polskiej w pracach Unii Europejskiej w okresie styczeń-czerwiec 2013 r. (przewodnictwo Irlandii w Radzie Unii Europejskiej) - uchwała Sejmu
|
|
|
|
|
|
DOKUMENTY UE W SEJMIE |
|
|
|
|
|
We wrześniu 2013 Komisja do Spraw Unii Europejskiej (SUE) zebrała się na 7 posiedzeniach: 184-190. W trakcie tych posiedzeń komisja:
- rozpatrzyła 50 dokumentów UE,
- przyjęła jedną opinię dotyczącą dokumentu UE (opinia nr 45),
- wysłuchała informacji na temat bieżącej sytuacji w państwach Bliskiego Wschodu (w szczególności w Egipcie i Syrii) oraz stanowisk Unii Europejskiej i Polski w odniesieniu do aktualnych wydarzeń, przedstawionej przez podsekretarza stanu w MSZ Bugusława Winida (pos. nr 187),
- rozpatrzyła poprawki zgłoszone w drugim czytaniu do komisyjnego projektu uchwały w sprawie udziału Rzeczypospolitej Polskiej w pracach UE w okresie styczeń-czerwiec 2013 (druk nr 1652, pos. nr 188).
***
We wrześniu 2013 w bazach EDL-S (Europejskie Dokumenty Legisjacyjne Sejmie) i IPEX opublikowano informacje i dokumenty dotyczące posiedzeń SUE nr 184-186 i 188-190, dostarczone przez sekretariat komisji.
|
|
|
|
|
|
Z PRAC KOMISJI SEJMOWYCH |
|
|
|
|
|
Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi
-
11.09.2013, rozpatrzyła informację Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (MRiRW) o kierunkach rozwoju produkcji zwierzęcej w Polsce w ramach WPR (pos. nr 135);
-
12.09.2013, rozpatrzyła Informację NIK o kontrolach przeprowadzonych w Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w zakresie perspektywy finansowej 2007-2013 (pos. nr 136);
-
25.09.2013, rozpatrzyła informację MRiRW o stanie prac nad wdrożeniem rozwiązań dotyczących doradztwa rolniczego zawartych w pakiecie legislacyjnym WPR na lata 2014-2020 (pos. nr 140);
-
26.09.2013, odrzuciła wnioski o odrzucenie informacji MRIRW o stanie prac nad wdrożeniem rozwiązań dotyczących doradztwa rolniczego, zawartych w pakiecie legislacyjnym WPR (pos. nr 141);
Komisja Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej
-
11.09.2013, rozpatrzyła informację na temat postępu w realizacji programów krajowych i regionalnych w ramach perspektywy finansowej 2007-2013 (stan na 30 kwietnia 2013) (pos. nr 177);
-
16.09.2013, na posiedzeniu wyjazdowym w Katowicach wysłuchała informacji na temat wykorzystania dotacji z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego 2007-2013 przez sektor małych i średnich przedsiębiorstw (pos. nr 185);
-
26.09.2013, rozpatrzyła Informację NIK o wynikach kontroli upraszczania zasad wdrażania funduszy strukturalnych (pos. nr 189);
Komisja Polityki Społecznej i Rodziny
-
12.09.2013, zaopiniowała dla Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o wdrożeniu niektórych przepisów UE w zakresie równego traktowania oraz niektórych innych ustaw (druk nr 1051) (pos. nr 118);
Komisja do Spraw Kontroli Państwowej
-
26.09.2013, rozpatrzyła informację NIK o wynikach kontroli koordynacji i realizacji działań z zakresu infrastruktury komunalnej finansowanej ze środków UE na WPR i z funduszy strukturalnych (pos. nr 84).
|
|
|
|
|
|
WYKONYWANIE PRAWA UE - BAZA UST |
|
|
|
|
|
|
BADANIE POMOCNICZOŚCI W PARLAMENTACH NARODOWYCH |
|
|
|
|
|
|
WSPÓŁPRACA MIĘDZYPARLAMENTARNA |
|
|
|
|
|
26-27 września 2013, Wilno, Zjednoczeni w różnorodności, polityczne i społeczne aspekty rozwoju języków i kultur w UE, spotkanie przewodniczących komisji ds. edukacji, nauki i kultury oraz komisji ds. rozwoju społeczeństwa informacyjnego - Automatyczne tłumaczenie języków europejskich: problemy, wyzwania, perspektywy, - Digitalizacja języka jako część dziedzictwa kulturowego.
25 września 2013, Bruksela, Wdrożenie ram strategicznych i planu działania UE dotyczących praw człowieka i demokracji, spotkanie zorganizowane przez Komisję Spraw Zagranicznych i Podkomisję Praw Człowieka PE - Ramy strategiczne i plan działania UE dotyczące praw człowieka i demokracji, - Wewnętrzna / zewnętrzna spójność polityk UE dotyczących praw człowieka.
17 września 2013, Bruksela, Semestr europejski na rzecz koordynacji polityki gospodarczej: implementacja priorytetów na 2013 rok, spotkanie zorganizowane przez Komisję Gospodarczą i Monetarną PE
8-10 września 2013, Gdańsk, Spotkanie komisji do spraw europejskich parlamentów państw Grupy Wyszehradzkiej - Mocne i słabe strony Partnerstwa Wschodniego w przeddzień szczytu w Wilnie, - Polityka regionalna w kontekście wieloletnich ram finansowych 2014-2020, - Strefa wolnego handlu UE-USA (TTIP). Skutki gospodarcze, finansowe, społeczne, - Jak wykorzystać wybory do Parlamentu Europejskiego aby przybliżyć UE obywatelom?
4-6 września 2013, Wilno, Międzyparlamentarna Konferencja ds. Wspólnej Polityki Zagranicznej i Bezpieczeństwa oraz Wspólnej Polityki Bezpieczeństwa i Obrony (WPZiB/WPBiO) - Promowanie demokracji w szerszej Europie: pomysły i instrumenty, - Zbliżająca się grudniowa Rada Europejska: litewskie priorytety, - Priorytety i strategie UE w zakresie WPZiB/WPBiO, - Przyszłość współpracy UE-NATO, - Sesja warsztatowa: Partnerstwo Wschodnie i jego strategiczne znaczenie dla UE, - Sesja warsztatowa: Możliwości UE, a jej ambicje: grudniowa Rada Europejska, - Prezentacja propozycji komisji ad hoc, - Sprawozdania z sesji warsztatowych i przyjęcie konkluzji.
|
|
|
|
|
|
NAJNOWSZE PUBLIKACJE |
|
|
|
|
|
PUBLIKACJE OIDE
Dokumenty Sejmu w bazach IPEX, Komisji Europejskiej i Parlamentu Europejskiego, Informacja OIDE nr 02/2013, 17.09.2013
Celem publikacji jest prezentacja informacji o dokumentach Sejmu powstających w wyniku realizacji jego funkcji kontrolnej wobec procesu legislacyjnego UE w sejmowej bazie EDL-S oraz europejskich bazach IPEX, Komisji Europejskiej i Parlamentu Europejskiego. Przedstawiono podstawowe dane, ze szczególnym uwzględnieniem bazy EDL-S, w której rekordem jest cały przebieg rozpatrywania dokumentu UE w Sejmie, stanowiącej podstawę dla międzyparlamentarnej bazy IPEX. Omówiono wady i zalety poszczególnych baz oraz metody i wyniki wyszukiwań.
***
SPRAWY BIEŻĄCE - KOMENTARZE
Lista artykułów z prasy specjalistycznej dotyczących aktualnych kwestii polityczno-gospodarczych w Unii Europejskiej dostępnych on-line (dostęp 07.10.2013)
- Andor L.: Developing the social dimension of a deep and genuine Economic and Monetary Union, European Policy Centre, „Policy Brief", 13.09.2013.
- Bailes A., Thorhallsson B.: Iceland and Europe: Drifting further apart?, The Finnish Institute of International Affairs, „Briefing Paper" 139 (2013), 26.09.2013.
- Buras P.: The EU's silent revolution, ECFR, „Policy Brief", 04.09.2013.
- Darvas Z., Vihriälä E.: Does the European Semester deliver the right policy advice?, Bruegel, „Policy Contribution" iss. 2013/12, September 2013.
- Emerson M., Kostanyan H.: Putin's grand design to destroy the EU's Eastern Partnership and replace it with a disastrous neighbourhood policy of his own, CEPS, „Commentary", 17.09.2013.
- Emmanouilidis J., Stratulat C.: The European Parliament elections 2014 - Watershed or, again, washed out?, European Policy Centre, „Discussion Paper", 09.09.2013.
- Ferraro F.: Implementing the EU Internal Security Strategy, Library of the European Parliament, „Library Briefing", 05.09.2013.
- Fiott D.: More Competitive, More Efficient? The 2013 European Commission Defence Communication, „Security Policy Brief" 49, September 2013.
- Frontini A.: Advancing a multi-level system of European commercial diplomacy: is there a role for the EU?, European Policy Centre, „Policy Brief", 18.09.2013.
- Kaca E., Dudzińska K., Zubel K.: A Competitive Two-speed Policy: The Eastern Partnership beyond 2013, „PISM Policy Paper" no 27 (75).
- Lannoo K.: Banking Union in sight five years on, CEPS, „Commentary", 13.09.2013.
- Szczepański M.: Updating the EU Customs Code, Library of the European Parliament, „Library Briefing", 05.09.2013.
- Tiilikainen T.: Three Options for the EU: Assessing the EU's powers in a true economic and political union, The Finnish Institute of International Affairs, „Briefing Paper" 136 (2013), 18.09.2013.
- Verhelst S.: What if the Next Financial Crisis Hits the Banking Union? A Call for an "If All Else Fails" Clause, „European Policy Brief" 16, September 2013.
***
PROBLEMATYKA USTROJOWA UE
Wybrane artykuły i opracowania (dostępne w Bibliotece Sejmowej lub on-line, dostęp 07.10.2013)
- Barcz J., Kranz J.: Powierzenie kompetencji na rzecz Unii Europejskiej a Traktat o Europejskim Mechanizmie Stabilności i Traktat o unii fiskalnej. Uwagi w świetle orzecznictwa Federalnego Trybunału Konstytucyjnego i wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE w sprawie C-370/12, "Przegląd Sejmowy" nr 4/2013, s. 23.
- Bousta R.: Who Said There is a 'Right to Good Administration'? A Critical Analysis of Article 41 of the Charter of Fundamental Rights of the European Union, „European Public Law" (2013) 19, iss. 3, s. 481.
- Cantore C., Martinico G.: Asymmetry or Dis-integration? A Few Considerations on the New 'Treaty on Stability, Coordination and Governance in the Economic and Monetary Union', „European Public Law" (2013) 19, iss. 3, s. 463.
- Chelotti N.: Analysing the Links between National Capitals and Brussels in EU Foreign Policy, „West European Politics" 2013, vol. 36, no. 5, s. 1052.
- Craig P.: „Pringle" and Use of EU Institutions outside the EU Legal Framework: Foundations, Procedure and Substance, „European Constitutional Law Review" vol. 9, iss. 02, September 2013, s. 263.
- Craig P.: A General Law on Administrative Procedure, Legislative Competence and Judicial Competence, „European Public Law" (2013) 19, iss. 3, s. 503.
- Dawson M., de Witte F.: Constitutional Balance in the EU after the Euro-Crisis, „The Modern Law Review" vol. 76, iss. 5, September 2013, s. 817.
- Fabbrini F.: Enhanced Cooperation under Scrutiny: Revisiting the Law and Practice of Multi-Speed Integration in Light of the First Involvement of the EU Judiciary, „Legal Issues of Economic Integration" (2013) 40, iss. 3, s. 197.
- Fabbrini S.: Intergovernmentalism and Its Limits: Assessing the European Union's Answer to the Euro Crisis, „Comparative Political Studies" 46 (9), September 2013, s.1003.
- Fernandes S., Maslauskaite K.: A social dimension for the EMU: why and how?, Notre Europe, „Policy paper", 18.09.2013.
- Gehring T., Oberthür S., Mühleck M.: European Union Actorness in International Institutions: Why the EU is Recognized as an Actor in Some International Institutions, but Not in Others, „Journal of Common Market Studies" " vol. 51, iss. 5, September 2013, s. 849.
- Grzelak A., Ostropolski T., Rakowski P.: Uwarunkowania prawne i konsekwencje wyłączenia Zjednoczonego Królestwa ze współpracy w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości (opt-out), „Europejski Przegląd Sądowy" nr 9/2013, s. 11.
- Hix S.: Why the 2014 European Elections Matter: Ten Key Votes in the 2009–2013 European Parliament, Swedish Institute for European Policy Studies (SIEPS), „European Policy Analysis", iss. 2013:15.
- Lamond A.: The Eurozone's Path to a Federalist Future, The Federal Trust, September 2013.
- Reh C., Héritier A., Bressanelli E., Koop C.: The Informal Politics of Legislation: Explaining Secluded Decision Making in the European Union, „Comparative Political Studies" 46 (9), September 2013, s. 1112.
- Vogiatzis N.: Exploring the European Council's Legal Accountability: Court of Justice and European Ombudsman, „German Law Journal" vol. 14, no. 09.
***
Z nabytków Biblioteki Sejmowej
PRACTICES OF INTER-PARLIAMENTARY COORDINATION IN INTERNATIONAL POLITICS: THE EUROPEAN UNION AND BEYOND, ed. by B. Crum, J.E. Fossum, Colchester 2012
Wychodząc z założenia, że parlamenty są głównymi przegranymi procesu internacjonalizacji, który uprzywilejowuje egzekutywę i ekspertów, autorzy postanowili zbadać, w jaki sposób parlamentarzyści starają się nadążać za międzynarodowymi procesami decyzyjnymi. Analizują metody koordynowania działań parlamentarnych, płynące z tego korzyści oraz skutki, jakie to wywiera w zakresie wzmocnienia pozycji parlamentarzystów i parlamentów. Przedstawiają także szersze implikacje tych zjawisk dla demokracji parlamentarnej w warunkach internacjonalizacji, fragmentacji władzy politycznej oraz upowszechniania się wielopoziomowego zarządzania.
Zagadnienie udziału parlamentarzystów w nowych formach międzyparlamentarnej koordynacji skłania autorów do rozpatrzenia takich kwestii jak kontrola zaangażowania własnych rządów w sprawy UE, czy rozwiązania instytucjonalne, np. COSAC, baza IPEX, mechanizm wczesnego ostrzegania. Nie uważają oni, by koordynacja międzyparlamentarna stanowiła panaceum na wszystkie bolączki i mogła w efekcie przynieść zrównoważoną demokrację. Poddają rosnący „trend" takiej koordynacji wszechstronnej analizie, zarówno z punktu widzenia rozwiązań praktycznych czy formalno-instytucjonalnych, jak i z perspektywy teoretycznych zagadnień demokratycznej reprezentacji, odpowiedzialności i legitymizacji. Pytanie o wartość dodaną koordynacji działań parlamentów narodowych dla legitymizacji procesu integracji europejskiej pozostawiają otwarte.
***
Tomaszewski K.: UNIA EUROPEJSKA. W POSZUKIWANIU SKUTECZNEGO MECHANIZMU ZARZĄDZANIA. ANALIZA KRYTYCZNA MODELU TEORETYCZNEGO MULTI-LEVEL GOVERNANCE, Toruń 2013
Autor analizuje w książce mechanizmy zarządzania (ang. governance) w Unii Europejskiej, rozumianego jako szczególna metoda rządzenia (governing). Złożona struktura polityczna, gospodarcza i społeczna Unii wymaga odpowiedniej metody – multi-level governance, czyli zarządzania wielopoziomowego, które umożliwia współdziałanie władzy na poziomie ponadnarodowym, narodowym oraz subnarodowym (regionalnym i lokalnym).
Autor dokonuje szczegółowej analizy koncepcji zarządzania wielopoziomowego i prezentuje, w jaki sposób jest ono wykorzystywane w praktyce. Zastanawia się, czy zarządzanie wielopoziomowe może zapewnić Unii Europejskiej „dobre" zarządzanie i wskazuje mechanizmy, które mogą ułatwić osiągnięcie tego celu (polityczne: planowanie strategiczne, konsultacje społeczne, sieciowość; prawnoadministracyjne: otwarta metoda koordynacji, pomocniczość, koordynacja polityki europejskiej, wspólnotowa metoda stanowienia prawa, oraz ekonomiczne: monitorowanie, kontrola).
K. Tomaszewski dowodzi, że zastosowanie koncepcji zarządzania wielopoziomowego pozwala na efektywne realizowanie priorytetów unijnych oraz wzmacnia demokratyczny wymiar funkcjonowania UE poprzez umożliwienie obywatelom oddziaływania na kształt procesów decyzyjnych.
|
|
|
|
|
|
|
|