|
NA STRONIE OIDE
Z działu Tematy prawne i ustrojowe
Wspólna polityka rolna po 2013 roku
16 grudnia 2013 Rada UE przyjęła cztery rozporządzenia dotyczące polityki rolnej UE na lata 2015-2020 oraz rozporządzenie ustalające zasady przejściowe na 2014 rok. Decyzja Rady kończy prace legislacyjne nad kształtem wspólnej polityki rolnej po 2013, które zostały zainicjowane przez KE 12 października 2011.
Wieloletnie ramy finansowe na lata 2014-2020
2 grudnia 2013 Rada UE przyjęła rozporządzenie w sprawie WRF na lata 2014-2020 oraz zatwierdziła porozumienie międzyinstytucjonalne pomiędzy PE, Radą i KE w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami. Decyzja Rady oznacza koniec trwających dwa i pół roku negocjacji.
***
SPRAWY BIEŻĄCE - KOMENTARZE
Lista artykułów z prasy specjalistycznej dotyczących aktualnych kwestii polityczno-gospodarczych w Unii Europejskiej dostępnych on-line (dostęp 8.01.2014)
- Berger C., Ondarza N.: The Next High Representative and the EEAS. Reforming the EU Foreign Policy Structures, Stiftung Wissenschaft und Politik, „SWP Comment" 2013/C 40, December 2013.
- Biscop S., Coelmont J.: Defence: The European Council Matters, Egmont - Royal Institute for International Relations, „Security Policy Brief" nr 51, December 2013.
- Blockmans S., Kostanyan H.: A post-mortem of the Vilnius Summit: Not yet a 'Thessaloniki moment' for the Eastern Partnership, Centre for European Policy Studies, „Commentary", 03.12.2013.
- Bond I.: Fail to plan, plan to fail: European security and defence, Centre for European Reform, „CER Bulletin" iss. 93, December 2013/January 2014.
- Boonstra J., Jarábik B., Pishchikova K. i inn.: The EaP after Vilnius: stay the course and engage the people, Fride, „Policy Brief" nr 169, 02.12.2013.
- Cîrlig C.: EU financial instruments for external action, European Parliamentary Research Service, „Briefing", 05.12.2013.
- Cîrlig C.: European defence cooperation. New impetus needed, European Parliamentary Research Service, „Briefing", 18.12.2013.
- D'Alfonso A.: European Globalisation Adjustment Fund 2014-20, European Parliamentary Research Service, „Briefing", 05.12.2013.
- Dufour N.: France's Intent at the December Defence Council: Opportunities for Poland, Polski Instytut Spraw Międzynarodowych, „Bulletin PISM" no 138 (591), 17.12.2013.
- Ferraro F.: Constitutional problems of multi-tier governance in the EU, European Parliamentary Research Service, „Briefing", 06.12.2013.
- Fouéré E.: The EU Special Representatives: A dying breed?, Centre for European Policy Studies, „Commentary", 13.12.2013.
- Frontini A.: Beyond the 'guns or butter' dilemma.The December European Council and the future of the European defence industry, European Policy Centre, „Commentary", 04.12.2013.
- Frontini A.: Will the December Summit provide a coup de théatre in European defence?, European Policy Centre, „Commentary", 17.12.2013.
- Gnesotto N.: Armed Europe, Notre Europe – Jacques Delors Institute, „Tribune", 09.12.2013.
- Gostyńska A., Parkes R.: The May 2014 Elections: Towards a Europe of Political Party Family Competition, Polski Instytut Spraw Międzynarodowych, „Bulletin PISM" no 137 (590), 16.12.2013.
- Gros D.: The Bank Resolution Compromise: Incomplete, but workable?, Centre for European Policy Studies, „Commentary", 19.12.2013.
- Gros D.: The SRM and the dream to resolve banks without public money, Centre for European Policy Studies, „Commentary", 19.12.2013.
- Merler S., Wolff G.: Ending uncertainty: recapitalisation under European Central Bank supervision, Bruegel, „Bruegel Policy Contribution" iss. 2012/18, 17.12.2013.
- Moshes A.: The EU's defeat in Vilnius: Can the Eastern Partnership be salvaged?, Finnish Institute of International Affairs, „FIIA Comment" 20 (2013), 02.12.2013.
- Szczepanik M.: The 2014 European Elections in Poland: Are we in for another uninspiring campaign?, European Policy Institutes Network, „EPIN Commentaries", 20.12.2013.
- Tokarski P.: Trudna droga do unii bankowej, Polski Instytut Spraw Międzynarodowych, „Biuletyn PISM" nr 135 (1111), 20.12.2013.
- Toporowski P.: Semestr Europejski: więcej dialogu, mniej dyktatu, Polski Instytut Spraw Międzynarodowych, „Biuletyn PISM" nr 129 (1105), 05.12.2013.
- Vanden Bosch X.: Contractual arrangements: the overlooked step towards a fiscal union, Egmont - Royal Institute for International Relations, „European Policy Brief" nr 18, December 2013.
- Vitorino A., Fabry E.: Europeans and the use of force, Notre Europe – Jacques Delors Institute, „Tribune", 16.12.2013.
- Vitorino A.: "Solidarity that unites" and "cooperation that strenghtens", Notre Europe – Jacques Delors Institute, „Tribune", 17.12.2013.
- Zamelek P.: The Future of the European Defence Industry after the December Summit: Ten Polish Priorities, Polski Instytut Spraw Międzynarodowych, „PISM Policy Paper" no 35 (83), December 2013.
- Żornaczuk T.: Czy Chorwacja ułatwi rozszerzenie UE na Bałkanach Zachodnich?, Polski Instytut Spraw Międzynarodowych, „Biuletyn PISM" nr 134 (1110), 19.12.2013.
***
PROBLEMATYKA USTROJOWA UE
Wybrane artykuły i opracowania (dostępne w Bibliotece Sejmowej lub on-line, dostęp 8.01.2014)
-
Adam S., Mena Parras F.J.: The European Stability Mechanism through the Legal Meanderings of Union's Constitutionalism: Comment on Pringle, „European Law Review" vol. 38, iss. 6 (2013).
- Adamski D.: Pakt Fiskalny a prawo europejskie i polska konstytucja, „Europejski Przegląd Sądowy" nr 12/2013, str. 10.
- Armstrong K.: The New Governance of EU Fiscal Discipline, „Jean Monnet Working Paper" 29/13.
- Beukers T.: The new ECB and its relationship with the eurozone Member States: Between central bank independence and central bank intervention, „Common Market Law Review" vol. 50 (2013), iss. 6, s. 1579.
- Faleg G.: The Governance Gap in European Security and Defence, Centre for European Policy Studies., „Policy Brief", 17.12.2013.
- Grevi G., Keohane D., Lee B. i inn.: Empowering Europe's Future: Governance, Power and Options for the EU in a Changing World, Chatham House/FRIDE, „Report", December 2013.
- Haukeland Fredriksen H.: State Liability in EU and EEA Law: The Same or Different?, „European Law Review" vol. 38, iss. 6 (2013).
- Hinarejos A.: Fiscal federalism in the European Union: Evolution and future choices for EMU, „Common Market Law Review" vol. 50 (2013), iss. 6, s. 1621.
- Komárek J.: The Place of Constitutional Courts in the EU, „European Constitutional Law Review" vol. 9, iss. 03, December 2013, s. 420.
- Mills C.: The EU's Common Security and Defence Policy: A Fresh Impetus?, House of Commons Library, „Standard Note", 10.12.2013.
- Pascouau Y.: The Schengen Governance Package: The subtle balance between Community method and intergovernmental approach, European Policy Centre, „Discussion Paper", 12.12.2013.
- Pawłowski S.: Nowe zadania Europejskiego Banku Centralnego a kryzys zadłużeniowy, Centrum Europejskie Natolin, „Analiza Natolińska" 10/2013.
- Piskorska B.: Wartości czy interesy? Europejska Polityka Sąsiedztwa jako test na efektywność normatywnej siły Unii Europejskiej w stosunkach międzynarodowych, Centrum Europejskie Natolin, „Analiza Natolińska" 11/2013.
- Płeszka M.: Zmiany w procesie przyjmowania aktów prawnych w ramach kompetencji wykonawczych Komisji po wejściu w życie Traktatu z Lizbony, „Europejski Przegląd Sądowy" nr 12/2013, str. 21.
- Schiavo G.: The Judicial 'Bail Out' of the European Stability Mechanism: Comment on the Pringle Case, College of Europe, „Research Papers in Law" 9/2013, December 2013.
- Thym D.: Separation versus Fusion – or: How to Accommodate National Autonomy and the Charter? Diverging Visions of the German Constitutional Court and the European Court of Justice, „European Constitutional Law Review" vol. 9 , iss. 03, December 2013, s. 391.
***
Z nabytków Biblioteki Sejmowej
Pizzorusso A. : EUROPEJSKIE DZIEDZICTWO KONSTYTUCYJNE, Warszawa 2013
Alessandro Pizzorusso przedstawia w książce rolę, jaką w procesie integracji odegrały tradycje konstytucyjne obecne w ustrojach państw członkowskich. Wskazuje, co składa się na europejskie dziedzictwo konstytucyjne, wyróżniając w jego ramach dwie grupy zasad. Pierwsza z nich dotyczy praw podstawowych (zasady te zebrano w Karcie Praw Podstawowych). Druga grupa reguł dotyczy organizacji konstytucyjnej i pozwala prześledzić strukturę Unii jako podmiotu utworzonego w sposób właściwy organizacjom międzynarodowym przez pryzmat form państwa narodowego i form sprawowania w nim władzy publicznej. Autor omawia kolejno poszczególne zasady, uwzględniając kontekst historyczny. A. Pizzorusso ukazuje znaczenie orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości dla uznania wspólnych tradycji konstytucyjnych za zasady ogólne prawa wspólnotowego i przedstawia ich miejsce w systemie źródeł prawa UE. Omawia ewolucję struktury Unii i jej porządku prawnego, wskazując na proces zbliżania UE do form właściwych dla ustrojów państwowych. Zastanawia się przy tym, czy w odniesieniu do prawa Unii można stosować termin „konstytucja" i stawia tezę, że pojęcie to można odnieść właśnie do tradycji konstytucyjnych wspólnych dla państw członkowskich. Należy zaznaczyć, że książka opublikowana przez Wydawnictwo Sejmowe jest przekładem publikacji Alessandra Pizzorussa Il patrimonio costituzionale europeo z 2002 roku. Pomimo jednak iż nie uwzględnia ona tematyki odrzuconego w referendach Traktatu ustanawiającego Konstytucję dla Europy ani zmian wprowadzonych przez Traktat z Lizbony, pozostaje ważnym głosem w dyskusji na temat źródeł porządku europejskiego i relacji pomiędzy UE a jej państwami członkowskimi.
***
Wessel R.A.: CLOSE ENCOUNTERS OF THE THIRD KIND. THE INTERFACE BETWEEN THE EU AND INTERNATIONAL LAW AFTER THE TREATY OF LISBON, Swedish Institute for European, “Policy Studies” 2013, no. 8, December 2013.
W publikacji podjęto analizę interakcji między UE a prawem międzynarodowym z perspektywy zmian wprowadzonych przez Traktat z Lizbony. W kolejnych rozdziałach omówiono: charakter UE jako szczególnego podmiotu na arenie międzynarodowej, relacje między UE a prawem międzynarodowym, podejmując m.in. temat autonomii unijnego porządku prawnego, rodzaje umów międzynarodowych, których stroną jest Unia oraz sposób ich zawierania, wpływ prawa międzynarodowego na unijny porządek prawny, a także pozycję UE w ramach międzynarodowego porządku prawnego.
Autor określa relacje między UE a prawem międzynarodowym jako trzeci wymiar stosunków prawnych, obok relacji między państwami a prawem międzynarodowym oraz między państwami członkowskimi a UE. Ten trzeci wymiar charakteryzuje jego zdaniem nie tylko występowanie różnych punktów stycznych między UE a prawem międzynarodowym, ale wynika on także ze złożonego podziału kompetencji między Unię a państwa członkowskie. Unia Europejska zawiera umowy międzynarodowe, lecz obecna procedura ich negocjowania nadal ujawnia różnorodność interesów jej oraz państw członkowskich.
Po Traktacie z Lizbony Unia, rozwijając swoją „podmiotowość międzynarodową”, jest konfrontowana z istniejącymi międzynarodowymi regułami i systemami, takimi jak prawo traktatów, międzynarodowe (dyplomatyczne) przedstawicielstwo, przywileje i immunitety. Szczególny charakter UE ujawnia się zarówno w tych wypadkach, gdy stosują się do niej bardziej reguły dotyczące państw niż organizacji międzynarodowych, jak i wówczas, gdy występuje jako podmiot struktur międzynarodowych obok państw członkowskich, np. w Światowej Organizacji Handlu, czyli w dziedzinie, w której państwa członkowskie przekazały jej swoje kompetencje.
Zdaniem autora, Traktat z Lizbony nie rozwiązał kluczowych problemów w zakresie stosunków zewnętrznych UE: brak spójności w ramach struktury organizacyjnej UE, jak również stosunków z państwami członkowskimi, złożony podział kompetencji wewnątrz Unii, niejasna hierarchia między prawem UE i międzynarodowym. Jednocześnie zwraca uwagę, że Traktat z Lizbony tworzy fundamenty pod bardziej jednolitą strukturę poprzez nowe procedury zawierania umów międzynarodowych, utworzenie ESDZ, oraz nowe kierunki działań zewnętrznych UE.
|
|