|
|
|
|
|
EUROPEJSKIE DEBATY SEJMU |
|
|
|
|
|
21 lutego 2014 r. Sejm przyjął informację w sprawie udziału Rzeczypospolitej Polskiej w pracach Unii Europejskiej w okresie lipiec–grudzień 2013 r., podczas przewodnictwa Litwy w Radzie UE (uchwała). Wcześniej na posiedzeniu plenarnym 6 lutego 2014 r. odbyła się debata nad informacją, z udziałem Sekretarza Stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych (stenogram, pkt 14). |
|
|
|
|
|
DOKUMENTY UE W SEJMIE |
|
|
|
|
|
W lutym 2014 Komisja do Spraw Unii Europejskiej (SUE) zebrała się na 7 posiedzeniach: 227-233. W trakcie tych posiedzeń SUE:
- rozpatrzyła 87 dokumentów UE,
- przyjęła opinię nr 49 dotyczącą dwóch projektów dyrektyw (COM(2013) 919 i 920) w sprawie redukcji emisji zanieczyszczeń, i podjęła decyzję o przesłaniu jej do Komisji Europejskiej, Rady i Parlamentu Europejskiego (pos. nr 227, opinia została przesłana 20.02.2014),
- rozpatrzyła informację rządu o udziale RP w pracach UE w okresie lipiec-grudzień 2013 w trakcie prezydencji litewskiej w Radzie UE (druk nr 2077, pos. nr 227) oraz poprawkę zgłoszoną w drugim czytaniu do komisyjnego projektu uchwały w tej sprawie (druk nr 2098, pos. nr 231),
- wysłuchała informacji na temat wyników Rady Europejskiej, 19-20 grudnia 2013, w odniesieniu do wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony Unii Europejskiej, przedstawionej przez sekretarza stanu w MON Czesława Mroczka i podsekretarza stanu w MSZ Bogusława Winida (pos. nr 228).
***
W lutym 2014 w bazach EDL-S (Europejskie Dokumenty Legislacyjne w Sejmie) i IPEX opublikowano informacje i dokumenty dotyczące posiedzeń SUE nr 227 i 229-233, dostarczone przez sekretariat komisji.
|
|
|
|
|
|
Z PRAC KOMISJI SEJMOWYCH |
|
|
|
|
|
Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi
-
05.02.2014, rozpatrzyła informację Ministra Środowiska o stanowisku rządu dotyczącym wniosku KE w sprawie uprawy kukurydzy GM (odmiana Pioneer 1507); rozpatrzyła informację Ministrów: Finansów, Infrastruktury i Rozwoju (IiR) oraz Rolnictwa i Rozwoju Wsi (RiRW) na temat pakietu legislacyjnego nowej perspektywy finansowej i aktów delegowanych KE (pos. nr 170);
-
06.02.2014, wysłuchała informacji Ministra RiRW o: finansowaniu wspólnej polityki rolnej 2014-2020, stanie prac nad Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich 2014-2020, wnioskach złożonych do projektu PROW oraz sposobu ich załatwienia (pos. nr 172);
-
19.02.2014, wysłuchała informacji Ministra IiR oraz Ministra RiRW o problemach związanych z rolnictwem i rozwojem wsi w Umowie Partnerstwa oraz w programach operacyjnych polityki spójności w Polsce (pos. nr 174);
Komisja do Spraw Kontroli Państwowej
-
05.02.2014, rozpatrzyła odpowiedź Ministra IiR na dezyderat nr 18 skierowany do Prezesa Rady Ministrów w sprawie przygotowania rządowych dokumentów strategicznych perspektywy 2014-2020 (pos. nr 103);
Komisja Kultury i Środków Przekazu
-
06.02.2014, wysłuchała informacji Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego o priorytetach polityki kulturalnej państwa w kontekście nowej perspektywy finansowej UE (pos. nr 118).
|
|
|
|
|
|
WYKONYWANIE PRAWA UE - BAZA UST |
|
|
|
|
|
|
BADANIE POMOCNICZOŚCI W PARLAMENTACH NARODOWYCH |
|
|
|
|
|
|
WSPÓŁPRACA MIĘDZYPARLAMENTARNA |
|
|
|
|
|
27-28 lutego 2014, Budapeszt, Spotkanie przewodniczących parlamentów państw Grupy Wyszehradzkiej - Rozwój nowych ram współpracy parlamentarnej grupy V4, - Wspólna reprezentacja interesów w UE, ze szczególnym uwzględnieniem międzyparlamentarnych konferencji w ramach UE, - Rola współpracy parlamentarnej grupy V4 we wspieraniu Partnerstwa Wschodniego, - Sprawy różne (sytuacja na Ukrainie).
18 lutego 2014, Bruksela, Forum parlamentarne "Parlamenty Unii Europejskiej w globalnym zarządzaniu" - Inauguracyjna sesja plenarna: wystąpienia M. A. Martíneza i O. Karasa, wiceprzewodniczących PE odpowiedzialnych za stosunki z parlamentami narodowymi oraz przemówienie A. B. Johnssona, Sekretarza Generalnego Unii Międzyparlamentarnej – Parlamenty i demokracja w epoce „globalnej polityki wewnętrznej", - Parlamenty europejskie w organizacjach wielonarodowych i forach międzynarodowych: z tylnych ław do pierwszych rzędów?, - Łącząc parlamentarzystów: globalne inicjatywy parlamentarne.
16-17 lutego 2014, Ateny, Spotkanie przewodniczących komisji ds. sprawiedliwości i spraw wewnętrznych - Europejska polityka imigracyjna: globalne podejście, - Zwiększanie świadomości w zakresie brutalnego ekstremizmu, - Przegląd programu sztokholmskiego i dalsze działania.
4-5 lutego 2014, Budapeszt, Spotkanie komisji administracji publicznej i rozwoju regionalnego parlamentów państw Grupy Wyszehradzkiej - Zwiększenie efektywności konwergencji dla słabiej rozwiniętych regionów, w świetle nowej polityki spójności, - Wpływ rozwoju dużych miast na działalność regionu w zakresie pozyskiwania funduszy, - Dalsze możliwości i kierunki współpracy transgranicznej regionów.
|
|
|
|
|
|
NAJNOWSZE PUBLIKACJE |
|
|
|
|
|
NOWE NA STRONIE OIDE
Tematy prawne i ustrojowe - nowa pozycja
Eurogrupa - krótka prezentacja zadań Eurogrupy będącej nieformalnym forum uzgodnień ministrów właściwych do spraw finansowych i gospodarczych państw strefy euro.
***
SPRAWY BIEŻĄCE - KOMENTARZE
Lista artykułów z prasy specjalistycznej dotyczących aktualnych kwestii polityczno-gospodarczych w Unii Europejskiej dostępnych on-line (dostęp 06.03.2014)
- Avery J.: EU health programme for 2014 to 2020, "Briefing", European Parliamentary Research Service, 20.02.2014.
- Bąkowski P.: The European Investigation Order, "Briefing", European Parliamentary Research Service, 20.02.2014.
- Bertoncini Y.: Europe: an ode to fear?, "Tribune", Notre Europe – Jacques Delors Institute, 25.02.2014.
- Brudzińska K., Rostowska M.: Północnoamerykańskie układy o wolnym handlu: od NAFTA do TPP i TTIP, „Biuletyn" nr 19 (1131), Polski Instytut Spraw Międzynarodowych, 18.02.2014.
- Chatzistavrou F.: Defying the Oracle? The 2014 Greek Presidency of the EU Council, "Working Paper" no. 36, European Policy Institutes Network,14.02.2014.
- De Schoutheete P.: Institutional Reform in the EU, "European Policy Brief" no. 19, EGMONT – The Royal Institute for International Relations, February 2014.
- Fiott D.: An Industrious European Council of Defence?, "Security Policy Brief" no. 53, EGMONT – The Royal Institute for International Relations, February 2014.
- Formuszewicz R., Gawlikowska-Fyk A.: New EU Energy and Climate Framework: Challenges for Poland and Germany, "Policy Paper" nr 6 (89), Polski Instytut Spraw Międzynarodowych, February 2014.
- Gostyńska A., Parkes R.: Europe and Its Institutions: Towards a Renewed Polish Approach to the EU, "Strategic File" no. 2 (38), Polski Instytut Spraw Międzynarodowych, February 2014.
- Harari D.: Causes of the eurozone crisis: a summary, "Commons Library Standard Note", House of Commons Library, 21.02.2014.
- Kietz D., Von Ondarza N.: Eurosceptics in the European Parliament; Isolated and Divided in Brussels but Driving National Debates, "SWP Comments" 2014/C 13, Stiftung Wissenschaft und Politik, February 2014.
- Mańko R.: Common European Sales Law, "Briefing", European Parliamentary Research Service, 20.02.2014.
- Mańko R.: Trademark reform package, "Briefing", European Parliamentary Research Service, 20.02.2014.
- Parkes R., Sobják A.: Understanding EU Action during "Euromaidan:" Lessons for the Next Phase, "Strategic File" no. 5 (41), Polski Instytut Spraw Międzynarodowych, February 2014.
- Pertusot V., Rittelmeyer Y.: The European Elections in France: The paradox of a more European yet more eurosceptic campaign, "Commentary" no. 16, European Policy Institutes Network, 06.02.2014.
- Poptcheva E.: The German Constitutional Court's ruling on the ECB's bond‐buying decision, "Briefing", European Parliamentary Research Service, 10.02.2014.
- Tiilikainen T.: Who leads the new EMU? Implications of the Economic Crisis for the EU's Institutions, "Briefing Paper" no. 149 (2014), Finnish Institute of International Affairs, 11.02.2014.
- Vignon J.: Growth, competitiveness and employment: the rich legacy of the white paper, "Tribune", Notre Europe – Jacques Delors Institute, 13.02.2014.
***
PROBLEMATYKA USTROJOWA UE
Wybrane artykuły i opracowania (dostępne w Bibliotece Sejmowej lub on-line, dostęp 06.03.2014)
-
Alemanno A.: Unpacking the Principle of Openness in EU Law: Transparency, Participation and Democracy, "European Law Review" (2014) iss. 1, February 2014.
- Biondi A., Bartolini S.: Recent Developments in Luxembourg: The Activities of the Courts in 2012, "European Public Law" vol. 20, iss. 1 (2014), s. 1.
- Bonfond L.: Le Parlement européen et les actes délégués: De la conquête d'un pouvoir à son exercice, "Bruges Political Research Papers" No. 34, College of Europe, February 2014.
- Caro C.: More Subsidiarity in Europe – but in the Right Place!, "Facts & Findings" No. 143, Konrad-Adenauer-Stiftung, February 2014.
- Chalmers D., Barroso L.: What Van Gend en Loos Stands For, "Jean Monnet Working Papers" 03/14, Jean Monnet Center.
- Frąckowiak-Adamska A.: Granice wzajemnego zaufania w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości, „Europejski Przegląd Sądowy" Nr 2/2014, str. 4.
- Galetta D., Hofmann H., Schneider J.: Information Exchange in the European Administrative Union: An Introduction, "European Public Law" vol. 20, iss. 1 (2014), s. 65.
- Godino R., Verdier F.: Heading towards a European Federation, "Policy paper", Notre Europe – Jacques Delors Institute, 11.02.2014.
- Hofmann H., Tidghi M.: Rights and Remedies in Implementation of EU Policies by Multi-Jurisdictional Networks, "European Public Law" vol. 20, iss. 1 (2014), s. 147.
-
Is This the Future of Europe? Opportunities and Risks for Poland in a Union of Insiders and Outsiders, (red. R. Parkes), "Raport", Polski Instytut Spraw Międzynarodowych, February 2014.
- Schneider J.: Basic Structures of Information Management in the European Administrative Union, "European Public Law" vol. 20, iss. 1 (2014), s. 89.
- Valiante D.: Framing Banking Union in the Euro Area: Some empirical evidence, "Working Document", Centre for European Policy Studies, 03.02.2014.
***
Z nabytków Biblioteki Sejmowej
THE EUROPEAN COUNCIL AND EUROPEAN GOVERNANCE. The commanding heights of the EU, ed. by F. Foret, Y.-S. Rittelmeyer, Oxon 2014. Traktat z Lizbony zmodyfikował dotychczasowy układ władzy w UE. Instytucjonalizacja Rady Europejskiej, powołanie jej stałego przewodniczącego oraz Wysokiego Przedstawiciela Unii ds. Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa, przyznanie nowych uprawnień Parlamentowi Europejskiemu doprowadziło do wzrostu liczby podmiotów zarządzających Unią. Jednocześnie przewodniczący Komisji Europejskiej oraz rotacyjna prezydencja Rady UE dążą do utrzymania swoich prerogatyw. Wywołuje to pytania o sterowność tego złożonego systemu, a przede wszystkim o procesy interakcji zachodzące pomiędzy Radą Europejską a innymi organami na szczytach Unii. Publikacja zawiera wybór referatów poświęconych roli Rady Europejskiej w zarządzaniu procesami integracji, wygłoszonych na konferencjach zorganizowanych w Waszyngtonie w 2010 oraz w Brukseli w 2011 roku. Zostały one zebrane w trzech częściach poświęconych: 1) genezie, roli i instytucjonalizacji Rady Europejskiej, której rosnące kompetencje ukazano przez pryzmat tematów zawartych w porządkach obrad na przestrzeni ponad 35 lat; 2) złożonym stosunkom (konkurencja i współpraca) Rady Europejskiej z rotacyjną prezydencją i trio prezydencji Rady UE oraz 3) legitymizacji, w tym wpływowi zmian instytucjonalnych na sposób postrzegania integracji europejskiej przez media, społeczeństwo i obywateli.
***
Klamert M.: THE PRINCIPLE OF LOYALTY IN EU LAW, Oxford 2014. W książce omówiono funkcjonowanie zasady lojalnej współpracy w prawie Unii Europejskiej. Została ona zdefiniowana w art. 4 ust. 3 TUE, jednakże w sposób na tyle ogólny, że wymaga pogłębionej refleksji, zwłaszcza wobec skromnej literatury na ten temat. Autor rozpatruje różne aspekty lojalności w kontekście historycznym, ustala jej miejsce wobec innych reguł, takich jak pacta sunt servanda, solidarność, czy zasada lojalności federalnej. Przedstawia znaczenie tej zasady dla spójności europejskiego prawa, dla kształtowania się relacji między państwami członkowskimi a UE, przede wszystkim w zakresie podziału kompetencji, wreszcie, dla całej konstrukcji Unii Europejskiej. W tej ostatniej płaszczyźnie najważniejsze kwestie to rozstrzyganie konfliktów między prawem Unii a prawem państw członkowskich, zasada lojalności a metody interpretacji Trybunału Sprawiedliwości oraz granice poszerzania za pomocą tej zasady postanowień prawa UE. Autor zwraca uwagę, że choć sama zasada nie uległa istotnym zmianom w kolejnych traktatach, to zmieniał się jej kontekst systemowy. Podkreśla, że zasada lojalnej współpracy przyczyniła się do stworzenia podstaw systemu prawnego UE, a obecnie gwarantuje jego spójność z systemami prawnymi państw członkowskich oraz zapewnia podstawę współdziałania wszystkich podmiotów zaangażowanych w proces integracji.
***
EU LAW AFTER LISBON, red. A. Biondi, P. Eeckhout, S. Ripley, Oxford 2012. Proces wdrażania postanowień Traktatu z Lizbony wymaga interpretacji nowych, niekiedy niedookreślonych, rozwiązań. Autorzy, przedstawiciele środowiska akademickiego i praktycy zaangażowani zarówno w negocjacje nad Traktatem z Lizbony, jak i jego implementację, koncentrują się na głównych zmianach wprowadzonych przez traktat. Pokazują w pierwszej kolejności, jak duże jest pole interpretacji wielu fundamentalnych kwestii dotyczących ram konstytucyjnych UE, takich jak podział na akty ustawodawcze i delegowane, podział kompetencji pomiędzy Unię i jej państwa członkowskie, procedura rewizji traktatów, przystąpienie Unii do europejskiej Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności. Drugim polem badań są kwestie instytucjonalne, w tym relacje między instytucjami Unii, pozycja Trybunału Sprawiedliwości UE, a także wzmocniona rola Parlamentu Europejskiego i parlamentów narodowych. W trzeciej części znalazła się problematyka stosunków zewnętrznych UE, w tym WPZiB, wspólnej polityki handlowej i bezpośrednich inwestycji zagranicznych. Ostatni rozdział natomiast zawiera teksty omawiające uprawnienia UE w wybranych dziedzinach (np. prawo karne, polityka konkurencji, energetyczna, sport). Autorzy, prezentując w szerszym kontekście nurty rozwoju prawa UE wynikające z wdrażania Traktatu z Lizbony, zastanawiają się nad kierunkiem przyszłych zmian i starają się dostarczyć narzędzi dla ich zrozumienia.
|
|
|
|
|
|
|
|