|
|
|
|
|
DOKUMENTY UE W SEJMIE |
|
|
|
|
|
Wczerwcu 2014 Komisja do Spraw Unii Europejskiej (SUE) zebrała się na 7 posiedzeniach: nr 257-263. W trakcie tych posiedzeń SUE:
- rozpatrzyła 62 dokumenty UE:
- w trybie art. 7 ust. 4 ustawy kooperacyjnej – 4 projekty aktów ustawodawczych UE, dotyczące rozporządzenia w sprawie urządzeń spalających paliwa gazowe oraz projektów tekstów jednolitych rozporządzeń w sprawie środków ochronnych przewidzianych w umowie między EWG a Republiką Islandii, Konfederacją Szwajcarską i Królestwem Norwegii. Do żadnego z 4 projektów SUE nie zgłosiła zastrzeżeń dotyczących zasady pomocniczości,
- w trybie art. 151 ust. 1 regulaminu Sejmu z uwzględnieniem art. 3 ust. 2 ustawy kooperacyjnej – 27 dokumentów Komisji Europejskiej (10 komunikatów, 8 sprawozdań, 1 wspólne sprawozdanie dla PE i Rady i 8 opinii), dotyczących m.in. finansowania długoterminowego gospodarki europejskiej, wdrażania dyrektywy ramowej w sprawie strategii morskiej czy europejskiej strategii bezpieczeństwa energetycznego,
- w trybie art. 11 ust. 1 ustawy kooperacyjnej – dokumenty UE, które miały być przedmiotem obrad Rady ds. Ekonomicznych i Finansowych, Rady ds. Rolnictwa i Rybołówstwa oraz Rady ds. Zatrudnienia, Polityki Społecznej, Zdrowia i Ochrony Konsumentów,
- w trybie art. 8 ust. 2 ustawy kooperacyjnej – 14 projektów aktów prawnych, dotyczących m.in. zawarcia umowy o wspólnym obszarze lotniczym między UE i jej państwami członkowskimi a Ukrainą czy zarządzania autonomicznymi kontyngentami taryfowymi UE na niektóre produkty rolne i przemysłowe,
- przyjęła opinię nr 51 w sprawie projektu rozporządzenia PE i Rady ustanawiającego zakaz połowów z użyciem pławnic, COM(2014) 265 (pos. nr 262),
- pozytywnie zaopiniowała kandydatury (pos. nr 262):
- Michała Modrzejewskiego na członka Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego na okres do końca kadencji w 2015 (opinia nr 54),
- Jacka Dominika na członka Komisji Europejskiej do końca kadencji 2009-2014 (opinia nr 55),
- wspólnie z Komisją Finansów Publicznych i Komisją Gospodarki wysłuchała informacji nt. zaleceń dla Polski w związku z realizacją semestru europejskiego w 2014 r., przedstawionej przez Janusza Lewandowskiego, komisarza ds. programowania finansowego i budżetu oraz podsekretarzy stanu w MG i MF (pos. nr 257),
- wspólnie z Komisją Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej powołała podkomisję nadzwyczajną do rozpatrzenia rządowego projektu ustawy o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (druk nr 2450, pos. nr 261).
***
W czerwcu 2014 w bazach EDL-S (Europejskie Dokumenty Legislacyjne w Sejmie) i IPEX opublikowano informacje i dokumenty dotyczące posiedzeń SUE nr 258-260 i 262, dostarczone przez sekretariat komisji.
|
|
|
|
|
|
Z PRAC KOMISJI SEJMOWYCH |
|
|
|
|
|
|
WYKONYWANIE PRAWA UE - BAZA UST |
|
|
|
|
|
W czerwcu 2014
-
skierowano do I czytania następujące projekty ustaw wykonujących prawo Unii Europejskiej [druk nr]:
-
- Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Ordynacja podatkowa [2507],
- Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o wyrobach budowlanych oraz ustawy – Prawo budowlane [2493],
-
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o organizmach genetycznie zmodyfikowanych oraz niektórych innych ustaw [2394].
- Rządowy projekt ustawy o charakterystyce energetycznej budynków [2444].
-
-
uchwalono następujące ustawy wykonujące prawo UE [druk nr]:
- Ustawa z dnia 26 czerwca 2014 r. o niektórych umowach zawieranych w związku z realizacją zamówień o podstawowym znaczeniu dla bezpieczeństwa państwa [2167],
- Ustawa z dnia 26 czerwca 2014 r. o zmianie ustawy o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw [2243],
- Ustawa z dnia 26 czerwca 2014 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw [ 2330],
- Ustawa z dnia 10 czerwca 2014 r. o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw [2162],
- Ustawa z dnia 10 czerwca 2014 r. o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze oraz niektórych innych ustaw [2352],
- Ustawa z dnia 10 czerwca 2014 r. o zmianie ustawy o rachunkowości [2245].
-
opublikowano następujące ustawy wykonujące prawo Unii Europejskiej [druk nr]:
-
- Ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw [2106],
- Ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta [2076].
|
|
|
|
|
|
BADANIE POMOCNICZOŚCI W PARLAMENTACH NARODOWYCH |
|
|
|
|
|
Badanie pomocniczości w czerwcu * (Informacje z bazy IPEX wg stanu na 03.07.2014)
|
Projekt aktu ustawodawczego |
Termin badania zasady pomocniczości upływa |
Przyjęcie / przekazanie uzasadnionej opinii |
Izba / parlament (państwo) |
COM(2014) 221 |
9.06.2014 |
- / 13.06.2014 |
Izba Gmin (Wielka Brytania) |
COM(2014) 212
|
10.06.2014 |
- |
- |
COM(2014) 213 |
10.06.2014 |
- |
- |
COM(2014) 164 |
11.06.2014 |
- |
- |
COM(2014) 246 |
1.07.2014 |
- |
- |
COM(2014) 258 |
8.07.2014 |
- |
- |
COM(2013) 884 |
31.07.2014 |
24.06.2014/25.06.2014 |
Riksdag (Szwecja) |
W czerwcu 2014 badaniu pomocniczości podlegało 7 projektów aktów ustawodawczych. Według stanu na 3 lipca 2014, parlamenty narodowe zgłosiły w czerwcu 2 uzasadnione opinie w sprawie niezgodności badanych projektów z zasadą pomocniczości.
* Patrz także poprzedni Biuletyn OIDE: w maju do prezentowanych powyżej dokumentów zgłoszono 2 uzasadnione opinie.
|
|
|
|
|
|
WSPÓŁPRACA MIĘDZYPARLAMENTARNA |
|
|
|
|
|
15-17 czerwca 2014, Ateny, Konferencja Komisji do Spraw Unijnych Parlamentów Unii Europejskiej (COSAC) - Otwarcie sesji i sprawy proceduralne, - Grecka prezydencja w Radzie Unii Europejskiej - stan prac, - Wspólna wizja Europy 2025, - Wyzwania dla UE: kryzys na Ukrainie, - Legitymacja demokratyczna i przywództwo europejskie: dzień po wyborach do Parlamentu Europejskiego, - Spotkanie Forum Kobiet COSAC - kobiecy kapitał wobec kryzysu gospodarczego i finansowego (kryzys gospodarczy i finansowy: wpływ na kobiety, włączenie perspektywy gender do strategii wzrostu UE), - Zmniejszanie deficytu społecznego w UE (nowa koncepcja europejskiej strategii zatrudnienia, inwestowanie w europejską młodzież: droga wyjścia z kryzysu gospodarczego, system gwarancji dla młodzieży: najlepsze praktyki, pobudzanie kreatywności i przedsiębiorczości młodzieży), - Przyjęcie Uwag dla instytucji UE i Konkluzji LI COSAC. |
|
|
|
|
|
NAJNOWSZE PUBLIKACJE |
|
|
|
|
|
NOWE NA STRONIE OIDE
W dziale Tematy prawne i ustrojowe
Dodano nowe dokumenty i informacje do atrykułów w sekcjach:
- Kwestie instytucjonalne,
- Przestrzeń wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości,
- Rynek wewnętrzny i polityki sektorowe,
- Polityka gospodarcza i pieniężna,
- Działania zewnętrzne UE.
W dziale Przegląd polityk - zaktualizowano wszystkie polityki.
***
SPRAWY BIEŻĄCE - KOMENTARZE
Lista artykułów z prasy specjalistycznej dotyczących aktualnych kwestii polityczno-gospodarczych w Unii Europejskiej dostępnych on-line (dostęp 03.07.2014)
- Delors J.,Vitorino A., Lamy P. (i.in).: Engager l'Europe dans le monde,"Notre Europe Tribune",18.06.2014.
- Emmanouilidis J.A.: The beginning of a new political cycle: the results and consequences of a nomination summit - Post-Summit Analysis, European Policy Centre, 30.06.2014.
- Frontini A.: The European Union Maritime Security Strategy: sailing uncharted waters?, "Commentary",European Policy Centre, 26.06.2014.
- Ghinea C.: Integrating Ukraine and Moldova in EU's energy security plans, "Commentary",European Policy Centre, 23.06.2014.
- Gros D.: Relative direct democratic legitimacy, "CEPS Commentaries",Centre for European Policy Studies, 26.06.2014.
- Odendahl Ch., Tilford S.: The eurozone economy needs a kick-start, "CER Bulletin ", iss. 96, Centre for European Reform, 06.06.2014.
- Parkes R.: A Game-Changer for the EU: Why Major Treaty Reform Is a Real Prospect, "PISM Bulletin", No. 90(685), 25 June 2014.
- Pascouau Y., Schumacher P.: Frontex and the respect of fundamental rights: from better protection to full responsibility, " Policy Brief ", European Policy Centre, 3.06.2014.
- Pascouau Y.: The European Council's strategic guidelines and immigration: can the EU be bold and innovative?, "Commentary",European Policy Centre, 25.06.2014.
- Thibault P. Fernandes S.:Troïka et pays sous-programme: quels enseignements politiques ?, "Notre Europe Synthèse",12.06.2014.
- Vaughne M.: A new Commission President in 2014, "Commons Library Standard Note", House of Commons, 24.06.2014.
- Vitorino A.: Un nouveau président, pour quoi faire ?,"Notre Europe Tribune", 25.06.2014.
- Vitorino A., Delors J.: L'Union après les élections: demandez le programme!, "Notre Europe Tribune",24.06.2014.
- Zuleeg F.: Reflections on the 26-27 June European Council Summit, "Commentary", European Policy Centre, 27.06.2014.
- Żornaczuk T.: The EU's New Justice and Home Affairs Programme: An Opportunity to Restore the Foundations, "PISM Bulletin", No. 77(672), 3 June 2014.
Wybory do Parlamentu Europejskiego 2014
- Berge van den. M.: The 2014 EP election campaign in the member states: national debates, european elections ,"Tepsa report",Trans European Policy Studies Association, 4 June 2014.
- Gros D.: Europe is still standing, "CEPS Commentaries",Centre for European Policy Studies, 06.06.2014.
- Hawkins O., Miller V.: European Parliament Elections 2014 , "Research paper", no 14/32, House of Commons, 11.06.2014.
- Incerti M.: Never mind the Spitzenkandidaten: It's all about politics, "CEPS Commentaries",Centre for European Policy Studies, 06.06.2014.
- Miller V.: The European Conservatives and Reformists in the European Parliament, "Commons Library Standard Note", House of Commons, 16.06.2014.
- Piedrafita S., Lannoo K.: The new European Parliament: Workable but impaired?, "CEPS Commentaries",Centre for European Policy Studies, 27.06.2014.
- Salo S.: Eurosceptics in the 2014 EP Elections: Protest parties mobilized on national cleavages between globalization winners and losers, "FIIA Briefing Paper ",no.159, Finnish Institute of International Affairs, June 2014.
***
PROBLEMATYKA USTROJOWA UE
Wybrane artykuły i opracowania (dostępne w Bibliotece Sejmowej lub on-line, dostęp 03.07.2014)
-
Balleix C: Contrôles aux frontières et droit d'asile: quel nouveau CAP pour l'UE ?, "Policy paper",No 114, Notre Europe, 19.06.2014.
- Blauberger M.: National Responses to European Court Jurisprudence, " West European Politics ", vol. 37, iss. 3, 2014.
- Bobek M.: The Court of Justice of the European Union," Research Papers In Law,", no. 2, College of Europe, June 2014.
- Geeroms H., Karbownik P.: A Monetary Union Requires a Banking Union, "Economic Policy Briefing", no. 33, College of Europe, June 2014.
- Grzeszczak R., Krajewski M.: "Sąd" w świetle przepisów art. 47 KPP oraz art. 267 TFUE, „Europejski Przegląd Sądowy" 2014, nr 6, s.4.
- Kostanyan H.: The Rationales behind the European External Action Service: The Principal-Agent Model and Power Delegation, "Journal of Contemporary European Research", vol. 10, iss. 2, June 2014.
- Petrescu O.M.: Strengthening the Idea of "By Citizens, for Citizens" in the Context of the European Citizens' Initiative - Brief Analysis of Initiatives, "Romanian Journal of European Affairs", vol. 14, no. 2, June 2014.
- Zieliński M.: Agencje wykonawcze UE, „Europejski Przegląd Sądowy" 2014, nr 6, s.15.
***
Z nabytków Biblioteki Sejmowej
A. Pudło.: ROLA PARLAMENTU NARODOWEGO W SPRAWACH UE PO WEJŚCIU W ŻYCIE TRAKTATU Z LIZBONY, Warszawa 2014. W książce omówiono rolę parlamentów narodowych w sprawach UE po wejściu w życie Traktatu z Lizbony. W pierwszym rozdziale przedstawiono unijne regulacje dotyczące tej kwestii, a następnie zaprezentowano zmiany ustrojowe w państwach członkowskich, w tym mechanizmy współpracy parlamentu i rządu w sprawach UE, odnosząc się również do rozwiązań przyjętych w polskiej ustawie kooperacyjnej. W kolejnych rozdziałach omówiono rozwiązania przyjęte na szczeblu UE i w poszczególnych państwach członkowskich w zakresie informowania parlamentów w sprawach UE, kontroli poszanowania zasady pomocniczości oraz klauzul kładki. Odrębne rozdziały poświęcono współpracy międzyparlamentarnej oraz pozycji parlamentów w kontekście nowych instrumentów pozatraktatowych - Traktatu o Europejskim Mechanizmie Stabilności i Traktatu fiskalnego. Autorka podkreśla, że, z jednej strony, reforma wprowadzona przez Traktat z Lizbony oraz rozwój regulacji pozatraktatowych wpłynęły na umocnienie roli parlamentów narodowych w sprawach UE, a z drugiej, umocnienie to oddziaływuje na zmianę systemów konstytucyjnych państw członkowskich oraz na rozwój wielopoziomowego parlamentaryzmu w ramach UE.
***
REPRESENTATION AND DEMOCRACY IN THE EU: DOES ONE COME AT THE EXPENSE OF THE OTHER? “Journal of European Integration” Special Issue, 2013, Vol. 35, No. 5. Specjalne wydanie “Journal of European Integration” zawiera 9 artykułów poświęconych kwestiom reprezentacji i demokracji w UE. Autorzy stawiają problem napięć i sprzeczności między tymi pojęciami oraz konieczności znalezienia między nimi równowagi, rozważając kilka wariantów rozwiązania tej kwestii. Zwracają uwagę na specyfikę systemu reprezentacji w Unii oraz na fakt, że liczne kanały reprezentacji odzwierciedlające różnorodność jej elementów składowych, mogą skutkować nadreprezentacją niektórych grup czy interesów, przyczyniając się w ten sposób do deficytu demokracji. Jednym ze sposobów na tworzenie europejskiego demos może być wzmocnienie pozycji organizacji społeczeństwa obywatelskiego. Na szczeblu UE są to organizacje-parasole uważające się za reprezentantów szerokich kręgów społecznych. Autorzy wskazują na różnice w stopniu reprezentatywności tych organizacji i sposoby wpływania przez nie na różne szczeble podejmowania decyzji w instytucjach UE. Wiele uwagi poświęcono w tym kontekście pozycji parlamentów narodowych. Ian Cooper formułuje tezę, że po wejściu w życie Traktatu z Lizbony parlamenty narodowe stanowią – dzięki mechanizmowi wczesnego ostrzegania – wirtualną trzecią izbę, co prowadzi do powstawania nowego modelu, w którym trzy izby reprezentują obywateli (PE), rządy państw członkowskich (Rada UE) i społeczeństwa (parlamenty narodowe). Karina Sprung z kolei identyfikuje – w ramach nowego typu demokracji parlamentarnej po Lizbonie - trzy funkcje parlamentów narodowych: powstrzymywanie przed przyjmowaniem niepotrzebnych aktów prawnych, tworzenie sieci współpracy z innymi parlamentami i instytucjami UE oraz wyznaczanie jednolitego modelu kontroli rządów. Analiza tych trzech funkcji została przeprowadzona na przykładach dwóch starych (Francja, Niemcy) i jednego nowego (Polska) państwa członkowskiego. W jednym z artykułów broniono jednak również tezy, że parlamenty narodowe nie są w stanie zaradzić deficytowi demokracji, a rolę tę powinien odegrać Parlament Europejski. Tematem osobnych rozważań była problematyka referendum w sprawach UE. Zastanawiano się nad przyczynami, dla których, niezależnie od sprzeciwu unijnych elit wobec tej formy demokracji uczestniczącej, wyraźna większość obywateli UE opowiada się za jej stosowaniem w odniesieniu do europejskich traktatów.
***
F. Mendez, M. Mendez, V. Triga: REFERENDUMS AND THE EUROPEAN UNION. A COMPARATIVE INQUIRY, Cambridge 2014
W latach 1972-2013 przeprowadzono w Europie ponad pięćdziesiąt referendów dotyczących integracji europejskiej. Były one organizowane zarówno w państwach członkowskich UE, jak i w krajach kandydujących czy współpracujących z Unią, a dotyczyły przystąpienia do UE, ratyfikacji traktatów oraz różnych decyzji politycznych związanych z integracją. W centrum uwagi znalazło się pojęcie „dylematu demokracji bezpośredniej", czyli konieczności równoważenia potrzeb zmian konstytucyjnych będących odpowiedzią na zmieniające się środowisko oraz swoistego weta wynikającego z tzw. referendum ekstraterytorialnego, w którym negatywny wynik głosowania w jednym państwie członkowskim może wstrzymać wprowadzenie zmian ustrojowych uzgodnionych przez wszystkie państwa członkowskie na poziomie UE. Autorzy analizują ewolucję i wpływ referendów na proces integracji europejskiej. Omawiają podstawy prawne oraz kontekst polityczny decyzji dotyczących ich przeprowadzenia w państwach członkowskich, a także elementy systemu politycznego UE, które powodują, że wynik referendum w jednym z państw może mieć skutki dla całej Unii. Dokonują analizy porównawczej systemu politycznego UE i klasycznych systemów federalnych. Rozważają, które spośród stosowanych w ramach federacji rozwiązań mogłyby zostać zaadaptowane w ramach wielopoziomowego systemu unijnego (m.in. wprowadzenie referendum ogólnounijnego, nawiązanie wzmocnionej współpracy konstytucyjnej, większe zaangażowanie parlamentów narodowych w proces negocjacji traktatów rewizyjnych). Zdaniem autorów, sposób rozstrzygnięcia dylematu demokracji bezpośredniej wynikającego ze specyfiki ustroju Unii, a także coraz większego upolitycznienia referendów w sprawach europejskich, będzie miał istotny wpływ na dalszą konstytucyjną i polityczną ewolucję UE.
|
|
|
|
|
|
|
|