|
|
|
|
|
EUROPEJSKIE DEBATY SEJMU |
|
|
|
|
|
|
DOKUMENTY UE W SEJMIE |
|
|
|
|
|
W grudniu 2014 Komisja do Spraw Unii Europejskiej (SUE) zebrała się na 6 posiedzeniach: nr 303-308. W trakcie tych posiedzeń Komisja:
- rozpatrzyła 63 dokumenty UE:
- w trybie art. 7 ust. 4 ustawy kooperacyjnej – 2 projekty aktów ustawodawczych UE: dotyczące zmiany rozporządzenia w sprawie systemu zasobów własnych Wspólnot Europejskich oraz dotyczące wspólnych reguł przywozu niektórych wyrobów włókienniczych z państw trzecich,
- w trybie art. 151 ust. 1 regulaminu Sejmu z uwzględnieniem art. 3 ust. 2 ustawy kooperacyjnej – 6 dokumentów Komisji Europejskiej (3 sprawozdania i 3 komunikaty), dotyczących m.in. postępów na drodze do ukończenia tworzenia wewnętrznego rynku energii, odporności europejskiego systemu gazowego w krótkim czasie czy ochrony budżetu UE do końca 2013,
- w trybie art. 11 ust. 1 ustawy kooperacyjnej – dokumenty UE, które miały być przedmiotem obrad Rady ds. Zatrudnienia, Polityki Społecznej, Zdrowia i Spraw Konsumenckich, Rady ds. Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych, Rady ds. Gospodarczych i Finansowych, Rady ds. Transportu, Telekomunikacji i Energii, Rady ds. Rolnictwa i Rybołówstwa oraz Rady ds. Środowiska,
- w trybie art. 8 ust. 2 ustawy kooperacyjnej – 14 projektów aktów prawnych, dotyczących m.in. sposobu zarządzania autonomicznymi kontyngentami taryfowymi Unii na niektóre produkty rolne i przemysłowe, uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji czy ceł autonomicznych wspólnej taryfy celnej na niektóre produkty rolne i przemysłowe,
- wysłuchała informacji na temat rocznego sprawozdania Europejskiego Trybunału Obrachunkowego dotyczącego wykonania budżetu UE w 2013 roku przedstawionej przez Augustyna Kubika, członka ETO (pos. nr 303),
- przyjęła dezyderat nr 3 w sprawie ponownego rozpatrzenia stanowiska RP w sprawie projektu COM(2008) 426, skierowany do Prezesa Rady Ministrów (pos. nr 306),
- rozpatrzyła i odrzuciła projekt dezyderatu do Ministra Spraw Zagranicznych w sprawie niepopierania planowanych uzgodnień Rady ds. Zagranicznych UE w zakresie „praw reprodukcyjnych i seksualnych" (pos. nr 306),
- przyjęła plan pracy SUE na okres od 1 stycznia do 31 lipca 2015 (pos. nr 308).
***
W grudniu 2014 w bazach EDL-S (Europejskie Dokumenty Legislacyjne w Sejmie) i IPEX opublikowano informacje i dokumenty dotyczące posiedzeń SUE nr 303-308, dostarczone przez sekretariat komisji.
|
|
|
|
|
|
Z PRAC KOMISJI SEJMOWYCH |
|
|
|
|
|
|
WYKONYWANIE PRAWA UE - BAZA UST |
|
|
|
|
|
W grudniu 2014
-
skierowano do I czytania następujące projekty ustaw wykonujących prawo Unii Europejskiej [druk nr]:
- Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji oraz niektórych innych ustaw [3033],
- Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw [2959].
-
uchwalono następujące ustawy wykonujące prawo UE [druk nr]:
- Ustawa z dnia 19 grudnia 2014 r. o rybołówstwie morskim [2919],
- Ustawa z dnia 19 grudnia 2014 r. o ochronie zwierząt wykorzystywanych do celów naukowych lub edukacyjnych [2709],
- Ustawa z dnia 19 grudnia 2014 r. o zmianie ustawy – Prawo farmaceutyczne oraz niektórych innych ustaw [2708],
- Ustawa z dnia 17 grudnia 2014 r. o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw [2930],
- Ustawa z dnia 5 grudnia 2014 r. o zmianie ustawy – Kodeks postępowania cywilnego oraz ustawy o kosztach sądowych w sprawach cywilnych [2847],
- Ustawa z dnia 5 grudnia 2014 r. o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw [2734].
-
opublikowano następujące ustawy wykonujące prawo Unii Europejskiej [druk nr]:
- Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych [2853],
- Ustawa z dnia 7 listopada 2014 r. o zmianie ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych oraz ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia [2683].
|
|
|
|
|
|
BADANIE POMOCNICZOŚCI W PARLAMENTACH NARODOWYCH |
|
|
|
|
|
|
WSPÓŁPRACA MIĘDZYPARLAMENTARNA |
|
|
|
|
|
30 listopada - 2 grudnia 2014, Rzym, LII Konferencja Komisji do Spraw Unijnych Parlamentów Unii Europejskiej (COSAC) - Otwarcie LII COSAC - Włoska prezydencja w Radzie Unii Europejskiej - stan prac - Przyszłość ponadnarodowej demokracji pięć lat po wejściu w życie Traktatu z Lizbony: jaka powinna być rola instytucji europejskich i parlamentów narodowych? - Przegląd strategii Europa 2020: wzrost, zatrudnienie, konkurencyjność - Perspektywy rozwoju europejskiej integracji: globalna rola Unii Europejskiej i odwzorowanie jej polityk w regionie Morza Śródziemnego i Europy Wschodniej - Demokratyczna kontrola agencji europejskich - Przyjęcie uwag i konkluzji LII COSAC |
|
|
|
|
|
NAJNOWSZE PUBLIKACJE |
|
|
|
|
|
NOWE NA STRONIE OIDE
W dziale Wielostronna współpraca parlamentarna
Opublikowano nową wersję projektu Regulaminu Konferencji Międzyparlamentarnej Artykułu 13 Paktu Fiskalnego / Konferencji Międzyparlamentarnej ds. Stabilności, Koordynacji i Zarządzania Gospodarczego w Unii Europejskiej (EN, stan na 18 grudnia 2014).
***
SPRAWY BIEŻĄCE - KOMENTARZE
Lista artykułów z prasy specjalistycznej dotyczących aktualnych kwestii polityczno-gospodarczych w Unii Europejskiej dostępnych on-line (dostęp 09.01.2015)
- Balfour R.: Not the European Neighbourhood Policy. Some iconoclastic tips to start rethinking the EU's relations with its neighbours, "Commentary", European Policy Center, 12 December 2014.
- Borońska-Hryniewiecka K.: Komisja Junckera: ku lepszemu sprawowaniu rządów w Unii Europejskiej, "Bulletin PISM", nr 123 (1235), Polski Instytut Spraw Międzynarodowych ,15 grudnia 2014.
- Chase P.: The new Commission and the Transatlantic Trade and Investment Partnership, "E!Sharp ", December 2014.
-
Economic Dialogues and Exchanges of Views with EU Institutions under the European Semester Cycles, "Briefing", European Parliament, 5 December 2014.
-
Economic Dialogues and Exchanges of Views with the Member States under the European Semester Cycles, "Briefing", European Parliament, 16 December 2014.
- Păsătoiu F.: From Obsolete Normative to Realpolitik in the EU and Russia Foreign Policy Relations, RJEA, Vol. 14, No. 4, December 2014.
- Pridham G.: EU/Ukraine Relations and the Crisis with Russia, 2013-14: A Turning Point, "The International Spectator: Italian Journal of International Affairs", Vol. 49, Iss. 4,12 December 2014.
-
The Transatlantic Trade and Investment Partnership (TTIP) and Labour, "Briefing", European Parliament, 1 December 2014.
- Toporowski P.: Finansowanie mechanizmu inwestycyjnego Junckera – lepiej dmuchać na zimne, "Bulletin PISM", nr 125 (1237), Polski Instytut Spraw Międzynarodowych, 30 grudnia 2014.
- Versini C.: Cinq ans à la tête du Conseil européen: leçons et défis, "Synthèse", Notre Europe, 18 Décembre 2014.
- Webb D.: The Transatlantic Trade and Investment Partnership (TTIP), "Standard notes", Library House of Commons, 18 December 2014.
- Zgajewski T.: Renewables: The great uncertainty of the EU energy strategy, "Egmont papers", Royal Institute for International Relations – EGMONT, 5.12.2014.
- Zuleeg F.: Juncker's Investment Plan: a New Deal for the EU?, "Commentary", European, Policy Center, 18 December 2014.
***
PROBLEMATYKA USTROJOWA UE
Wybrane artykuły i opracowania (dostępne w Bibliotece Sejmowej lub on-line, dostęp 09.01.2015)
- Alcidi C., Giovannini A., Piedrafita S.: Enhancing the Legitimacy of EMU Governance, "CEPS Special Reports", The Centre for European Policy Studies, 18 December 2014.
- Dermendzhiev D.: The Emergence of a Network of 'European Embassies': Increasing Cooperation between EU Delegations and Member State Diplomatic Missions, "EU Diplomacy Paper", College of Europe, Vol. 10, 2014.
- Landman L., Zandee D., Drent M: The EU as a Security Provider, "Clingendael report", Clingendael - Netherlands institute of International Relations, December 2014.
- Lannoo K.: ECB Banking Supervision and beyond, "CEPS Task Force Reports", Centre for European Policy Studies, 11 December 2014.
- Miller V.: Main Treaty amendments since the UK joined the EEC, "Standard notes", Library House of Commons, 9 December 2014.
- Möller A., Janning J.: The Role and Potential of Member States in Shaping the Future of the EU, "DGAPanalyse",19.12.2014.
- Puente C.: Historical Evolution of Conditionality Criteria in External Relations of the EU with CEEC from the Cold War to the Accession: an Insider's Perspective, RJEA, Vol. 14, No. 4, Romanian Journal of European Affairs, December 2014.
- Rynck De S.: Changing Banking Supervision in the Eurozone: the ECB asa Policy Entrepreneur, "Bruges Political Research Papers", College of Europe, Vol. 38, December 2014.
- Timmerman V.: Quels sont les futurs défis de l'UE pour les citoyens?, "Synthèse", Notre Europe, 19 Décembre 2014.
- Verhelst S.: The (non)sense of eurozone level democracy, "Egmont papers", Royal Institute for International Relations – EGMONT, 5.12.2014.
- Witney N., Gowan R.: Why Europe must stop outsourcing its security, European Council on Foreign Relations, 15.12.2014.
***
Z nabytków Biblioteki Sejmowej
Hartlapp M., Metz J., Rugh Ch.: WHICH POLICY FOR EUROPE? POWER AND CONFLICT INSIDE THE EUROPEAN COMMISSION, Oxford 2014
Komisja Europejska, instytucja znajdująca się w centrum systemu politycznego Unii, z niemal monopolistyczną pozycją w zakresie legislacyjnej agendy UE, wywołuje skrajnie różne oceny swoich działań, składające się w sumie na dość niespójny obraz. Autorzy stawiają tezę, że w celu zrozumienia polityk proponowanych przez Komisję, należy w sposób usystematyzowany zbadać wewnętrzną dynamikę tej instytucji, a w szczególności wewnętrzne stosunki władzy i konflikt.
W książce wyodrębniono 3 idealne typy formowania się stanowisk wewnątrz Komisji: model technokratycznego rozwiązywania problemów, proponowania polityki motywowanej ideologiczne lub maksymalizowania swych własnych biurokratycznych kompetencji. Analizując na konkretnych przykładach warunki, które powodują, że przeważa jeden z powyższych modeli, autorzy zajmują się wczesnym etapem kształtowania polityk przez Komisję, który ma miejsce przed fazą międzyinstytucjonalną, kiedy to dają o sobie znać i mogą na siebie wpływać różnorodne interesy. Podkreślają, że Komisja nie jest ani aktorem mówiącym jednym głosem, ani technokratyczną biurokracją realizującą po prostu interesy państw członkowskich. Charakteryzują napięcia między poziomem administracyjnym a politycznym oraz wzdłuż linii polityk sektorowych, wewnętrzne reguły koordynacji, dynamikę powiązań międzyinstytucjonalnych, wreszcie kontekst zarządzania wielopoziomowego.
Książka, również poprzez analizę kazusów w oparciu o przedstawione ramy teoretyczne, dostarcza nowatorskich objaśnień polityk proponowanych przez Komisję i stanowi ważny wkład do dyskusji na temat elastyczności, legitymacji i polityzacji europejskiego procesu decyzyjnego.
***
THE EUROPEAN COURT OF JUSTICE AND EXTERNAL RELATIONS LAW. CONSTITUTIONAL CHALLENGES (ed. by Cremona M., Thies A.), Oxford and Portland 2014
Książka analizuje udział Trybunału Sprawiedliwości UE w kształtowaniu się Unii Europejskiej jako podmiotu stosunków międzynarodowych, jego odpowiedzialność za rozwój prawa stosunków zewnętrznych UE, a także wyzwania o charakterze konstytucyjnym, jakie stają w związku z tym przed Trybunałem. Piąta rocznica wejścia w życie Traktatu z Lizbony to także okazja do refleksji nad sposobem, w jaki kompetencje przyznane przez traktat wpływają na rozumienie przez Trybunał jego własnej roli oraz nad jego relacjami z innymi sądami międzynarodowymi oraz sądami państw członkowskich.
W tym kontekście autorzy esejów zajmują się m.in. takimi kwestiami jak: kształtowanie zewnętrznych stosunków unijnych przez konstytucyjny porządek UE zgodnie z jego interpretacją przez Trybunał, jurysdykcja (ograniczona) TSUE w zakresie WPZiB, rola zasad ogólnych w rozwoju prawa stosunków zewnętrznych UE; równowaga instytucjonalna właściwa dla działań zewnętrznych i sposoby jej ochrony przez Trybunał. Powyższe tematy zostały następnie rozwinięte w kolejnych rozdziałach. W części drugiej przeanalizowano podstawową kwestię kompetencji zewnętrznych z punktu widzenia zasady kompetencji przyznanych oraz podziału władzy między Unię a państwa członkowskie, rolę egzekutywy w negocjacjach, zawieraniu i implementacji umów międzynarodowych oraz skutków prawnych tych umów w porządku prawnym UE. W części trzeciej zajęto się metodologią stosowaną przez Trybunał dla zbudowania ram konstytucyjnych dla działań zewnętrznych UE oraz zasadą lojalnej współpracy. W ostatnim rozdziale poświęconym Trybunałowi w międzynarodowym systemie prawnym zbadano relacje między prawem międzynarodowym a prawem UE, stosunki TSUE z Europejskim Trybunałem Praw Człowieka w świetle zamierzonego przystąpienia Unii do Europejskiej Konwencji Praw Człowieka i wreszcie podobieństwa i różnice między Trybunałem a unijnym prawodawcą w ich podejściu do prawa międzynarodowego.
***
PRAWO UNII EUROPEJSKIEJ A PRAWO KONSTYTUCYJNE PAŃSTW CZŁONKOWSKICH (red. S. Dudzik, N. Półtorak), Warszawa 2013
Publikacja zawiera zbiór artykułów na temat stosunku pomiędzy porządkami konstytucyjnymi państw członkowskich a prawem Unii Europejskiej. Relacje te uległy w ostatnich latach zmianom w związku z reformą ustrojową Unii wynikającą z Traktatu z Lizbony, a także w efekcie przyjęcia nowych instrumentów prawnych jako reakcji na kryzys gospodarczy i kryzys finansów publicznych w państwach członkowskich.
Artykuły zostały podzielone na cztery części. W pierwszej, dotyczącej ochrony tożsamości narodowej i podstawowych funkcji państw członkowskich w prawie unijnym, podjęto próbę określenia współczesnej pozycji państwa narodowego w Unii Europejskiej. Kolejne części poświęcono przeobrażeniom współczesnego konstytucjonalizmu związanym z integracją europejską oraz prawom podstawowym i ich ochronie w obliczu współczesnych reform ustrojowych UE. Ostatnia część zawiera refleksje dotyczące przyszłości Unii Europejskiej i związanych z nią wyzwań dla określenia relacji pomiędzy prawem UE a systemami konstytucyjnymi państw członkowskich.
Publikacja została przygotowana w oparciu o referaty wygłoszone podczas konferencji zorganizowanej w maju 2012 roku przez prof. dr hab. Stanisława Biernata kierującego Katedrą Prawa Europejskiego Uniwersytetu Jagiellońskiego.
|
|
|
|
|
|
|
|