|
|
|
|
|
DOKUMENTY UE W SEJMIE |
|
|
|
|
|
W marcu 2015 Komisja do Spraw Unii Europejskiej (SUE) zebrała się na 9 posiedzeniach: nr 321-329. W trakcie tych posiedzeń Komisja:
- rozpatrzyła 60 dokumentów UE:
- w trybie art. 7 ust. 4 ustawy kooperacyjnej – 4 projekty aktów ustawodawczych UE dotyczących: handlu produktami z fok;, zwiększenia kwoty początkowych płatności zaliczkowych wypłacanych na rzecz programów operacyjnych wspieranych w ramach Inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych; ochrony przed skutkami eksterytorialnego stosowania przepisów przyjętych przez państwo trzecie oraz działaniami opartymi na nich lub z nich wynikającymi; procedur unijnych w zakresie wspólnej polityki handlowej w celu zapewnienia wykonania praw Unii zgodnie z zasadami handlu międzynarodowego,
- w trybie art. 151 ust. 1 regulaminu Sejmu z uwzględnieniem art. 3 ust. 2 ustawy kooperacyjnej – 17 dokumentów Komisji Europejskiej (12 sprawozdań, 4 komunikaty i 1 projekt wspólnego sprawozdania), dotyczących m.in. unijnych działań antydumpingowych, antysubsydyjnych i ochronnych (w 2013 roku), okresowej oceny wspólnego programu badawczo-rozwojowego na rzecz Morza Bałtyckiego BONUS czy kontroli stosowania prawa UE (w 2013 roku),
- w trybie art. 11 ust. 1 ustawy kooperacyjnej – dokumenty UE, które miały być przedmiotem obrad Rady ds. Wymiaru Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych, Rady ds. Transportu, Telekomunikacji i Energii i Rady ds. Rolnictwa i Rybołówstwa,
- w trybie art. 8 ust. 2 ustawy kooperacyjnej – 31 projektów aktów prawnych, dotyczących m.in. uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji, niektórych uprawnień do połowów dotyczących labraksa czy zawarcia w imieniu Unii Europejskiej protokołu zmieniającego porozumienie z Marrakeszu ustanawiające Światową Organizację Handlu,
- wysłuchała informacji na temat unii energetycznej, przedstawionej przez sekretarza stanu w MG Tomasza Tomczykiewicza (pos. nr 321),
- rozpatrzyła informację o pracach legislacyjnych związanych z wdrożeniem dyrektyw, których termin transpozycji już upłynął lub upływa w ciągu najbliższych trzech (stan na 20.02.2015), przedstawioną przez przedstawicieli odpowiednich ministerstw (pos. nr 326).
SUE wspólnie z:
- Komisją Infrastruktury i Komisją Spraw Zagranicznych - wysłuchała informacji Ministra Infrastruktury i Rozwoju, Ministra Spraw Zagranicznych oraz Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie narzucenia przez Niemcy na polskie podmioty gospodarcze płacy minimalnej i innych obowiązków informacyjnych, które spowodują dramatyczne pogorszenie sytuacji ekonomicznej i możliwości funkcjonowania polskich przedsiębiorstw, a szczególnie krajowych przewoźników (pos. nr 322),
- Komisją Rolnictw i Rozwoju Wsi - przeprowadziła pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego oraz o zmianie niektórych innych ustaw (druk nr 3109, pos. nr 328).
***
W marcu 2015 w bazach EDL-S (Europejskie Dokumenty Legislacyjne w Sejmie) i IPEX opublikowano informacje i dokumenty dotyczące posiedzeń SUE nr 323-327 i 329, dostarczone przez sekretariat komisji.
|
|
|
|
|
|
Z PRAC KOMISJI SEJMOWYCH |
|
|
|
|
|
Komisja Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa oraz Komisja Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej
-
04.03.2015, wysłuchały informacji nt. oceny możliwości włączenia wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej jako instytucji wdrażających Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko w świetle ustawy z 11.07.2014 o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowych w perspektywie finansowej 2014-2020 (KOŚZNiL - pos. nr 170, KSTiPR - pos. nr 327);
Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi
-
18.03.2015, wysłuchała informacji Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (RiRW) oraz Ministra Zdrowia nt. stanu wdrażania dyrektywy 2014/40/UE z 03.04.2014, tzw. dyrektywy tytoniowej (pos. nr 245);
-
18.03.2015, przyjęła informację Ministra RiRW nt. płatności obszarowych za 2014 (pos. nr 246);
Komisja Finansów Publicznych oraz Komisja Spraw Zagranicznych
-
19.03.2015, przeprowadziły pierwsze czytanie i rozpatrzyły rządowy projekt ustawy o ratyfikacji decyzji Rady z 26.05.2014 w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej (2014/335/UE, Euratom), druk nr 3198 (KFP - pos. nr 446, KSZ – pos. nr 171);
Komisja Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii
-
19.03.2015, rozpatrzyła informacje: o Programie Operacyjnym Polska Cyfrowa na lata 2014-2020 oraz o Programie Operacyjnym Inteligentny Rozwój na lata 2014-2020 (pos. nr 155).
|
|
|
|
|
|
WYKONYWANIE PRAWA UE - BAZA UST |
|
|
|
|
|
W marcu 2015
-
skierowano do I czytania następujące projekty ustaw wykonujących prawo Unii Europejskiej [druk nr]:
- Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo własności przemysłowej oraz niektórych innych ustaw [3249],
- Rządowy projekt ustawy o leczeniu niepłodności [3245],
- Rządowy projekt ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym [3244].
-
uchwalono następujące ustawy wykonujące prawo UE [druk nr]:
- Ustawa z dnia 20 marca 2015 r. o zmianie ustawy o substancjach chemicznych i ich mieszaninach [3149],
- Ustawa z dnia 20 marca 2015 r. o zmianie ustawy o lasach oraz niektórych innych ustaw [3147],
- Ustawa z dnia 5 marca 2015 r. o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym [3110].
-
opublikowano następujące ustawy wykonujące prawo Unii Europejskiej [druk nr]:
- Ustawa z dnia 20 lutego 2015 r. o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności [3138],
- Ustawa z dnia 20 lutego 2015 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 [3130],
- Ustawa z dnia 20 lutego 2015 r. o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw [2959],
- Ustawa z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii [2604].
|
|
|
|
|
|
BADANIE POMOCNICZOŚCI W PARLAMENTACH NARODOWYCH |
|
|
|
|
|
W marcu 2015 badaniu pomocniczości podlegało 7 projektów aktów ustawodawczych. Według stanu na 9 kwietnia 2015, parlamenty narodowe nie zgłosiły w tym okresie żadnej uzasadnionej opinii w sprawie niezgodności badanych projektów z zasadą pomocniczości. |
|
|
|
|
|
WSPÓŁPRACA MIĘDZYPARLAMENTARNA |
|
|
|
|
|
30 marca 2015, Bruksela, Międzyparlamentarne spotkanie komisji na temat „Od COP 21 w Paryżu do 2050: mapa drogowa ku innowacyjnej, niskoemisyjnej Europie efektywnie korzystającej z zasobów" - „Przymierze paryskie" dla COP 21 - wyzwania, interesy i rola europejskiej dyplomacji klimatycznej - Po COP 21 w Paryżu: ku innowacyjnej, niskoemisyjnej Europie efektywnie korzystającej z zasobów
19-20 marca 2015, Bratysława, Spotkanie przewodniczących parlamentów państw Grupy Wyszehradzkiej - V4 a Europa i świat: cel współpracy międzyparlamentarnej oraz dyplomacji parlamentarnej w UE oraz w wymiarze wielostronnym - V4 a obywatele: kryzys demokracji przedstawicielskiej? - V4 w erze cyfrowej: gdzie jest nasza wartość dodana?
5 marca 2015, Bruksela, Międzyparlamentarne spotkanie komisji na temat „Wzmocnienie pozycji kobiet i dziewcząt poprzez edukację" - Znaczenie eliminowania nierówności między płciami w edukacji i szkoleniach - Wyzwania dla równego dostępu do nieprzerwanego, wysokiej jakości kształcenia - W kierunku wzmocnienia pozycji kobiet i dziewcząt dzięki edukacji w Unii Europejskiej
4-6 marca 2015, Ryga, Konferencja Międzyparlamentarna ds. Wspólnej Polityki Zagranicznej i Bezpieczeństwa oraz Wspólnej Polityki Bezpieczeństwa i Obrony - Stan realizacji europejskiej polityki sąsiedztwa - Europejska wspólna polityka bezpieczeństwa i obrony i NATO – lepsza współpraca w świetle nowych wyzwań dla bezpieczeństwa - Priorytety i zadania wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa - Warsztaty (W kierunku szczytu w Rydze – redefinicja Partnerstwa Wschodniego, Europejska odpowiedź na niestabliności i zagrożenia w południowym regionie Morza Śródziemnego i na Bliskim Wschodzie, Wojna hybrydowa – nowe wyzwanie dla bezpieczeństwa Europy, Wyzwania i rozwiązania dla rozmieszczenia grup bojowych UE w ramach istniejącego porządku prawnego) - Zamknięcie Konferencji – prezentacja wyników dyskusji w ramach warsztatów, przyjęcie konkluzji
|
|
|
|
|
|
NAJNOWSZE PUBLIKACJE |
|
|
|
|
|
NOWE NA STRONIE OIDE
W dziale Materiały OIDE
Zaktualizowano: Zielone i białe księgi, Unijna tablica wyników wymiaru sprawiedliwości
***
SPRAWY BIEŻĄCE - KOMENTARZE
Lista artykułów z prasy specjalistycznej dotyczących aktualnych kwestii polityczno-gospodarczych w Unii Europejskiej dostępnych on-line (dostęp 09.04.2015)
- Beblavý M.: Will this time be different for Greece? How to assess its ability to deliver on the reform agenda, „Commentary", Centre for European Policy Studies, 13.03.2015.
- Borońska-Hryniewiecka K.: The Black Box of European Legislation: The Motivation (or Lack of It) behind Transparency in EU Policymaking, „PISM Policy Paper" nr 4 (106), Polski Instytut Spraw Międzynarodowych, March 2015.
- Cîrlig C.: European defence cooperation: State of play and thoughts on an EU army, „Briefing", European Parliament - European Parliamentary Research Service, March 2015.
- Dauvergne A.: Cameron: taking a gamble on Europe, „Policy paper" no. 129, Jacques Delors Institute, 30.03.2015.
- De Ruyt J.: Who is leading the European Union?, „European Policy Brief" No. 33, EGMONT – The Royal Institute for International Relations, March 2015.
- Dhéret C.: Fostering social cohesion: the missing link in the EU's exit strategy from the crisis, „Discussion Paper", European Policy Centre, 31.03.2015.
- Dimitrakopoulos D.G.: The Greek elections of 2015 and Greece ́s future in the eurozone, „European Policy Analysis" iss. 2015/04, Swedish Institute for European Policy Studies.
- Dudek J.: Od warszawskiej do brukselskiej Unii Energetycznej, „Analizy Natolińskie" nr 1/2015, Centrum Europejskie Natolin.
- Emmanouilidis J.A.: Greece back on centre stage: the results of a déjà vu summit, „Post-Summit Analysis", European Policy Centre, 23.03.2015.
- Erbach G.: Energy Union. New impetus for coordination and integration of energy policies in the EU, „Briefing", European Parliament - European Parliamentary Research Service, 05.03.2015.
- Fischer S.: European Union Sanctions Against Russia. Objectives, Impacts and Next Steps, „SWP Comment" 2015/C 17, Stiftung Wissenschaft und Politik, March 2015.
- Frontini A.: Federalist rhetoric or political tactics? The what, where, who, when and why of Juncker's call for a common European army, „Commentary", European Policy Centre, 12.03.2015.
- Giuli M.: The Energy Union: what is in a name?, „Commentary", European Policy Centre. 18.03.2015.
- Hedberg A.: EU's quest for energy security - What role for the Energy Union?, „Policy Brief", European Policy Centre, 03.03.2015.
- Jędrzejewska S.: Revision of the Multiannual Financial Framework (Article 19, MFF Regulation), „Briefing", European Parliament - European Parliamentary Research Service, 23.03.2015.
- Lazarewicz A.: Governance of the Free Movement of EU Citizens: Weathering the Storm of Politicisation, „PISM Policy Paper" nr 3 (105), Polski Instytut Spraw Międzynarodowych, March 2015.
- Leonard M.: The British problem and what it means for Europe, „Policy Brief" no. 128, European Council on Foreign Relations, 11.03.2015.
- Marty O.: Progress on the 'Juncker Plan' continues - but are Member States behind it?, „Commentary", European Policy Centre, 18.03.2015.
- Merabishvili G.: The EU and Azerbaijan: Game on for a more normative policy?, „Policy Brief" no. 329, Centre for European Policy Studies, March 2015.
- Poptcheva E.: EU legal framework on asylum and irregular immigration 'on arrival'. State of play, „Briefing", European Parliament - European Parliamentary Research Service, March 2015.
- Raik K.: No zero-sum game among EU foreign policy actors: Germany's leadership in the Ukraine crisis has strengthened the Union, „FIIA Comment" 8 (2015), The Finnish Institute of International Affairs, 10.03.2015.
- Schneider J.D.: Growth for Europe - Is the Juncker Plan the answer?, „Discussion Paper" European Policy Centre, 20.03.2015.
- Siddi M.: The EU's Energy Union: Towards an integrated European energy market?, „Briefing Paper" 172 (2015), The Finnish Institute of International Affairs, 16.03.2015.
- Toporowski P.: Skup obligacji rządowych przez EBC – lepiej późno niż wcale, „Biuletyn PISM" nr 26 (1263), Polski Instytut Spraw Międzynarodowych, 16.03.2015.
- Vanden Broucke J. i inn.: Outcome of the European Council of 19-20 March 2015, „Briefing", European Parliament - European Parliamentary Research Service, 27.03.2015.
- Wnukowski D.: Umowa o wolnym handlu UE–Japonia: szanse dla polskiego biznesu, „Biuletyn PISM" nr 27 (1264), Polski Instytut Spraw Międzynarodowych, 17.03.2015.
- Youngs R.: The EU's geopolitical crossroads in the Middle East, „Policy Brief" No. 197, Fride, 12.03.2015.
***
PROBLEMATYKA USTROJOWA UE
Wybrane artykuły i opracowania (dostępne w Bibliotece Sejmowej lub on-line, dostęp 09.04.2015)
- Acosta Arcarazo D.: Civic Citizenship Reintroduced? The Long-Term Residence Directive as a Post-National Form of Membership, „European Law Journal", vol. 21, iss. 2, s. 200–219, March 2015.
- Athanassiou P., Laulhé Shaelou S.: EU Accession from Within? An Introduction, „Yearbook of European Law" (2014), vol. 33, no. 1, s. 335-384.
- Broberg M., Holdgaard R.: Demarcating the Union's Development Cooperation Policy after Lisbon: Commission v. Council (Philippines PCFA), „Common Market Law Review" (2015)", vol. 52, iss. 2, s. 547–567.
- Cooperhe I.: Nordic Parliaments' Approaches to the EU: Strategic Coordinator, Comprehensive Scrutinizer, Reluctant Cooperator and Outside-Insider, „ARENA Working Paper" 1/2015.
- Cremona M.: Negotiating the Transatlantic Trade and Investment Partnership (TTIP), „Common Market Law Review" (2015)", vol. 52, iss. 2, s. 351–362.
- Delivorias A.: A history of European monetary integration, „Briefing", European Parliament - European Parliamentary Research Service, March 2015.
- Dobbs M.: Sovereignty, Article 4(2) TEU and the Respect of National Identities: Swinging the Balance of Power in Favour of the Member States?, „Yearbook of European Law" (2014), vol. 33, no. 1, s. 298-334.
- Fislage F.: EU Elections - Where Are the Voters? Study about the low turnout in new EU Member States, „Facts & Findings" no.165/2015, Konrad-Adenauer-Stiftung.
- Gerstenberg O.: The Justiciability of Socio-economic Rights, European Solidarity, and the Role of the Court of Justice of the EU, „Yearbook of European Law" (2014), vol. 33, no. 1, s. 245-276.
- Halberstam D.: "It's the Autonomy, Stupid!" A Modest Defense of Opinion 2/13 on EU Accession to the ECHR, and the Way Forward, „German Law Journal" (2015) vol. 16, no. 1, s. 105-146.
- Herlin-Karnell E.: Constructing Europe's Area of Freedom, Security, and Justice through the Framework of "Regulation": A Cascade of Market-Based Challenges in the EU's Fight against Financial Crime, „German Law Journal" (2015) vol. 16, no. 1, s. 49-74.
- Johansen S.: The Reinterpretation of TFEU Article 344 in Opinion 2/13 and Its Potential Consequences, „German Law Journal" (2015) vol. 16, no. 1, s. 169-178.
- Kiratli O.S.: The role of identity in support for supranational integration in EU Foreign and Security Policies, European Integration online Papers (EIoP), Vol. 19, Article 7.
- Krenn C.: Autonomy and Effectiveness as Common Concerns: A Path to ECHR Accession After Opinion 2/13, „German Law Journal" (2015) vol. 16, no. 1, s. 147-168.
- Kustra A.: Model skargi konstytucyjnej jako czynnik kształtujący orzecznictwo sądów konstytucyjnych w sprawach związanych z członkostwem państwa w Unii Europejskiej, „Państwo i Prawo" nr 3/2015, s. 34.
- Lazowski A., Wessel R.A.: When Caveats Turn into Locks: Opinion 2/13 on Accession of the European Union to the ECHR, „German Law Journal" (2015) vol. 16, no. 1, s. 179-212.
- Majkowska M.: Analysis of works on the Banking Union from the perspective of a non-euro area country, Institute of Public Affairs, March 2015.
- Mariniello M. i inn.: The long road towards the European single market, „Bruegel Working Paper" 2015/01, 16.03.2015.
- Marxsen C.: Open Stakeholder Consultations at the European Level—Voice of the Citizens?, „European Law Journal", vol. 21, iss. 2, s. 257–280, March 2015.
- Mody A.: Living (dangerously) without a fiscal union, „Bruegel Working Paper", 24.03.2015.
- Müller J.: Should the EU Protect Democracy and the Rule of Law inside Member States?, „European Law Journal", vol. 21, iss. 2, s. 141–160, March 2015.
- Peers S.: The EU's Accession to the ECHR: The Dream Becomes a Nightmare, „German Law Journal" (2015) vol. 16, no. 1, s. 213-222.
- Poptcheva E.: Member States and the rule of law: Dealing with a breach of EU values, European Parliament - European Parliamentary Research Service, March 2015.
- Safjan M., Düsterhaus D.: A Union of Effective Judicial Protection: Addressing a Multi-level Challenge through the Lens of Article 47 CFREU, „Yearbook of European Law" (2014), vol. 33, no. 1, s. 3-40.
- Sánchez Barrueco M.: The Contribution of the European Court of Auditors to EU Financial Accountability in Times of Crisis, „Romanian Journal of European Affairs" vol. 15, no. 1, March 2015.
- Syrpis P.: The relationship between primary and secondary law in the EU, „Common Market Law Review" (2015)", vol. 52, iss. 2, s. 461–487.
- Tyushka A.: Empowered to Deliver: The Institutional Model and Implementation Arrangements under the EU-Ukraine Association Agreement, „Romanian Journal of European Affairs" vol. 15, no. 1, March 2015.
***
Z nabytków Biblioteki Sejmowej
Jaremba U.: NATIONAL JUDGES AS EU LAW JUDGES: THE POLISH CIVIL LAW SYSTEM, Leiden, Boston 2014
Książka prezentuje problematykę sądowego stosowania prawa unijnego na płaszczyźnie krajowej, a w szczególności analizuje kwestię funkcjonowania sędziów sądów powszechnych pierwszej i drugiej instancji orzekających w sprawach cywilnych w Polsce jako sędziów prawa UE i wynikające stąd problemy praktyczne. Po przedstawieniu założeń teoretycznych i metodologicznych, autorka zajmuje się procesem europeizacji narodowych systemów prawnych i jego skutkami dla systemów sądowniczych, wreszcie zobowiązaniami, które są nakładane na sędziów krajowych przez prawo UE. Innymi słowy – teoretycznym modelem sędziego krajowego jako sędziego prawa UE w kontekście oczekiwań prawa unijnego. Rozdział trzeci zapoznaje czytelnika z architekturę sądownictwa w Polsce i polskim systemem prawnym, w tym miejscem prawa unijnego w ramach tego systemu, koniecznymi dla zrozumienia kontekstu instytucjonalnego, w którym działają sędziowie. Kolejne dwa rozdziały prezentują wyniki badań empirycznych dotyczących wiedzy, doświadczeń i oczekiwań polskich sędziów. Rozdział szósty porównuje wybrane wyniki badań w Niemczech, Holandii i Polsce. Wreszcie ostatni, stanowiący podsumowanie, przedstawia zestaw rozwiązań i rekomendacji, które mogłyby ułatwić sędziom krajowym skuteczne wykonywanie ich nowych, europejskich kompetencji.
***
PROCEDURY DECYZYJNE UNII EUROPEJSKIEJ (red. J. Galster, A. Szczerba-Zawadzka), Warszawa 2015
Publikacja została poświęcona analizie procesu decyzyjnego UE, czyli wielu różnorodnym procedurom realizowanym w wielu obszarach przez różne podmioty reprezentujące odmienne interesy. Celem książki jest przybliżenie problematyki osiągania kompromisu pomiędzy technokratycznym a demokratycznym mechanizmem stanowienia prawa w UE. Prezentowane artykuły dotyczą m.in. charakterystyki procesu decyzyjnego Rady Europejskiej w kontekście czynników zarówno formalnych, jak i nieformalnych; procedur legislacyjnych analizowanych w świetle zasad demokratycznych, równowagi instytucjonalnej i pomocniczości, z uwzględnieniem roli parlamentów narodowych, trudności z traktatową definicją aktu ustawodawczego czy nową koncepcją inicjatywy obywatelskiej. Odrębny artykuł poświęcono uprawnieniom Parlamentu Europejskiego i jego publicznym procedurom podejmowania decyzji. Autorka zajmuje się przede wszystkim zwykłą procedurą ustawodawczą, wpływem komisji parlamentarnych na procedurę oraz transparentnością podejmowania decyzji. W kolejnych artykułach przeanalizowano komitety i grupy robocze Rady, komitologię, agencje jako element unijnej inżynierii decyzyjnej, otwartą metodę koordynacji, wreszcie uproszczone procedury zmiany traktatów.
***
Słomczyńska I.: STRATEGIE MAKROREGIONALNE UNII EUROPEJSKIEJ JAKO INSTRUMENT ZARZĄDZANIA WIELOPOZIOMOWEGO / EUROPEAN UNION'S MULTI-REGIONAL STRATEGIES AS A MULTI-LEVEL GOVERNANCE TOOL, Zeszyty Natolińskie 2014
Przedmiotem opracowania jest nowy model zarządzania wielopoziomowego (multilevel governance – MLG) poprzez strategie makroreginalne, w perspektywie celów wyznaczanych tym strategiom przez Komisję Europejską. Autorka zajmuje się w szczególności rolą MLG jako instrumentu wspierającego zmianę koncepcji zarządzania przestrzennego w Europie. W pierwszej części publikacji przedstawiono charakterystykę założeń strategii makroregionalnych i koncepcji zarządzania wielopoziomowego, identyfikując elementy MLG występujące w tych strategiach. W drugiej części poddano analizie proces formułowania istniejących strategii makroregionalnych: dla regionu Dunaju (2009) i dla regionu Morza Bałtyckiego (2011), a także propozycji nowych strategii, które nie zostały jeszcze przyjęte, ze szczególnym naciskiem na relacje między instytucjami UE w tym procesie. W kolejnej części zawarto refleksję nad pojęciami, koncepcjami oraz rolą kategorii terytorium i przestrzeni, a także celami koncepcji makroregionalnych. W podsumowaniu podjęto próbę oceny koncepcji strategii makroregionalnych przez pryzmat możliwych scenariuszy rozwoju.
|
|
|
|
|
|
|
|