|
|
|
|
|
DOKUMENTY UE W SEJMIE |
|
|
|
|
|
W lutym 2016 Komisja do Spraw Unii Europejskiej (SUE) zebrała się na 9 posiedzeniach: nr 23-31. W trakcie tych posiedzeń komisja:
- rozpatrzyła 69 dokumentów UE:
- w trybie art. 7 ust. 4 ustawy kooperacyjnej – 11 projektów aktów ustawodawczych UE, dotyczących m.in. niektórych aspektów umów sprzedaży towarów zawieranych przez internet lub w inny sposób na odległość, niektórych aspektów umów o dostarczanie treści cyfrowych czy Europejskiej Straży Granicznej i Przybrzeżnej,
- w trybie art. 151 ust. 1 regulaminu Sejmu z uwzględnieniem art. 3 ust. 2 ustawy kooperacyjnej – 20 dokumentów Komisji Europejskiej (8 sprawozdań, 10 komunikatów, 1 wspólna decyzja i 1 zalecenie), dotyczących m.in., udziału Unii Europejskiej w różnych organizacjach ds. współpracy na rzecz zapobiegania terroryzmowi i jego zwalczania, strategii rozszerzenia UE czy europejskiego programu bezpieczeństwa lotniczego,
- w trybie art. 11 ust. 1 ustawy kooperacyjnej – dokumenty UE, które miały być przedmiotem obrad Rady ds. Ekonomicznych i Finansowych, Rady ds. Rolnictwa i Rybołówstwa, Rady ds. Transportu, Telekomunikacji i Energii, Rady ds. Wymiaru Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych, Rady ds. Konkurencyjności oraz Rady ds. Środowiska,
- w trybie art. 8 ust. 2 ustawy kooperacyjnej – 14 projektów aktów prawnych, dotyczących m.in. zawarcia umowy o współpracy na rzecz partnerstwa i rozwoju między UE a Islamską Republiką Afganistanu, zawarcia umowy między UE a Nową Zelandią o współpracy i wzajemnej pomocy administracyjnej w sprawach celnych czy uruchomienia środków z Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji,
- pozytywnie zaopiniowała kandydatury:
- Jarosława Starzyka na stanowisko Stałego Przedstawiciela Rzeczypospolitej Polskiej przy Unii Europejskiej (opinia nr 5, pos. nr 25),
- Piotra Nowaka na stanowisko członka Rady Dyrektorów Europejskiego Banku Inwestycyjnego (opinia nr 6, pos. nr 30),
- wysłuchała informacji na temat handlu ludźmi w dobie cyfrowej, przedstawionej przez sekretarza stanu w MSWiA Jakuba Skibę (pos. nr 27),
- przeprowadziła pierwsze czytanie poselskiego projektu uchwały w sprawie polityki imigracyjnej Polski (druk nr 230, pos. nr 29),
- rozpatrzyła poselski projekt uchwały w sprawie polityki imigracyjnej państwa polskiego na forum Unii Europejskiej (druk nr 18, pos. nr 29).
***
W lutym 2016 w bazach EDL-S (Europejskie Dokumenty Legislacyjne w Sejmie) i IPEX opublikowano informacje i dokumenty dotyczące posiedzeń SUE nr 23, 24, 26-28, 30 i 31, dostarczone przez sekretariat komisji.
|
|
|
|
|
|
Z PRAC KOMISJI SEJMOWYCH |
|
|
|
|
|
|
WYKONYWANIE PRAWA UE - BAZA UST |
|
|
|
|
|
|
BADANIE POMOCNICZOŚCI W PARLAMENTACH NARODOWYCH |
|
|
|
|
|
|
WSPÓŁPRACA MIĘDZYPARLAMENTARNA |
|
|
|
|
|
23 lutego 2016, Bruksela, Międzyparlamentarne spotkanie komisji na temat "Nadchodzący szczyt NATO w Warszawie" oraz "Konflikty w regionie MENA"
-
Wymiana poglądów z Wysoką Przedstawiciel Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa, wiceprzewodniczącą Komisji, Federicą Mogherini
- Wymiana poglądów z panem Nabih Berrim, przewodniczącym libańskiego parlamentu
- Wymiana poglądów z panem Jensem Stoltenbergiem, Sekretarzem Generalnym NATO
- Wymiana poglądów z panem Martinem Koblerem, specjalnym przedstawicielem Sekretarza Generalnego ONZ ds. Libii
17 lutego 2016, Bruksela, Warsztat z udziałem przedstawicieli parlamentów narodowych UE na temat "Nowe przepisy dotyczące umów cyfrowych"
- Wprowadzenie
- Przedstawienie propozycji Komisji Europejskiej
- Zakres stosowania i ogólne ramy nowych przepisów dotyczących umów cyfrowych
- Zgodność, brak zgodności oraz środki zaradcze w umowach o dostarczanie treści cyfrowych oraz umowach sprzedaży dóbr materialnych zawieranych przez Internet lub w inny sposób na odległość
- Inne aspekty umów dotyczących dostarczenia treści cyfrowych: zmiana umowy i rozwiązywanie umów długoterminowych
- Podsumowanie warsztatu
16-17 lutego 2016, Bruksela, Europejski Tydzień Parlamentarny 2016
-
Semestr europejski
- Sesja plenarna (część 1): Odnowiony semestr europejski oraz rola Parlamentu Europejskiego i parlamentów narodowych
- Sesja plenarna (część 2): Polityczne priorytety cyklu semestru europejskiego 2016
- Międzyparlamentarne spotkania komisji
Międzyparlamentarne spotkanie komisji zorganizowane przez Komisję Gospodarczą i Monetarną PE (ECON) - Kontynuacja BEPS (Base Erosion and Profit Shifting - erozja podstawy opodatkowania i przenoszenie zysków) - Unia bankowa: stan prac Międzyparlamentarne spotkanie komisji zorganizowane przez Komisję Zatrudnienia i Spraw Socjalnych PE (EMPL) - Czym jest „rating AAA” w wymiarze socjalnym – europejski filar praw socjalnych, w tym mechanizm ustalania płac - Polityki inwestycyjne w celu tworzenia miejsc pracy: instrumenty inwestycyjne UE oraz strategie nabywania umiejętności Międzyparlamentarne spotkanie komisji zorganizowane przez Komisję Budżetową PE (BUDG) - Unia Europejska i narodowe oczekiwania oraz jak zwiększyć demokratyczną odpowiedzialność przy kolejnych negocjacjach wieloletnich ram finansowych
7-8 lutego 2016, Haga, Spotkanie przewodniczących COSAC
- Spotkanie trojki prezydencji COSAC
- Otwarcie spotkania
- Organizacja i współpraca w zakresie badania pomocniczości na podstawie przypadku dotyczącego Europolu
- Sprawy proceduralne i inne kwestie
- Europejskie priorytety na rok 2016 i w dalszej perspektywie
- Uwagi końcowe
|
|
|
|
|
|
NAJNOWSZE PUBLIKACJE |
|
|
|
|
|
NOWE NA STRONIE OIDE
W dziale Materiały OIDE
Nowe porozumienie dla Zjednoczonego Królestwa w UE, Unia energetyczna
Zaktualizowano następujące działy
Materiały OIDE: Agencja Praw Podstawowych UE, TTIP czyli Transatlantyckie Partnerstwo Handlowe i Inwestycyjne, Program UE dot. migracji i uchodźców, Semestr europejski - przebieg cyklu koordynacji na poziomie Unii i Polski (2011-2016)
***
SPRAWY BIEŻĄCE - KOMENTARZE
Lista wybranych artykułów z prasy specjalistycznej dotyczących aktualnych kwestii polityczno-gospodarczych w Unii Europejskiej dostępnych on-line (dostęp 04.03.2016)
- Anghel S.E., Bacian I.Z.: Implementation of the Lisbon Treaty provisions on the Common Security and Defence Policy (CSDP), „Briefing. European Council Briefing", European Parliament - European Parliamentary Research Service, February 2016.
- Bénassy-Quéré A. i inn.: Which fiscal union for the euro area?, "Policy Contribution" iss. 5, Bruegel, February 2016.
- Bendiek A., Schmieg E.: European Union Data Protection and External Trade. Having the Best of Both Worlds?, „SWP Comment" no. 2016/C 11, Stiftung Wissenschaft und Politik, February 2016.
- Carrera S., Hertog L. den: A European Border and Coast Guard: Fit for purpose?, „Commentary", Centre for European Policy Studies, 24.02.2016.
- Cîrlig C.-C.: Financing of CSDP missions and operations, „At a glance", European Parliament - European Parliamentary Research Service, February 2016.
- Drachenberg R., Grant T.: Outcome of the European Council of 18-19 February 2016, „Briefing. Post-European Council Briefing", European Parliament - European Parliamentary Research Service, February 2016.
- Finance S. de: The European Council and Banking Union, „Briefing. European Council in Action", European Parliament - European Parliamentary Research Service, February 2016.
- Gawlikowska-Fyk A. i inn.: Pakiet gazowy: kolejny etap starań o wzmocnienie odporności energetycznej UE, „Biuletyn PISM" nr 9 (1359), Polski Instytut Spraw Międzynarodowych, 03.02.2016.
- Gawlikowska-Fyk A., Michalak J.: Efekt domina: porozumienie paryskie a reforma europejskiego systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych, „Biuletyn PISM" nr 13 (1363), Polski Instytut Spraw Międzynarodowych, 10.02.2016.
- Giuli M.: The energy security package: significant overhaul or business as usual?, „Commentary", European Policy Centre, 24.02.2016.
- Hüttl P., Schoenmaker D.: Should the 'outs' join the European banking union?, "Policy Contribution" iss. 3, Bruegel, February 2016.
- Kaca E.: Schengen's Future in Light of the Refugee Crisis, „PISM Strategic File" nr 2 (84), Polski Instytut Spraw Międzynarodowych, 12.02.2016.
- Llaudes S.: Juncker: no time for business as usual?, „Analyses of the Elcano Royal Institute" iss. 15/2016, Royal Institute Elcano, 05.02.2016.
- Pape M.: The Atlantic Action Plan, „At a glance", European Parliament - European Parliamentary Research Service, February 2016.
- Poptcheva E.-M.: Article 50 TEU: Withdrawal of a Member State from the EU, „Briefing", European Parliament - European Parliamentary Research Service, February2016.
- Szpala M.: Serbia: kandydat do UE, "INFOS. Zagadnienia społeczno-gospodarcze" nr 4(208), Biuro Analiz Sejmowych, 25.02.2016.
- Ujvari B.: Green Diplomacy Network – What is in a name?, „Commentary", European Policy Centre, 29.02.2016.
BREXIT
- Bertoncini Y. i inn.: The EU-UK Agreement: much ado about (almost) nothing?, „Tribune", Notre Europe - Jacques Delors Institute, 25.02.2016.
- Borońska-Hryniewiecka K.: A Win-Win Situation? What to Make of the EU-UK Deal, „PISM Strategic File" nr 3 (84), Polski Instytut Spraw Międzynarodowych, 22.02.2016.
- Burke C. i inn.: Life on the Edge: EFTA and the EEA as a Future for the UK in Europe, „European Public Law" iss. 1, (2016) 22, s. 69–96.
- Emerson M.: The Final Brexit Question The known Plan A to remain or the unknown Plan B to leave, „CEPS Working Document" no. 418, Centre for European Policy Studies, February 2016.
- Gee G. i inn.: Leaving the EU? The Legal Impact of 'Brexit' on the United Kingdom, „European Public Law" iss. 1, (2016) 22, s. 51–56.
- Ham P. van: Brexit: Strategic Consequences for Europe. A Scenario Study, „Clingendael Report", Netherlands Institute of International Relations 'Clingendael', February 2016.
- Łazowski A.: EU Withdrawal: Good Business for British Business?, „European Public Law" iss. 1, (2016) 22, s. 115–129.
- Miller V. i inn.: EU referendum: UK proposals, legal impact of an exit and alternatives to membership, „Commons Briefing paper" no. 07214, House of Commons Library, 12.02.2016.
- Miller V.: EU referendum: UK's EU reform negotiations and the Tusk package, „Commons Briefing paper" no. 7497, House of Commons Library, 09.02.2016.
- Nicolaides Ph. i inn.: The New Deal with the United Kingdom: the Downside of Flexibility, „Bruges European Economic Policy briefing" no. 38, College of Europe, February 2016.
- Oliver T.: Why the EU Referendum Will Not be the End of the Story, The Federal Trust, February 2016.
- Pertusot V.: Rushing to a deal on the UK could be ill-thought-out for the EU, Institut francais des relations internationales, February 2016.
- Poptcheva E.-M., Eatock D.: The UK's 'new settlement' in the European Union: Renegotiation and referendum, „In-Depth Analysis", European Parliament - European Parliamentary Research Service, February 2016.
- Wall S.: Leaving the EU?, „European Public Law" iss. 1, (2016) 22, s. 57–67.
- Weiss S., Blockmans S.: The EU deal to avoid Brexit:Take it or leave, „CEPS Special Report" no. 131, Centre for European Policy Studies, February 2016.
- Zuleeg F.: Brexit averted through EU reform?, „Post-Summit Commentary", European Policy Centre, 22.02.2016.
***
PROBLEMATYKA USTROJOWA UE
Wybrane artykuły i opracowania (dostępne w Bibliotece Sejmowej lub on-line, dostęp 04.03.2016)
- Anghel S.E.: The European Council and crisis management, „In-Depth Analysis", European Parliament - European Parliamentary Research Service, February 2016.
- Bertoncini Y., Vitorino A.: Schengen's stress test: political issues and perspectives, „Policy paper" no. 158, Notre Europe - Jacques Delors Institute, 16.02.2016.
- Erdos D.: European Union data protection law and media expression: fundamentally off balance, „International and Comparative Law Quarterly" vol. 65, iss. 01, s. 139–183.
- Fossum J. E.: Democracy and Legitimacy in the EU: Challenges and Options, „IAI Working Paper" iss. 16/01, Istituto Affari Internazionali, 08.02.2016.
- Moodie J.R.: Resistant to Change? The European Commission and Expert Group Reform, „West European Politics" vol. 39, iss. 2, 2016.
- Petrova I., Raube K.: Euronest: What Drives Inter-Parliamentary Cooperation in the Eastern Partnership?, „European Foreign Affairs Review" iss. 1, (2016) 21, s. 35–55.
- Sanger A.: State immunity and the right of access to a court under the EU Charter of Fundamental Rights, „International and Comparative Law Quarterly" vol. 65, iss. 01, s. 213– 228.
- Tosato G.L.: How to Pursue a More Efficient and Legitimate European Economic Governance, „IAI Working Paper" iss.16|03, Istituto Affari Internazionali, 29.02.2016.
- Valiante D.: Europe's Untapped Capital Market: Rethinking financial integration after the crisis, Centre for European Policy Studies, 03.02.2016.
- Venizelos E.: State Transformation and the European Integration Project Lessons from the financial crisis and the Greek paradigm, „CEPS Special Report" no. 130, Centre for European Policy Studies, February 2016.
- Weinblum S.: Moving Beyond Security vs. the Duty to Protect: European Asylum and Border Management Policies under Test, „IAI Working Paper" iss.16|05, Istituto Affari Internazionali, 29.02.2016.
***
Z nabytków Biblioteki Sejmowej
Dupré C.: THE AGE OF DIGNITY. HUMAN RIGHTS AND CONSTITUTIONALISM IN EUROPE, Oxford 2015
Przedmiotem analizy zaprezentowanej w książce jest znaczenie pojęcia godności ludzkiej dla europejskiego konstytucjonalizmu rozumianego jako zachodzące na siebie porządki prawne Unii Europejskiej, jej państw członkowskich i Europejskiej Konwencji Praw Człowieka, a także roli, jaką może ono odegrać w rozwoju demokracji w XXI wieku.
C. Dupré zaczyna swoje badania od analizy źródeł i historii powstania tego pojęcia prawnego zajmującego dziś bardzo wysoką pozycje normatywną w ramach europejskiego konstytucjonalizmu. Pokazuje jego kodyfikację w europejskich konstytucjach po II wojnie światowej (jest dziś obecne w znakomitej ich większości) oraz w Karcie Praw Podstawowych UE i Traktacie z Lizbony, który wprowadził to pojęcie do art. 2 TUE jako fundamentalną wartość Unii Europejskiej. Tej wysokiej pozycji normatywnej nie towarzyszyła jednak dotąd teoretyczna analiza. Autorka próbuje wypełnić tę lukę przeprowadzając szczegółowe studia porównawcze orzecznictwa dwóch europejskich trybunałów, Trybunału Sprawiedliwości UE i Europejskiego Trybunału Praw Człowieka, oraz krajowych sądów konstytucyjnych, przede wszystkim niemieckiego, brytyjskiego, francuskiego i węgierskiego. Podkreśla wkład i podobieństwo metod sądów konstytucyjnych, które odwołują się do ogólnoeuropejskiego dorobku w tym zakresie.
Autorka dowodzi, że pojęcie ludzkiej godności, będąc elementem całego zestawu zasad konstytucyjnych takich jak państwo prawa, solidarność i demokracja, okazało się bardzo skutecznym narzędziem konstytucyjnej transformacji w kierunku lepszej jakości demokracji i ochrony praw człowieka. Pozwala też z innej perspektywy spojrzeć na rozwój europejskiego konstytucjonalizmu i dostrzec jego potencjał budowania demokracji opartej na pojęciu godności, którą nazywa „bogatszą wersją" demokracji liberalnej.
***
DEMOCRATIZATION IN EU FOREIGN POLICY. NEW MEMBER STATES AS DRIVERS OF DEMOCRACY PROMOTION (ed. by Berti B., Mikulova K., Popescu N.), London 2016
W połowie ubiegłej dekady, Polska, Czechy, Słowacja i niektóre inne kraje Europy Środkowej zaczęły odgrywać ważną rolę na arenie międzynarodowej jako promotorzy demokracji i programów rozwojowych nie tylko w stosunku do swych najbliższych sąsiadów: Ukrainy, Białorusi i innych państw post-sowieckich, ale także dla Bałkanów Zachodnich, Bliskiego Wschodu, Afryki Północnej (arabska wiosna 2011) i Azji Środkowej. Same będąc po świeżych doświadczeniach przemian – zamieniły się z odbiorców pomocy w twórców polityki pomocowej przekazujących własne know how na szczeblu unijnym i międzynarodowym.
Przyszła zatem pora na ocenę tych krajów jako donatorów i twórców polityki, refleksję nad ich motywacjami oraz metodami, a także efektami ich działalności. Przedstawiono wpływ tej aktywności na unijną politykę rozwoju i promowania demokracji w państwach trzecich oraz mechanizmy udanego transferu doświadczeń. Autorzy starają się odpowiedzieć na pytanie, co właściwie wnoszą kraje Europy Środkowej do obszaru międzynarodowego wspierania demokracji, jaka jest ich „tożsamość" w zestawieniu z podejściem „starych" państw członkowskich Unii. Przedstawiają ich preferencje, w tym bardziej „polityczne" podejście polegające na bezpośredniej pomocy dla podmiotów demokratycznych, co wyraziło się m.in. w utworzeniu Europejskiego Funduszu na rzecz Demokracji (European Endowment for Democracy), powołanego z inicjatywy polskiej prezydencji w Radzie UE.
Publikacja pokazuje też – w szerszej perspektywie – wyzwania, przed którymi staje ta dziedzina współpracy oraz wpływ agendy krajów Europy Środkowej w zakresie promowania demokracji na politykę zagraniczną UE.
***
Wessels W.: THE EUROPEAN COUNCIL, London, New York 2016
Rada Europejska, instytucja skupiająca szefów państw i rządów państw członkowskich Unii, odegrała kluczową rolę w procesie integracji europejskiej. Podczas szczytów Rady Europejskiej podjęto szereg decyzji mających wpływ na ustrój Unii oraz jej politykę w wielu obszarach, a także na systemy polityczne państw członkowskich. Pomimo tego, rola Rady Europejskiej bywa często niedoceniana, a jej wpływ na kształt UE jest postrzegany tylko przez pryzmat odpowiednich postanowień traktatowych oraz przyjmowanych przez nią konkluzji. W doktrynie i piśmiennictwie poświęcono jej – w porównaniu z pozostałymi instytucjami UE – stosunkowo niewiele uwagi.
Próbę dokonania kompleksowej analizy tej specyficznej instytucji podjął Wolfgang Wessels – kierownik katedry nauk politycznych Jeana Monneta Uniwersytetu w Kolonii, wykładowca Kolegium Europejskiego w Brugii i Natolinie. Autor omówił w publikacji kolejno: ewolucję Rady Europejskiej, jej rolę w ramach architektury instytucjonalnej Unii oraz proces decyzyjny, w tym rolę prezydencji i metody osiągania kompromisu. Następnie przedstawił aktywność Rady Europejskiej w zakresie zmian ustrojowych (rewizje traktatowe), procesu rozszerzenia, a także podstawowych sfer unijnej działalności: zarządzania gospodarczego, działań zewnętrznych oraz obszaru wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości. Analizując szczegółowo dotychczasową pozycję i działania Rady Europejskiej, autor dochodzi do wniosku, że szefowie państw i rządów uczynili z tej instytucji „architekta konstytucyjnego" i ostatecznego decydenta UE. Jego zdaniem, istnieje tu jednak pewien paradoks – niewątpliwy sukces Rady Europejskiej może doprowadzić do jej osłabienia, gdyż decyzje podjęte przez jej członków, zwłaszcza środki zastosowane po wybuchu kryzysu gospodarczego dla ustabilizowania strefy euro, mogą wykraczać poza granice akceptowalne w państwach członkowskich. Stąd w opinii autora mogą one stanowić pretekst do ponownego „unarodowienia" i dezintegracji w wielu kluczowych dziedzinach.
|
|
|
|
|
|
|
|