|
|
|
|
|
DOKUMENTY UE W SEJMIE |
|
|
|
|
|
W marcu 2016 Komisja do Spraw Unii Europejskiej (SUE) zebrała się na 11 posiedzeniach: nr 32-42. W trakcie tych posiedzeń komisja:
- rozpatrzyła 83 dokumenty UE:
- w trybie art. 7 ust. 4 ustawy kooperacyjnej – 10 projektów aktów ustawodawczych UE, dotyczących m.in. udzielenia dalszej pomocy makrofinansowej Tunezji, rynków instrumentów finansowych czy homologacji i nadzoru rynku pojazdów silnikowych,
- w trybie art. 151 ust. 1 regulaminu Sejmu z uwzględnieniem art. 3 ust. 2 ustawy kooperacyjnej – 25 dokumentów Komisji Europejskiej (13 sprawozdań, 6 komunikatów, 1 projekt wspólnego sprawozdania, 1 decyzję, 1 wspólny wniosek, 1 opinię, 1 zieloną księgę i 1 wspólny komunikat), dotyczących m.in. stanu realizacji działań priorytetowych w ramach Europejskiego programu w zakresie migracji, organizacji wymiany informacji pochodzących z rejestru karnego pomiędzy państwami członkowskimi czy rocznej analiza wzrostu gospodarczego na 2016,
- w trybie art. 11 ust. 1 ustawy kooperacyjnej – dokumenty UE, które miały być przedmiotem obrad Rady ds. Rolnictwa i Rybołówstwa,
- w trybie art. 8 ust. 2 ustawy kooperacyjnej – 16 projektów aktów prawnych, dotyczących m.in. wytycznych dotyczących polityki zatrudnienia państw członkowskich, uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji czy przyjęcia Programu badawczego Funduszu Badawczego Węgla i Stali,
- w trybie art. 10 ust. 2 ustawy kooperacyjnej – 1 projekt dyrektywy w sprawie wykorzystywania danych dotyczących przelotu pasażera w celu zwalczania terroryzmu i poważnej przestępczości,
- przyjęła opinię nr 7 w sprawie uznania dokumentu COM(2016) 128 za niezgodny z zasadą pomocniczości,
- wysłuchała informacji na temat działań Ministerstwa Rozwoju podjętych w celu wydatkowania jak największej kwoty z perspektywy finansowej 2007-2013, przedstawionej przez sekretarza stanu w MR Jerzego Kwiecińskiego (pos. nr 32),
- wysłuchała informacji na temat stanu realizacji programów operacyjnych z perspektywy 2014-2020, przedstawionej przez sekretarza stanu w MR Jerzego Kwiecińskiego oraz radcę generalnego w MRiRW Zofię Krzyżanowską (pos. nr 32),
- rozpatrzyła informację o pracach legislacyjnych związanych z wdrożeniem dyrektyw, których termin transpozycji już upłynął lub upływa w ciągu najbliższych trzech miesięcy (stan na 24.02.2016), przedstawioną przez przedstawicieli odpowiednich ministerstw (pos. nr 36),
- wysłuchała informacji na temat rewizji Europejskiej Polityki Sąsiedztwa, przedstawionej przez podsekretarza stanu w MSZ Marka Ziółkowskiego (pos. nr 37),
- rozpatrzyła poprawkę zgłoszoną w czasie drugiego czytania do projektu uchwały w sprawie polityki imigracyjnej Polski (druk nr 18, 230 i 250, pos. nr 40),
- wysłuchała informacji na temat procedur "czerwonej" i "zielonej" kartki oraz roli, jaką Komisja do Spraw Unii Europejskiej i Sejm RP miałyby odgrywać we wzmocnionej współpracy międzyparlamentarnej, przedstawionej przez posłów Konrada Głębockiego oraz Szymona Szynkowskiego Vel Sęka (pos. nr 41).
***
W marcu 2016 w bazach EDL-S (Europejskie Dokumenty Legislacyjne w Sejmie) i IPEX opublikowano informacje i dokumenty dotyczące posiedzeń SUE nr 33-35, 37-40 i 42, dostarczone przez sekretariat komisji.
|
|
|
|
|
|
Z PRAC KOMISJI SEJMOWYCH |
|
|
|
|
|
Komisja Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii
-
10.03.2016, rozpatrzyła informację o konsekwencjach prawnych wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE w sprawie C-362/14 Schrems, wpływie wyroku na prawa podstawowe obywateli UE oraz funkcjonowanie transatlantyckiego rynku handlu i usług elektronicznych, także o działaniach podjętych przez GIODO w celu wdrożenia postanowień wyroku (pos. nr 13);
Komisja do Spraw Kontroli Państwowej
-
17.03.2016, rozpatrzyła informację Najwyższej Izby Kontroli o wynikach kontroli systemu zarządzania nieprawidłowościami w zakresie europejskich funduszy rolnych (pos. nr 11);
Komisja Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa
-
10.03.2016, rozpatrzyła informację Ministra Środowiska nt. wykorzystania środków finansowych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w latach 2007-2013 (pos. nr 14);
-
09.03.2016, wysłuchała informacji Ministra Środowiska nt. realizacji programów związanych z ochroną powietrza na przykładzie projektu zintegrowanego LIFE „Wdrażanie Programu ochrony powietrza dla województwa małopolskiego – Małopolska w zdrowej atmosferze" (pos. nr 13);
Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi
-
10.03.2016, wysłuchała informacji Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Ministra Rozwoju nt. planów i propozycji zmian dotyczących WPR oraz polityki spójności po 2020 (pos. nr 20);
-
09.03.2016, rozpatrzyła poprawki zgłoszone w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego oraz niektórych innych ustaw, druki nr 274 i 279 (pos. nr 19).
|
|
|
|
|
|
WYKONYWANIE PRAWA UE - BAZA UST |
|
|
|
|
|
W marcu 2016
-
skierowano do I czytania następujące projekty ustaw wykonujących prawo Unii Europejskiej [druk nr]:
- Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw [382],
- Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw [366],
- Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych oraz niektórych innych ustaw [323],
- Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o publicznej służbie krwi oraz niektórych innych ustaw [294],
-
uchwalono następujące ustawy wykonujące prawo Unii Europejskiej [druk nr]:
- Ustawa z dnia 31 marca 2016 r. o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym [190],
- Ustawa z dnia 31 marca 2016 r. o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych oraz niektórych innych ustaw [69], [70],
- Ustawa z dnia 18 marca 2016 r. o zmianie ustawy o materiałach wybuchowych przeznaczonych do użytku cywilnego oraz niektórych innych ustaw [275],
- Ustawa z dnia 18 marca 2016 r. o systemach oceny zgodności i nadzoru rynku [248],
- Ustawa z dnia 11 marca 2016 r. o zmianie ustawy o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt [245],
- Ustawa z dnia 11 marca 2016 r. o bezpieczeństwie obrotu prekursorami materiałów wybuchowych [217],
-
opublikowano następującą ustawę wykonującą prawo Unii Europejskiej [druk nr]:
- Ustawa z dnia 25 lutego 2016 r. o ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego [141].
|
|
|
|
|
|
BADANIE POMOCNICZOŚCI W PARLAMENTACH NARODOWYCH |
|
|
|
|
|
|
WSPÓŁPRACA MIĘDZYPARLAMENTARNA |
|
|
|
|
|
|
NAJNOWSZE PUBLIKACJE |
|
|
|
|
|
NOWE NA STRONIE OIDE
W dziale Materiały OIDE
Procedura "czerwonej kartki", "Zielona kartka" - stan debaty, Rewizja europejskiej polityki sąsiedztwa
Zaktualizowano następujące działy
Materiały OIDE: Program UE dot. migracji i uchodźców, Unia bankowa, Przegląd rejestru przejrzystości
***
SPRAWY BIEŻĄCE - KOMENTARZE
Lista wybranych artykułów z prasy specjalistycznej dotyczących aktualnych kwestii polityczno-gospodarczych w Unii Europejskiej dostępnych on-line (dostęp 01.04.2016)
- Claeys G. i in.: A proposal to revive the European Fiscal Framework, „Policy Contribution", Bruegel, 29.03.2016.
- Erbach G.: Post-2020 reform of the EU EmissionsTrading System, „Briefing", European Parliament - European Parliamentary Research Service, March 2016.
- Ferger J., Aleixo M.: Interinstitutional Agreement on Better Law-Making, „Briefing", European Parliament - European Parliamentary Research Service, March 2016.
- Frontini A.: Advancing the EU-Japan strategic partnership in a transforming global environment: challenges, opportunities and prospects, „Policy Brief", European Policy Centre, 03.03.2016.
- González Enríquez C.: Schengen: a collective asset no one stands up for, „Expert Comment" no. 10/2016, Elcano Royal Institute, 09.03.2016.
- Ham P. van: Communicating TTIP - Challenges for the EU, Netherlands Institute of International Relations 'Clingendael', March 2016.
- João Rodrigues M.: Is there an alternative to the European economic policy? The European Parliament response, „Tribune", Notre Europe- Jacques Delors Institute, 03.03.2016.
- Kaca E.: Unijne misje eksperckie w regionie Partnerstwa Wschodniego: czas na zmiany, „Biuletyn PISM" nr 20 (1370), 09.03.2016.
- Karakas C.: The economic impact of suspending Schengen, „At a glance", European Parliament - European Parliamentary Research Service, March 2016.
- Koenig N.: Taking the European Neighbourhood Policy beyond the conception-performance gap, „Policy paper", Notre Europe, 23.03.2016.
- Kostanyan H.: Why Moldova's European integration is failing, „Commentary", Centre for European Policy Studies, 03.03.2016.
- Novotná T.: Not a Leap but a Step in the Right Direction: Mogherini's Structural and Personnel Reform of the EU's Diplomatic Service, „Brussels Monitor", EUROPEUM - Institute for European Policy, 22.03.2016.
- Raines T., Tomlinson S.: Europe's Energy Union: Foreign Policy Implications for Energy Security, Climate and Competitiveness, „Research Paper", Royal Institute of International Affairs (Chatham House), March 2016.
- Sgueo G.: Sprawozdanie za rok 2014 dotyczące ochrony interesów finansowych UE – zwalczanie nadużyć finansowych, „W skrócie", Biuro Analiz Parlamentu Europejskiego, marzec 2016.
- Stewart S.: The Future of the Minsk Agreements. Press for Implementation and Support Sanctions, "SWP Comment" 2016/C 14, Stiftung Wissenschaft und Politik, March 2016.
- Tilindyte L.: Porozumienie międzyinstytucjonalne w sprawie lepszego stanowienia prawa, „W skrócie", Biuro Analiz Parlamentu Europejskiego, marzec 2016.
- Ujvari B.: The Global Strategy – reinvigorating the EU's multilateral agenda?, „Security Policy Brief", Royal Institute for International Relations – EGMONT, 23.03.2016.
BREXIT
- Borońska-Hryniewiecka K.: Wpływ Brexitu na sytuację imigrantów ekonomicznych w Wielkiej Brytanii: implikacje dla Polski i polskich obywateli, „Biuletyn PISM" nr 24 (1374), Polski Instytut Spraw Międzynarodowych, 23.03.2016.
- Lang A. i in.: EU Referendum: summary and analysis of the new Settlement for the UK in the EU, „Briefing Paper" no. 7524, House of Commons, 08.03.2016.
- Miller V.: EU External Agreements: EU and UK procedures, Briefing Paper" no. CBP 7192, House of Commons, 28.03.2016.
- Nicolaides Ph. i in.: A New Settlement for the UK: A "Leap in the Dark", „Bruges European Economic Policy briefing" no. 39 (March 2016), College of Europe.
- Tekin F.: Brexit or No Brexit? Political and Institutional Implications of an EU without the UK, „IAI Working Paper" iss. 16/07, Istituto Affari Internazionali.
KRYZYS MIGRACYJNY W UE
- Borja Lasheras F. de i inn.: Return to instability: How migration and great power politics threaten the Western Balkans, „Policy Brief", European Council on Foreign Relations, 21.03.2016.
- Carrera S., Guild E.: EU-Turkey plan for handling refugees is fraught with legal and procedural challenges, „Commentary", Centre for European Policy Studies, 10.03.2016.
- Carrera S., Hertog L. den: A European Border and Coast Guard: What's in a name?, „Liberty & Security in Europe" no. 88, Centre for European Policy Studies., March 2016.
- Drachenberg R., Finance S. de: Outlook for the European Council of 17-18 March 2016, „Briefing", European Parliament - European Parliamentary Research Service, 16.03.2016.
- Drachenberg R.: Outcome of informal European Council of 7 March 2016 and the informal meeting of the EU Heads of State or Government with Turkey, „Briefing", European Parliament - European Parliamentary Research Service, March 2016.
- Emmanouilidis J.A.: Elements of a complex but still incomplete puzzle: an assessment of the EU(-Turkey) summit, „Post-Summit Analysis", European Policy Centre, 21.03.2016.
- Gatto A. i in.: Schengen area: Update and state of play, „Briefing", European Parliament - European Parliamentary Research Service, March 2016.
- Gatto A.: Challenges to the Schengen area, „At a glance", European Parliament - European Parliamentary Research Service, March 2016.
- Hakura F.: Refugee deal solves little, „Expert view: EU-Turkey", Royal Institute of International Affairs (Chatham House), March 2016.
- Orav A.: Hotspots and emergency relocation. State of play, „Briefing", European Parliament - European Parliamentary Research Service, March 2016.
- Paul A.: Turkey makes a mockery of Europe's claim to uphold democratic values, „Commentary", European Policy Centre, 16.03.2016.
- Singleton A.: Migration and Asylum Data for Policy-making in the European Union. The problem with numbers, „Liberty & Security in Europe" no. 89, Centre for European Policy Studies, March 2016.
- Toygür İ., Özsöz M.: Stormy months on the Aegean: the refugee deal and its impact on Turkey-EU relations, ARI no. 27/2016, Elcano Royal Institute, 15.03.2016.
***
PROBLEMATYKA USTROJOWA UE
Wybrane artykuły i opracowania (dostępne w Bibliotece Sejmowej lub on-line, dostęp 01.04.2016)
- Coleman Ch.: Schengen Agreement: A Short History, „Lords Library note", House of Lords Library, 07.03.2016.
- Dehousse F.: The reform of the EU courts (II). Abandoning the management approach by doubling the General Court, „Egmont paper", Royal Institute for International Relations – EGMONT, 21.03.2016.
- Kornezov A.: The right to vote as an EU fundamental right and the expanding scope of application of the EU Charter of Fundamental Rights, „The Cambridge Law Journal" no. 75, s. 24.
- Kreilinger V.: National parliaments, surveillance mechanisms and ownership in the euro area, „Studies and reports", Notre Europe, 30.03.2016.
- Müller Gómez J., Wessels W.: The Spitzenkandidaten Procedure: Reflecting on the Future of an Electoral Experiment, „IAI Working Paper" iss. 16/08, Istituto Affari Internazionali.
- Rijpma J.: The proposal for a European Border and Coast Guard: evolution or revolution in external border management?, „Study", European Parliament.
- Special Issue: The Politics of Supranational Banking Supervision in Europe, „West European Politics" vol. 39, iss. 3, 2016.
- Taborowski M.: Znaczenie art. 53 Karty Praw Podstawowych Unii Europejskiej dla poziomu ochrony praw podstawowych w krajowym prawie konstytucyjnym, „Państwo i Prawo" nr 1/2016, s. 40.
- Wallerman A.: Towards an EU law doctrine on the exercise of discretion in national courts? The Member States' self-imposed limits on national procedural autonomy, „Common Market Law Review" (2016) 53, iss. 2, s. 339.
- Zieliński M.: Porozumienie dotyczące siedziby agencji Unii Europejskiej Frontex w Polsce (aspekty konstytucyjne), „Przegląd Sejmowy" 1(132)/2016, s. 53.
***
Z nabytków Biblioteki Sejmowej
Kosta V.: FUNDAMENTAL RIGHTS IN EU INTERNAL MARKET LEGISLATION, Oxford 2015
Tematem książki są relacje pomiędzy fundamentem Unii Europejskiej, jakim jest ochrona praw podstawowych, a unijną „siłą sprawczą", uznawaną również za kamień węgielny europejskiej integracji, czyli rynkiem wewnętrznym. Dotychczasowe badania nad rolą unijnych instytucji i legislacji w ochronie praw podstawowych dotyczyły raczej prawa antydyskryminacyjnego i w obszarze wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości oraz ich sądowej ochrony. V. Kosta w swojej nowatorskiej analizie próbuje odpowiedzieć na pytanie, w jaki sposób i w jakim zakresie ochrona praw podstawowych jest realizowana poprzez prawodawstwo rynku wewnętrznego.
Autorka rozpoczyna swoją analizę od omówienia kwestii kompetencyjnej: stwierdza, że Unia jest nie tylko uprawniona do realizacji praw podstawowych poprzez legislację rynku wewnętrznego, ale także do tego zobowiązana w ramach swoich kompetencji (art. 51 ust. 1 Karty Praw Podstawowych). Następnie omawia prawodawstwo rynku wewnętrznego w obszarze 4 praw podstawowych: ochrony danych, swobody wypowiedzi, praw pracowniczych (równe i sprawiedliwe warunki pracy oraz prawo do podejmowania działań zbiorowych), prawa do ochrony zdrowia. Próbuje zdefiniować rzeczywisty stopień ochrony, jaki został osiągnięty na rynku wewnętrznym w przypadku tych praw, z uwzględnieniem orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości. Osobny rozdział został poświęcony szczegółowej analizie mechanizmu instytucjonalnego, rozwijanego systematycznie od wielu lat, także dzięki zmianom wprowadzonym Traktatem z Lizbony, aby wspierać ustanowienie prawdziwej „kultury praw podstawowych" legislatywy UE.
***
THE DIPLOMATIC SYSTEM OF THE EUROPEAN UNION. EVOLUTION, CHANGE AND CHALLENGES (ed. by: Smith M., Keukeleire S., Vanhoonacker S.), London 2015
Publikacja jest zbiorem artykułów dotyczących najważniejszych wyzwań stojących przed nowym systemem unijnej dyplomacji ustanowionym przez Traktat z Lizbony, czyli Europejską Służbą Działań Zewnętrznych (ESDZ), w czasie kadencji Catherine Ashton, pierwszej Wysokiej Przedstawiciel UE ds. Polityki Zagranicznej i Bezpieczeństwa, wiceprzewodniczącej Komisji. Analiza jest zbudowana wokół powiązanych tematów zmiany instytucjonalnej i ewoluujących praktyk unijnej dyplomacji.
Materiał podzielono na 4 części. Pierwsza dostarcza przeglądu literatury i podstawowych pojęć istotnych dla omawianego tematu oraz prezentuje historię Służby Zewnętrznej Komisji Europejskiej, a także rolę Komisji w budowaniu ESDZ. Część druga koncentruje się na procesach zmian instytucjonalnych, próbując m.in. zdefiniować różne rodzaje dyplomatycznych praktyk po Lizbonie, nowej roli UE w obszarze negocjacji wielostronnych w oparciu o po-lizbońskie struktury, czy wpływ nowego systemu na prezentowanie uzgodnionych stanowisk na forum Zgromadzenia Ogólnego NZ. W części trzeciej przeanalizowano kwestię dyplomacji strategicznej, przyglądając się szczegółowo stosunkom UE z największymi partnerami: Rosją, Chinami, USA, Indiami, Brazylią. W części czwartej autorzy rozważają i oceniają unijną praktykę dyplomacji strukturalnej i jej instrumenty, zarówno na poziomie ogólnym, jak i regionalnym czy lokalnym. W tym kontekście przedstawiają dylematy dyplomacji strukturalnej na Bałkanach, a zwłaszcza w Kosowie, omawiają zaangażowanie w reformy sektora bezpieczeństwa w Demokratycznej Republice Konga, czy efekty działań w okresie „arabskiej wiosny".
***
Pusterla F.: THE EUROPEAN UNION AND HUMANITARIAN CRISES. PATTERNS OF INTERVENTION, Surrey 2016
W ciągu ostatniej dekady Unia Europejska i jej państwa członkowskie udzieliły pomocy humanitarnej ponad dwa i pół tysiąca razy. Przedmiotem analizy prezentowanej w książce są strategie współpracy państw członkowskich UE w ramach unijnego instrumentu, jakim jest polityka pomocy humanitarnej UE, stanowiąca odrębną politykę w ramach działań zewnętrznych UE na mocy art. 214 TfUE. Odmiennie niż w przypadku innych działań zewnętrznych Unii, państwo członkowskie może zdecydować w fazie implementacji o wyborze jednej spośród trzech strategii: pełne delegowanie na instytucje europejskie, częściowe delegowanie na instytucje europejskie, działanie jednostronne.
Celem książki jest dostarczyć przekonującej odpowiedzi na pytanie, jakie czynniki wpływają na wybór jednej z trzech opcji strategii pomocowej przez państwo członkowskie. W pierwszej, teoretycznej, części omówiono instytucjonalne ramy polityki pomocy humanitarnej oraz przeprowadzono charakterystykę kryzysów humanitarnych. W drugiej części przedstawiono dane statystyczne i omówiono trzy wskaźniki (okoliczności interwencji) i sposoby ich mierzenia. Autorka, na podstawie danych Dyrekcji Generalnej Komisji Europejskiej ds. Pomocy Humanitarnej i Ochrony Ludności (ECHO), przeanalizowała strategie interwencyjne, badając, w jaki sposób okoliczności danej interwencji, czyli stopień pilności, niepewności i zagrożenia kryzysowego wpływają na wybór jednej z trzech opcji pomocy. Zdaniem Autorki, te trzy wskaźniki istotnie ułatwiają wyjaśnienie logiki wyboru strategii interwencyjnych przez państwa członkowskie.
|
|
|
|
|
|
|
|