|
|
|
|
|
EUROPEJSKIE DEBATY I UCHWAŁY SEJMU |
|
|
|
|
|
|
DOKUMENTY UE W SEJMIE |
|
|
|
|
|
W lutym 2017 Komisja do Spraw Unii Europejskiej (SUE) zebrała się na 7 posiedzeniach: nr 108-114. W trakcie tych posiedzeń komisja:
- rozpatrzyła 66 dokumentów UE:
- w trybie art. 7 ust. 4 ustawy kooperacyjnej – 18 projektów aktów ustawodawczych UE, dotyczących m.in.: gotowości na wypadek zagrożeń w sektorze energii elektrycznej; udzielenia pomocy makrofinansowej Republice Mołdawii czy europejskiego systemu informacji o podróży oraz zezwoleń na podróż (ETIAS),
- w trybie art. 151 ust. 1 regulaminu Sejmu z uwzględnieniem art. 3 ust. 2 ustawy kooperacyjnej – 33 dokumenty KE (7 komunikatów, 19 sprawozdań, 2 wspólne komunikaty, 1 wspólne sprawozdanie, 1 decyzję, 1 wniosek dot. rozporządzenia, 1 wniosek dot. dyrektywy i 1 wniosek dot. decyzji), dotyczące m.in.: wdrażania planu działania na rzecz gospodarki o obiegu zamkniętym; europejskiej przestrzeni badawczej; zapewnienia pełnej operacyjności Europejskiej Straży Granicznej i Przybrzeżnej,
- w trybie art. 11 ust. 1 ustawy kooperacyjnej – dokumenty UE, które miały być przedmiotem obrad Rady ds. Konkurencyjności, Rady ds. Gospodarczych i Finansowych, Rady ds. Zatrudnienia, Polityki Społecznej, Zdrowia i Ochrony Konsumentów oraz Rady ds. Środowiska,
- w trybie art. 8 ust. 2 ustawy kooperacyjnej – 8 projektów aktów prawnych, dotyczących m.in.: przedłużenia tymczasowych kontroli na granicach wewnętrznych w wyjątkowych okolicznościach zagrażających ogólnemu funkcjonowaniu strefy Schengen; uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji czy stosowania przepisów dorobku Schengen w obszarze Systemu Informacyjnego Schengen w Republice Chorwacji,
- rozpatrzyła informacje: nt. wyników nieformalnego posiedzenia Rady Europejskiej, które odbyło się w dniu 3 lutego 2017; nt. posiedzenia Rady ds. Zagranicznych planowanego na 6 marca 2017 oraz nt. posiedzenia Rady Europejskiej planowanego na 9-10 marca 2017. Informacje przedstawił sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Konrad Szymański (pos. nr 114).
***
W lutym 2017 w bazach EDL-S (Europejskie Dokumenty Legislacyjne w Sejmie) i IPEX opublikowano informacje i dokumenty dotyczące posiedzeń SUE nr 108-113 dostarczone przez sekretariat komisji.
|
|
|
|
|
|
Z PRAC KOMISJI SEJMOWYCH |
|
|
|
|
|
Komisja Spraw Zagranicznych
-
08.02.2017, wysłuchała informacji na temat tez exposé Ministra Spraw Zagranicznych (m.in.: warunków wyjścia Wielkiej Brytanii z UE, Europy dwóch prędkości, planów reformy UE, zmiany traktatów, redefinicji instytucji europejskich, pomocy uchodźcom) (pos. nr 57);
Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi
-
23.02.2017, zapoznała się z informacją Ministra RiRW nt. perspektyw rozwoju rynku buraka cukrowego dla polskich rolników z uwzględnieniem konkurencyjności produkcji buraka cukrowego na rynku wewnętrznym UE(pos. nr 155);
-
09.02.2017, rozpatrzyła informację Ministra RiRW na temat finansowania Wspólnej Polityki Rolnej (WPR) w ramach krajowych instrumentów wsparcia i budżetu UE (pos. nr 119);
-
09.02.2017, rozpatrzyła informację Ministra RiRW na temat realizacji Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, z uwzględnieniem zmian (pos. nr 119);
-
08.02.2017, rozpatrzyła informacje Ministrów: Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Rozwoju i Finansów na temat planów i propozycji zmian dotyczących wspólnej polityki rolnej oraz polityki spójności po 2020 (pos. nr 117);
-
08.02.2017, rozpatrzyła informację Ministra RiRW na temat konsultacji publicznych w sprawie Wspólnej Polityki Rolnej po 2020 r. prowadzonych przez Komisję Europejską.
(pos. nr 117);
-
08.02.2017, rozpatrzyła informację Ministra RiRW na temat zmian w systemie dopłat bezpośrednich związanych z procesem opuszczenia przez Wielką Brytanię struktur UE (pos. nr 117);
Komisja Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii
-
08.02.2017, rozpatrzyła informację o rozwoju e-administracji i społeczeństwa informacyjnego w świetle badań Głównego Urzędu Statystycznego oraz Ministerstwa Cyfryzacji. W informacji porównano wyniki do ubiegłorocznego raportu Komisji Europejskiej „Raport o postępie cyfrowym Europy" (indeks DESI), który syntetycznie pokazuje cyfrowy rozwój UE (pos. nr 48);
Komisja Infrastruktury
-
09.02.2017, powołała podkomisję stałą ds. monitorowania wykorzystania funduszy UE w zakresie infrastruktury (pos. nr 64);
-
08.02.2017, rozpatrzyła Informację Najwyższej Izby Kontroli o wynikach kontroli realizacji Wieloletniego Programu Inwestycji Kolejowych w ramach perspektywy finansowej UE na lata 2007-2013 (pos. nr 62);
Komisje: Gospodarki i Rozwoju, Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej oraz Zdrowia
-
22.02.2017, dyskutowały nt. sposobów rozliczania środków unijnych wykorzystywanych przez przedsiębiorców prowadzących działalność zdrowotną, którzy nie znajdą się w tzw. sieci szpitali (GOR pos. nr 61, STR nr 98, ZDR pos. nr 63).
|
|
|
|
|
|
WYKONYWANIE PRAWA UE - BAZA UST |
|
|
|
|
|
|
BADANIE POMOCNICZOŚCI W PARLAMENTACH NARODOWYCH |
|
|
|
|
|
|
WSPÓŁPRACA MIĘDZYPARLAMENTARNA |
|
|
|
|
|
28 lutego 2017, Bruksela, Międzyparlamentarne spotkanie komisji na temat "Trzecia reforma wspólnego europejskiego systemu azylowego - gotowi na wyzwanie"
- Uwagi wstępne
- Sesja I: Wyzwania związane ze wspólnym europejskim systemem azylowym (wystąpienia, debata z przedstawicielami parlamentów narodowych i PE, konkluzje)
- Sesja II: Zapewnienie dostępu do azylu i sprawiedliwy rozdział osób występujących o azyl w UE (wystąpienia, debata z przedstawicielami parlamentów narodowych i PE, konkluzje)
- Sesja III: Bezpieczne kraje pochodzenia oraz koncepcja bezpiecznego kraju trzeciego - doświadczenia państw członkowskich (wystąpienia, debata z przedstawicielami parlamentów narodowych i PE, konkluzje)
- Warsztaty (Zapobieganie handlowi ludźmi; Współpraca administracyjna między organami państw członkowskich w ramach systemu dublińskiego: co działa?; Pomoc prawna i alternatywy dla zatrzymania w trakcie procedury azylowej: wymiana dobrych praktyk państw członkowskich)
- Sesja IV: Ochrona migrujących dzieci (wystąpienia, debata z przedstawicielami parlamentów narodowych i PE, konkluzje)
- Sesja zamykająca
|
|
|
|
|
|
NAJNOWSZE PUBLIKACJE |
|
|
|
|
|
NOWE NA STRONIE OIDE
W dziale Materiały OIDE
Ogólny przegląd Regulaminu Parlamentu Europejskiego – VIII kadencja; Parlament Europejski wobec przyszłości UE
Zaktualizowano następujące działy
Materiały OIDE: Semestr europejski - przebieg cyklu koordynacji na poziomie Unii i Polski (2011-2017); Unia energetyczna; Mechanizmy na rzecz przestrzegania praworządności w Unii Europejskiej; Zielone i białe księgi
Bibliografie: BREXIT – wybrane publikacje (od 2016)
Debaty Sejmu w sprawach UE: Debaty Sejmu - VIII kadencja
Uchwały Sejmu w sprawach UE: Uchwały Sejmu - VIII kadencja
SPRAWY BIEŻĄCE - KOMENTARZE
Lista wybranych artykułów z prasy specjalistycznej dotyczących aktualnych kwestii polityczno-gospodarczych w Unii Europejskiej dostępnych on-line (dostęp 01.03.2017)
- Arteaga F., Powell C.: European defence between the Global Strategy and its implementation, „Working Papers" no. 4/2017, Real Instituto Elcano de Estudios Internacionales y Estratégicos, February 2017.
- Aussilloux V., Bénassy-Quéré A., Fuest C., Guntram B. Wolff: Making the best of the European single market, „Policy Contribution", Iss. 3, Bruegel, 02.02.2017.
- Bitterlich M.T.: Implementation of the Stability and Growth Pact, „Briefing", Biuro Analiz Parlamentu Europejskiego, 22.02.2017.
- Cesluk-Grajewski M.: The EU and migration [What Think Tank are thinking], „Briefing", Biuro Analiz Parlamentu Europejskiego, 10.02.2017.
- Curtin H.: Left behind? Reassessing the Balkan quest for EU integration, „Policy Briefs", No. 2, European Institute of Romania, Bucharest, February 2017.
- Demertzis M., Sapir A., Guntram B. Wolff: Europe in a new world order, „Policy Brief", Iss. 2, Bruegel, 17.02.2017.
- Facon I.: Russia's National Security Strategy and Military Doctrine and their Implications for the EU, „Analiza", Biuro Analiz Parlamentu Europejskiego, 01.02.2017.
- Franke M., Mellar B.: Research for CULT Committee – EU Strategy for International Cultural Relations, „Briefing", Biuro Analiz Parlamentu Europejskiego, 15.02.2017.
- Hagelstam K.: Economic Dialogue with the Other EU Institutions under the European Semester Cycle (State-of-Play, February 2017), „Briefing", Biuro Analiz Parlamentu Europejskiego, 20.02.2017.
- Hagelstam K.: Structural Budget Balances in EU Member States, „Briefing", Biuro Analiz Parlamentu Europejskiego, 22.02.2017.
- Helly D.: Europe's enabling power: an EU strategy for international cultural relations, „CEPOB - College of Europe Policy Brief series", College of Europe, February 2017.
- Kononenko V.: Governance of the Energy Union, „Briefing", Biuro Analiz Parlamentu Europejskiego, 28.02.2017.
- Korteweg R.: The end of the transatlantic trade consensus?, „Insight", Centre for European Reform, 21.02.2017.
- Latek M.: European Fund for Sustainable Development (EFSD), „Briefing", Biuro Analiz Parlamentu Europejskiego, 16.02.2017.
- Latek M.:Implementing Agenda 2030: Fresh impetus for reforming the UN Development System, „Briefing", Biuro Analiz Parlamentu Europejskiego, 14.02.2017.
- Lombardi Ch.: Building a capability-driven foundation for Europe's defence, „In Commentaries", Royal Institute for International Relations – EGMONT, 13.02.2017.
- Margaras V.: Challenges for EU cohesion policy: Issues in the forthcoming post-2020 reform, „Briefing", Biuro Analiz Parlamentu Europejskiego, 16.02.2017.
- Merritt G.: Eurozone proposals will be Rome party pooper, „Europe's World", February 2017.
- Namara F. Mc. , Pascouau Y.: EU external migration policy: In the kingdom of the blind the one-eyed man is king, „Commentary", European Policy Centre", 06.02.2017.
- Pasikowska-Schnass M.: Europa dla obywateli: ambicje i ograniczenia, „W skrócie", Biuro Analiz Parlamentu Europejskiego, 24.02.2017.
- Remac M.: Coordination of social security systems, „Briefing", Biuro Analiz Parlamentu Europejskiego, 01.02.2017.
- Sørensen C.: An open letter to all Europhiles, "EPIN Commentary" no. 36/17, European Policy Institutes Network, February 2017.
- Szymańska J.: Perspektywy kompromisu w sprawie reformy wspólnego europejskiego systemu azylowego, „Biuletyn PISM" nr 12 (1454), Polski Instytut Spraw Międzynarodowych, 02.02.2017.
- Svasek M.: European Social Fund, „Briefing", Biuro Analiz Parlamentu Europejskiego, 22.02.2017.
- Willermain F.: We don't do enough for the rule of law, „In Commentaries", Royal Institute for International Relations – EGMONT, 10.02.2017.
- Vít M.: Central Europe and the rise of nationalism, Institute for European Policy (EUROPEUM), February 2017.
- Vít M.: The Western Balkans on their way to the EU – status quo regardless of refugees, „Policy brief", Institute for European Policy (EUROPEUM), 23.02.2017.
- Voronova S.: Combating terrorism, „Briefing", Biuro Analiz Parlamentu Europejskiego, 10.02.2017.
BREXIT
- Barker A.: The €60 billion Brexit bill: How to disentangle Britain from the EU budget, „Policy brief", Centre for European Reform, February 2017.
- Batsaikhan U., Kalcik R., Schoenmaker D.: Brexit and the European financial system, „Policy Contribution", Iss. 4, Bruegel , 09.02.2017.
- Biscop S.: European defence after Brexit: Flying on one engine?, „In Commentaries", Royal Institute for International Relations – EGMONT, 17.01.2017.
- Castillo Ortiz P. J.: Towards a post-Brexit 'partnership for democracy' between the EU and the UK, „Expert Comment", Real Instituto Elcano de Estudios Internacionales y Estratégicos, February 2017.
- Duff A.: Brexit and Europe: a new entente, „Discussion paper", European Policy Centre, 23 February 2017.
- Duff A.: Brexit: the launch of Article 50, „Discussion paper", European Policy Centre, 9 February 2017.
- Dumbrava C.: European Union Agency for Asylum, „Briefing", Biuro Analiz Parlamentu Europejskiego, 08.02.2017.
- Grant Ch.: Mrs May's emerging deal on Brexit: Not just hard, but also difficult, „ Policy brief", Centre for European Reform, February 2017.
- Grant Ch., Tilford S. (i.in.): The year of Brexit and Trump, Annual report 2016, Centre for European Reform, 13 February 2017.
- Gros D.: After Brexit: It's a brave new world, „Commentary", Centre for European Policy Studies, 14 February 2017.
- Gostyńska-Jakubowska A.: Parliamentarians in Brexit talks: Bulls in a china shop?, „Policy brief", Centre for European Reform, February 2017.
- Haas J., R. Eulalia: Brexit and the EU budget: threat or opportunity?, „Policy paper", Notre Europe - The Jacques Delors Institute, 25.01.2017.
- Ham P. van: Brexit: Strategic Consequences for Europe. A Scenario Study, „Clingendael Report", Netherlands Institute of International Relations 'Clingendael', February 2016.
- Ivanov D.: Reform of the Dublin system, „Briefing", Biuro Analiz Parlamentu Europejskiego, 08.02.2017.
- Kvorning Lassen Ch.: Principles over Security? The Impact of the Upcoming Danish Exit from Europol, „Europeum monitor", Institute for European Policy (EUROPEUM), 07.02.2017.
- Lannoo K.: A well-managed Brexit is a priority for the entire EU, „Commentary", Centre for European Policy Studies, 3 February 2017.
- Mańko R.: Justice programme (2014-2020), „Briefing", Biuro Analiz Parlamentu Europejskiego, 15.02.2017.
- Orav A.: Common procedure for asylum, „Briefing", Biuro Analiz Parlamentu Europejskiego, 01.02.2017.
- Pirzio-Biroli C.:When it comes to Brexit talks, it's all about the money, „Europe's World", February 2017.
- Raś K.: Stanowisko państw bałtyckich wobec Brexitu i reformy UE, „Biuletyn PISM" nr 79 (1429), Polski Instytut Spraw Międzynarodowych, 23.11.2016.
- Sapir A., Schoenmaker D., Véron N.: Making the best of Brexit for the EU27 financial system, Bruegel, „Policy Brief",Iss. 1,08.02.2017.
- Whitman R.G.: Devolved External Affairs: The Impact of Brexit, „Research paper", Royal Institute of International Affairs (Chatham House), 9 February 2017.
PROBLEMATYKA USTROJOWA UE
Wybrane artykuły i opracowania (dostępne w Bibliotece Sejmowej lub on-line, dostęp 01.03.2017)
***
Z nabytków Biblioteki Sejmowej
Fletcher M., Herlin-Karnell E., Matera C. (eds): THE EUROPEAN UNION AS AN AREA OF FREEDOM, SECURITY AND JUSTICE, London, New York 2017
Unia Europejska, zgodnie z art. 2 ust. 3 TUE zapewnia swoim obywatelom przestrzeń wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości. Ustanowienie i konsolidacja PWBiS dało asumpt do stawiania ważnych pytań o podział kompetencji między UE a państwa członkowskie, równowagę pomiędzy zbiorowym bezpieczeństwem a wolnością jednostki, współpracę wymiarów sprawiedliwości, czy też zasadniczych pytań natury konstytucyjnej o unijny porządek prawny.
W sześciu rozdziałach Autorzy prezentują zarówno ewolucję instytucjonalną jak i kompleksową refleksję na temat kluczowych polityk tego obszaru. Analizują najważniejsze kwestie współpracy sądowej w sprawach cywilnych i karnych, kontroli granicznych, imigracji i azylu. Każda dziedzina jest rozpatrywana pod kątem procedury i prawa materialnego, podziału kompetencji, zasady wzajemnego uznania i ochrony praw podstawowych. Zaprezentowano zewnętrzny wymiar PWBiS, zwłaszcza w kontekście równowagi instytucjonalnej oraz granicy pomiędzy tym wymiarem a wspólną polityką zagraniczną i bezpieczeństwa. Przeanalizowano wreszcie nową formę zarządzania tym obszarem, tzw. zarządzanie sieciowe, a także wpływ Trybunału Sprawiedliwości na rozwój PWBiS. Biorąc pod uwagę obecne wyzwania, takie jak kryzys migracyjny, zagrożenie terrorystyczne czy rosnąca potrzeba ochrony prywatności, Autorzy wskazują kierunek rozwoju PWBiS, który pozwoliłby je przezwyciężyć.
***
Greta M., Otto J.: PROCES DECYZYJNY I ZARZĄDCZY W UNII EUROPEJSKIEJ – ZNACZENIE SYSTEMU AGENCYJNEGO, Łódź 2016
W ramach Unii Europejskiej funkcjonuje ponad 40 agencji. Są one powoływane w celu wykonania określonych zadań wynikających z prawa unijnego, zapewniają instytucjom UE specjalistyczne wsparcie naukowe lub techniczne w określonych dziedzinach. Problematyka agencji nie została dotychczas kompleksowo opracowana w literaturze. M. Greta i J. Otto starają się wypełnić istniejącą lukę: publikacja zawiera analizę systemu agencyjnego Unii Europejskiej, charakteryzuje funkcjonowanie tych zdecentralizowanych struktur oraz ich miejsce w systemie decyzyjnym i procesie zarządzania UE.
Charakterystykę poszczególnych agencji poprzedzono rozdziałem wprowadzającym, zawierającym omówienie instytucji i organów UE, ze szczególnym uwzględnieniem Komisji, Parlamentu Europejskiego oraz Rady UE, które to instytucje określają unijne potrzeby w zakresie tworzenia agencji. Następnie Autorzy opisują szczegółowo genezę, strukturę organizacyjną, zadania i funkcjonowanie poszczególnych agencji, dzieląc je na: wspólnotowe ds. unii gospodarczej i walutowej (dawny I filar), agencje ds. wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa (dawny II filar) oraz agencje ds. współpracy policyjnej i sadowej w sprawach karnych (dawny III filar). Na koniec przedstawiono agencje wykonawcze, powoływane na czas określony w celu zarządzania konkretnymi programami unijnymi.
***
Closa C., Kochenov D. (eds): REINFORCING RULE OF LAW OVERSIGHT IN THE EUROPEAN UNION, Cambridge 2016
Prezentowany zbiór esejów jest efektem naukowej debaty na temat kryzysu praworządności w Unii Europejskiej, zarówno w państwach członkowskich, jak i na szczeblu UE. Stanowi próbę skatalogowania i omówienia wszystkich narzędzi prawnych oraz innych instrumentów Unii, które umożliwiają rozwiązywanie problemów demokracji i praworządności.
W pierwszej części, zatytułowanej Establishing Normative Foundation, zajęto się normatywnymi podstawami praworządności, w tym jej prawno-filozoficznym wymiarem, wskazując, że Unia Europejska jest umocowana do obrony praworządności w ramach obowiązujących obecnie traktatów, zwłaszcza w oparciu o art. 7 TUE. W drugiej części, Proposing New Approaches, przedstawiono najważniejsze spośród propozycji będących obecnie przedmiotem debaty. Należą do nich: Komisja Kopenhaska, postępowanie ws. systemowego uchybiania zobowiązaniom, wewnętrzna strategia UE w obszarze praw podstawowych, listy kontrolne jako mechanizm prewencyjny, ponowne rozważenie zakresu Karty Praw Podstawowych, zwiększona rola Komisji Weneckiej, czy wzajemna partnerska ocena państw członkowskich. W części trzeciej – Identifying Deeper Problems, Autorzy dostarczają krytycznej analizy problemu w kontekście prawa konstytucyjnego państw członkowskich, a także „niepełnych" ram praworządności na szczeblu ponadnarodowym. Wyrażają nadzieję, że obecna debata akademicka przekształci się w pogłębioną, stałą debatę instytucjonalną, co umożliwi kompleksowe podejście do zagadnienia praworządności w UE.
|
|
|
|
|
|
|
|