|
|
|
|
|
DOKUMENTY UE W SEJMIE |
|
|
|
|
|
W lipcu i sierpniu 2017 Komisja do Spraw Unii Europejskiej (SUE) zebrała się na 7 posiedzeniach: nr 142-148. W trakcie tych posiedzeń komisja:
- rozpatrzyła 71 dokumentów UE:
- w trybie art. 7 ust. 4 ustawy kooperacyjnej – 17 projektów aktów ustawodawczych UE, dotyczących m.in.: monitorowania i raportowania emisji CO2 i zużycia paliwa przez nowe pojazdy ciężkie; budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2018; harmonizacji dochodu narodowego brutto w cenach rynkowych (rozporządzenie DNB),
- w trybie art. 151 ust. 1 regulaminu Sejmu z uwzględnieniem art. 3 ust. 2 ustawy kooperacyjnej – 28 dokumentów KE (7 komunikatów, 17 sprawozdań, 1 wspólne sprawozdanie, 1 wniosek dotyczący rozporządzenia i 2 inne), dotyczących m.in.: społecznego wymiaru Europy; międzyinstytucjonalnej proklamacji Europejskiego filaru praw socjalnych; śródokresowego przeglądu planu działania na rzecz unii rynków kapitałowych,
- w trybie art. 11 ust. 1 ustawy kooperacyjnej – dokumenty UE, które miały być przedmiotem obrad: Rady ds. Ekonomicznych i Finansowych oraz Rady ds. Rolnictwa i Rybołówstwa,
- w trybie art. 8 ust. 2 ustawy kooperacyjnej – 18 projektów aktów prawnych, dotyczących m.in.: decyzji Rady w sprawie uproszczonej procedury ustalania stanowisk Unii na forum Rady Członków Międzynarodowej Rady ds. Oliwy z Oliwek, zalecenia Rady dotyczącego monitorowania losów absolwentów, przedłużenia Umowy o współpracy naukowej i technologicznej między Wspólnotą Europejską oraz Federacyjną Republiką Brazylii,
- rozpatrzyła informację nt. posiedzenia Rady ds. Zagranicznych planowanego na 17 lipca 2017 oraz informację Rady Ministrów o wynikach posiedzenia Rady Europejskiej z 22-23 czerwca 2017 (prezentował sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Konrad Szymański) (pos. nr 144).
SUE wspólnie z Komisją Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej:
- rozpatrzyła rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 oraz niektórych innych ustaw (druk nr 1636) (pos. nr 142),
- rozpatrzyła poprawki zgłoszone w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o zmianie ustawy o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 oraz niektórych innych ustaw (druki nr 1636 i 1695) (pos. nr 146).
***
W lipcu i sierpniu 2017 w bazach EDL-S (Europejskie Dokumenty Legislacyjne w Sejmie) i IPEX opublikowano informacje i dokumenty dotyczące posiedzeń SUE nr 143-145 oraz 147-148 dostarczone przez sekretariat komisji.
|
|
|
|
|
|
Z PRAC KOMISJI SEJMOWYCH |
|
|
|
|
|
Komisje: Administracji i Spraw Wewnętrznych oraz Spraw Zagranicznych
-
18.07.2017, przeprowadziły pierwsze czytanie i rozpatrzyły rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Umowy w sprawie siedziby między Rzecząpospolitą Polską a Europejską Agencją Straży Granicznej i Przybrzeżnej (Frontex) podpisanej w Warszawie 09.03.2017 (druk nr 1694). Uzasadnienie projektu przedstawiła podsekretarz stanu w MSZ, Renata Szczęch oraz sekretarz stanu w MSWiA, Jakub Skiba (ASW pos. nr 109, SZA pos. nr 71);
Komisja Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii
-
05.07.2017, rozpatrzyła informację Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej, Marcina Cichego w sprawie zasady „roam like at home" oraz opłat za usługi telekomunikacyjne w Polsce po wejściu w życie rozporządzenia PE i Rady (UE) nr 2015/2120 z dnia 25.11.2015, a także rozporządzenia (UE) nr 531/2012 z dnia 13.06.2012 (pos. nr 64);
Komisja Finansów Publicznych
-
19.07.2017, pozytywnie zaopiniowała dla Komisji: do Spraw Unii Europejskiej oraz Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 oraz niektórych innych ustaw (druk nr 1636) (pos. nr 244).
|
|
|
|
|
|
WYKONYWANIE PRAWA UE - BAZA UST |
|
|
|
|
|
W lipcu i sierpniu 2017
-
skierowano do I czytania następujące projekty ustaw wykonujących prawo Unii Europejskiej [druk nr]:
- Rządowy projekt ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych [1784],
- Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym oraz ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej [1782],
- Rządowy projekt ustawy o dystrybucji ubezpieczeń [1781],
- Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz niektórych innych ustaw [1780],
- Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw [1765],
- Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o dozorze technicznym [1731],
- Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi oraz niektórych innych ustaw [1730],
-
opublikowano następujące ustawy wykonujące prawo Unii Europejskiej [druk nr]:
- Ustawa z dnia 20 lipca 2017 r. o zmianie ustawy o dozorze technicznym [1731],
- Ustawa z dnia 12 lipca 2017 r. o zmianie ustawy o substancjach zubożających warstwę ozonową oraz o niektórych fluorowanych gazach cieplarnianych oraz niektórych innych ustaw [1647],
- Ustawa z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne [1529],
- Ustawa z dnia 20 lipca 2017 r. o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz niektórych innych ustaw [1494].
|
|
|
|
|
|
BADANIE POMOCNICZOŚCI W PARLAMENTACH NARODOWYCH |
|
|
|
|
|
|
WSPÓŁPRACA MIĘDZYPARLAMENTARNA |
|
|
|
|
|
|
NAJNOWSZE PUBLIKACJE |
|
|
|
|
|
NOWE NA STRONIE OIDE
Zaktualizowano następujące działy
Materiały OIDE: Brexit - dokumenty; Mechanizmy na rzecz przestrzegania praworządności w Unii Europejskiej
Ważne debaty parlamentarne: Debata nad stanem Unii i programami prac Komisji
Bibliografie: BREXIT – wybrane publikacje (od 2016)
SPRAWY BIEŻĄCE - KOMENTARZE
Lista wybranych artykułów z prasy specjalistycznej dotyczących aktualnych kwestii polityczno-gospodarczych w Unii Europejskiej dostępnych on-line (dostęp 05.09.2017)
- Atanassov N.: European Citizens' Initiative (ECI), „W skrócie", Biuro Analiz Parlamentu Europejskiego, 14.07.2017.
- Bond I.: Liberalism under attack: Is the EU a fortress or a sandcastle?, „Policy insight", Centre for European Reform, July 2017.
- Bonomi M.: The Western Balkans in the European Union: Perspectives of a Region in Europe, „Documenti IAI", iss. 17/13, Istituto Affari Internazionali, 06.07.2017.
- Carrera S., Guild E., Mitsilegas V.: Reflections on the Terrorist Attacks in Barcelona: Constructing a principled and trust-based EU approach to countering terrorism, „Ceps Policy Insights", no 32, Centre for European Policy Studies, 29.08.2017.
- Debomy D., Tripier A.: European public opinion and the EU following the peak of the migration crisis, „Policy paper", Notre Europe - The Jacques Delors Institute, 06.07.2017.
- Fabry E.: Protecting without Protectionism?, „Tribune", Notre Europe - The Jacques Delors Institute, 11.07.2017.
- Giuli M.: Trump's gas doctrine: What does it mean for the EU?, „Commentary", European Policy Centre, 26.07.2017.
- Helwig N.: The EU in the German Elections: A Window of Opportunity for Euro and Defence Reforms, „FIIA Briefing Paper 225", Finnish Institute of International Affairs, 30.08.2017.
- Kugiel P.: Relacje Unii Europejskiej z Australią: czas na strategiczne partnerstwo, „Biuletyn PISM" nr 72 (1514), Polski Instytut Spraw Międzynarodowych, 25.07.2017.
- Lazarou E.: European defence – A year on from the global strategy, „Briefing", Biuro Analiz Parlamentu Europejskiego,12.07.2017.
- Lilyanova V.: The Berlin Process and the Trieste summit 2017, „W skrócie", Biuro Analiz Parlamentu Europejskiego,11.07.2017.
- Luining M., Schout A.: EU labour mobility: an EU that protects?, Netherlands Institute of International Relations 'Clingendael', August 2017.
- McDonagh B.: Why Europe Matters More Than Ever, „IAI Commentaries", iss. 17/01, Istituto Affari Internazionali, 06.07.2017.
- Mesdag F.: Towards a new way to finance the EU budget? Reflections on the Monti Report, „CEPOB - College of Europe Policy Brief series", College of Europe, July 2017.
- Radjenovic A.: Reception of asylum-seekers - recast Directive, „Briefing ", Biuro Analiz Parlamentu Europejskiego, 19.07.2017.
- Raś K.: „Jedność poprzez równowagę" – przewodnictwo Estonii w Radzie UE, „Biuletyn PISM" nr 68 (1506), Polski Instytut Spraw Międzynarodowych, 17.07.2017.
- Russell M.: Gazprom's controversial Nord Stream 2 pipeline, „W skrócie", Biuro Analiz Parlamentu Europejskiego, 06.07.2017.
- Schout A.: Public support for European integration: Not an EU problem, Netherlands Institute of International Relations 'Clingendael', July 2017.
- Tocci N.: The Time for European Defence Has Come: Rome Must Step Up to the Task, „Commentaries IAI", iss. 17/07, Istituto Affari Internazionali, August 2017.
- Turhan E.: Thinking out of the Accession Box: The Potential and Limitations of Internal and External Differentiated Integration Between Turkey and the EU, Centre international de formation européenne, „CIFE Policy Paper", n°58, Centre international de formation européenne, 03.07.2017.
- Zandee D.: 2017: A turning point for European defence?, Netherlands Institute of International Relations 'Clingendael', July 2017.
- Zuleeg F.: Why the EU will have an industrial policy - but not necessarily a good one, „Commentary", European Policy Centre, 18.07.2017.
BREXIT
- Amtenbrink F.: Legal Implications of Brexit: Customs Union, Internal Market Acquis for Goods and Services, Consumer Protection Law, Public Procurement, „Badanie", Biuro Analiz Parlamentu Europejskiego,09.08.2017.
- Blockmans S.,Van der Loo G.: Brexit: Towards an 'EFTA-like' dispute settlement mechanism, "CEPS Commentaries", Centre for European Policy Studies, 31 August 2017.
- Bakker A., Drent M., Zandee D.: European defence: how to engage the UK after Brexit?, „Clingendael Report ", Netherlands Institute of International Relations 'Clingendael', July 2017.
- Duff A.: Brexit: No ordinary third country, „Discussion paper", European Policy Centre, 06.07.2017.
- Feldman D.: Pulling a trigger or starting a journey? Brexit in the Supreme Court, Cambridge Law Journal", Vol. 76/2, July 2017, s. 217.
- Poptcheva E.-M., A., Tilindyte-Humburg L.: EU and UK positions on citizens' rights: First phase of Brexit negotiations, „Briefing", Biuro Analiz Parlamentu Europejskiego, 13.07.2017.
- Robinson T.: Brexit reading list: negotiations and future relations, „Commons Briefing Paper" no. 7989, House of Commons Library, 31.08.2017.
- Springford J.: Why Brexiters should get behind Philip Hammond's transition, „Policy insight", Centre for European Reform, August 2017.
- Szymańska J.: Perspektywy negocjacji w sprawie Brexitu, „Biuletyn PISM" nr 69 (1511), Polski Instytut Spraw Międzynarodowych, 18.07.2017.
- Temple Lang J.:Can the UK Negotiate a New Kind of Free Trade Arrangement?, The Institute of International and European Affairs (IIEA), 28.07.2017.
- Zuleeg F.: Reality bites: the Brexit negotiations seen from the other side of the Channel, „Commentary", European Policy Centre, 24.07.2017.
PROBLEMATYKA USTROJOWA UE
Wybrane artykuły i opracowania (dostępne w Bibliotece Sejmowej lub on-line, dostęp 05.09.2017)
- Carrera V: Towards a comprehensive EU protection system for minorities, „Badanie", Biuro Analiz Parlamentu Europejskiego, 30.08.2017.
- Dehousse F.: The reform of the EU Courts (IV), „In Commentaries", EGMONT – The Royal Institute for International Relations, 30.08.2017.
- Depaigne V.: Protecting Fundamental Rights in Trade Agreements between the EU and Third Countries, „European Law Review" iss. 4, August 2017.
- Frenz W.: No Judicial Brexit of the German Federal Constitutional Court, „European Law Review" iss. 4, August 2017.
- Huber D., Mohamed K., Nouira A.: The EU's Democracy, Human Rights and Resilience Discourse and Its Contestation, „Methodology and Concept Papers", no. 4, Istituto Affari Internazionali, July 2017.
- Ligeti K.: The Protection of the Procedural Rights of Persons Concerned by OLAF Administrative Investigations and the Admissibility of OLAF Final Reports as Criminal Evidence, „Analiza", Biuro Analiz Parlamentu Europejskiego, 06.07.2017.
- Galster J., Lis-Staranowicz D.: Doktryna point of no return w prawie Unii Europejskiej. Ratione materiae wobec ratione temporis, „Państwo i Prawo", Nr 7, lipiec 2017, s. 3.
- Sancho D.: The Concept of Establishment and Data Protection Law: Rethinking Establishment, „European Law Review" iss. 4, August 2017.
- Sari A.: Reversing a Withdrawal Notification under Article 50 TEU: Can a Member State Change its Mind?, „European Law Review" iss. 4, August 2017.
***
Z nabytków Biblioteki Sejmowej
Grimm D.: THE CONSTITUTION OF EUROPEAN DEMOCRACY, Oxford 2017
Książka stanowi zbiór esejów, w którym podjęto analizę przyczyn obecnego kryzysu UE. Autor zauważa, że Unia ze wspólnoty gospodarczej przerodziła się we wspólnotę polityczną, jednak nie towarzyszyła temu refleksja nad koniecznością zmiany systemu podejmowania decyzji.
Nadmierna konstytucjonalizacja, przejawiająca się w uregulowaniu w traktatach kwestii, które powinny być przedmiotem prawa wtórnego, powoduje wyłączenie ich kontroli w ramach procesów demokratycznych w państwach członkowskich i UE. To z kolei przyczynia się do rosnącej niezależności instytucji wykonawczych i sądowniczych w Unii. W konsekwencji nadmierna konstytucjonalizacja stała się źródłem deficytu demokracji. Autor podkreśla, że UE nie posiada wystarczającej legitymacji własnej, a raczej czerpie ją z państw członkowskich. Dlatego zdaniem Autora propozycje przekształcenia UE w parlamentarną formę rządów osłabiłoby legitymację wypływjącą z państw członkowskich, a jednocześnie nie zapewniłoby zwiększenia legitymacji samej UE.
Autor zwraca uwagę, że choć integracja europejska doprowadziła do osłabienia roli parlamentów narodowych, nie jest możliwe zrekompensowanie tego poprzez umacnianie pozycji PE, dopóki nie ma jednolitego prawa wyborczego, prawdziwie europejskich partii politycznych czy ogólnoeuropejskich mediów. Również próby umocnienia roli samych parlamentów narodowych w UE nie są efektywne, gdyż przewidują udział parlamentów w procesie decyzyjnym, w ramach którego decyzje są podejmowane przez inne instytucje. Ponadto, często możliwość udziału w procesie decyzyjnym w UE przekracza możliwości parlamentów narodowych. Odnosząc się do procedury kontroli przez parlamenty narodowe poszanowania zasady pomocniczości Autor uważa, że jej skuteczność będzie niewielka, głównie z uwagi na nieprecyzyjny charakter zasady pomocniczości oraz powściągliwość orzeczniczą TSUE w tym zakresie.
Zdaniem Autora legitymację demokratyczną w UE można zapewnić m.in. poprzez ograniczenie zakresu materialnego traktatów i w konsekwencji upolitycznienie procesu decyzyjnego w UE, jasny podział kompetencji i zwrócenie części kompetencji państwom członkowskim. Podkreśla on również, że zmiana struktury instytucjonalnej Unii wymaga odpowiedzi na pytanie o kierunek w jakim zmierza UE i podstawowe zasady nią rządzące.
***
Giegerich T., Schmitt D. C., Zeitzmann S. (red.): FLEXIBILITY IN THE EU AND BEYOND: HOW MUCH DIFFERENTIATION CAN EUROPEAN INTEGRATION BEAR?, Baden-Baden 2017
W ostatnich latach kwestie zróżnicowania i elastyczności zyskują coraz większe znaczenie w procesie integracji europejskiej, stając się przedmiotem debat – zarówno o charakterze akademickim, jak i politycznym. Licząca 28 państw członkowskich Unia wydaje się zbyt zróżnicowana, by sprostać problemom i utrzymać swoją światową pozycję. Z drugiej strony, w obliczu obecnych wyzwań potrzeba „połączenia sił" przez małe i średniej wielkości państwa europejskie jest coraz pilniejsza. Stąd aktualne stają się pytania: czy rozstrzygnięciem tego dylematu może być zróżnicowana integracja oraz jak duży może być stopień elastyczności, aby nie stanowił on zagrożenia dla Unii Europejskiej.
Próbę udzielenia na nie odpowiedzi podjęto podczas konferencji zorganizowanej w kwietniu 2016 przez Katedrę Jeana Monneta w Europejskiej Akademii Otzenhausen. W książce opublikowano wygłoszone tam referaty, zawierające analizę kwestii elastyczności w ujęciu prawnym, politologicznym i historycznym. W kolejnych rozdziałach publikacji przedstawiono rozwój koncepcji elastyczności i przeanalizowano wybrane formy zróżnicowanej integracji w Unii, w tym m.in. klauzule opt-out, rozwiązania wprowadzone w ramach systemu Schengen oraz unii gospodarczej i walutowej. Następnie omówiono dwa przypadki wzmocnionej współpracy, ustanowione w 2008 i 2011 roku: w zakresie prawa rozwodowego i jednolitego patentu. Ponadto, przedstawiono przykłady zróżnicowanej współpracy poza Unią Europejską – w ramach NATO i WTO. W ostatniej, podsumowującej części książki, znalazły się refleksje autorów dotyczące granic elastyczności w ramach procesu tworzenia „coraz ściślejszego związku między narodami Europy" i związanych z nią zagrożeń oraz możliwości utworzenia twardego rdzenia w UE bez przeprowadzania zmiany obecnie obowiązujących traktatów.
|
|
|
|
|
|
|
|