24-26.10.2010, BRUKSELA
Pos. Stanisław Rakoczy (PSL) – przewodniczący Komisji do Spraw Unii Europejskiej Sejmu RP, pos. Andrzej Gałażewski (PO) – wiceprzewodniczący Komisji, pos. Tadeusz Iwiński (SLD) – wiceprzewodniczący Komisji, pos. Dariusz Lipiński (PO) - wiceprzewodniczący Komisji, sen. Edmund Wittbrodt (PO) – przewodniczący Komisji Spraw Unii Europejskiej Senatu RP, sen. Maciej Klima (PiS) – wiceprzewodniczący Komisji.
Poniedziałek, 25 października 2010
- Powitanie przez przewodniczącego Izby Reprezentantów i przewodniczącego Federalnej Komisji Doradczej do Spraw Europejskich Andrégo Flahauta oraz współprzewodniczącego Federalnej Komisji Doradczej do Spraw Europejskich Philippe Mahoux
- Omówienie 1. tematu półrocznego raportu COSAC: Zrównoważony rozwój i program Europa 2020
- Omówienie 3. tematu półrocznego raportu COSAC: Przyszła rola COSAC po wejściu w życie Traktatu z Lizbony
- Informacja o przebiegu belgijskiej prezydencji w Radzie UE
- Omówienie 2. tematu półrocznego raportu COSAC: Kontrola parlamentarna europejskiej polityki bezpieczeństwa i obrony
Wtorek, 26 października 2010
- Wystąpienie przewodniczącego Komisji Europejskiej José Manuela Barroso
- Wystąpienie przewodniczącego Rady Europejskiej Hermana Van Rompuy
- Debata i przyjęcie wkładu i konkluzji XLIV COSAC
DOKUMENTY
- Wkład XLIV spotkania COSAC, Dz. Urz. UE 2010 C 340, s.9
/ Contribution of the XLIV COSAC _EN - Konkluzje XLIV konferencji COSAC / Conclusions of the XLIV COSAC _EN
(Dz. Urz. UE 2010 C 340, s.9)
Bruksela, 24– 26 października 2010 r.
1. Zrównoważony rozwój w ramach strategii Europa 2020
1.1. COSAC jest zdania, że strategia Europa 2020 stanowi dobrze zintegrowane i skoordynowane podejście, które musi prowadzić do osiągnięcia racjonalnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu, przy należytym uwzględnieniu zarówno gospodarczych, jak i naukowych zmian w UE i poza nią, społecznych i środowiskowych konsekwencji strategii oraz poszanowania praw człowieka.
1.2. Wsparcie COSAC dla strategii Europa 2020 nie jest bezwarunkowe. Dlatego też zachęca się, aby w trakcie procesu tworzenia prawodawstwa w przyszłości, Komisja Europejska i Rada miały na uwadze potrzebę ograniczenia liczby celów, zapewnienia spójności z innymi inicjatywami UE, zagwarantowania bezpieczeństwa energetycznego Europy oraz unikania spadku efektywności. Strategię Europa 2020 należy wziąć pod uwagę podczas procesu reformowania zarządzania gospodarczego w Europie.
1.3. COSAC wzywa parlamenty narodowe i Parlament Europejski do przyjęcia odpowiedzialności politycznej za strategię Europa 2020 poprzez czynne monitorowanie jej wdrażania.
1.4. COSAC wzywa ponadto Komisję Europejską, Radę i Parlament Europejski do zwiększenia stopnia, w jakim wyzwania związane ze strategią Unii Europejskiej na rzecz zrównoważonego rozwoju są włączane w projekty aktów ustawodawczych i inne inicjatywy.
1.5. COSAC zauważa z zadowoleniem, że parlamenty narodowe są zdania, iż proces podejmowania decyzji jest wystarczająco rygorystyczny oraz że zapewniono wystarczający nadzór parlamentarny. W tym kontekście szczególne znaczenie ma wzajemne oddziaływanie.
1.6. Wreszcie, w ramach działań następczych związanych ze strategią Europa 2020, COSAC zwraca się do parlamentów narodowych o zastanowienie się nad ich przyszłą rolą w odniesieniu do krajowych planów reform.
2. Kontrola parlamentarna wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa oraz wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony (zwanych dalej "WPZiB" oraz "WPBiO")
2.1. COSAC podkreśla potrzebę prowadzenia kontroli parlamentarnej zarówno w odniesieniu do WPZiB, jak i do WPBiO.
(i) W kontrolę parlamentarną WPZiB i WPBiO powinny być zaangażowane zarówno parlamenty narodowe, jak i Parlament Europejski.
(ii) Mechanizm kontroli parlamentarnej WPZiB i WPBiO powinien być przykładem osiągania większych korzyści w stosunku do poniesionych kosztów, a także powinien być wartością dodaną dla działań, jakie parlamenty już prowadzą w tym obszarze.
(iii) Nie należy tworzyć nowych instytucji ani organów.
(iv) W działania z zakresu kontroli parlamentarnej powinni być zaangażowani członkowie specjalizujący się w sprawach zagranicznych, obronności i sprawach Unii Europejskiej.
2.2. W rezultacie COSAC pragnie, aby nowy mechanizm kontroli parlamentarnej dotyczącej WPBiO został wdrożony w 2011 r.
3. Zarządzanie gospodarcze w Unii Europejskiej
3.1. Chociaż COSAC z zadowoleniem przyjmuje niedawne propozycje w sprawie zarządzania gospodarczego i wzywa do przyjęcia podejścia przewidującego ich szybką realizację, to podkreśla, że długoterminowe oddziaływanie tych propozycji wymaga szczegółowej kontroli i zwraca uwagę na konieczność stworzenia kompleksowego procesu podejmowania decyzji, który będzie prowadził do osiągnięcia prawdziwego zaangażowania politycznego, zarówno na szczeblu krajowym, jak i na szczeblu UE. Skuteczność kontroli parlamentarnej prowadzonej przez parlamenty narodowe i Parlament Europejski w żadnym wypadku nie może zostać naruszona.
4. Przyszła rola COSAC
4.1. COSAC podkreśla swoją rolę w zakresie monitorowania poprzez wymianę informacji i najlepszych praktyk, a w szczególności poprzez jej raporty półroczne.
4.2. COSAC jest zdania, że szeroko zakrojona debata nad programem prac Komisji Europejskiej stanowi podstawowy i stały element jej porządku obrad. W związku z tym COSAC zachęca przyszłe prezydencje do uwzględnienia debaty nad programem prac Komisji Europejskiej w porządkach obrad zwyczajnych posiedzeń COSAC. Podczas ustalania dat tych posiedzeń prezydencje COSAC powinny uwzględniać termin publikacji programu prac Komisji Europejskiej.
4.3. COSAC, jako forum wymiany informacji, jest odpowiednim organem, w ramach którego należy omawiać konkretne europejskie kwestie i strategie polityczne. Dyskusje prowadzone w ramach COSAC pokazały podobne zainteresowanie takim rodzajem debaty wśród parlamentów narodowych i w Parlamencie Europejskim.
4.4. COSAC zachęca parlamenty narodowe do odgrywania czynnej roli w zapewnianiu sprawnego funkcjonowania Unii Europejskiej poprzez wykorzystywanie wszystkich możliwości oferowanych im na mocy Traktatu z Lizbony. COSAC zachęca izby parlamentów UE w szczególności do:
a) monitorowania stosowania zasad pomocniczości i proporcjonalności zgodnie z procedurami określonymi w Protokole nr 2 załączonym do traktatów;
b) kontynuowania dialogu politycznego z Komisją Europejską, nieograniczonego tylko do projektów aktów ustawodawczych, lecz wykraczającego także poza kwestię pomocniczości.
COSAC zapozna się z rezultatami tych działań w celu wymiany informacji i najlepszych praktyk między parlamentami narodowymi.
5. Współpraca z instytucjami Unii Europejskiej
5.1. COSAC zdecydowanie docenia to, że przewodniczący Rady Europejskiej Herman VAN ROMPUY po raz pierwszy wziął udział w posiedzeniu COSAC. COSAC jest przekonana, że jej współpraca z Radą oraz z Radą Europejską będzie nadal tak bliska, jak i pomyślna.
5.2. W odniesieniu do definicji "projektu aktu ustawodawczego", COSAC odwołuje się do wkładu XLIII COSAC i zwraca się do Rady o ponowne rozpatrzenie jej początkowego stanowiska.
5.3. COSAC wyraża zadowolenie z wysłuchania wystąpienia José Manuela BARROSO, przewodniczącego Komisji Europejskiej, i z zadowoleniem przyjmuje następującą po nim debatę dotyczącą wyzwań stojących przed Unią w nadchodzącym roku. COSAC ma nadzieję, że ten bezpośredni dialog stanie się regularnym punktem w porządku obrad COSAC, dzięki czemu parlamenty narodowe i Parlament Europejski będą mogły prowadzić otwartą dyskusję z Komisją Europejską.
5.4. COSAC podkreśla, że stosowanie porozumienia ramowego zawartego między Parlamentem Europejskim a Komisją Europejską musi podlegać ciągłemu monitorowaniu pod względem prawnym.
5.5. COSAC podkreśla, że wszystkie instytucje są zobowiązane do utrzymywania równowagi instytucjonalnej, wynikającej z ducha i litery traktatów.
5.6. W świetle przyszłych dokumentów konsultacyjnych i projektów aktów ustawodawczych w sprawie Europolu i Eurojustu, COSAC podkreśla pilną potrzebę przeprowadzenia w odpowiednim czasie przez Komisję Europejską szeroko zakrojonych wstępnych konsultacji z parlamentami narodowymi. COSAC zwraca się do Komisji Europejskiej o opublikowanie projektów aktów ustawodawczych w sprawie Europolu i Eurojustu w tym samym czasie.
5.7. COSAC zachęca Komisję Europejską, prezydencję Rady i Parlament Europejski do odpowiedzi na niniejszy wkład.
KONKLUZJE XLIV KONFERENCJI COSAC
Bruksela, 24–26 października 2010 r.
1. COSAC uważa za konieczne przeprowadzanie regularnych debat na temat wdrażania postanowień Traktatu z Lizbony, dotyczących nowych uprawnień parlamentów narodowych.
2. COSAC zachęca parlamenty narodowe, aby opracowały procedurę ustalania, które projekty aktów ustawodawczych UE powinny podlegać kontroli stosowania zasady pomocniczości. W odniesieniu do rocznego programu pracy Komisji Europejskiej poproszono prezydencję COSAC o przedstawienie propozycji, w jaki sposób przeprowadzić zorganizowane debaty nad tym programem.
3. Mając za względzie konkluzje Konferencji Przewodniczących Parlamentów Unii Europejskiej w sprawie zastosowania nowych technologii we współpracy międzyparlamentarnej, COSAC ponownie podkreśla znaczenie stosowania i optymalizacji nowych technologii w ramach COSAC i zaprasza Zarząd IPEX i jego Jednostkę Wsparcia Centralnego do sformułowania konkretnych propozycji w tym zakresie.
4. COSAC odnotowuje szereg propozycji parlamentów narodowych dotyczących zmiany regulaminu COSAC i wzywa przyszłą węgierską prezydencję do zapoczątkowania debaty w celu sformułowania konkretnych propozycji.
5. Odnośnie do udziału komisji wyspecjalizowanych w jej pracach, COSAC nawiązuje do swojego regulaminu z jednej strony, a z drugiej - do autonomicznego prawa parlamentów narodowych do decydowania o składzie swoich delegacji na COSAC. W związku z tym, COSAC zaprasza parlamenty narodowe do zgłaszania poprawek do jej regulaminu.
6. COSAC z zadowoleniem przyjmuje 14. raport półroczny opracowany przez Sekretariat COSAC, wyrażając serdeczne podziękowanie za jego znakomitą pracę. Raport ten jest ważnym źródłem informacji o strategii Europa 2020, kontroli parlamentarnej WPZiB i WPBiO oraz o przyszłej roli COSAC.
Tłum. Anna Trębaczkiewicz, BSM