Strona główna > Archiwalne bibliografie > Traktat z Lizbony > Traktat konstytucyjny - bibliografia > Okres refleksji - debata parlamentarna

 

logo be

AAA Drukuj

Okres refleksji - debata parlamentarna

Okres refleksji – debaty parlamentów narodowych i Parlamentu Europejskiego

1. W dniach 11-12 czerwca 2007 r. odbyło się w Brukseli trzecie wspólne spotkanie parlamentarne na temat przyszłości Europy: „Razem, ale jak?”. Obradowano w 3 grupach roboczych, które zajmowały się następującymi tematami: nowe wyzwania stojące przed Unią Europejską, szczególnie w dziedzinie zmian klimatycznych i bezpieczeństwa energetycznego; struktura i treść przyszłego traktatu; rola parlamentów narodowych w procesie reform.

(Adres portalu internetowego konferencji: http://www.futureofeurope.europarl.europa.eu/future/cms/site/event3)

2. 7 czerwca 2007 r. Parlament Europejski przyjął rezolucję w sprawie planu działań dotyczącego kontynuacji procesu konstytucyjnego w Unii (P6_TA-PROV(2007)0234).

    2.1. W rezolucji PE potwierdził swoją aprobatę dla treści Traktatu ustanawiającego Konstytucję dla Europy i jednocześnie podkreślił, że nie zaakceptuje żadnego wyniku negocjacji, które będą gwarantowały mniej demokracji, przejrzystości i skuteczności niż obecny Traktat ustanawiający Konstytucję dla Europy oraz będą prowadziły do osłabienia praw obywatelskich (łącznie z Kartą Praw Podstawowych);

    2.2. Parlament uznał konieczność uwzględnienia najważniejszych kwestii, poruszanych podczas okresu refleksji;

    2.3. PE poparł starania prezydencji niemieckiej o uzyskanie od Rady Europejskiej mającej obradować w czerwcu 2007 r. zwołania konferencji międzyrządowej i określenia planu działań obejmującego procedurę, jasno określony mandat i osiągnięcie porozumienia przed końcem 2007 roku oraz przypomniał, że Parlament musi być w pełni zaangażowany w konferencję międzyrządową na wszystkich szczeblach;

    2.4. Parlament wezwał do zakończenia procesu ratyfikacji traktatu będącego rezultatem prac konferencji międzyrządowej do końca roku 2008.

(Źródło: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 7 czerwca 2007 r. w sprawie planu działań dotyczącego kontynuacji procesu konstytucyjnego w Unii)

3. 27 maja 2007 roku, we wnioskach ze spotkania w Bratysławie, Konferencja Przewodniczących Parlamentów UE wezwała prezydencję portugalską, aby dokonała ona podsumowania propozycji parlamentów narodowych co do przyszłości UE i przekazała je urzędującej prezydencji, Parlamentowi Europejskiemu i Komisji Europejskiej. Przewodniczący podkreślili także konieczność zagwarantowania parlamentom nie mniejszej roli niż ta przewidziana w Traktacie ustanawiającym Konstytucję dla Europy.

(Tekst konkluzji przyjętych przez Konferencję Przewodniczących Parlamentów UE – w języku angielskim – znajduje się na stronie: http://www.eu-speakers.org/upload/application/pdf/c92ab674/EUSC%20Conclusions%2026.5.07.pdf)

4. 23 maja 2007 r. w Parlamencie Europejskim odbyła się debata w sprawie przyszłości Europy z udziałem premiera Niderlandów Jana Pietera Balkenendego, który opowiedział się za stopniowym poprawianiem traktatów metodą "mniejszych kroków" i za dokumentem o tradycyjnym charakterze traktatu, a także za wyraźnym określeniem granic kompetencji UE oraz włączeniem kryteriów kopenhaskich dotyczących rozszerzenia do przyszłego traktatu. Podkreślił również, że należy skupić się na przestrzeganiu zasady pomocniczości i zwiększeniu demokratycznej kontroli sprawowanej przez parlamenty krajowe, które powinny mieć możliwość blokowania projektów, gdy zasada ta zostanie naruszona.

Była to czwarta z cyklu debat z udziałem szefów państw i rządów państw członkowskich Unii Europejskiej.

(Źródło: Informacja prasowa Parlamentu Europejskiego)

5. 22 maja 2007 r. w Parlamencie Europejskim odbyła się debata w sprawie przyszłości Europy z udziałem premiera Włoch Romano Prodiego, który podkreślił, że przyjęcie nowego traktatu powinno nastąpić przed wyborami europejskimi w 2009 roku oraz że mandat konferencji międzyrządowej powinien obejmować tylko kilka najważniejszych kwestii i oferować sposoby ich rozwiązania. Prodi opowiedział się przeciwko radykalnym zmianom w części dotyczącej reform instytucjonalnych oraz zasugerował, że w przypadku braku porozumienia w sprawie traktatu jedynym wyjściem będzie zacieśnianie współpracy w ramach grupy krajów, które wyrażą takie życzenie, z zastrzeżeniem, że drzwi pozostaną otwarte dla krajów, które będą chciały dołączyć później.

Była to trzecia z cyklu debat z udziałem szefów państw i rządów państw członkowskich Unii Europejskiej.

(Źródło: Informacja prasowa Parlamentu Europejskiego)

6. 13-15 maja 2007 r. COSAC, na XXXVII spotkaniu w Berlinie, wezwała państwa członkowskie do działań mających na celu zwiększenie wiedzy na temat deklaracji berlińskiej. Konferencja przyjęła z zadowoleniem propozycję zwołania konferencji międzyrządowej przed wyborami w 2009 roku, w której – jak oczekuje – będą mogły aktywnie uczestniczyć zarówno Parlament Europejski, jak i parlamenty narodowe. COSAC nalega także, aby porozumienie zawarte na konferencji uwzględniało istotną rolę parlamentów narodowych w procesie integracji europejskiej oraz aby nie była ona mniejsza niż przewidziana w obecnym Traktacie ustanawiającym Konstytucję dla Europy. COSAC proponuje również zorganizowanie wspólnego spotkania PE i parlamentów narodowych m.in. w celu dyskusji i oceny perspektywy reformy traktatowej podczas spodziewanej konferencji międzyrządowej.

(Tekst stanowiska przyjętego na XXXVII posiedzeniu COSAC – w języku angielskim – znajduje się na stronie: http://www.cosac.eu/en/meetings/Berlin2007/plenary/contribution.pdf)

7. 14 marca 2007 r. w Parlamencie Europejskim odbyła się debata poświęcona projektowi Deklaracji Berlińskiej. Rozpoczynając dyskusję, przewodniczący Parlamentu Europejskiego Hans-Gert Pőttering podkreślił, że Parlament jest zwolennikiem przyjęcia konstytucji i chce, aby główne elementy tego projektu stały się rzeczywistością.

(Źródło: Protokół posiedzenia Parlamentu Europejskiego z 14 marca 2007 – (P6_PV-PROV(2007)03-14) oraz informacja prasowa Parlamentu Europejskiego)

8. 13 lutego 2007 r. Hans-Gert Poettering, nowy przewodniczący Parlamentu Europejskiego, wygłosił przemówienie inauguracyjne, w którym podkreślił m.in., że nie można dłużej kierować Unią Europejską, używając niewystarczających instrumentów obowiązującego prawa traktatowego oraz że Traktat Konstytucyjny wzmacnia zarówno Parlament Europejski, jak i parlamenty krajowe. Poettering zapowiedział także przedstawienie przewodniczącym grup politycznych projektu kompleksowej reformy funkcjonowania Parlamentu Europejskiego.

(Źródło: Przemówienie inauguracyjne przewodniczącego PE Hansa-Gerta Poetteringa)

9. 17 stycznia 2007 r. kanclerz Angela Merkel przedstawiła w Parlamencie Europejskim program prezydencji niemieckiej. Angela Merkel podkreśliła, że w oparciu o dzisiejsze zasady traktatowe UE nie może ani się rozszerzać, ani podejmować decyzji. Kanclerz zapowiedziała, że do końca niemieckiego przewodnictwa, czyli w czerwcu 2007 r., podjęte zostaną najważniejsze decyzje w sprawie Traktatu Konstytucyjnego.

(Źródło: Informacja prasowa Parlamentu Europejskiego)

10. 18 grudnia 2006 w Parlamencie Europejskim odbyło się nadzwyczajne posiedzenie poświęcone wynikom półrocznego przewodnictwa Finlandii w Radzie oraz wnioskom ze szczytu Rady Europejskiej, w dniach 14 i 15 grudnia, na którym prezydencja przedstawiła m.in. ocenę konsultacji na temat Traktatu Konstytucyjnego. Podczas debaty parlamentarnej zarówno premier Finlandii, Matti Vanhanen, jak i przewodniczący Komisji Europejskiej, José Manuel Barroso, zwrócili uwagę na rosnące zainteresowanie dyskusją i pracami nad Traktatem Konstytucyjnym ze strony państw członkowskich. Premier Finlandii podkreślił również, że należy szukać takiego rozwiązania, które pozwoliłoby przyjąć nowy traktat przed wyborami do Parlamentu Europejskiego w 2009 roku i przed powołaniem nowej Komisji Europejskiej.

(Źródło: Protokół posiedzenia Parlamentu Europejskiego z 18 grudnia 2006 – (P6_PV-PROV(2006)12-18) oraz Konkluzje prezydencji, Rada Europejska w Brukseli, 14-15.12.2006)

11. W dniach 4-5 grudnia 2006 r. odbyło się w Brukseli wspólne spotkanie parlamentarne na temat przyszłości Europy: „Od refleksji do działania”. Obradowano w 3 grupach roboczych, które zajmowały się następującymi tematami: przyszłe finansowanie UE; w kierunku europejskiej polityki energetycznej; rola UE w zapobieganiu konfliktom. Następne wspólne posiedzenie parlamentarne zostanie zorganizowane przez prezydencję niemiecką.

(Adres portalu internetowego konferencji: http://www.futureofeurope.europarl.europa.eu/future/cms/lang/pl/pid/86 )

12. 29 listopada 2006 r. w Parlamencie Europejskim odbyła się debata na temat przyszłości Europy z udziałem premiera Irlandii Bertie Aherna, który odniósł się m.in. do kwestii Traktatu Konstytucyjnego. Była to druga z cyklu debat z udziałem szefów państw i rządów Państw Członkowskich Unii Europejskiej. W pierwszej, 31 maja 2006 r., wziął udział premier Belgii Guy Verhofstadt.

(Źródło: Protokół posiedzenia Parlamentu Europejskiego z 29 listopada 2006 – (P6_PV-PROV(2006)11-29))

13. 20-21 listopada 2006 r. COSAC, na XXXVI posiedzeniu w Helsinkach, wezwała prezydencje fińską i niemiecką do przejścia od refleksji do działania, w celu osiągnięcia porozumienia w sprawie traktatu. Podkreślono również, że zbliżające się spotkanie międzyparlamentarne (4-5 grudnia 2006 r.) stanowi znakomitą okazję do kontynuowania dyskusji na temat przyszłości Europy.
Wezwano prezydencję niemiecką do uwzględnienia poglądów parlamentów narodowych i Parlamentu Europejskiego podczas przygotowywania deklaracji berlińskiej z okazji pięćdziesięciolecia traktatu rzymskiego.

(Tekst stanowiska przyjętego przez XXXVI COSAC znajduje się na stronie:
http://www.cosac.eu/en/meetings/helsinki2006/ordinary/contribution.pdf/)

14. 20 czerwca 2006 r. odbyła się w PE debata nad oświadczeniem Komisji i sprawozdaniem Rady Europejskiej z jej spotkania w dniach 15-16 czerwca 2006 r., z udziałem przewodniczącego Komisji Europejskiej oraz kanclerza Austrii Wolfganga Schüssela. Jednym z tematów debaty były zawarte w konkluzjach propozycje dotyczące przyszłości Traktatu Konstytucyjnego.

(Źródło: Protokół posiedzenia Parlamentu Europejskiego z 20 czerwca 2006 – (P6_PV-PROV(2006)06-20))

15. W konkluzjach z 16 czerwca 2006 r. Rada Europejska w punkcie „Kontynuacja reformy: traktat konstytucyjny” podsumowuje okres refleksji, proponując na najbliższy okres podejście dwutorowe: z jednej strony jak najlepsze wykorzystanie możliwości stwarzanych przez istniejące traktaty, a z drugiej kontynuowanie debaty nad przyszłością Traktatu Konstytucyjnego. W pierwszej połowie 2007 r. prezydencja ma przedstawić Radzie sprawozdanie oparte na wynikach konsultacji z państwami członkowskimi. Na tej podstawie Rada podejmie decyzje co do sposobu kontynuowania procesu reform. Niezbędne kroki powinny zostać podjęte najpóźniej w drugiej połowie 2008 roku.

(Tekst konkluzji znajduje się na stronie:
http://register.consilium.europa.eu/pdf/pl/06/st10/st10633.pl06.pdf)

16. 14 czerwca 2006 r. Parlament Europejski przyjął rezolucję „W sprawie kolejnych kroków dotyczących okresu refleksji i analiz na temat przyszłości Europy” (P6_TA-PROV(2006)0263).

    16.1. W rezolucji PE potwierdza swoje zaangażowanie w dążenie do porozumienia w sprawie traktatu, które powinno zostać osiągnięte przed wyborami do Parlamentu Europejskiego w 2009 roku.

    16.2. Parlament sprzeciwia się wyrywkowemu wdrażaniu postanowień traktatu oraz natychmiastowemu tworzeniu grup „twardego jądra”, wyrażając jednak swoje poparcie dla ulepszania procedur instytucjonalnych na podstawie obowiązujących traktatów.

    16.3. PE wzywa Radę Europejską do dialogu z państwami, które nie zakończyły jeszcze procedur ratyfikacyjnych lub w których referendum przyniosło wynik negatywny, postulując opracowanie scenariusza dalszych działań.

    16.4. Nawiązując do spotkania parlamentów narodowych i PE, które odbyło się w Brukseli 8-9 maja 2006r., podkreśla konieczność kontynuowania dialogu międzyparlamentarnego w sprawie procesu konstytucyjnego i wyraża zadowolenie z zapowiedzi organizacji drugiego forum w grudniu 2006 roku.

(Źródło: Rezolucja Parlamentu Europejskiego "W sprawie kolejnych kroków dotyczących okresu refleksji i analiz na temat przyszłości Europy")

17. 31 maja 2006 r. w Parlamencie Europejskim odbyła się debata w sprawie przyszłości Europy, z udziałem premiera Belgii Guya Verhofstadta. Przewodniczący PE ogłosił, że parlament będzie od tej pory zapraszał szefów rządów państw członkowskich, które nie przewodniczą w danym momencie Radzie, a pragną uczestniczyć w debacie plenarnej na temat przyszłości Europy.

(Źródło: Protokół posiedzenia Parlamentu Europejskiego z 31 maja 2006 – (P6_PV-PROV(2006)05-31))

18. 22-23 maja 2006 r. COSAC, na XXXV posiedzeniu w Wiedniu, zaapelowała o kontynuowanie szerokiej debaty nad przyszłością Europy i wezwała Radę Europejską do przedstawienia propozycji dalszych działań, które powinny zostać podjęte zarówno w odniesieniu do procesu ratyfikacji Traktatu Konstytucyjnego, jak i wzmocnienia jakości funkcjonowania Unii. COSAC wezwała też instytucje europejskie, „aby lepiej wyjaśniły pozytywne strony Traktatu Konstytucyjnego nie tylko w odniesieniu do kwestii instytucjonalnych, ale także do praw obywatelskich, przejrzystości, równowagi solidarności i pomocniczości, demokracji, uprawnień parlamentów narodowych oraz wartości”.

(Tekst stanowiska przyjętego na XXXV posiedzeniu COSAC znajduje się na stronie:
images/files/international/cosac35.pdf)

19. W dniach 8-9 maja 2006 odbyło się w Brukseli spotkanie międzyparlamentarne „Przyszłość Europy”, które zgromadziło ok. 200 parlamentarzystów z parlamentów narodowych i Parlamentu Europejskiego. Obradowano w 4 grupach roboczych, które zajmowały się następującymi tematami: Unia Europejska w świecie i granice Unii; globalizacja a europejski model społeczno-gospodarczy; wolność, bezpieczeństwo i sprawiedliwość – perspektywy; środki finansowe Unii w przyszłości. Uczestnicy obrad zgodzili się, że istnieje potrzeba większego zaangażowania się parlamentów narodowych w sprawy europejskie. Przewodniczący Komisji Europejskiej poinformował, że zamierza przekazywać bezpośrednio parlamentom narodowym wszystkie nowe projekty aktów prawnych i dokumenty konsultacyjne.
Następne takie forum parlamentarne ma się odbyć w grudniu 2006.

(Adres portalu internetowego konferencji:http://www.futureofeurope.europarl.europa.eu/future/cms/site/myjahiasite)

20. 10 kwietnia 2006 r. odbyła się w Lublinie jedna z serii debat publicznych organizowanych przez Parlament Europejski w ramach okresu refleksji „Lubelskie w Unii Europejskiej: szanse i wyzwania”. Uczestniczyli w niej m.in. europosłowie, przedstawiciele władz miasta i regionu oraz środowiska akademickiego. Podobne debaty odbyły się w pierwszej połowie roku w Niemczech, Francji, Grecji i Szwecji. Na wrzesień zaplanowano je w Czechach, Francji, Włoszech, Portugalii i Słowenii. W listopadzie i grudniu odbędą się kolejne debaty w Holandii, Czechach, Słowenii, Włoszech, Grecji, Portugalii i Francji. Więcej informacji nt. pierwszej, drugiej i trzeciej tury forów w artykułach: Fora obywatelskie - regiony o przyszłości Europy, Posłowie i obywatele: wspólne Europejczyków rozmowy oraz Fora Obywatelskie w listopadzie i grudniu 2006.

Informacje prasowe PE o kolejnych forach:
- Fora Obywatelskie: lokalne debaty, nowe pomysły, 18-04-2007
- II Forum Obywateli we Wrocławiu, 26-06-2007

(Źródło: Informacja ze strony Parlamentu Europejskiego:
Forum Obywateli - Lubelskie w Unii Europejskiej: szanse i wyzwania)

21. Parlamenty narodowe włączyły się do dyskusji o Traktacie Konstytucyjnym i przyszłości Europy w bardzo różnorodny sposób. W większości uznały, że dyskusja ta obejmuje również wszelkie kwestie związane z przyszłością Europy takie jak np. „plan D”, program legislacyjny i prac Komisji czy „problematyka subsydiarności”. Szczegółowe odpowiedzi dotyczące debaty parlamentarnej w okresie refleksji, zawarte w załączniku do V raportu COSAC, pokazują, że w działalności parlamentów można wyodrębnić następujące kategorie przedsięwzięć:
- doroczne (lub odbywające się częściej) debaty z udziałem rządu na tematy Unii Europejskiej zawierające tym razem wątek rozważań o Traktacie Konstytucyjnym,
- debaty w odpowiednich komisjach do spraw europejskich,
- liczne wizyty i spotkania z eurodeputowanymi, komisarzami, parlamentarzystami z innych krajów, regionalnymi ciałami legislacyjnymi,
- szeroko zakrojona działalność popularyzatorska, zwiększająca świadomość problematyki europejskiej w społeczeństwach, jak na przykład przesłuchania na temat przyszłości Europy z udziałem wyborców i organizacji społeczeństwa obywatelskiego, obchody „tygodnia europejskiego”, konferencje, seminaria, otwieranie stron internetowych poświęconych traktatowi lub przyszłości Europy, tworzenie parlamentarnych ośrodków informacyjnych, publikacje parlamentarne,
- powoływanie stałych przedstawicieli parlamentów w Brukseli.

Kilka parlamentów uznało, że ich udział w debacie w okresie refleksji najlepiej odzwierciedla fakt ratyfikowania przez nie Traktatu Konstytucyjnego.

(Źródło: Załącznik do V raportu COSAC, maj 2006
http://www.cosac.org/en/documents/biannual/annex/)

22. 19 stycznia 2006 r. Parlament Europejski przyjął rezolucję „Okres refleksji: struktura, zagadnienia i kontekst oceny debaty na temat Unii Europejskiej” (P6_TA-PROV(2006)0027).

    22.1. W rezolucji PE wzywa do zawarcia porozumienia konstytucyjnego, zwraca się w szczególności do Rady Europejskiej, aby zadeklarowała zaangażowanie na rzecz zawarcia takiego porozumienia w czerwcu 2006.

    22.2. Parlament podkreśla, że bez zmian traktatowych, a poprzez rewizję regulaminu lub porozumienie międzyinstytucjonalne, możliwe jest przeprowadzenie ograniczonej ilości reform demokratycznych m.in. zwiększenie przejrzystości procesu stanowienia prawa w Radzie czy wzmożony nadzór parlamentów narodowych nad prowadzeniem przez ich rządy spraw UE. Jednocześnie PE wyraża swój sprzeciw wobec możliwości zacieśniania współpracy pomiędzy niektórymi państwami członkowskimi poza systemem UE oraz ostrzega przed selektywnym wdrażaniem postanowień konstytucji.

    22.3. W rezolucji zaproponowano wykorzystanie trwającego okresu refleksji do wznowienia projektu konstytucji w oparciu o dialog nad przyszłością integracji europejskiej. W tym celu Parlament Europejski wraz z parlamentami narodowymi powinny wspólnie zorganizować konferencje - fora parlamentarne - które prowadziłyby do sformułowania koniecznych wniosków politycznych.

(Źródło: Rezolucja Parlamentu Europejskiego "Okres refleksji: struktura, zagadnienia i kontekst oceny debaty na temat Unii Europejskiej")

23. 10-11 października 2005 r. COSAC, na XXXIV posiedzeniu w Londynie, wezwała do szeroko zakrojonej publicznej debaty nad przyszłością Europy, co miałoby ułatwić decyzję w sprawie przyszłości Traktatu Konstytucyjnego. Stwierdzono, że specjalna odpowiedzialność za to przedsięwzięcie spoczywa na parlamentach narodowych i Parlamencie Europejskim.

    „COSAC zgadza się, że pokonanie aktualnego kryzysu w UE wymaga szerokiej debaty, w którą będą zaangażowani obywatele Unii, a nie tylko jej instytucje i elity. Taka debata powinna odbyć się na wszystkich poziomach - lokalnym, regionalnym, krajowym i europejskim. Specjalna odpowiedzialność za to przedsięwzięcie spoczywa na parlamentach narodowych i Parlamencie Europejskim. Cykl spotkań powinien prowadzić do stymulacji różnych debat, pokierowania nimi i ich syntezy, podniesienia świadomości europejskiej, jak też do jasnego określenia roli oraz celów UE, rozumianych i akceptowanych przez obywateli Unii. To z kolei ułatwi podejmowanie dalszych decyzji w sprawie przyszłości Traktatu Konstytucyjnego.”

(Tekst stanowiska skierowanego do instytucji UE przez XXXIV COSAC znajduje się na stronie:
images/files/international/stanowisko.pdf)

24. Po odrzuceniu Traktatu Konstytucyjnego w referendach we Francji i w Niderlandach, Rada Europejska przyjęła 18 czerwca 2005 r. deklarację (SN 117/05), która przewiduje, że niezbędny jest okres wspólnej refleksji w kwestii przyszłości tego traktatu.

Okres refleksji – spotkania i debaty w Sejmie

(stan na 20.06.2007)
1. 15 czerwca 2007 r. na 43. posiedzeniu Sejm rozpatrzył i przyjął informację Rządu na temat stanowiska negocjacyjnego Polski w związku ze szczytem Unii Europejskiej w dniach 21–22 czerwca 2007 roku. Sejm przyjął też uchwałę w sprawie negocjowania nowego Traktatu Unii Europejskiej: wzywa w niej Rząd do skutecznego działania na rzecz uwzględnienia w mandacie negocjacyjnym konferencji międzyrządowej kwestii ważenia głosów w Radzie UE i opowiada się za uznaniem pierwiastkowego systemu ważenia siły głosów za właściwe rozwiązanie kompromisowe.

(Źródło: Sprawozdanie stenograficzne z 43. posiedzenia Sejmu z dnia 15 czerwca 2007 r. oraz Uchwała Sejmu RP z dnia 15 czerwca 2007 r. w sprawie negocjacji nowego Traktatu Unii Europejskiej)

2. 11 maja 2007 r. na 41. posiedzeniu Sejmu minister spraw zagranicznych w swojej informacji o zadaniach polskiej polityki zagranicznej w 2007 r. odniosła się m.in. do Traktatu ustanawiającego Konstytucję dla Europy. Minister mówiła m.in. o celach reform traktatowych, pożądanym trybie dyskusji nad nim i o tym, jakie stanowisko zajmie Polska w trakcie prac nad nowym traktatem.

(Źródło: Sprawozdanie stenograficzne z 41. posiedzenia Sejmu z dnia 11 maja 2007 r.)

3. 26 kwietnia 2007 r. na 40. posiedzeniu Sejm rozpatrzył informację o udziale Polski w pracach UE w okresie lipiec – grudzień 2006. Podczas debaty poruszano m.in. problem Traktatu ustanawiającego Konstytucję dla Europy i przyszłości Europy.

(Źródło: Sprawozdanie stenograficzne z 40 posiedzenia Sejmu z dnia 26 kwietnia 2007 r. - Monitor Polski 2007 r., nr 31, poz.339)

4. 2 marca 2007 r. na 35. posiedzeniu Sejm rozpatrzył informację Ministra Spraw Zagranicznych na temat stanowiska Polski w debacie nad Traktatem ustanawiającym Konstytucję dla Europy oraz projektem Deklaracji Berlińskiej. Po wystąpieniu minister Anny Fotygi odbyła się dyskusja. 7 marca 2007 r. na 36. posiedzeniu Sejm przyjął informację Ministra Spraw Zagranicznych.

(Źródło: Sprawozdanie stenograficzne z 35 posiedzenia Sejmu z dnia 2 marca 2007 r. oraz Sprawozdanie stenograficzne z 36 posiedzenia Sejmu z dnia 7 marca 2007 r.)

5. 10 stycznia 2007 r. ambasador Republiki Federalnej Niemiec Reinhard Schweppe spotkał się z członkami sejmowej Komisji Spraw Zagranicznych, a 11 stycznia z członkami Komisji do Spraw UE, aby przedstawić program prezydencji. Reinhard Schweppe poinformował, że Niemcy chcą skupić się m.in. na kwestii Traktatu Konstytucyjnego i do końca prezydencji doprowadzić do porozumienia co do sposobu, w jaki ma zostać wypracowany jego ostateczny tekst. Niemcy chcą też ustalić kalendarz działań, które mają doprowadzić do tego, aby następne wybory do Parlamentu Europejskiego w 2009 r. odbywały się według nowych reguł.

(Źródło: Biuletyn komisji sejmowych, 1466/V oraz Biuletyn komisji sejmowych, 1484/V)

6. 14 grudnia 2006 r. na 30. posiedzeniu Sejm rozpatrzył, a 15 grudnia na 31. posiedzeniu przyjął, informację o udziale Polski w pracach UE w okresie styczeń – czerwiec 2006. Podczas debaty poruszano m.in. problem Traktatu Konstytucyjnego i przyszłości Europy.

(Źródło: Sprawozdanie stenograficzne z 30 posiedzenia Sejmu z dnia 14 grudnia 2006 r. oraz Uchwała Sejmu RP z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie udziału Rzeczypospolitej Polskiej w pracach Unii Europejskiej w okresie styczeń-czerwiec 2006 r. (podczas Prezydencji austriackiej) -  Monitor Polski 2006 r., nr 90, poz.932)

7. 12 października 2006 r. odbyła się trzecia z cyklu debat organizowanych przez Marszałka Sejmu i Polski Instytut Spraw Międzynarodowych na temat wizji współpracy i ładu europejskiego. Podczas konferencji dyskutowano o szansach i wyzwaniach związanych z wejściem Polski do strefy euro.

(Źródło: Kronika Sejmowa nr 23 (615), 15.10.2006)

8. W dniach 11-14 września 2006 r. odbyła się w Krakowie międzynarodowa konferencja „Jaka Unia? Jaka przyszłość? Jaka Europa?” organizowana przez Uniwersytet Jagielloński. Patronat nad konferencją objęli Marszałkowie Sejmu i Senatu oraz Parlament Europejski. W konferencji wzięli udział m.in. przewodniczący Parlamentu Europejskiego Josep Borrell Fontelles oraz komisarz ds. polityki regionalnej Danuta Hübner. W czasie dyskusji podejmowane były m.in. zagadnienia przyszłości Europy, roli Parlamentu Europejskiego i parlamentów narodowych w społeczeństwie obywatelskim, przybliżenia obywatelom instytucji europejskich oraz prawnych aspektów członkostwa Polski w UE.

(Więcej informacji na temat konferencji znajduje się na stronie internetowej:
http://confer.uj.edu.pl/europa/index.html)

9. 12 lipca 2006 r. ambasador Finlandii Jan Store spotkał się z członkami sejmowej Komisji do Spraw UE, aby przedstawić priorytety prezydencji. Jednym z tematów debaty była przyszłość Traktatu Konstytucyjnego. Ambasador Store powiedział, że fińska prezydencja zamierza, w ścisłej współpracy z prezydencją niemiecką, prowadzić konsultacje z krajami członkowskimi na temat ewentualnych sposobów przełamania obecnego impasu.

(Źródło: Biuletyn komisji sejmowych, nr 866/V)

10. 22 czerwca 2006 r. odbyła się druga z cyklu debat organizowanych przez Marszałka Sejmu i Polski Instytut Spraw Międzynarodowych na temat wizji współpracy i ładu europejskiego. Tematem konferencji była "Tradycja i tożsamość europejska".

(Źródło: Kronika Sejmowa nr 18 (610), 30.06.2006)

11. 11 maja 2006 r. odbyła się pierwsza z cyklu debat organizowanych przez Marszałka Sejmu i Polski Instytut Spraw Międzynarodowych na temat wizji współpracy i ładu europejskiego. Podczas konferencji dyskutowano o kondycji, sprawności i spójności unijnych instytucji i kierunkach ich rozwoju.

(Źródło: Kronika Sejmowa nr 15 (607), 15.05.2006)

12. 27 kwietnia 2006 r. na 16. posiedzeniu Sejm rozpatrzył i przyjął informację o udziale Polski w pracach UE w okresie lipiec – grudzień 2005. Podczas debaty podnoszono problem Traktatu Konstytucyjnego i polskiego stanowiska w tej sprawie.

(Źródło: Sprawozdanie stenograficzne z 16 posiedzenia Sejmu z dnia 27 kwietnia 2006 r. oraz Uchwała Sejmu RP z dnia 27 kwietnia 2006 r. w sprawie udziału Rzeczypospolitej Polskiej w pracach Unii Europejskiej w okresie lipiec-grudzień 2005 r. (podczas prezydencji brytyjskiej) - Monitor Polski 2006 r., nr 32, poz.347)

13. 15 lutego 2006 r. na 10. posiedzeniu Sejmu minister spraw zagranicznych w swojej informacji o zadaniach polskiej polityki zagranicznej w 2006 r. odniósł się m.in. do sprawy Traktatu Konstytucyjnego. Minister podkreślił, że liczy na współpracę z Sejmem w sprawie debaty na temat przyszłości UE. Posłowie stwierdzali konieczność rozpoczęcia w Polsce szeroko zakrojonej debaty nad Traktatem Konstytucyjnym oraz wypracowania wyraźnego stanowiska Polski w tej kwestii.

(Źródło: Sprawozdanie stenograficzne z 10. posiedzenia Sejmu z dnia 15 lutego 2006 r.)

14. 27 stycznia 2006 r. ambasador Austrii Alfred Längle spotkał się z członkami sejmowej Komisji do Spraw UE, aby przedstawić priorytety prezydencji. Jednym z tematów debaty była przyszłość Traktatu Konstytucyjnego. Ambasador Längle powiedział, że austriacka prezydencja będzie chciała sporządzić bilans debat narodowych o przyszłości Europy.

(Źródło: Biuletyn komisji sejmowych, nr 261/V)

15. 27 stycznia 2006 r. podczas obrad Komisji Spraw Zagranicznych Sejmu, które koncentrowały się na informacjach MSZ dotyczących oceny prezydencji Zjednoczonego Królestwa, priorytetów prezydencji austriackiej i planu prac Rady UE, poruszano również problem Traktatu Konstytucyjnego. Podczas debaty posłowie podkreślali, że istotnym minusem prezydencji brytyjskiej było niepodejmowanie poważnej dyskusji nad traktatem.

(Źródło: Biuletyn komisji sejmowych, nr 262/V)

16. 18 stycznia 2006 r. podczas spotkania Komisji Spraw Zagranicznych Sejmu z delegacją Komisji Spraw Zagranicznych Izby Gmin Zjednoczonego Królestwa przedyskutowano m.in. kwestię Traktatu Konstytucyjnego.

(Źródło: Biuletyn komisji sejmowych, nr 217/V)

17. 16 grudnia 2005 r. na 5. posiedzeniu Sejmu odbyła się debata nad programem legislacyjnym i prac Komisji Europejskiej na 2006 rok.

(Źródło: Sprawozdanie stenograficzne z 5. posiedzenia Sejmu w dniu 16 grudnia 2006 r.)

18. 6 lipca 2005 r. w Komisji do Spraw UE odbyła się debata na temat programu prezydencji brytyjskiej z udziałem ambasadora Zjednoczonego Królestwa Charlesa Grahama Crawforda. Podczas dyskusji poruszano także problem przyszłości Traktatu Konstytucyjnego.

(Źródło: Biuletyn komisji sejmowych, nr 4880/IV)

19. 28 czerwca 2005 r. Komisja do Spraw Unii Europejskiej spotkała się z przedstawicielami Komisji Spraw Konstytucyjnych Parlamentu Europejskiego. Dyskusja koncentrowała się na perspektywach wejścia w życie Traktatu ustanawiającego Konstytucję dla Europy.

(Źródło: Biuletyn komisji sejmowych, nr 4796/IV)

Ratyfikacja Traktatu Konstytucyjnego przez państwa członkowskie

Państwo członkowskie Procedura

Stan ratyfikacji

Austria Parlamentarna (Nationalrat
i Bundesrat)

Zgoda Nationalratu 11 maja 2005
Zgoda Bundesratu 25 maja 2005

Belgia Parlamentarna (Izba Deputowanych i Senat + zgromadzenia wspólnot i regionów)
Referendum konsultacyjne zostało wykluczone.

Zgoda Senatu 28 kwietnia 2005
Zgoda Izby Reprezentantów 19 maja 2005
Zgoda Rady Regionu Stołecznego Brukseli 17 czerwca 2005
Zgoda Rady Wspólnoty Niemieckojęzycznej w Belgii 20 czerwca 2005
Zgoda Rady Regionu Walońskiego 29 czerwca 2005
Zgoda Rady Wspólnoty Francuskiej 19 lipca 2005
Zgoda Rady Regionu Flamandzkiego 8 lutego 2006

Bułgaria Parlamentarna Zgoda parlamentu 11 maja 2005
Cypr Parlamentarna Zgoda Izby Reprezentantów 30 czerwca 2005
Czechy Referendum
Nie ma jeszcze jednak ostatecznej decyzji.
Referendum przełożone na koniec 2006 - początek 2007
Dania Referendum Referendum przełożone (nie ustalono jeszcze daty).
Estonia Parlamentarna Zgoda parlamentu 9 maja 2006
Finlandia Parlamentarna 25 listopada 2005 przedłożenie parlamentowi raportu rządu.
Zgoda parlamentu 5 grudnia 2006.
Francja Referendum Referendum 29 maja 2005, wynik negatywny („nie”: 54,68%; frekwencja: 69,34%)
Grecja Parlamentarna
Partie lewicowe przedłożyły jednak wspólną propozycję referendum.
Zgoda parlamentu 19 kwietnia 2005
Hiszpania Parlamentarna (Kongres i Senat) + referendum konsultacyjne Referendum 20 lutego 2005
„Za”: 76,7%, frekwencja: 42,3%
Zgoda Kongresu 28 kwietnia 2005
Zgoda Senatu 18 maja 2005
Irlandia Parlamentarna + referendum Referendum przełożone (nie ustalono jeszcze daty).
13 października 2005 parlamentowi zaprezentowano Białą Księgę.
Litwa Parlamentarna Zgoda parlamentu 11 listopada 2004
Luksemburg Parlamentarna (dwa głosowania) + referendum konsultacyjne Zgoda Izby Deputowanych (pierwsze czytanie) 28 czerwca 2005
10 lipca 2005 - pozytywny wynik referendum(„za”: 56,52%, „przeciw”: 43,48%)
Ostateczna zgoda Izby 25 października 2005 (57 głosów „za”, „1 przeciw”).
Łotwa Parlamentarna Zgoda parlamentu 2 czerwca 2005
Malta Parlamentarna Zgoda parlamentu 6 lipca 2005
Niderlandy Parlamentarna (Senat i Izba Reprezentantów) + referendum czerwca 2005 - negatywny wynik referendum („nie”: 61,6%, frekwencja: 62,8%)
Niemcy* Parlamentarna (Bundestag i Bundesrat) Zgoda Bundestagu 12 maja 2005
Zgoda Bundesratu 27 maja 2005
Polska Dotychczas brak decyzji Parlament nie zagłosował 5 lipca 2005 r. nad procedurą ratyfikacyjną. Ratyfikacja przełożona (nie ustalono daty).
Portugalia Referendum Referendum przełożone (nie ustalono jeszcze daty).
Rumunia Parlamentarna Zgoda Izby Deputowanych i Senatu 17 maja 2005
Słowacja** Parlamentarna Zgoda parlamentu 11 maja 2005
Słowenia Parlamentarna Zgoda parlamentu 1 lutego 2005
Szwecja Parlamentarna
Nie przewidziano referendum na tym etapie.
Ratyfikacja przełożona (nie ustalono jeszcze daty).
Węgry Parlamentarna Zgoda parlamentu 20 grudnia 2004
Włochy Parlamentarna (Izba Deputowanych i Senat) Zgoda Izby Deputowanych 25 stycznia 2005 i Senatu 6 kwietnia 2005
Zjednoczone Królestwo Parlamentarna (Izba Gmin i Izba Lordów) + referendum Zawieszona parlamentarna procedura ratyfikacji (zawieszenie ogłoszone przez rząd Zjednoczonego Królestwa 6 czerwca 2005)

* „W celu zakończenia procesu ratyfikacji, traktat musi zostać podpisany przez prezydenta.” (informacja ze strony COSAC)
** „Sąd Konstytucyjny zdecydował, że wykonanie decyzji parlamentu w sprawie ratyfikacji należy odłożyć i zobowiązał prezydenta do niepodpisywania aktu ratyfikacyjnego, aż do podjęcia decyzji w tej sprawie przez Sąd.” (informacja ze strony COSAC)

Tabela przygotowana na podstawie informacji zawartych na stronie COSAC: http://www.cosac.eu/en/info/ratification/ratification/ oraz na stronie w portalu Europa poświęconej Traktatowi ustanawiającemu Konstytucję dla Europy: http://europe.eu.int/constitution/ratification_en.htm

Dokumenty podsumowujące debaty na szczeblu UE i narodowym, w tym debaty parlamentarne, w okresie refleksji

  1. Konkluzje prezydencji, Rada Europejska w Brukseli, 21-22.06.2007.
  2. “Plan D - Wider and deeper debate on Europe” (Plan D – szersza i bardziej pogłębiona debata na temat Europy), nota informacyjna wiceprzewodniczącej Wallström dla Komisji Europejskiej, SEC(2006) 1553.
  3. The cost of the non-Constitution. Commission staff Working paper (Koszty braku Konstytucji. Dokument roboczy Komisji Europejskiej), raport przedstawiony Komisji do Spraw Konstytucyjnych Parlamentu Europejskiego w dniu 22.11.2006.
  4. Report by Speaker of the Danish Parliament for Conference of Speakers of EU Parliaments on The future of the European Union & Interparliamentary Cooperation, Copenhagen, 29 June 2006-1 July 2006
    (Raport przewodniczącego parlamentu duńskiego na Konferencję Przewodniczących Parlamentów Unii Europejskiej na temat przyszłości UE i współpracy międzyparlamentarnej, Kopenhaga, 29 czerwca 2006-1 lipca 2006)
  5. Komunikat Komisji do Rady Europejskiej „Okres refleksji i plan D”, COM(2006)212
  6. Komunikat Komisji do Rady Europejskiej: Plan osiągnięcia wyników dla Europy z myślą o obywatelach, COM(2006)211
  7. Piąty raport półroczny: zmiany stosowanych w Unii Europejskiej procedur i praktyk dotyczących kontroli parlamentarnej, Wiedeń, 21-23 maja 2006
  8. Sprawozdanie okresowe z przebiegu debat krajowych w okresie refleksji nad przyszłością Europy (Sprawozdanie prezydencji brytyjskiej i austriackiej), 15576/05, 14.12.2005.

wróć do góry