|
|
|
|
|
EUROPEJSKIE DEBATY SEJMU |
|
|
|
|
|
|
DOKUMENTY UE W SEJMIE |
|
|
|
|
|
W czerwcu 2018 Komisja do Spraw Unii Europejskiej (SUE) zebrała się na 10 posiedzeniach: nr 206-215. W trakcie tych posiedzeń komisja:
- rozpatrzyła 109 dokumentów UE:
- w trybie art. 7 ust. 4 ustawy kooperacyjnej – 17 projektów aktów ustawodawczych UE, dotyczących m.in., wieloletnich ram finansowych na lata 2021–2027 (COM(2018) 322), ochrony budżetu Unii w przypadku uogólnionych braków w zakresie praworządności w państwach członkowskich (COM(2018) 324), systemu zasobów własnych UE (COM(2018) 325),
- w trybie art. 151 ust. 1 regulaminu Sejmu z uwzględnieniem art. 3 ust. 2 ustawy kooperacyjnej – 25 dokumentów KE (12 komunikatów, 11 sprawozdań, 2 roczne przeglądy), dotyczące m.in., wdrażania europejskiego programu w zakresie migracji (COM(2018) 301), nowej strategii UE na rzecz młodzieży (COM(2018) 269), europejskiego filaru praw socjalnych (COM(2018) 130),
- w trybie art. 11 ust. 1 ustawy kooperacyjnej – dokumenty UE, które miały być przedmiotem obrad: Rady ds. Transportu, Telekomunikacji i Energii, Rady ds. Środowiska, Rady ds. Gospodarczych i Finansowych, Rada ds. Zatrudnienia, Polityki Społecznej, Zdrowia i Ochrony Konsumentów oraz Rady ds. Rolnictwa i Rybołówstwa,
- w trybie art. 8 ust. 2 ustawy kooperacyjnej – 23 projekty aktów prawnych, dotyczących m.in., porozumienia międzyinstytucjonalnego ws. dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami (COM(2018) 323), jednolitych warunków poboru środków własnych pochodzących z podatku od wartości dodanej (COM(2018) 328), kompleksowego podejścia do nauczania i uczenia się języków (COM(2018) 272),
- przeprowadziła pierwsze czytanie rządowych projektów ustaw: o ratyfikacji Umowy o współpracy na rzecz partnerstwa i rozwoju między UE i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a Islamską Republiką Afganistanu, z drugiej strony, sporządzonej w Monachium 18.02.2017 (druk nr 2465) oraz o ratyfikacji Umowy o partnerstwie między UE i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej oraz ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Republiką Armenii z drugiej strony, sporządzonej w Brukseli 24.11.2017 (druk nr 2466) (pos. nr 207),
- rozpatrzyła: informację o posiedzeniu Rady ds. Zagranicznych, które odbyło się 28 maja 2018 oraz informację o posiedzeniu Rady Europejskiej planowanym na 28-29 czerwca 2018 (prezentował sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Konrad Szymański) (pos. nr 209),
- wysłuchała informacji nt. stanu prac nad tzw. pakietem mobilności w Parlamencie Europejskim (prezentowali: minister infrastruktury Andrzej Adamczyk oraz poseł do Parlamentu Europejskiego Kosma Złotowski) (pos. nr 211),
- wysłuchała informacji nt. bieżącego stanu negocjacji w zakresie reformy wspólnego europejskiego systemu azylowego (prezentowała podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Renata Szczęch) (pos. nr 212),
- rozpatrzyła i pozytywnie zaopiniowała dla Komisji Finansów Publicznych sprawozdanie z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2017 wraz z analizą NIK w zakresie kompetencji Komisji (pos. nr 214).
***
SUE wspólnie z Komisją Łączności z Polakami za Granicą
wysłuchała informacji na temat aktualnego stanu negocjacji dotyczących wystąpienia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej oraz brytyjskich propozycji w zakresie praw obywateli UE w Wielkiej Brytanii (prezentował ambasador Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej Jonathan Knott) (mtg no. 210),
SUE wspólnie z Komisją Finansów Publicznych i Komisją Gospodarki i Rozwoju zapoznała się z informacją nt. zaleceń dla Polski w związku z realizacją semestru europejskiego w 2018 (prezentowali: podsekretarz stanu w Ministerstwie Przedsiębiorczości i Technologii Marcin Ociepa oraz podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów Piotr Nowak) (pos. nr 213).
***
W czerwcu 2018 w bazach EDL-S (Europejskie Dokumenty Legislacyjne w Sejmie) i IPEX opublikowano informacje i dokumenty dotyczące posiedzeń SUE nr 206, 208-209 i 214-215 dostarczone przez sekretariat komisji.
|
|
|
|
|
|
Z PRAC KOMISJI SEJMOWYCH |
|
|
|
|
|
|
WYKONYWANIE PRAWA UE - BAZA UST |
|
|
|
|
|
|
BADANIE POMOCNICZOŚCI W PARLAMENTACH NARODOWYCH |
|
|
|
|
|
|
WSPÓŁPRACA MIĘDZYPARLAMENTARNA |
|
|
|
|
|
20 czerwca 2018, Bruksela, Międzyparlamentarne Spotkanie Komisji na temat „Inwestycje UE w sieci transportowe po 2020 roku”
- Otwarcie spotkania i główne wystąpienie
- Sesja I: Sieci transportowe – aktualna sytuacja i przyszłe perspektywy, debata
- Sesja II: Wyzwania i perspektywy w zakresie inwestycji w infrastrukturę transportową na okres po 2020 roku, debata
- Uwagi końcowe
17-19 czerwca 2018, Sofia, LIX COSAC
- Spotkanie trojki prezydencji COSAC
- Spotkania grup politycznych
- Otwarcie spotkania, przemówienie powitalne, uwagi wstępne
- Przyjęcie porządku obrad LIX spotkania COSAC, sprawy proceduralne i inne
- Informacja o wynikach spotkania trojki prezydencji COSAC
- Prezentacja dwudziestego dziewiątego raportu półrocznego COSAC
- Listy otrzymane przez prezydencję
- Inne sprawy
- Sesja I - Osiągnięcia bułgarskiej prezydencji Rady UE, debata
- Sesja II - Integracja i łączność z Bałkanami Zachodnimi - nowy bodziec dla polityki rozszerzenia UE, debata
- Sesja III - Europejski filar praw socjalnych - budowanie sprzyjającej włączeniu społecznemu i sprawiedliwszej Europy, debata
- Spotkanie przewodniczących COSAC. Debata na temat projektu uwag i konkluzji LIX COSAC
- Sesja IV - Silna i skuteczna polityka spójności po 2020, debata
- Sesja V - Współpraca międzyparlamentarna UE w kontekście debaty na temat pomocniczości i proporcjonalności, debata
- Przyjęcie uwag i konkluzji LIX COSAC
- Uwagi końcowe
3-4 czerwca 2018, Warszawa, Spotkanie komisji ds. europejskich parlamentów państw Grupy Wyszehradzkiej
- Wieloletnie ramy finansowe po 2020 roku – miejsce i rola polityki spójności
- Finansowanie transeuropejskich megaprojektów – potrzeby, źródła i ryzyka
- Budowa solidnego bezpieczeństwa cybernetycznego UE – rola państw V4
- Lunch roboczy: Indeksacja zasiłków na dzieci imigrantów z państw członkowskich UE uwzględniająca kraj zamieszkania
- Przyjęcie konkluzji
|
|
|
|
|
|
NAJNOWSZE PUBLIKACJE |
|
|
|
|
|
NOWE NA STRONIE OIDE
Zaktualizowano następujące działy:
Materiały OIDE: Brexit - dokumenty; Mechanizmy na rzecz przestrzegania praworządności w Unii Europejskiej; Parlament Europejski wobec przyszłości UE; Przegląd decyzji w sprawie składu Parlamentu Europejskiego; Wspólna polityka rolna po 2020 roku
Bibliografie: BREXIT – wybrane publikacje (od 2016); Debata na temat przyszłości UE; Pozycja parlamentów narodowych w UE pod rządami Traktatu z Lizbony; System instytucjonalny i prawo Unii Europejskiej
Polskie akty prawne: Regulamin Sejmu RP
Ustawy wyrażające zgodę na ratyfikację w sprawach związanych z członkostwem Polski w UE: VIII kadencja
SPRAWY BIEŻĄCE - KOMENTARZE
Lista wybranych artykułów z prasy specjalistycznej dotyczących aktualnych kwestii polityczno-gospodarczych w Unii Europejskiej dostępnych on-line (dostęp 02.07.2018)
- Angerer J.: Economic Dialogue with the European Commission on the European Semester Spring 2018 Package, „Analiza", Biuro Analiz Parlamentu Europejskiego, 27.06.2018.
- Angerer J., S. A. Valkama: Implementation of the Stability and Growth Pact (June 2018), „Briefing", Biuro Analiz Parlamentu Europejskiego, 11.06.2018.
- Angerer J., Valkama S. A.: Comparison of key figures in the 2018 Stability Programmes and European Commission spring 2018 forecast, „W skrócie", Biuro Analiz Parlamentu Europejskiego, 08.06.2018.
- Anghel S. E., Drachenberg R.: Outlook for the meetings of EU leaders, 28-29 June 2018, „Briefing", Biuro Analiz Parlamentu Europejskiego, 27.06.2018.
- Anghel S. E.: The European Council's 'rolling agenda' on European defence cooperation, „Briefing", Biuro Analiz Parlamentu Europejskiego, 27.06.2018.
- Ciucci M., Deslandes J. J. P.: Country-Specific Recommendations in banking - June 2018, „Briefing", Biuro Analiz Parlamentu Europejskiego, 14.06.2018.
- Cousseran J.-C. (ed.): European asylum policy: rehabilitating solidarity, Terra Nova, 15.06.2018.
- Drachenberg R., Kotanidis S.: Future of Europe debates: Parliament hosts Heads of State or Government, „Briefing", Biuro Analiz Parlamentu Europejskiego, 08.06.2018.
- Drachenberg R.: Current membership of the European Council, „W skrócie", Biuro Analiz Parlamentu Europejskiego, 27.06.2018.
- Drent M., Zandee D.: More European defence cooperation-more European defence industry?, „Clingendael Policy brief", Netherlands Institute of International Relations 'Clingendael', June 2018.
- Efstathiou K., Wolff G. B.: Is the European Semester effective and useful?, „Policy contribution",Iss no 9, Bruegel, 13.06.2018.
- Ferguson C.: Plenary round-up – Strasbourg, „W skrócie", Biuro Analiz Parlamentu Europejskiego,15.06.2018.
- Gasparotti A., Zoppé A.:External Imbalaces in the Euro Area, „W skrócie", Biuro Analiz Parlamentu Europejskiego, 13.06.2018.
- Grosek K.: Reform of the electoral law of the EU, „W skrócie", Biuro Analiz Parlamentu Europejskiego, 27.06.2018.
- Hannes S., Koppa M. E.: A new approach for western Balkans enlargement, „Commentary", European Council on Foreign Relations, 13.06.2018.
- Klugman C.: A Europe without internal borders? Free movement of persons, „Briefing", Biuro Analiz Parlamentu Europejskiego, 25.06.2018.
- Lannoo K., Carrera S.: We're in this boat together: Time for a Migration Union, „CEPS Policy Insights", Centre for European Policy Studies, 22.06.2018.
- Lierop Van Ch.: European Union Solidarity Fund, „Briefing", Biuro Analiz Parlamentu Europejskiego, 28.06.2018.
- Lorenz W., Terlikowski M.: Wzmacnianie europejskich zdolności reagowania kryzysowego: propozycja Francji i Wielkiej Brytanii, „Biuletyn PISM" nr 85 (1658), Polski Instytut Spraw Międzynarodowych, 28.06.2018.
- Mańko R.: Revision of EU financial rules, „W skrócie", Biuro Analiz Parlamentu Europejskiego, 27.06.2018.
- Mattelaer A.: Exploring the boundaries of conditionality in the EU, „In European Policy Briefs", no. 51, EGMONT – The Royal Institute for International Relations, 14.06.2018.
- Michailidou A., Trenz H.-J.: European Solidarity in Times of Crisis, „ARENA Working Paper" no. 5/2018, ARENA, June 2018.
- Milotay N.: Faith-based actors and the implementation of the European Pillar of Social Rights, „Briefing", Biuro Analiz Parlamentu Europejskiego, 19.06.2018.
- Negreiro Achiaga M. Del Mar: Free flow of non-personal data in the European Union, „Briefing", Biuro Analiz Parlamentu Europejskiego, 05.06.2018.
- Noel Harte R. E.: US tariffs: EU response and fears of a trade war, „W skrócie", Biuro Analiz Parlamentu Europejskiego, 21.06.2018.
- Pasikowska-Schnass M.: EU policies – Delivering for citizens: Promoting European culture, „W skrócie", Biuro Analiz Parlamentu Europejskiego, 22.06.2018.
- Scheinert CH.: European defence industrial development programme (EDIDP), „W skrócie", Biuro Analiz Parlamentu Europejskiego, 27.06.2018.
- Schmidt P., Breinschmid Ch.: Austria's EU-presidency: between ambition and reality, Netherlands Institute of International Relations 'Clingendael, 26.06.2018.
- Somer M. De: Dublin and Schengen: A tale of two cities, „Discussion paper", European Policy Centre, 15.06.2018.
- Tilindyte-Humburg L.: Revising the European Citizens' Initiative, „Briefing", Biuro Analiz Parlamentu Europejskiego, 18.06.2018.
- Végh Z.: From Pro-European Alliance to Eurosceptic Protest Group? The case of the Visegrad Group, "European Policy Analysis", Swedish Institute for European Policy Studies (SIEPS), June 2018.
- Webb D. (i.in): The European Economic Area, „Commons Briefing Paper" no. 8129, House of Commons Library, 06.06.2018.
- Wernert S.:L'Union européenne et la lutte contre le terrorisme, „Politique étrangère", vol. 83, n° 2, Institut français des relations internationales, 01.06.2018.
BREXIT
- Besch S., Bond I., Mortera-Martinez C.: Plugging in the British: Completing the circuit, „CER Report", Centre for European Reform, 22.06.2018.
- Biskup P.: Perspektywy porozumienia w sprawie brexitu wobec presji czasu, „Biuletyn PISM" nr 82 (1655), Polski Instytut Spraw Międzynarodowych, 20.06.2018.
- Blick A.: Devolution, Federalism and the UK Constitution: Lessons and implications of the Brexit process, The Federal Trust, June 2018.
- Gilmore A.: Brexit: State of Play Briefing, The Institute of International and European Affairs (IIEA), 25 June 2018.
- Springford J.: The UK and Europe: what's the cost of Brexit so far?„ Opinion piece", Centre for European Reform, 26.06.2018.
- Major C., Ondarza N. von: No "Global Britain" after Brexit, Stiftung Wissenschaft und Politik, "SWP Comment" 2018/C 24, June 2018.
- Witney N.:Brexit, defence, and the EU's quest for 'strategic autonomy', „Commentary", European Council on Foreign Relations, 25.06.2018.
- Zuleeg F.: Brexit: Stumbling over the backstop?, „Commentary", European Policy Centre, 06.06.2018.
PROBLEMATYKA USTROJOWA UE
Wybrane artykuły i opracowania (dostępne w Bibliotece Sejmowej lub on-line, dostęp 02.07.2018)
- Finke D.: Institutional conditions for effective parliamentary oversight of European Union politics, West European Politics, 13.06.2018.
- Gasparotti A., Minkina M. A., Zoppé A.: The ESM and the proposed EMF: a tabular comparison, „Analiza", Biuro Analiz Parlamentu Europejskiego, 14.06.2018.
- Kreilinger V.: Strengthening parliamentary voices in the EU's multi-level system, „Policy Paper ", no.226, Notre Europe - The Jacques Delors Institute, 11.06.2018.
- Rozenberg O. (i.in): Avoiding conflict? The EU legislative process in times of tension, Les Cahiers europeens de Sciences Po, N° 1/2018, Centre for European Studies and Comparative Politics, June 2018.
***
Z nabytków Biblioteki Sejmowej
THE EU BETTER REGULATION AGENDA. A CRITICAL ASSESSMENT (eds. S. Garben, I. Govaere), Oxford 2018
EU Better Regulation Agenda, czyli program lepszego stanowienia prawa, jest stale aktualnym tematem o fundamentalnym znaczeniu dla kierunku rozwoju prawa UE. Książka podejmuje w sposób kompleksowy najważniejsze wątki debaty nad jego teorią i praktycznym zastosowaniem.
Działania mające na celu poprawę jakości i przejrzystości przepisów prawnych w UE były podejmowane już od początku lat 90-tych, jednak ostatnio program lepszego stanowienia prawa wywiera ogromny wpływ na strukturę organizacyjną oraz bieżące funkcjonowanie instytucji UE w ramach procesu legislacyjnego. Zarówno ten fakt, jak i złożony wieloaspektowy charakter programu rodzi pytanie o jego demokratyczną legitymację, a odpowiedź na nie będzie uzależniona od celu, jaki ma on realizować. Autorzy wyróżniają co najmniej pięć konkurencyjnych celów programu lepszego stanowienia prawa. Są to: poprawa jakości legislacji UE, ograniczenie ilości unijnej legislacji, zwiększenie udziału społeczeństwa w procesie legislacyjnym, promowanie zarządzania opartego na specjalistycznej wiedzy, wdrażanie zasad pomocniczości i proporcjonalności.
Przez pryzmat tych konkurencyjnych celów autorzy przeprowadzają analizę programu EU Better Regulation i jego skutków. W pierwszej części książki omówiono unijne działania na rzecz lepszego stanowienia prawa na przestrzeni lat, w tym ostatnią reformę, której efektem była zmiana porozumienia międzyinstytucjonalnego w sprawie lepszego stanowienia prawa w 2016 roku. W części drugiej znalazły się eseje poświęcone wybranym problemom związanym ze stosowaniem programu, w tym poprawie jakości legislacji w UE, metodzie badania wpływu proponowanych działań UE (impact assessment) oraz skutkom programu lepszego stanowienia prawa dla zakresu wykonywania kompetencji przez UE. Część trzecia została poświęcona wdrażaniu lepszego stanowienia prawa z perspektywy instytucji UE (Komisja, PE, Rada, TSUE). Na przykładzie Belgii omówiono także rolę państw członkowskich w tym obszarze. Czwarta część przedstawia program w szerszym kontekście metod legislacji w UE. Autorzy wskazali m.in., że program lepszego stanowienia prawa okazał się nieskuteczny jako narzędzie reformy jakości prawa (wciąż przeważa „eurolegalizm”) oraz jako ćwiczenie z public relations mające zwalczyć krytykę nadmiernie obciążających, jak się uważa, regulacji dla biznesu.
Publikacja ma charakter interdyscyplinarny (prawo, ekonomia, politologia), dostarcza siatki pojęciowej do analizy programu lepszego stanowienia prawa, łączy różne wątki debaty, od naukowych poprzez polityczne po dyskurs publiczny i prezentuje złożony charakter programu w szerszej perspektywie integracji europejskiej.
***
Coman-Kund F.: EUROPEAN UNION AGENCIES AS GLOBAL ACTORS. A legal study of the European Aviation Safety Agency, Frontex and Europol, Abingdon, New York 2018
Agencje są podmiotami odrębnymi od instytucji UE, powołanymi w celu wykonywania specjalistycznych zadań technicznych, naukowych bądź w obszarze zarządzania. Są one tworzone na podstawie aktów prawa wtórnego i posiadają osobowość prawną. Jednym z istotnych obszarów ich działalności jest aktywność na arenie międzynarodowej, która przejawia się w trojaki sposób: agencje udzielają wsparcia Komisji, Radzie i państwom członkowskim w zarządzaniu stosunkami zewnętrznymi w sprawach objętych ich zakresem kompetencji; nawiązują – mniej lub bardziej sformalizowane – relacje z organizacjami międzynarodowymi i krajami trzecimi; kraje trzecie i niekiedy organizacje międzynarodowe uczestniczą w pracach agencji. Te aspekty działalności agencji nie były dotychczas szerzej prezentowane w literaturze przedmiotu. Autor stara się wypełnić tę lukę poddając analizie rolę, jaką odgrywają unijne agencje w ramach stosunków zewnętrznych UE oraz ich działalność na arenie międzynarodowej. Do tego celu wybrał najliczniejszą kategorię „agencji zdecentralizowanych”, zaliczając do niej dawne agencje wspólnotowe i dawne agencje „trzeciego filaru”, które uznał za dostatecznie jednorodne z prawnego punktu widzenia, aby mogły być rozpatrywane przy użyciu tych samych narzędzi analitycznych.
Książka składa się z dwóch części - w pierwszej stworzono analityczne ramy prawne pozwalające opisać ogólny profil prawny agencji, określić ich status w systemie instytucjonalnym UE (mandat, uprawnienia i zadania, stosowane instrumenty, kontrola działań agencji) oraz w wymiarze międzynarodowym („międzynarodowa osobowość prawna”), z punktu widzenia prawa UE oraz prawa publicznego międzynarodowego. W drugiej części Florin Coman-Kund wykorzystał przedstawione ramy analityczne do zbadania międzynarodowej działalności trzech agencji: Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA), Europejskiej Agencji Zarządzania Współpracą Operacyjną na Zewnętrznych Granicach Państw Członkowskich (Frontex) oraz Agencji UE ds. Współpracy Organów Ścigania (Europol), uwzględniając praktyczne aspekty prowadzonej przez nie współpracy. Podsumowaniu tej wyczerpującej analizy agencji jako podmiotów globalnych towarzyszą propozycje rozwiązań istniejących problemów oraz sugestie kierunków dalszych badań w tym zakresie.
|
|
|
|
|
|
|
|