|
|
|
|
|
EUROPEJSKIE DEBATY I UCHWAŁY SEJMU |
|
|
|
|
|
|
DOKUMENTY UE W SEJMIE |
|
|
|
|
|
W maju 2016 Komisja do Spraw Unii Europejskiej (SUE) zebrała się na 7 posiedzeniach: nr 50-56. W trakcie tych posiedzeń komisja:
- rozpatrzyła 57 dokumentów UE:
- w trybie art. 7 ust. 4 ustawy kooperacyjnej – 2 projekty aktów ustawodawczych UE: dotyczący zmiany dyrektywy 2013/34/UE w odniesieniu do ujawniania informacji o podatku dochodowym przez niektóre jednostki i oddziały oraz dotyczący zmiany rozporządzenia (WE) nr 539/2001 wymieniającego państwa trzecie, których obywatele muszą posiadać wizy podczas przekraczania granic zewnętrznych, oraz te, których obywatele są zwolnieni z tego wymogu (Ukraina),
- w trybie art. 151 ust. 1 regulaminu Sejmu z uwzględnieniem art. 3 ust. 2 ustawy kooperacyjnej – 20 dokumentów KE (12 komunikatów, 5 sprawozdań, 2 wspólne sprawozdania i 1 wspólny komunikat), dotyczących m.in. strategii UE dotyczącej skroplonego gazu ziemnego i magazynowania gazu, systemów informacyjnych do celów zarządzania granicami i zapewnienia bezpieczeństwa czy reformy wspólnego europejskiego systemu azylowego,
- w trybie art. 11 ust. 1 ustawy kooperacyjnej – dokumenty UE, które miały być przedmiotem obrad Rady ds. Rolnictwa i Rybołówstwa, Rady ds. Wymiaru Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych, Rady ds. Konkurencyjności, Rady ds. Ekonomicznych i Finansowych, Rady ds. Transportu, Telekomunikacji i Energii,
- w trybie art. 8 ust. 2 ustawy kooperacyjnej – 20 projektów aktów prawnych, dotyczących m.in. zawarcia przez UE umów dotyczących zniesienia wiz krótkoterminowych, międzynarodowego środka rynkowego dotyczącego emisji w lotnictwie międzynarodowym czy stanowiska, jakie ma zostać zajęte w imieniu UE w odniesieniu do decyzji, które mają zostać przyjęte przez Stałą Komisję Eurocontrolu,
- pozytywnie zaopiniowała deklarację "Europa solidarnych państw" Bezpieczeństwo, granice, odnowione instytucje (opinia nr 8, pos. nr 50). Deklaracja została przedłożona Konferencji Przewodniczących Parlamentów UE w Luksemburgu, 22-24.05.2016.
- przeprowadziła pierwsze czytanie poselskiego projektu uchwały w sprawie zobowiązania Rady Ministrów do reprezentowania stanowiska Sejmu RP w sprawie zmiany dyrektywy 91/477/EEC (druk nr 204, pos. nr 53).
SUE wspólnie z Komisją Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Komisją Zdrowia
- wysłuchała informacji na temat priorytetów Komisji Europejskiej w zakresie zdrowia i ochrony żywności. W posiedzeniu wziął udział komisarz ds. zdrowia i bezpieczeństwa żywności, Vytenis Andriukaitis (pos. nr 51).
SUE wspólnie z Komisją Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii
- wysłuchała informacji wiceprzewodniczącego KE, komisarza ds. jednolitego rynku cyfrowego Andrusa Ansipa, o stanie prac nad jednolitym rynkiem cyfrowym (pos. nr 52).
***
W maju 2016 w bazach EDL-S (Europejskie Dokumenty Legislacyjne w Sejmie) i IPEX opublikowano informacje i dokumenty dotyczące posiedzeń SUE nr 50 i 53-56, dostarczone przez sekretariat komisji.
|
|
|
|
|
|
Z PRAC KOMISJI SEJMOWYCH |
|
|
|
|
|
|
WYKONYWANIE PRAWA UE - BAZA UST |
|
|
|
|
|
W maju 2016
-
skierowano do I czytania następujące projekty ustaw wykonujących prawo Unii Europejskiej [druk nr]:
- Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych [546],
- Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo celne oraz niektórych innych ustaw [513],
- Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym [459],
-
uchwalono następujące ustawy wykonujące prawo Unii Europejskiej [druk nr]:
- Ustawa z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej [426],
- Ustawa z dnia 20 maja 2016 r. o delegowaniu pracowników w ramach świadczenia usług [408],
- Ustawa z dnia 20 maja 2016 r. o zmianie ustawy o publicznej służbie krwi oraz niektórych innych ustaw [294],
- Ustawa z dnia 20 maja 2016 r. o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym, systemie gwarantowania depozytów oraz przymusowej restrukturyzacji [215],
- Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o zmianie ustawy ‒ Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw [382],
- Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw [366],
- Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym [190],
-
opublikowano następujące ustawy wykonujące prawo Unii Europejskiej [druk nr]:
- Ustawa z dnia 29 kwietnia 2016 r. o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy oraz ustawy o wdrożeniu niektórych przepisów Unii Europejskiej w zakresie równego traktowania [431],
- Ustawa z dnia 13 kwietnia 2016 r. o bezpieczeństwie obrotu prekursorami materiałów wybuchowych [217],
- Ustawa z dnia 31 marca 2016 r. o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych oraz niektórych innych ustaw [69], [70].
|
|
|
|
|
|
BADANIE POMOCNICZOŚCI W PARLAMENTACH NARODOWYCH |
|
|
|
|
|
Badanie pomocniczości w maju (Informacje z bazy IPEX wg stanu na 06.06.2016)
|
Projekt aktu ustawodawczego |
Termin badania zasady pomocniczości upływa |
Przyjęcie / przekazanie uzasadnionej opinii |
Izba / parlament (państwo) |
COM(2016) 113 |
02.05.2016 |
- |
- |
COM(2016) 106 |
10.05.2016 |
- |
- |
COM(2016) 107 |
10.05.2016 |
- |
- |
COM(2016) 128 * |
10.05.2016 |
20.04.2016 / - |
Zgromadzenie Narodowe (Bułgaria) |
05.05.2016 / 06.05.2016 |
Sabor (Chorwacja) |
- / 06.05.2016 |
Folketing (Dania) |
10.05.2016 / 10.05.2016 |
Riigikogu (Estonia) |
10.05.2016 / 10.05.2016 |
Zgromadzenie Narodowe (Węgry) |
05.05.2016 / 09.05.2016 |
Saeima (Łotwa) |
03.05.2016 / - |
Seimas (Litwa) |
29.04.2016 / 05.05.2016 |
Senat (Polska) |
03.05.2016 / 04.05.20106 |
Senat (Rumunia) |
10.05.2016 / - |
Rada Narodowa (Słowacja) |
COM(2016) 157 |
17.05.2016 |
- |
- |
COM(2016) 082 |
18.05.2016 |
- |
- |
COM(2016) 159 |
18.05.2016 |
- |
- |
COM(2016) 202 |
9.06.2016 |
- |
- |
COM(2016) 198 |
15.06.2016 |
- |
- |
COM(2016 ) 194 |
28.06.2016 |
- |
- |
COM(2016) 248 |
12.07.2016 |
- |
- |
COM(2016) 273 |
19.07.2016 |
- |
- |
COM(2016) 285 |
25.07.2016 |
- |
- |
COM(2016) 287 |
26.07.2016 |
- |
- |
COM(2016) 289 |
26.07.2016 |
- |
- |
W maju 2016 badaniu pomocniczości podlegało 15 projektów aktów ustawodawczych. Według stanu na 06.06.2016, parlamenty narodowe zgłosiły w tym okresie 9 uzasadnionych opinii w sprawie niezgodności badanych projektów z zasadą pomocniczości.
* W kwietniu 2016 do dokumentu COM(2016) 128 także zgłoszono uzasadnione opinie (por. poprzedni Biuletyn OIDE – kwiecień 2016). Według danych wprowadzonych przez parlamenty narodowe do bazy IPEX, 14 parlamentów / izb dysponujących, w świetle Protokołu nr 2, łącznie 22 głosami, przesłało uzasadnione opinie w odniesieniu do COM(2016) 128. Parlamenty osiągnęły tym samym próg niezbędny do uruchomienia procedury żółtej kartki (w tym przypadku 19 głosów).
|
|
|
|
|
|
WSPÓŁPRACA MIĘDZYPARLAMENTARNA |
|
|
|
|
|
28-29 maja 2016, Tangier (Maroko), Zgromadzenie Parlamentarne Unii dla Śródziemnomorza (ZPUŚ) - Spotkania komisji - Spotkanie Prezydium oraz spotkanie Prezydium z przewodniczącymi komisji i grup roboczych - Sesja plenarna oraz debata (prezentacja działalności Unii dla Śródziemnomorza, prezentacja i zatwierdzenie rekomendacji komisji ZPUŚ, Deklaracja III Szczytu Przewodniczących Parlamentów Unii dla Śródziemnomorza, przekazanie przewodnictwa ZPUŚ)
28 maja 2016, Tangier (Maroko), Szczyt Przewodniczących Parlamentów Unii dla Śródziemnomorza - Razem dla wspólnej przyszłości Eurośródziemnomorza (przemówienia, wymiana poglądów, przyjęcie deklaracji z III Szczytu Przewodniczacych Parlamentów) - Uwagi końcowe
22-24 maja 2016, Luksemburg, Konferencja Przewodniczących Parlamentów Unii Europejskiej - Spotkanie trojki (Włochy, Luksemburg, Słowacja i Parlament Europejski) - Otwarcie konferencji - Wystąpienie powitalne: Mars Di Bartolomeo - Przewodniczący Izby Deputowanych Luksemburga - Przyjęcie porządku obrad - Sesja I: Zarządzanie przepływami migracyjnymi, debata - Sesja II: Wzmocnienie Unii Europejskiej, debata - Sesja III: Rola parlamentów narodowych i współpracy międzyparlamentarnej, debata - Sesja IV: Zapewnienie bezpieczeństwa obywateli przy poszanowaniu podstawowych wolności, debata - Dyskusja i przyjęcie konkluzji Prezydencji
22-23 maja 2016, Ryga, Spotkanie przewodniczących komisji do spraw europejskich parlamentów Estonii, Litwy, Łotwy i Polski - Wymiana poglądów nt. projektu programu nadchodzącej sesji plenarnej COSAC - Kwestie związane z migracją: relokacja i readmisja, najlepsze praktyki w zakresie kontroli granicznych - Komunikacja strategiczna w odniesieniu do rosyjskiej wojny informacyjnej - Aktualna sytuacja na Ukrainie - Dyskusja nt. projektu Nord Stream II i jego znaczenia
|
|
|
|
|
|
NAJNOWSZE PUBLIKACJE |
|
|
|
|
|
NOWE NA STRONIE OIDE
Zaktualizowano następujące działy
Uchwały Sejmu w sprawach UE: Uchwały Sejmu - VIII kadencja
Debaty Sejmu w sprawach UE: Debaty Sejmu - VIII kadencja
Badanie pomocniczości: Procedura żółtej kartki - COM(2016) 128 - trzecia żółta kartka przedstawiona Komisji Europejskiej przez parlamenty narodowe
Materiały OIDE: Semestr europejski - przebieg cyklu koordynacji na poziomie Unii i Polski (2011-2016)
***
SPRAWY BIEŻĄCE - KOMENTARZE
Lista wybranych artykułów z prasy specjalistycznej dotyczących aktualnych kwestii polityczno-gospodarczych w Unii Europejskiej dostępnych on-line (dostęp 07.06.2016)
- Alaranta T.: The problematic EU-Turkey refugee deal: The EU downplays its structural foreign policy in order to secure internal unity, „FIIA Comment" no. 12/2016, The Finnish Institute of International Affairs, May 2016.
- Albanesi E.: The New Italian Senato in light of the EU constitutional system, „College of Europe Policy Brief", College of Europe, May 2016.
- Aoun M.-C., Rutten D.: EU Security of Gas Supplies : Solidarity Runs Through the Pipeline, Institut francais des relations internationales, May 2016.
- Beblavý M.: Can Spain break the curse of the periphery? The upcoming Spanish election and what it means for Europe, „CEPS Essay" no. 24, Centre for European Policy Studies, 24.05.2016.
- Boytha D.: Priority dossiers under the Slovak EU Council Presidency, "Briefing", European Parliamentary Research Service, May 2016.
- Coelmont J.: Message to – and from – the European political leadership: Agreeing to disagree on strategy is a luxury the EU can no longer afford, „Security Policy Brief", Royal Institute for International Relations - EGMONT, 02.05.2016.
- Fouéré E.: The Agony of Macedonia: Where is the EU?, „CEPS Commentary", Centre for European Policy Studies, 24.05.2016.
- Frantescu D. P.: Austria's thrilling elections will have far-reaching impact on political developments in the EU, „EPIN Commentary" no. 3225, European Policy Institutes Network, 25.05.2016.
- Halleux V.: An agenda for the EU's mountainous regions, „At a glance", European Parliamentary Research Service, May 2016.
- Hertog L. den: EU Budgetary Responses to the 'Refugee Crisis': Reconfiguring the Funding Landscape, „CEPS Paper in Liberty and Security in Europe" no. 93, Centre for European Policy Studies, 19.05.2016.
- Ivanov D.: Towards a reform of the Common European Asylum System, „At a glance", European Parliamentary Research Service, May 2016.
- Janning J.: Making sense of Europe's cohesion challenge, „Essay", European Council on Foreign Relations, May 2016.
- Jouen M.: What priorities for the cohesion policy after 2020?, „Tribune", Jacques Delors Institute, 19.05.2016.
- Kempin R., Scheler R.: Joining Forces: Necessary Steps for Developing the Comprehensive Approach, „SWP Comment" 2016/C 31, Stiftung Wissenschaft und Politik, May 2016.
- Kiss M.: Dyrektywa w sprawie urlopu rodzicielskiego: Czy nastąpi przegląd?, „W skrócie", Biuro Analiz Parlamentu Europejskiego, maj 2016.
- Kłos B.: Wsparcie finansowe dla rodzin z dziećmi w Polsce i w wybranych państwach członkowskich Unii Europejskiej, „Analizy BAS", Biuro Analiz Sejmowych, 31.05.2016.
- Michelot M.: Embedding NATO into the European Union Global Strategy: the missing link?, „Europeum Brussels Monitor", EUROPEUM Institute for European Policy, 31.05.2016.
- Mortera-Martinez C.: Why Schengen matters and how to keep it: A five point plan, „Policy Brief", Centre for European Reform, May 2016.
- Odink I.: Zaktualizowane przepisy dla Europolu, „W skrócie", Biuro Analiz Parlamentu Europejskiego, maj 2016.
- Paul A., Murat Seyrek D.: EU visa-liberalisation for Turks: just around the corner?, „Commentary", European Policy Centre, 03.05.2016.
- Pawłowski B.: Notyfikacja – obowiązek informowania UE o projektowanych krajowych aktach prawnych, „INFOS Zagadnienia społeczno-gospodarcze" nr 9(213), Biuro Analiz Sejmowych, 19.05.2016.
- Radjenovic A.: EU Fundamental Rights Agency, „At a glance", European Parliamentary Research Service, May 2016.
- Řiháčková V.: ENP Review - Towards effective EU action in the Eastern neighbourhood?, „Eastern Monitor", EUROPEUM Institute for European Policy, 16.05.2016.
- Ryan J.: Forgotten lessons for the Eurozone, „European Policy Brief", Royal Institute for International Relations – EGMONT, 11.05.2016.
- Szeligowski D.: Wpływ DCFTA na modernizację ukraińskiej gospodarki, „Biuletyn PISM" nr 34 (1384), Polski Instytut Spraw Międzynarodowych, 31.05.2016.
- Wilson A.: Delivering a new deal for energy consumers, „At a glance", European Parliamentary Research Service, May 2016.
BREXIT
-
A short guide to the EU referendum (ed. G. Berman), „Briefing Paper" no. 07591, House of Commons Library, 17.05.2016.
- Borońska-Hryniewiecka K, Płóciennik S.: Relacje Unia Europejska – Wielka Brytania po ewentualnym Brexicie. Stanowiska Niemiec, Francji, Włoch, Hiszpanii i Polski, „Raport PISM", Polski Instytut Spraw Międzynarodowych, 25.05.2016.
- Chopin Th., Lequesne Ch.: Differentiation as a double-edged sword: member states' practices and Brexit, „International Affairs" vol. 92, no. 3, Chatham House - the Royal Institute of International Affairs, May 2016.
- Dennison S. i in.: One hundred years of British solitude: Magical thinking about Brexit and security, „Essay", European Council on Foreign Relations, May 2016.
- Downing E.: EU Referendum: Impact on UK Agriculture Policy, „Briefing Paper" no. 7602, House of Commons Library, 26.05.2016.
- Emerson M.: Brexit - A last testament, „CEPS Commentary", Centre for European Policy Studies, 23.05.2016.
- Froggatt A. i in.: UK Unplugged? The Impacts of Brexit on Energy and Climate Policy, „Research Paper" ,Chatham House - the Royal Institute of International Affairs, May 2016.
- Frontini A.: A historic reminder, an ever-present dilemma? - Assessing Brexit's potential consequences for European security, „Commentary", European Policy Centre, 18.05.2016.
- Goodwin M.: Whether in or out, Britain is divided, „The World Today", Chatham House - the Royal Institute of International Affairs, May 2016.
- Johnston N.: EU referendum - the count, „Briefing Paper" no. 7588, House of Commons Library, 12.05.2016.
- Lang A. i in.: EU Referendum: summary and analysis of the new Settlement for the UK in the EU, „Briefing Paper" no. 7524, House of Commons Library, 26.05.2016.
- Niblett R.: Britain, the EU and the Sovereignty Myth, „Research Paper", Chatham House - the Royal Institute of International Affairs, May 2016.
- Oliver T., Williams M. J.: Special relationships in flux: Brexit and the future of the US– EU and US–UK relationships, „International Affairs" vol. 92, no. 3, Chatham House - the Royal Institute of International Affairs, May 2016.
- Whitman R. G.: Brexit or Bremain: what future for the UK's European diplomatic strategy?, „International Affairs" vol. 92, no. 3, Chatham House - the Royal Institute of International Affairs, May 2016.
- Whitman R.: The UK's foreign and security policy: what's at stake in the referendum?, „Security Policy Brief", Royal Institute for International Relations - EGMONT, 18.05.2016.
***
PROBLEMATYKA USTROJOWA UE
Wybrane artykuły i opracowania (dostępne w Bibliotece Sejmowej lub on-line, dostęp 07.06.2016)
- Alexandrova P. i in.: Agenda responsiveness in the European Council: public priorities, policy problems and political attention, „West European Politics" vol. 39, iss. 4, 2016.
- Andor L., Hess R.: Automatic Fiscal Stabiliser: Make it happen!, „Discussion Paper", European Policy Centre, 02.05.2016.
- Bast J.: Deepening Supranational Integration: Interstate Solidarity in EU Migration Law, ' „European Public Law" vol. 22 (2016), iss. 2, s. 289.
- Broberg M.: National Courts of Last Instance Failing to Make a Preliminary Reference: The (Possible) Consequences Flowing Therefrom, „European Public Law" vol. 22 (2016), iss. 2, s. 243.
- Cooper I.: Is the Subsidiarity Early Warning Mechanism a Legal or a Political Procedure? Three Questions and a Typology, „EUI Working Paper" RSCAS 2016/18, European University Institute.
- Cramér P. i in.: See You in Luxembourg? EU Governments´ Observations Under the Preliminary Reference Procedure, „Report" no. 5, Swedish Institute for European Policy Studies, May 2016.
- Dancourt L. i in.: Cost of Non-Schengen: The Impact of Border Controls within Schengen on the Single Market, European Parliament: Directorate-General for Internal Policies, European Parliamentary Research Service, 16.05.2016.
- De Baere G., Van den Sanden T.: Interinstitutional Gravity and Pirates of the Parliament on Stranger Tides: the Continued Constitutional Signifcance of the Choice of Legal Basis in Post-Lisbon External Action, „European Constitutional Law Review" vol. 12, iss. 01, May 2016, s. 85.
- Den Heijer M. i in.: Coercion, prohibition, and great expectations: The continuing failure of the Common European Asylum System, „Common Market Law Review" iss. 3, vol. 53 (2016), s. 607.
- Di Costanzo C.: The Unique Case of Turkey: The European Union's Method in the Quest of Fundamental Rights, „European Public Law" vol. 22 (2016), iss. 2, s. 355.
- García R., Ferreiro Serret E.: Hardening the preliminary reference procedure in a Union in crisis: Kernkraftwerke Lippe-Ems, „Common Market Law Review" iss. 3, vol. 53 (2016), s. 819.
- Korenica F., Doli D.: A View on CJEU Opinion 2/13's Unclear Stance on and Dislike of Protocol 16 ECHR, „European Public Law" vol. 22 (2016), iss. 2, s. 269.
- Lacchi C.: Multilevel judicial protection in the EU and preliminary references, „Common Market Law Review" iss. 3, vol. 53 (2016), s. 679.
- Maśnicki J.: Komisja przeciwko Polsce - ilościowa analiza skarg wniesionych z tytułu uchybienia zobowiązaniom traktatowym, „Europejski Przegląd Sądowy" nr. 5/2016, s. 11.
- Odermatt J.: When a Fence Becomes a Cage: The Principle of Autonomy in EU External Relations Law, „EUI Working Paper" MWP 2016/07, European University Institute.
- Reynolds S.: Explaining the constitutional drivers behind a perceived judicial preference for free movement over fundamental rights, „Common Market Law Review" iss. 3, vol. 53 (2016), s. 643.
- Rulka M.: Wpływ dorobku Komisji Weneckiej na prawodawstwo krajowe, „Europejski Przegląd Sądowy" nr 5/2016, s. 4.
- Schmidt V. A.: The New EU Governance: New Intergovernmentalism, New Supranationalism, and New Parliamentarism, „IAI Working Paper" iss. 16/11, Istituto Affari Internazionali.
- Schyff G. van der: Exploring Member State and European Union Constitutional Identity, „European Public Law" vol. 22 (2016), iss. 2, s. 227.
- Tilindyte L.: Referendums on EU issues, „Briefing", European Parliamentary Research Service, May 2016.
- Wagner M. i in: The Implementation of the Common European Asylum System, European Parliament: Directorate-General for Internal Policies, 16.05.2016.
- Westlake M.: The Antecedents, Origins and Creation of the European Economic and Social Committee, „Bruges Political Research Paper" no. 52(May 2016),College of Europe.
***
Z nabytków Biblioteki Sejmowej i publikacji on-line
INTERPARLIAMENTARY COOPERATION IN THE COMPOSITE EUROPEAN CONSTITUTION (ed. N. Lupo, C. Fasone), Oxford 2016
Autorzy analizują rozwój i miejsce współpracy międzyparlamentarnej w złożonym systemie konstytucyjnym Unii Europejskiej (composite European constitution), biorąc pod uwagę wymiar zarówno europejski jak i krajowy, jej znaczenie dla organizacji i procedur parlamentów narodowych, Parlamentu Europejskiego i unijnej egzekutywy, a zarazem dla demokratycznej legitymizacji całej Unii.
Współpraca międzyparlamentarna została uznana za stałą cechę unijnej demokracji (zarówno w traktatach UE, jak i w Pakcie fiskalnym), a jednocześnie zdefiniowano ją jako nową funkcję parlamentów (international networking function). Rosnąca liczba spotkań międzyparlamentarnych, których celem jest rozpatrywanie polityk europejskich i próby koordynowania stanowisk, pokazuje, że w ten sposób parlamenty narodowe starają się odnaleźć w swojej nowej roli, pomiędzy sceną krajową a ponadnarodową. Autorzy artykułów starają się odpowiedzieć na pytania o instrumenty i cele tej współpracy, o to, czy są one osiągane, oraz w jakim stopniu ta współpraca przyczynia się do rozwoju złożonego systemu konstytucyjnego UE, czy pomaga w pogodzeniu systemów krajowego i europejskiego, a także czy zwiększa rozliczalność i polityczną odpowiedzialność podzielonej (fragmented) unijnej egzekutywy w euro-narodowym systemie decyzyjnym.
W publikacji zajęto się szczegółowo proceduralnym wymiarem współpracy międzyparlamentarnej w kontekście mechanizmu wczesnego ostrzegania, dialogu politycznego i w związku z nowym zarządzaniem gospodarczym w UE (unia gospodarczo-walutowa i semestr europejski). Przeanalizowano stare i nowe konferencje międzyparlamentarne: COSAC, KPPUE, KM ds. Wspólnej Polityki Zagranicznej i Bezpieczeństwa, KM ds. Stabilności, Koordynacji i Zarządzania Gospodarczego w UE. Omówiono ewolucję komisji ds. europejskich po Lizbonie oraz rolę administracji parlamentarnych.
***
Högenauer A.-L., Neuhold C., Christiansen T.: PARLIAMENTARY ADMINISTRATIONS IN THE EUROPEAN UNION, Basingstoke 2016 Publikacja prezentuje w sposób przekrojowy pomijaną dotychczas w badaniach naukowych rolę administracji parlamentarnej w kontrolowaniu procesu decyzyjnego Unii Europejskiej. Autorzy pokazują, że parlamentaryzacja integracji europejskiej, czyli wzrost uprawnień PE, rosnąca rola parlamentów narodowych po Lizbonie i wzrost współpracy pomiędzy nimi, uruchomiło intensywny proces biurokratyzacji parlamentów, czyli przekazania zadań zarządzania informacją administracji parlamentarnej. Zasadne są zatem pytania o stopień zależności deputowanych od wsparcia administracji, czy to wsparcie nie narusza władzy politycznej deputowanych, oraz jak to wpływa na demokratyczną naturę procesu podejmowania decyzji.
W publikacji zidentyfikowano rozmaite funkcje, jakie pełnią urzędnicy na każdym szczeblu wielopoziomowego systemu parlamentarnego UE: działają jako asystenci, analitycy, doradcy od spraw proceduralnych i merytorycznych, ustalają kalendarz a także koordynują parlamentarny wymiar spraw UE. W PE urzędnicy, poprzez analizę projektów legislacyjnych, koordynacje stanowisk grup politycznych, pomoc w przygotowywaniu raportów i opinii, mogą pełnić funkcje sterujące nawet w obszarach uznawanych za istotne politycznie. W parlamentach narodowych, zarządzając materiałem napływającym z Brukseli. pełnią przeważnie role doradcze. Ponadto na szczeblu europejskim rozwijana jest sieć przedstawicieli parlamentów narodowych w Brukseli. Stosując analizę porównawczą, pokazano funkcjonowanie administracji w wybranych parlamentach państw członkowskich UE, przedstawiono też rolę i funkcjonowanie administracji parlamentów regionalnych w kontekście członkostwa w UE. W konkluzjach Autorzy podkreślają, że biurokratyzacja nie doprowadziła do „przejęcia władzy" przez urzędników, oraz że fachowe wsparcie parlamentarzystów przez urzędników staje się obecnie kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania demokracji przedstawicielskiej, i z pewnością wymaga dalszych systematycznych badań.
***
RULEMAKING BY THE EUROPEAN COMMISSION. THE NEW SYSTEM FOR DELEGATION OF POWERS (ed. by C. F. Bergström, D. Ritleng), Oxford 2016 W książce przeanalizowano nowy system wydawania przez Komisję Europejską (KE) aktów delegowanych i aktów wykonawczych wprowadzony przez Traktat z Lizbony. Pięć lat po jego wejściu w życie autorzy podjęli próbę udzielenia odpowiedzi na pytanie, czy, i w jaki sposób, nowe regulacje wywarły wpływ na „starą" doktrynę w zakresie delegowania uprawnień opartą na orzeczeniu Trybunału Sprawiedliwości w sprawie Köster. Przy tej okazji zastanawiają się, czy cele reformy zostały osiągnięte, oraz w jaki sposób nowe postanowienia oddziałują na podział kompetencji i równowagę międzyinstytucjonalną w UE. Rozważają również wpływ nowego systemu delegowania uprawnień na stosunki pomiędzy Unią a jej państwami członkowskimi oraz na obywateli. Publikację podzielono na cztery części. W pierwszej z nich omówiono kontekst historyczny i polityczny działalności prawodawczej Komisji, ze szczególnym uwzględnieniem wzajemnych stosunków pomiędzy KE a Radą UE i Parlamentem Europejskim. Część druga, empiryczna, zawiera opis funkcjonowania nowego systemu i porównanie jego „wydajności" ze starym, trzecia – szczegółową analizę jego podstaw traktatowych (art. 290 i 291 TfUE) i aktów przyjętych dla ich wdrożenia, jak również orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE w tym zakresie. Następnie autorzy omawiają kwestie proceduralne, w tym warunki prawne udziału podmiotów prywatnych w działalności prawotwórczej Komisji. Autorzy dowodzą, że mimo początkowego przestoju (w 2010 roku, bezpośrednio po wejściu w życie traktatu, Komisja nie przyjęła żadnego aktu delegowanego ani wykonawczego), po przyjęciu zasad kontroli wykonywania uprawnień wykonawczych przez KE (rozporządzenie PE i Rady nr 182/2011) „machina" stopniowo zaczęła osiągać wydajność sprzed reformy (w 2011 - 975 aktów wykonawczych i 3 delegowane, a w 2014 – odpowiednio – 1032 i 138). W opinii Autorów, mimo różnic teoretycznych, pod względem praktycznym system nie odbiega zanadto od tego sprzed reformy, jednakże równowaga instytucjonalna uległa pewnym modyfikacjom, a najwięcej zyskał Parlament Europejski.
|
|
|
|
|
|
|
|