|
|
|
|
|
EUROPEJSKIE DEBATY SEJMU |
|
|
|
|
|
23 marca 2017 Sejm RP:
- przeprowadził debatę nad informacją bieżącą w sprawie stanu polskiej polityki zagranicznej wobec Unii Europejskiej, strategii w zakresie integracji Rzeczypospolitej Polskiej ze strefą euro i realizacji zobowiązań wynikających z ratyfikacji traktatu ateńskiego, z udziałem sekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Konrada Szymańskiego oraz podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów Leszka Skiby (stenogram, pkt 15);
- przeprowadził debatę nad poselskim projektem uchwały (sprawozdanie Komisji do Spraw UE, druki nr 1391 i 1394, stenogram, pkt 19) i przyjął uchwałę w 60. rocznicę zapoczątkowania procesu integracji europejskiej.
|
|
|
|
|
|
DOKUMENTY UE W SEJMIE |
|
|
|
|
|
W marcu 2017 Komisja do Spraw Unii Europejskiej (SUE) zebrała się na 6 posiedzeniach: nr 115-120. W trakcie tych posiedzeń komisja:
- rozpatrzyła 74 dokumenty UE:
- w trybie art. 7 ust. 4 ustawy kooperacyjnej – 12 projektów aktów ustawodawczych UE, dotyczących m.in.: wzajemnego uznawania nakazów zabezpieczenia i nakazów konfiskaty, przeciwdziałaniu praniu pieniędzy za pomocą środków prawnokarnych czy elektronicznej publikacji Dziennika Urzędowego UE,
- w trybie art. 151 ust. 1 regulaminu Sejmu z uwzględnieniem art. 3 ust. 2 ustawy kooperacyjnej – 27 dokumentów KE (4 komunikaty, 19 sprawozdań, 1 dokument roboczy, 1 wniosek dot. rozporządzenia, 1 wniosek dot. dyrektywy i 1 roczny przegląd), dotyczących m.in.: programu „Wymiar sprawiedliwości w sprawach cywilnych", europejskiego rynku uprawnień do emisji dwutlenku węgla czy wymiany i ochrony danych osobowych w zglobalizowanym świecie,
- w trybie art. 11 ust. 1 ustawy kooperacyjnej – dokumenty UE, które miały być przedmiotem obrad Rady ds. Wymiaru Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych, Rady ds. Rolnictwa i Rybołówstwa oraz Rady ds. Ekonomicznych i Finansowych,
- w trybie art. 8 ust. 2 ustawy kooperacyjnej – 16 projektów aktów prawnych, dotyczących m.in.: uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji, Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Bioprzemysłu czy stanowiska, jakie ma zostać przyjęte w imieniu UE podczas 60 posiedzenia Komisji ds. Środków Odurzających,
- rozpatrzyła informacje: nt. posiedzenia Rady ds. Zagranicznych planowanego na 3 kwietnia 2017 oraz nt. wyników posiedzenia Rady Europejskiej, które odbyło się w dniach 9-10 marca 2017 (przedstawione przez sekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Konrada Szymańskiego; pos. nr 118), a także nt. stanowiska, jakie Rada Ministrów ma zamiar przedstawić w Radzie, w trybie art. 3 ust. 2 Protokołu (nr 36) ws. postanowień przejściowych dołączonego do TUE i TfUE, w związku z zasięgnięciem opinii Komisji w tej sprawie (przedstawioną przez: sekretarza stanu w Ministerstwie Środowiska Pawła Sałka, sekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Jakuba Skibę, podsekretarza stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej Marcina Zielenieckiego, podsekretarzy stanu w Ministerstwie Finansów Piotra Nowaka i Michała Kurtykę) (pos. nr: 118 i 120),
- rozpatrzyła informację o pracach legislacyjnych związanych z wdrożeniem dyrektyw, których termin transpozycji już upłynął lub upływa w ciągu najbliższych trzech miesięcy (według stanu na 24 lutego 2017), przedstawioną przez przedstawicieli odpowiednich ministerstw, (pos. nr 119),
- przeprowadziła pierwsze czytanie poselskiego projektu uchwały z okazji 60 rocznicy traktatów rzymskich (druk nr 1399, pos. nr 119),
- przeprowadziła pierwsze czytanie poselskiego projektu uchwały w 60 rocznicę zapoczątkowania procesów integracji europejskiej (druk 1391, pos. nr 119),
- wspólnie z Komisją Finansów Publicznych oraz Komisją Gospodraki i Rozwoju wysłuchała informacji nt. sprawozdania krajowego 2017 w ramach semestru europejskiego oraz rocznej analizy wzrostu, a także planu pracy KE z uwzględnieniem kwestii finansowych oraz gospodarczych, przedstawionej przez wiceprzewodniczącego KE, komisarza do spraw euro i dialogu społecznego oraz stabilności finansowej, usług finansowych i unii rynków kapitałowych Valdisa Dombrovskisa (pos. nr 117).
***
W marcu 2017 w bazach EDL-S (Europejskie Dokumenty Legislacyjne w Sejmie) i IPEX opublikowano informacje i dokumenty dotyczące posiedzeń SUE nr 115-116 oraz 118-120 dostarczone przez sekretariat komisji.
|
|
|
|
|
|
Z PRAC KOMISJI SEJMOWYCH |
|
|
|
|
|
Komisja Spraw Zagranicznych
-
08.03.2017, wysłuchała informacji przedstawionej przez podsekretarza stanu, Marka Ziółkowskiego na temat Partnerstwa Wschodniego (pos. nr 59);
Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi
-
23.03.2017, wysłuchała informacji przedstawionej przez podsekretarza stanu, Ryszarda Zarudzkiego na temat polskiego stanowiska, proponowanych zmian i stanu negocjacji z KE w ramach przeglądu WPR 2014 - 2020 w kontekście komunikatu KE z dnia 14.09.2016 (COM(2016) 603) (pos. nr 131);
Komisja Gospodarki i Rozwoju
-
22.03.2017, rozpatrzyła informację Ministra Rozwoju i Finansów o wpływie funduszy unijnych na rozwój polskiej gospodarki (pos. nr 67);
Komisja do Spraw Energii i Skarbu Państwa
-
09.03.2017, rozpatrzyła informację ws. rozwiązań legislacyjnych przedstawionych w dokumencie „Czysta energia dla wszystkich Europejczyków" COM (2016) 860 w aspekcie jego skutków dla Polski, z udziałem podsekretarza stanu, Michała Kurtyki; Komisja przyjęła w tej sprawie stanowisko (pos. nr 56, Pełny zapis przebiegu posiedzenia, s. 16-22);
Komisja do Spraw Petycji
-
08.03.2017, rozpatrzyła i nie uwzględniła wniosku ws. powołania nadzwyczajnej komisji parlamentarnej ds. Brexitu, mającej na celu monitorowanie przebiegu procesu negocjacyjnego w zakresie warunków wyjścia Wielkiej Brytanii z UE, w kontekście długoterminowego interesu narodowego Polski (pos. nr 64).
|
|
|
|
|
|
WYKONYWANIE PRAWA UE - BAZA UST |
|
|
|
|
|
W marcu 2017
-
skierowano do I czytania następujące projekty ustaw wykonujących prawo Unii Europejskiej [druk nr]:
- Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o mikroorganizmach i organizmach genetycznie zmodyfikowanych oraz niektórych innych ustaw [1424],
- Rządowy projekt ustawy o restytucji narodowych dóbr kultury [1371],
- Rządowy projekt ustawy o roszczeniach o naprawienie szkody wyrządzonej przez naruszenie prawa konkurencji [1370],
- Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o pobieraniu, przechowywaniu i przeszczepianiu komórek, tkanek i narządów [1332],
-
opublikowano następujące ustawy wykonujące prawo Unii Europejskiej [druk nr]:
- Ustawa z dnia 9 marca 2017 r. o zmianie ustawy o rzecznikach patentowych [1138],
- Ustawa z dnia 9 marca 2017 r. o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami [1091].
|
|
|
|
|
|
BADANIE POMOCNICZOŚCI W PARLAMENTACH NARODOWYCH |
|
|
|
|
|
W marcu 2017 badaniu pomocniczości podlegało 38 projektów aktów ustawodawczych. Według stanu na 05.04.2017, parlamenty narodowe zgłosiły w tym okresie 19 uzasadnionych opinii w sprawie niezgodności badanych projektów z zasadą pomocniczości.
* W Biuletynie OIDE z 28 lutego 2017 - na podstawie danych z bazy IPEX wg stanu na 02.03.2017 - zawarto informację o przyjęciu przez francuskie Zgromadzenie Narodowe 2 uzasadnionych opinii: do COM(2016) 821 i COM(2016) 822. Zgodnie z nowymi danymi w bazie IPEX, wg stanu na 05.04.2017, opinie te zostały przyjęte w marcu, a nie w lutym 2017.
** Informacja o dacie przyjęcia została podana na podstawie danych zamieszczonych na stronie francuskiego Senatu.
|
|
|
|
|
|
WSPÓŁPRACA MIĘDZYPARLAMENTARNA |
|
|
|
|
|
6-7 marca 2017, Warszawa, Spotkanie przewodniczących parlamentów państw Grupy Wyszehradzkiej
- Przyszłość UE. Europa solidarnych państw
- Wyszehradzki wymiar współpracy parlamentarnej
8-9 marca 2017, Bruksela, Międzyparlamentarne spotkanie komisji na temat "Wzmocnienie pozycji ekonomicznej kobiet: działajmy razem!"
- Powitanie: Antonio Tajani, Przewodniczący Parlamentu Europejskiego
- Warsztaty:
- Kobiety w obszarze STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics) – wyhamowanie czy erozja postępu?
- Perspektywa globalna: wolność od przemocy i wzmocnienie pozycji
- Prowadzenie polityki przy uwzględnieniu kwestii płci jako podstawa wzrostu sprzyjającego włączeniu społecznemu
- Czy trzeba czekać na wiek, aby osiągnąć równowagę w życiu zawodowym dla kobiet i mężczyzn?
- Perspektywa globalna: wzmocnienie pozycji ekonomicznej kobiet i cele zrównoważonego rozwoju ONZ
- Sprawozdania z warsztatów
- Debata
- Komisja Europejska, DG GROW: prezentacja europejskiej platformy przedsiębiorczości kobiet - WEgate, młodzi ambasadorzy kampanii ONE
- Zamknięcie spotkania: Mairead McGuinness, Wiceprzewodnicząca Parlamentu Europejskiego
17 marca 2017, Rzym, Nadzwyczajne spotkanie przewodniczących parlamentów UE
- Wystąpienie powitalne: Laura Boldrini, Przewodnicząca Izby Deputowanych Republiki Włoch
- Przemówienia:
- Romano Prodi, były Przewodniczący Komisji Europejskiej, były Prezes Rady Ministrów Republiki Włoch
- Maria Romana De Gasperi, Honorowy Prezes Fondazione De Gasperi
- Wystąpienia:
- Siegfried Bracke, Przewodniczący Izby Reprezentantów Belgii
- Claude Bartolone, Przewodniczący Zgromadzenia Narodowego Francji
- Norbert Lammert, Przewodniczący Bundestagu
- Mars Di Bartolomeo, Przewodniczący Izby Deputowanych Luksemburga
- Khadija Arib, Przewodnicząca Tweede Kamer
- Debata
23-24 marca 2017, Valletta, Spotkanie przewodniczących komisji ds. społecznych
- Otwarcie spotkania
- Sesja I: Ubóstwo i wykluczenie społeczne: działania na rzecz bardziej otwartej Europy, debata
- Sesja II: Co wpływa na wykluczenie społeczne jednostki? Różne perspektywy i wymiana najlepszych praktyk, debata
- Sesja III: Podsumowanie dotychczasowej polityki w ramach Europy 2020 i przyszłe działania, debata
- Uwagi końcowe
|
|
|
|
|
|
NAJNOWSZE PUBLIKACJE |
|
|
|
|
|
NOWE NA STRONIE OIDE
W dziale Materiały OIDE:
60 rocznica traktatów rzymskich – debata nad przyszłością UE
Brexit - aspekty proceduralne
Zaktualizowano następujące działy
Materiały OIDE: Europejska Unia Obrony; Europejski filar praw socjalnych; Prokuratura Europejska; Reforma wspólnego europejskiego systemu azylowego (WESA); Semestr europejski - przebieg cyklu koordynacji na poziomie Unii i Polski (2011-2017); Zielone i białe księgi
Bibliografie: BREXIT – wybrane publikacje (od 2016), Pozycja parlamentów narodowych w UE pod rządami Traktatu z Lizbony
Debaty Sejmu w sprawach UE: Debaty Sejmu - VIII kadencja
Uchwały Sejmu w sprawach UE: Uchwały Sejmu - VIII kadencja
SPRAWY BIEŻĄCE - KOMENTARZE
Lista wybranych artykułów z prasy specjalistycznej dotyczących aktualnych kwestii polityczno-gospodarczych w Unii Europejskiej dostępnych on-line (dostęp 03.04.2017)
- D'Alfonso A.: Mid-term revision of the 2014-2020 Multiannual Financial Framework, „W skrócie", Biuro Analiz Parlamentu Europejskiego, 29.03.2017.
- Apap J.: EU external action: Refugees and migrants, „W skrócie", Biuro Analiz Parlamentu Europejskiego, 29.03.2017.
- Bond I.: Contested space: Eastern Europe between Russia and the EU, „Policy brief", Centre for European Reform, March 2017.
- Bond I.: The EU, the Eurasian Economic Union and One Belt, One Road: Can they work together?, „Policy brief", Centre for European Reform, March 2017.
- Bordignon M., Moriconi S.: The case for a common European refugee policy, „Policy Contribution", Iss. 8, Bruegel , 20.03.2017.
- Bouyala Imbert F.: EU Economic Diplomacy Strategy, „Analiza", Biuro Analiz Parlamentu Europejskiego, 03.03.2017.
- Bughin J.: 60 years after Rome: how is the EU really doing?, „Europe's World", 24.03.2017.
- Centeno M.: A Euro for Growth and Convergence, „Tribune", Notre Europe - Jacques Delors Institute, 13.03.2017.
- Cioriciu A., Willermain F.: How to make the most of the EU's financial potential?, „In European Policy Briefs", no. 47, Royal Institute for International Relations – EGMONT, 22.03.2017.
- Drachenberg R., Tenhunen S.: Outlook for the 9 March 2017 European Council, and the Informal meeting of the 27 Heads of State or Government on 10 March 2017, „Briefing", Biuro Analiz Parlamentu Europejskiego, 10.03.2017.
- Dobreva A., Wegner P.: Instrument contributing to Stability and Peace, „Briefing", Biuro Analiz Parlamentu Europejskiego, 10.03.2017.
- Dumbrava C.: European Union Agency for Asylum, „Briefing", Biuro Analiz Parlamentu Europejskiego, 10.03.2017.
- A.C.A. Duvillet-Margerit: Completing the Banking Union - Risk Sharing Initiatives and Parallel Risk Reduction Measures, „Briefing", Biuro Analiz Parlamentu Europejskiego, 10.03.2017.
- Dumbrava C.: Revision of the Schengen Information System for border checks, „Briefing", Biuro Analiz Parlamentu Europejskiego, 16.03.2017.
- Dumbrava C.: Use of the Schengen Information System for the return of illegally staying third-country nationals, „Briefing", Biuro Analiz Parlamentu Europejskiego, 16.03.2017.
- Dumbrava C.: Revision of the Schengen Information System for law enforcement, „Briefing", Biuro Analiz Parlamentu Europejskiego, 15.03.2017.
- Emmanouilidis J. A. (i.in): The 2017 elections across Europe: facts, expectations and consequences, „Discussion paper", European Policy Centre, 14 March 2017.
- Franke M., Mellar B.: Common procedure for asylum, „Briefing", Biuro Analiz Parlamentu Europejskiego, 28.03.2017.
- Funk M.: European Parliament mid-term election: what impact on migration policy?, „Commentary", European Policy Centre, 16 March 2017.
- Götz M. R., Tobias H. T.: Fines for Misconduct in the Banking Sector – What Is the Situation in the EU?, „Analiza", Biuro Analiz Parlamentu Europejskiego, 20.03.2017.
- Goodwin M.: What a Le Pen Win Would Look Like for France and the EU, „Expert comment", Royal Institute of International Affairs (Chatham House), 24 March 2017.
- Gouarderes F.: European Leadership in 5G, „W skrócie", Biuro Analiz Parlamentu Europejskiego 22.03.2017.
- Janning J.: The long road to peace: Europe at 60, European Council on Foreign Relations, 24.03.2017.
- Jouen M.: The Future Cohesion Policy Should Represent EU Solidarity in Action, „Tribune", Notre Europe - Jacques Delors Institute, 24.03.2017.
- Kredler D.: The EU's real problem is over-promising and under-delivering, „Europe's World", 30.03.2017.
- Moosung L.:The EU and the Six-Party Talks, „IAI Working Paper" iss. 17/09, Istituto Affari Internazionali.
- Pawlak P.: Countering hybrid threats: EU-NATO cooperation, „Briefing", Biuro Analiz Parlamentu Europejskiego, 02.03.2017.
- Pawlak P.: The EU's new approach to funding peace and security, „Briefing", Biuro Analiz Parlamentu Europejskiego, 20.03.2017.
- Pawlak P.: A global strategy on foreign and security policy for the EU, „Briefing", Biuro Analiz Parlamentu Europejskiego, 02.03.2017.
- Sabbati G.: European Parliament: Facts and Figures, „Briefing", Biuro Analiz Parlamentu Europejskiego, 10.03.2017.
- Schout A.: The Dutch elections: fragmentation and a normalised EU debate, Netherlands Institute of International Relations 'Clingendael', 15 March 2017.
- Tilindyte-Humburg L.: EU citizenship rights, „Briefing", Biuro Analiz Parlamentu Europejskiego, 23.03.2017.
- Toporowski P.: Przegląd wieloletnich ram finansowych: skutki dla Polski, „Biuletyn PISM" nr 24 (1466), Polski Instytut Spraw Międzynarodowych, 08.03.2017.
- Toporowski P., Szymańska J.: UE na rozdrożu: wkład Komisji Europejskiej w debatę nad przyszłością Unii, „Biuletyn PISM" nr 23 (1465), Polski Instytut Spraw Międzynarodowych, 06.03.2017.
- Toygür İ., Benvenuti B.: One year on: an assessment of the EU-Turkey statement on refugees, „ARI" no. 21/2017, The Elcano Royal Institute, 21.03.2017.
- Tubakovic T.: A Dublin IV recast: A new and improved system?, „In European Policy Briefs", no.46, Royal Institute for International Relations – EGMONT, 17.03.2017.
- Tuokko K., Greenwood J.: Despite teething problems, the ECI stimulates EU-wide debates , „EPIN Commentary" no. 37/20, March 2017.
- Zuleeg F., Emmanouilidis J. A.: The Rome Declaration – An imperfect display of unity, „Post – summit commentary", European Policy Centre, 27 March 2017.
BREXIT
- Besch S., Odendahl Ch.: Berlin to the rescue? A closer look at Germany's position on Brexit, „Policy brief", Centre for European Reform, March 2017.
- Blick A: Deal or no deal? The Article 50 process in context, The Federal Trust, March 2017.
- Carmona Nunez J. (i.in): UK withdrawal from the European Union: Legal and procedural issues, „Analiza", Biuro Analiz Parlamentu Europejskiego, 27.03.2017.
- Cooper Ch.: What the EU27 wants from Brexit, „Politico", 29.03.17.
- Csornai Z.: The Changing Balance of Power in the EU after the British Referendum – V4 Capacities and Opportunities, „Policy brief", Institute for European Policy (EUROPEUM), 16.03.2017.
- Duff A.: Brexit: how to manage the talks and the transition, „Discussion paper", European Policy Centre, 27 March 2017.
- Emerson M.: An Assessment of the Economic Impact of Brexit on the EU27, Study for the IMCO Committee, 22.03.2017.
- Faure-Schuyer A.: Running out of steam? Brexit and the future of EU energy policy, „ARI", no. 15/2017, The Elcano Royal Institute, 07.03.2017.
- Grant Ch.: The Brexit Negotiations: An Assessment of the Legal, Political and Institutional Situation in the UK, „Analiza", Biuro Analiz Parlamentu Europejskiego, 20.03.2017.
- Gill J. (i.in): Brexit: a reading list of post-EU Referendum publications by Parliament and the Devolved Assemblies, „Briefing Paper" no. 7912, House of Commons Library, 29.03.2017.
- Katwala S.: What are Britain's post-Brexit migration options?, „Europe's World", 13.03.2017.
- Miller V.: Brexit Glossary, „Briefing Paper" no. 7840, House of Commons Library, 13.03.2017.
- Robinson T., Miller V.: Brexit reading list: legal and constitutional issues, „Briefing Paper" no. 7702, House of Commons Library, 13.03.2017.
- Tannam E.: Brexit and the Future of the United Kingdom, „IAI Working Paper" iss. 14/17, Istituto Affari Internazionali.
- Timothy R.: Defence and security after Brexit: a reading list , „Briefing Paper" no. 7742, House of Commons Library, 13.03.2017.
PROBLEMATYKA USTROJOWA UE
Wybrane artykuły i opracowania (dostępne w Bibliotece Sejmowej lub on-line, dostęp 03.04.2017)
- Bertoncini Y.: Differentiated Integration in the EU: A Variable Geometry Legitimacy, EU60: Re-Founding Europe. The Responsibility to Propose, Istituto Affari Internazionali, 22.03.2017.
- Fromage D.: Subsidiarity as a Means to Enhance Cooperation between EU Institutions and National Parliaments, „Briefing", Biuro Analiz Parlamentu Europejskiego, 08.03.2017.
- Jokela J.: A More Powerful European Council: Old and new trends, „FIIA brefing paper 217", Finnish Institute of International Affairs, 14.03.2017.
- Lessing G.: Police and Border Controls Cooperation at the EU Level: Dilemmas, Opportunities and Challenges of a Differentiated Approach, EU60: Re-Founding Europe. The Responsibility to Propose, Istituto Affari Internazionali, 08.03.2017.
- Luining M.: Deepening and broadening the EU's Rule of Law agenda, „Policy brief", Netherlands Institute of International Relations 'Clingendael', March 2017.
- Marrone A.: PESCO: An Ace in the Hand for European Defence, EU60: Re-Founding Europe. The Responsibility to Propose, Istituto Affari Internazionali, 22.03.2017.
- Mańko R.: The EU as a community of law: Overview of the role of law in the Union, „Briefing", Biuro Analiz Parlamentu Europejskiego, 24.03.2017.
- Pirozzi N.: Differentiated Integration: A Way Forward for Europe, EU60: Re-Founding Europe. The Responsibility to Propose, Istituto Affari Internazionali, 16.03.2017.
- Raunio T., Wiberg M.: The Impact of the European Union on National Legislation, „Discussion Paper" C 240, Zentrum für Europäische Integrationsforschung, 2017.
-
The Role of National Parliaments in the EU after Lisbon: Potentialities and Challenges, Study for the AFCO Committee, 2017.
- Terrinha L. H.: The Legisprudential Role of National Parliaments in the European Union, „Briefing", Biuro Analiz Parlamentu Europejskiego, 10.03.2017.
***
Z nabytków Biblioteki Sejmowej
Jančić D. (ed.): NATIONAL PARLIAMENTS AFTER LISBON TREATY AND THE EURO CRISIS. RESILIENCE OR RESIGNATION?, Oxford 2017. Wejście w życie Traktatu z Lizbony oraz kryzys w strefie euro miały fundamentalne znaczenie dla pozycjonowania parlamentów narodowych na konstytucyjnej mapie UE. Autorzy analizują wpływ nowego prawa i wyzwań politycznych na europejską rolę parlamentów narodowych, ich kompetencje w zakresie legislacji i kontroli, uprawnienia budżetowe i funkcje przedstawicielskie. Książka została podzielona na trzy części. W pierwszej omówiono pozycję parlamentów narodowych w kontekście konstytucjonalizmu i demokratycznej legitymizacji w UE. Przeanalizowano Unię jako system oparty na mediated legitimacy (legitymacji pośredniczącej), której nośnikiem są parlamenty narodowe. Przedstawiono rolę sądów konstytucyjnych i TSUE w kształtowaniu pozycji parlamentów narodowych w UE oraz praktyczne zaangażowanie parlamentów w sprawy europejskie - na przykładzie parlamentu Zjednoczonego Królestwa w okresie przygotowań do referendum 23 czerwca 2016. Część druga została poświęcona wpływowi kryzysu w strefie euro na funkcje parlamentów narodowych i ich pozycję w UE. Analizie poddano m.in. wpływ działań zaradczych w odpowiedzi na kryzys w strefie euro na autonomię parlamentów narodowych, w nawiązaniu do orzecznictwa niemieckiego Federalnego Trybunału Konstytucyjnego, problem legitymacji demokratycznej w kontekście propozycji pogłębionej UGiW i wzmocnionej pozycji EBC oraz kontrolę przez parlamenty narodowe działań rządów w Radzie i Radzie Europejskiej. W części trzeciej omówiono obecne trendy w ramach współpracy międzyparlamentarnej, zwracając uwagę m.in. na rosnącą rolę form współpracy w konkretnych dziedzinach, jak WPZiB/WPBiO czy zarządzanie gospodarcze, quasi konstytucyjną rolę KPPUE i znaczenie parlamentarnego wymiaru prezydencji w UE. Rozpatrzono mechanizm tzw. zielonej kartki jako przejaw bardziej twórczej roli w inicjowaniu unijnej legislacji oraz udział PE i parlamentów narodowych w działaniach zewnętrznych UE, innych niż WPZiB/WPBiO. W eseju końcowym D. Jančić podsumowuje analizę dylematu, czy parlamenty narodowe potrafiły stawić czoła nowym wyzwaniom, czy też poddały się niekorzystnym zmianom. Zauważa, że badanie pomocniczości zawiodło jako mechanizm demokratyzacji. Zastanawia się nad dalszymi kierunkami poszukiwań i reform europejskiej roli narodowych legislatur, wskazując na podniesienie statusu współpracy międzyparlamentarnej jako jedną z możliwości.
***
Winzen T.: CONSTITUTIONAL PREFERENCES AND PARLIAMENTARY REFORM. EXPLAINING NATIONAL PARLIAMENTS' ADAPTATION TO EUROPEAN INTEGRATION, Oxford 2017. Książka stanowi kompleksową analizę działań dostosowawczych parlamentów narodowych do wymogów procesu integracji europejskiej. Autor stawia tezę, że ta adaptacja odbywa się w sposób bardzo zróżnicowany w poszczególnych państwach, a uprawnienia parlamentów na poziomie europejskim pozostają słabe. Te dwie cechy charakterystyczne dały asumpt do sformułowania dwóch pytań badawczych: jak wyjaśnić dostosowanie parlamentów narodowych do procesu integracji na płaszczyźnie krajowej? oraz dlaczego parlamenty zareagowały na integrację reformami krajowymi pozostając słabymi graczami na poziomie europejskim? Wyjaśnienia tych kwestii odwołują się do charakteru i konfiguracji preferencji konstytucyjnych partii zasiadających w parlamencie i samych parlamentarzystów. Na podstawie badań empirycznych Autor dochodzi do wniosku, że kluczowe dla poglądów na temat roli parlamentów narodowych w UE są preferencje dotyczące federalnego lub międzyrządowego charakteru integracji europejskiej oraz charakter rozwiązań krajowych w zakresie kontroli parlamentarnej. W państwach, gdzie parlamenty zawsze miały silną pozycję, partie podpisywały się na ogół pod międzyrządową wizją integracji europejskiej. Tam, gdzie uprawnienia parlamentarne były słabe i parlamenty nie odgrywały istotnej roli w polityce krajowej, dominowały partie zorientowane federalistycznie. Zróżnicowane preferencje konstytucyjne leżą też u podstaw międzyparlamentarnej niezgody na przyznanie zbiorowych praw parlamentom narodowym na poziomie europejskim (np. na utworzenie Senatu składającego się z parlamentów narodowych). Jeśli chodzi natomiast o reformę UGiW i zarządzanie gospodarcze, to decydujące znaczenie dla sposobu regulacji przez państwo członkowskie udziału parlamentów narodowych w tym obszarze mają przede wszystkim uprawnienia budżetowe parlamentu narodowego na gruncie krajowym, a w mniejszym stopniu preferencje konstytucyjne co do charakteru integracji europejskiej. W podsumowaniu Autor, podkreślając, że deficyt parlamentarny w UE nie jest wyłącznie rezultatem ograniczeń strukturalnych integracji europejskiej, prezentuje zarówno potencjał, jak i komplikacje wynikające z faktu, że kompetencje parlamentów w obszarze spraw UE są budowane na preferencjach partii i elit politycznych państw członkowskich co do konstytucyjnego modelu europejskiej wspólnoty.
|
|
|
|
|
|
|
|