Strona główna > Współpraca międzyparlamentarna > Wielostronna współpraca parlamentarna > COSAC > Posiedzenia COSAC > XXXIII COSAC

 

logo be

AAA Drukuj

XXXIII COSAC

17-18.05.2005, LUKSEMBURG

SKŁAD DELEGACJI

Pos. Robert Smoleń (SLD) – przewodniczący Komisji do Spraw Unii Europejskiej Sejmu RP, pos. Józef Cepil (Samoobrona), pos. Andrzej Grzyb (PSL) – zastępcy przewodniczącego Komisji do Spraw Unii Europejskiej Sejmu RP, pos. Grażyna Ciemniak (SLD) – członek Komisji do Spraw Unii Europejskiej Sejmu RP, sen. Zygmunt Alojzy Cybulski (SLD) – przewodniczący Komisji Spraw Unii Europejskiej Senatu RP, sen. Edmund Wittbrodt (Blok Senat 2001) – zastępca przewodniczącego Komisji Spraw Unii Europejskiej Senatu RP

PORZĄDEK DZIENNY

Wtorek, 17 maja 2005

  1. Eksperymentalny test subsydiarności (trzeci pakiet kolejowy)
    - dyskusja
    - wymiana opinii z Lucienem Luksem, ministrem transportu
  2. Wymiana opinii na temat polskiej propozycji dotyczącej zmiany art. 4 ust. 2 regulaminu
  3. Wymiana opinii na temat strategii lizbońskiej z Jeannotem Krecké, ministrem gospodarki i handlu zagranicznego
  4. Dyskusja na temat bliższej współpracy parlamentów dotyczącej kontroli budżetu UE (wprowadzenie – Ankie Broekers-Knol, członek niderlandzkiej delegacji)
  5. Spotkanie przewodniczących COSAC (przygotowanie stanowiska XXXIII posiedzenia COSAC)

Środa, 18 maja 2005

  1. Rola parlamentów narodowych w przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości (wprowadzenie – Patrick Santer, przewodniczący Komisji ds. Prawnych Izby Deputowanych)
  2. Wymiana opinii z premierem Jeanem-Claudem Junckerem
  3. Wymiana opinii na temat postępów IPEX z Andersem Forsbergiem, przewodniczącym grupy roboczej ds. IPEX i sekretarzem generalnym szwedzkiego Riksdagu
  4. Stanowisko przyjęte na XXXIII posiedzeniu COSAC

wersja pdf

STANOWISKO (17 i 18 maja 2005)

COSAC:

  1. Przyjmuje z zadowoleniem postępy w ratyfikacji Traktatu ustanawiającego Konstytucję dla Europy i ponawia swój apel wystosowany podczas XXXII spotkania COSAC do parlamentów Państw Członkowskich, które jeszcze nie zakończyły procedury ratyfikacyjnej, oraz do obywateli, aby przyjęli Traktat.
    Zwraca się również do parlamentów z prośbą, aby dołożyły wszelkich starań, informując obywateli w sposób obiektywny o treści Konstytucji i o tym, co jest stawką w obecnym procesie.
  2. Odnotowuje, że projekt pilotażowy sprawdzający, na przykładzie trzeciego pakietu kolejowego, funkcjonowanie mechanizmu wczesnego ostrzegania w odniesieniu do zasady pomocniczości został zrealizowany przez większość parlamentów narodowych i stwierdza, że był to pożyteczny eksperyment.
    Uważa, że pomimo obowiązujących już postanowień traktatu dotyczących pomocniczości i proporcjonalności, takich jak „Protokół w sprawie stosowania zasad pomocniczości i proporcjonalności” załączony do Traktatu o Unii Europejskiej (TUE), uzasadnienia zgodności z zasadą pomocniczości i proporcjonalności przedstawione przez Komisję Europejską w odniesieniu do czterech wniosków legislacyjnych badanych w projekcie pilotażowym były niewystarczające. COSAC apeluje do Komisji o przedstawianie w przyszłości bardziej pogłębionych argumentów.
    Zwraca się do Komisji z prośbą o przedstawianie uzasadnień dotyczących zgodności z zasadą pomocniczości i proporcjonalności projektów legislacyjnych kierowanych przez nią do Parlamentu Europejskiego i Rady.
    Uważa, że należy kontynuować prace nad wyjaśnianiem różnicy pomiędzy zasadą pomocniczości a zasadą proporcjonalności.
    Odnotowuje, że parlamenty narodowe powinny wspólnie uzgodnić sposób skutecznego wdrożenia mechanizmu wczesnego ostrzegania w sprawach pomocniczości.
    Zobowiązuje się realizować drugi projekt pilotażowy dotyczący projektu aktu prawnego Komisji, opublikowanego we wszystkich językach urzędowych 25 Państw Członkowskich UE, w celu ułatwienia skuteczniejszej wymiany poglądów między parlamentami narodowymi w ramach mechanizmu wczesnego ostrzegania w sprawach pomocniczości.
    Zwraca się do Prezydencji Zjednoczonego Królestwa o zaproponowanie tematu i harmonogramu drugiego projektu pilotażowego.
    Przyznaje, że w kontekście mechanizmu wczesnego ostrzegania ustanowionego w Traktacie Konstytucyjnym, sześciotygodniowy okres, w którym parlamenty narodowe miałyby przeprowadzać kontrolę zgodności z zasadą pomocniczości, powinien rozpoczynać się wówczas, gdy projekt danego aktu prawnego zostanie przetłumaczony na wszystkie języki urzędowe 25 Państw Członkowskich UE.
  3. Odnotowuje postęp dokonany przez IPEX przy stałym wsparciu ze strony Parlamentu Europejskiego i spodziewa się uruchomienia strony internetowej IPEX-u na jesieni 2005 roku. Posłuży ona jako platforma wymiany informacji między parlamentami UE we wszystkich sprawach dotyczących Unii, w tym kontroli stosowania zasady pomocniczości.
    Apeluje do parlamentów narodowych, aby podjęły decyzję o przekazywaniu informacji i aktywnym uczestnictwie w jej wymianie.
    Wita z zadowoleniem zamiar Komisji Europejskiej odgrywania aktywnej roli w ułatwianiu wymiany informacji o Unii Europejskiej drogą elektroniczną między parlamentami narodowymi, w szczególności z wykorzystaniem sieci IPEX.
  4. Wita z zadowoleniem zamiar Komisji Europejskiej, aby wzmocnić współpracę z parlamentami narodowymi, wyrażony przez przewodniczącego i wiceprzewodniczącą Komisji w piśmie skierowanym do przewodniczących parlamentów UE (z dnia 21 kwietnia 2005 r.).
    Oczekuje, że kontakty między parlamentami narodowymi a Komisją Europejską przyniosą wymierne efekty i nie ograniczą się tylko do przemówień i deklaracji.
    Popiera w szczególności zamiar pani Margot Wallström złożenia wizyt we wszystkich parlamentach narodowych Państw Członkowskich, jeśli to możliwe w 2005 roku.
    Na podstawie art. 4 ust. 3 Regulaminu COSAC, w zależności od porządku obrad, może zostać wystosowane zaproszenie dla pani Wallström.
  5. Wita z zadowoleniem raport przedstawiony przez delegację niderlandzką na temat „Zarządzanie finansami Unii Europejskiej i ich kontrola” i odnotowuje zawarte w nim zalecenia wprowadzenia budzącego zaufanie zarządzania budżetem oraz poprawy systemów kontroli, aby lepiej informować o Europie jej obywateli, jak też zacieśnić współpracę między parlamentami w zakresie kontroli i wdrażania ogólnego budżetu Unii Europejskiej. COSAC powróci do tego tematu i zaprosi przewodniczącego Trybunału Obrachunkowego do dalszej dyskusji.
    Nawołuje do ściślejszej współpracy międzyparlamentarnej w Unii Europejskiej, aby wzmocnić demokratyczną kontrolę nad wydatkami unijnymi.
  6. Odnotowuje fakt, że większość parlamentów narodowych stosuje wspólne procedury w celu kontroli środków podejmowanych w przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości.
    Radzi parlamentom narodowym, aby uświadomiły sobie, że Komisja Europejska nie bierze na siebie inicjatywy ustawodawczej w sprawach, które powinny być podejmowane na szczeblu krajowym.
    Apeluje do parlamentów UE o skontrolowanie planu działania na rzecz wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości, przedstawionego przez Komisję Europejską w dniu 10 maja 2005 r., zgodnie ze swoimi wewnętrznymi procedurami i programami pracy.
    Wzywa parlamenty narodowe do podjęcia decyzji o sposobie sprawowania kontroli nad Europolem i Eurojustem.
    Apeluje do parlamentów narodowych o zwiększenie współpracy przy kontrolowaniu Europolu i Eurojustu.
    Zwraca się do sekretariatu COSAC o przygotowanie harmonogramu kontroli Europolu i Eurojustu w parlamentach narodowych.
  7. Wita z zadowoleniem śródokresową ocenę strategii lizbońskiej i uznaje konieczność skierowania jej priorytetów na wzrost i zatrudnienie, jak również spójność społeczną i zrównoważone środowisko.
    Odnotowuje również z zadowoleniem, że Rada Europejska docenia znaczenie efektywnego wykorzystania energii jako czynnika konkurencyjności i zrównoważonego rozwoju.
    Wita z zadowoleniem nową procedurę ustanowioną dla dalszej realizacji strategii lizbońskiej, a mianowicie strategiczne raporty Komisji Europejskiej, zintegrowane wytyczne przyjęte przez Radę Europejską - ogólne wytyczne w sprawie polityki gospodarczej (BEPG) i wytyczne w sprawie zatrudnienia (EG) - programy reform krajowych, które przygotują Państwa Członkowskie oraz „Wspólnotowy program lizboński”, który przedstawi Komisja Europejska.
    Wita z zadowoleniem pierwsze wspólne spotkanie parlamentarne parlamentów narodowych i Parlamentu Europejskiego poświęcone strategii lizbońskiej, które odbyło się w marcu 2005 r. Na posiedzeniu tym pokreślono znaczenie rozwoju i wzmocnienia wymiaru parlamentarnego w Unii Europejskiej.
  8. Wita z zadowoleniem konkluzje Prezydencji Konferencji Przewodniczących Parlamentów UE przyjęte w Budapeszcie w maju 2005 r. i proponuje, aby „roczny program legislacyjny i program pracy” Komisji Europejskiej był przedmiotem dyskusji na forum parlamentów narodowych i Parlamentu Europejskiego.
    Apeluje do Komisji Europejskiej o przedstawianie programu pracy we wszystkich wersjach językowych jednocześnie.
    Zwraca się do sekretariatu COSAC o złożenie sprawozdania z postępów dokonanych przez parlamenty narodowe w realizacji „Deklaracji w sprawie wzmocnienia w narodach świadomości europejskiej”, tak aby było to podstawą debaty na ten temat na przyszłym posiedzeniu plenarnym COSAC.
  9. Odnotowuje pismo wystosowane przez delegacje polską, łotewską, litewską i estońską, w którym wyrażają one zaniepokojenie pogarszającą się sytuacją polityczną na Białorusi i popierają naród białoruski w jego dążeniach do urzeczywistnienia jego ideałów demokracji.
    Przyznaje, że zapewnienie wolnego dostępu do wiarygodnej i obiektywnej informacji ma dla społeczeństwa białoruskiego zasadnicze znaczenie.
  10. W kontekście wniosku o zaproszenie Ukrainy jako specjalnego gościa COSAC, podjęto decyzję o przeprowadzeniu dyskusji nad interpretacją art. 4 ust. 3 Regulaminu Konferencji na jej spotkaniu w czasie Prezydencji Zjednoczonego Królestwa.
  11. Wyraża podziękowanie sekretariatowi Konferencji za trzeci półroczny raport o procedurach i praktykach przyjętych przez parlamenty narodowe w zakresie kontroli parlamentarnej.
    Uważa, że raport ten jest interesującym źródłem informacji, pozwalającym na przydatne porównanie różnych systemów kontroli.
  12. Przypomina, że na swoim XXX spotkaniu COSAC podjęła decyzję, że po upływie dwóch lat od rozpoczęcia działalności sekretariatu, COSAC powinien ocenić jego funkcjonowanie.
    W związku z tym, zwraca się do Prezydencji Zjednoczonego Królestwa o dokonanie oceny funkcjonowania sekretariatu oraz o włączenie tego zagadnienia do porządku obrad XXXIV posiedzenia COSAC.
  13. Wita z zadowoleniem podpisanie Traktatu Akcesyjnego z Bułgarią i Rumunią w dniu 25 kwietnia 2005 r. w Luksemburgu i wyraża nadzieję, że te dwa kraje będą kontynuowały procesy reform wewnętrznych.
    Zwraca się do parlamentów narodowych o poparcie ratyfikacji tego Traktatu.

Tłum. z jęz. ang.: Katarzyna Górska

wróć do góry